سیم نایلونی چیست

سیم نایلونی چیست؟

سیم نایلونی (سیم بند تخت) نوعی سیم برق است که در صنایع مختلف به خصوص ساختمان‌سازی کاربرد دارد. این سیم از سیم‌های سفید رنگ که به صورت دولا به یکدیگر متصل شده‌اند، تشکیل شده است. نامگذاری این محصول به سیم دولا، به دلیل تشکیل شدن آن از دو لایه سیم جداگانه است که به یکدیگر متصل شده‌اند. این چسبندگی به واسطه عایق سفید رنگ از جنس پی وی سی به وجود آمده است. سیم‌های برق نایلونی وظیفه انتقال جریان الکتریکی از نقطه‌ای به نقطه دیگر را برعهده دارند.

عایق سیم نایلونی سبب می‌شود تا بین سیم فاز و نول اتصالی ایجاد نشود و انعطاف‌پذیری آن افزایش پیدا کند. ولتاژ نامی این نوع سیم بین 200 تا 400 ولت است. همچنین ماکزیمم دمای مناسب برای استفاده از این سیم‌ها حداکثر 70 درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

انواع سیم نایلون چیست؟

سیم‌های نایلونی سیم‌هایی با انعطاف‌پذیری خوب و روکش مقاوم از جنس پی وی سی هستند که کاربردهای زیادی دارند. این سیم‌ها از دو سیم تشکیل شده‌اند که روکش اغلب سیم‌های نایلونی از جنس پی وی سی است. سیم‌های نایلونی از نظر جنس هادی به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • سیم نایلونی مسی
  • سیم نایلونی آلومینیومی

سیم‌های نایلونی از نظر سایز و اندازه، از انواع مختلفی سیم مسی و سیم آلومینیومی برخوردار هستند. سیم نایلونی 2*2.5، 2*1.5 و 2*1 از رایج‌ترین نمونه‌های این کالا به شمار می‌آیند.

ویژگی سیم بند تخت

  • این سیم ها بسیار انعطاف پذیر هستند.
  • روکش این محصولات اغلب سفید رنگ است.
  • ولتاژ نامی سیم های برق نایلونی بین 200 تا 400 ولت است.
  • ماکزیمم دمای مورد استفاده این سیم ها تا 70 درجه سانتی گراد است.
  • این سیم ها نیز هم چون سایر سیم ها از عایق، پوشش میانی و روکش ساخته شده اند.
  • این سیم ها سایزهای گوناگونی دارند و در سایزهای 0.5*2، 0.75*2، 1*2، 1.5*2، 2.5*2 و … به بازار عرضه می شوند.

ضخامت سیم های نایلونی

روی هادی مسی این سیم ها یک لایه روکش قرار گرفته است که اغلب ضخامت کمی دارد و بسیار منعطف است. با این حال این سیم ها برای مصارف گوناگونی طراحی شده اند و در انواع مختلف و ضخامت های گوناگون به بازار عرضه می شوند. این سیم ها از دو لایه تشکیل شده اند که یکی از آن ها به فاز و لایه دیگر به نول متصل می شود. دلیل استفاده از روکش نایلونی و سفید رنگ در این کابل ها این است که بین سیم فاز و نول اتصالی ایجاد نشود. در سیم کشی کلید پریز، سیستم روشنایی و دیگر بخش های ساختمان از این سیم ها استفاده بسیار زیادی می شود.

نکات ایمنی هنگام استفاده از سیم برق نایلونی

  1. قبل از استفاده از این سیم ها باید جریان برق قطع باشد.
  2. در درجه های دمایی بالا نباید این سیم را مورد استفاده قرار داد.
  3. روکش سیم ها باید سالم، بدون پارگی، برجستگی یا فرورفتگی باشد.
  4. این سیم ها نباید در داخل آب، مواد شیمیایی و اسیدی مورد استفاده قرار بگیرد.
  5. از سیم نایلونی با سطح مقطعی استفاده شود که تحمل دریافت بار دستگاه را داشته باشد.

کاربرد سیم نایلون

  • سیم کشی کلید پریز
  • سیم های سیار خانگی
  • سیم کشی سیستم های روشنایی
  • سیم کشی داخل محصولات برقی
  • سیم کشی در کارخانه ها و خطوط تولید

بهترین برند سیم برق نایلونی

در حال حاضر از سیم نایلون برق در بسیاری از مجموعه ها استفاده می شود به همین دلیل شرکت های زیادی به تولید و ساخت این محصولات می پردازند. از بهترین شرکت هایی که در زمینه تولید این محصولات فعالیت می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سیم نایلون سیمیا

سیمیا یکی از برترین شرکت های تولیدکننده انواع سیم و کابل در ایران است. این شرکت از سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر بیش از 18 هزار تن سیم و کابل به بازار عرضه می گند. تمامی محصولات این شرکت باکیفیت هستند. همچنین سیمیا موفق به دریافت استانداردها و گواهینامه های ملی و بین المللی شده است. سیم های این شرکت تنوع بالایی دارند و با هادی های افشان و مفتول به بازار عرضه می شوند. سیم ارت، سیم افشان و مفتول و سیم برق نایلون از پرکاربردترین سیم هایی است که این شرکت تولید می کند. سیم های برق نایلونی این شرکت روکش های پی وی سی و هادی های افشان مسی دارند.

سیم نایلون البرز

از دیگر شرکت هایی که در زمینه تولید این مدل از سیم ها فعالیت می کند، می توان به شرکت البرز اشاره کرد. این شرکت قادر به تولید محصولات متنوعی است و کیفیت آن ها نیز بالا است. همچنین محصولات شرکت البرز همگی دارای استانداردها و گواهینامه های معتبری هستند. این استانداردها کیفیت محصولات البرز را تضمین می کنند. سیم های برق نایلونی این شرکت از دو رشته سیم با عایق پی وی سی در کنار هم تولید شده اند و در سطح مقطع های 0.5، 0.75، 1، 1.5 و 2.5 عرضه می شوند.

  • از دیگر برندهای برتر در این زمینه می توان به تک سیم البرز (گفته شده)، پرتو الکتریک، خراسان افشارنژاد و پاسارگاد اشاره کرد.

جمع بندی نهایی

در این مقاله، به معرفی و بررسی سیم نایلون پرداختیم. سیم نایلون یکی از پرکاربردترین تجهیزات برقی است که به وسیله آن جریان الکتریکی منتقل می‌شود. از این محصول در ساخت لوستر، چراغ‌های آویز و بسیاری دیگر از مکان‌ها استفاده می‌شود. پیش از خرید سیم برق نایلونی باید به نکات زیادی همچون جنس روکش، ضخامت سیم، انعطاف‌پذیری، برند و شرکت سازنده توجه کرد.