چه بیسیم هایی مجاز هستند و از کجا بیسیم مجاز بخریم؟

چه بیسیم هایی مجاز هستند | از کجا بیسیم بخریم؟

چه بیسیم هایی مجاز هستند بیسیم مجاز یک دستگاه فرستنده و گیرنده دو طرفه است که به عنوان یک وسیله ارتباطی در نظر گرفته می شود. در گذشته از انواع بیسیم های نظامی در جنگ ها نیز استفاده می شد. بیسیم ها براساس کارکردشان به دو دسته ثابت و دستی تقسیم بندی می شوند:

  • از بیسیم های ثابت در خودروهای پلیس، داخل کشتی ها، هلی کوپتر و … استفاده می شود. این بیسیم ها قابل جابه جایی نیستند.
  • بیسیم های دستی یا اصطلاحاً واکی تاکی دارای آنتن هستند و تا برد مشخصی می توانند اطلاعات را رد و بدل کنند. این تجهیزات قابل حمل هستند. از این رو در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند.
خرید انواع بیسیم
خرید انواع بیسیم

استفاده از برخی بیسیم های واکی تاکی و دستی مجاز نیست زیرا امکان ردیابی و پیگیری آن ها وجود ندارد. برای خرید انواع بیسیم مجاز می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در اینجا ما به سؤال  چه بیسیم هایی مجاز هستند و از کجا بیسیم مجاز بخریم؟ پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد انواع بیسیم

امروزه از بیسیم واکی تاکی در کارخانه ها، اداره ها، حراست و نگهبانی، هتل ها، تالارهای پذیرایی، رستوران ها، پارکینگ های طبقاتی، مراکز خرید، پروژه های ساختمانی و عمرانی و … استفاده می شود.

در این مقاله به بررسی مقررات بیسیم های قانونی و مجاز خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید…

بیسیم مجاز چیست؟

بسیاری از افراد به هنگام خرید بیسیم با سؤال چه بیسیم هایی مجاز هستند روبرو می شوند. بیسیم دارای مجوز دستگاهی است که تمامی مجوزها را از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کرده باشد. در نتیجه به بیسیم هایی که فاقد این مجوزها هستند، بیسیم غیر مجاز گفته می شود.

استفاده از بیسیم های مجوز دار در سطح کشور ممانعت قانونی ندارد و با رعایت قوانین و استانداردهایی که سازمان تنظیم مقررات ارائه کرده است، می توان از این تجهیزات استفاده کرد. این بیسیم به شکل کاملاً قانونی به کشور وارد می شود. اما در مقابل، بیسیم های بدون جواز به صورت قاچاق و غیرقانونی به ایران وارد می شوند.

بیسیم اولین بار در دهه 1930 و توسط مخترع کانادایی به نام دونالد هیگز ساخته شد.

بهترین بیسیم مجاز
بهترین بیسیم مجاز

علت غیر مجاز بودن برخی از بیسیم ها

لازم به ذکر است که بیسیم های فاقد مجوز، در فضای فرکانسی کشور اختلال وارد می کنند. امنیت بیسیم های غیرمجاز نیز پایین است و همین امر سبب می شود تا مکالمات و اطلاعات واکی تاکی های غیرمجاز فاش شود. از طرفی، استفاده از بیسیم های بدون مجوز، جرم محسوب می شود. در نتیجه، بهره برداری و فروش این تجهیزات نیز جرم است و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

انواع بیسیم واکی تاکی

بیسیم واکی تاکی کم توان (بیسیم شهروندی)

این بی سیم ها در دسته بیسیم های مجاز و غیر حرفه ای قرار می گیرند که با شرط دارا بودن مجوز از سازمان های مربوطه، قابل استفاده هستند.

برد این بیسیم ها کوتاه تر و تقریباً معادل 1 تا 2 کیلومتر است. قدرت آنتن آن ها نیز 0.5 وات در نظر گرفته می شود. برای مشاهده قیمت بیسیم واکی تاکی مجاز با مراجعه به سایت راندنو می توانید با نماینده فروش اصلی این محصول به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

بیسیم واکی تاکی VHF (بیسیم سازمانی)

این تجهیزات از نوع مجاز برد بالا و حرفه ای محسوب می شوند. فرکانس های HF و VHF را می توان به آنتن، سانترال، دکل، دستگاه فرستنده و تکرارکننده (ریپیتر) و … متصل کرد. با این کار، برد بیسیم تا حد بسیار زیادی افزایش می یابد و در نتیجه این بیسیم در فاصله های زیاد نیز می تواند پیام رادیویی را ارسال و دریافت کند.

کاربرد بیسیم واکی تاکی

این بیسیم ها در دست سازمان هایی همچون آگاهی (بیسیم پلیس)، آتش نشانی، اورژانس، امداد، ارگان های نظامی (بیسیم نظامی) و … قرار می گیرند. برد این بیسیم ها بیشتر از مدل قبل، قابل تقویت شدن است. قدرت آنتن این بیسیم نیز به 5 وات می رسد. اتصال این بیسیم به دکل و یا تکرارکننده، برد آن را تا 20 کیلومتر نیز افزایش می دهد.

بهترین بیسیم مجاز
بهترین بیسیم مجاز

فرکانس مجاز بیسیم

برای بیسیم واکی تاکی مجاز و کم توان، فرکانس کاری معادل (UHF (433 ~ 433.5 مگاهرتز است. در مقابل، بیسیم های حرفه ای در باند فرکانسی (VHF (136 – 174 قرار می گیرند.

بیسیم مجاز برد بالا

برد بیسیم واکی تاکی به عوامل مختلفی همچون توان خروجی و شرایط محیطی بستگی دارد. برد مفید اغلب بیسیم های مجاز 1500 متر است. هرچه توان خروجی بیسیم بیشتر باشد، برد آن نیز بیشتر است. بیسیم های غیر حرفه ای توانی معادل 0.5 وات دارند. وجود موانع فیزیکی، تداخلات امواج رادیویی و … سبب کاهش برد مفید دستگاه می شود.

چند مورد بیسیم واکی تاکی مجاز

امروزه بیسیم های قانونی زیادی در بازار وجود دارد.

چه بیسیم هایی مجاز هستند

  • بیسیم واکی تاکی کاوش مدل T816
  • بیسیم واکی تاکی موتوکام مدل MC 444
  • بیسیم طنین مدل GP-23
  • بیسیم صبا مدل SF-K1
  • بیسیم واکی تاکی TB مدل LPD 320
  • بیسیم واکی تاکی NYT مدل K1
  • بیسیم واکی تاکی موتو مدل MOTO R4

برای خرید بیسیم واکی تاکی موتوکام همین حالا اقدام نمایید.

لیست بیسیم های غیر مجاز

  • بیسیم کنوود KENWOOD 3207
  • بیسیم واکی تاکی کنوود KENWOOD TK-3107
  • بیسیم موتورولا MOTOROLA MT 777
  • بیسیم موتورولا MOTOROLA MT 888
  • بیسیم کنوود KENWOOD 3207 new plus
  • بیسیم کنوود KENWOOD 3207 NEW

آیا بیسیم کنوود مجاز است؟

  • بیسیم کنوود (KENWOOD) و پوکسینگ (PUXING) به صورت غیر قانونی وارد کشور می شوند. در نتیجه بر روی سیستم فرکانسی کشور تداخلات زیادی ایجاد می کنند. به همین دلیل استفاده از این تجهیزات ممنوع است و خرید و فروش آن نیز پیگرد قانونی دارد.
  • بیسیم موتورولا MT777 و MT888 نیز در دسته بیسیم های بدون مجوز قرار می گیرند.

مجازات استفاده و حمل بی سیم های غیر مجاز

مجازات خرید و فروش بیسیم های بدون مجوز با مجازات استفاده از آن ها برابر است. براساس قوانین تصویب شده، در صورت مشاهده هرگونه تخلف درباره بیسیم های غیر قانونی بدون داشتن مجوز حمل بیسیم، بیسیم مربوطه توسط قانون ضبط شده و به مراجع قضایی ارجاع داده می شود. در برخی از موارد نیز احتمال دارد شخص به جزای نقدی و یا حبس به مقدار مشخص محکوم شود.

بهترین بیسیم مجاز

بهترین ببسیم مجاز، بیسیمی است که بتواند نیازهای اپراتور را به طور کامل برطرف کند. استفاده از بیسیم باید ساده باشد و ظرفیت نگهداری شارژ آن نیز باید زیاد باشد.

بیسیم ها در انواع و اقسام مختلفی به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل باید به این نکته توجه کنید که برای چه کاری می خواهید از بیسیم استفاده کنید. اگر در محیط های کارگاهی، ساخت و ساز، امنیت و … به بیسیم نیاز دارید، بهتر است از بیسیم های مجاز و حرفه ای استفاده کنید. علاوه بر این، برد مورد نیاز خود را نیز بررسی کنید تا بتوانید در مسافت های طولانی از  بیسیم های برد بالا استفاده کنید.

پیش از خرید بیسیم به نکات زیر دقت کنید:

  1. مجاز بودن دستگاه
  2. فرکانس UHF – VHF
  3. درجه حفاظت محصول
  4. برد و دامنه انتقال
  5. ضد ضربه بودن
  6. ظرفیت باتری
  7. PTT و VOX جهت برقراری ارتباط آسان

خرید بیسیم مجوزدار

برای خرید انواع بیسیم به عرضه کننده ها و نماینده های فروش معتبر بیسیم در سراسر کشور مراجعه کنید. نمایندگی های فروش بیسیم دارای پروانه خرید و فروش تجهیزات رادیویی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند. با مراجعه به سایت راندنو می توانید با نماینده فروش بیسیم واکی تاکی در ارتباط باشید.

قیمت بیسیم مجاز

بیسیم ها بسته به نوع کاربرد و تکنولوژی که دارند، قیمت های مختلفی هم دارند. هرچه عملکرد یک بیسیم پیشرفته تر باشد و امکانات بیشتری داشته باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود.

به عنوان مثال، قیمت بیسیم مجاز با برد بیشتر است. برخی از بیسیم ها ضد آب هستند و برخی دیگر در مقابل فشار و ضربه از خود مقاومت نشان می دهند. این بیسیم ها نیز قیمت بالاتری نسبت به واکی تاکی های معمولی دارند.

در سایت راندنو می توانید قیمت بیسیم های دارای جواز را پیش از خرید مقایسه کنید و یک بیسیم ارزان خریداری کنید.

از برترین برندهای تولیدکننده این تجهیزات می توان به بیسیم باونگ، موتوکام، کاوش، طنین و … اشاره کرد.