سیم مسی بدون روکش چاه ارت

سیم مسی بدون روکش چاه ارت

سیم مسی بدون روکش چاه ارت یکی از تجهیزات پرکاربرد سیستم‌های ارتینگ است. این سیم نقش بسیار مهمی را در سیستم‌های حفاظتی ایفا می‌کند. به همین دلیل باید کیفیت بالایی داشته باشد.

چاه ارت چاله‌ای است که عمق زیادی دارد و در زمین حفر می‌شود. هنگامی که تجهیزات الکتریکی به چاه ارت متصل باشند، اگر به صورت اتفاقی جریان الکتریکی نشت داشته باشد و سطح دستگاه برق‌دار باشد، فرد دچار برق گرفتگی نمی‌شود. در سال‌های اخیر حفر چاه ارت و استفاده از سیستم ارتینگ در اغلب مجموعه‌ها ضرورت پیدا کرده است. چاه ارت از تجهیزات مختلفی تشکیل شده است. سیم مسی بدون روکش ارت از مهم‌ترین این تجهیزات است.

اگر قصد خرید سیم مسی ارت را دارید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال سیم بدون روکش ارت چیست پاسخ می‌دهیم و به بررسی مشخصات فنی و کاربرد آن می‌پردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

سیم مسی بدون روکش چاه ارت چیست؟

سیم مسی بدون روکش چاه ارت از انواع سیم مسی بدون روکش، عایق یا غلاف است که کاربردی خاص دارد و در سیستم‌هایی همچون ارتینگ از آن استفاده می‌شود. این سیم ساختار ویژه ای دارد و از رشته مفتول‌های مسی ساخته شده است. به همین دلیل مقاومت فیزیکی زیادی دارد.

سیستم ارتینگ یکی از مهم‌ترین المان‌های حفاظتی است. از سیم بدون روکش چاه ارت برای کاربردهای مختلفی مانند حفر چاه و اتصال به زمین استفاده می‌شود. این سیم‌ها می‌توانند یک مسیر باز برای جریان الکتریکی ایجاد کنند و در کاربردهای توزیع برق هم مورد استفاده قرار بگیرند.

این سیم‌ها امروزه به صورت گسترده در صنایع استفاده می‌شوند و به صورت متری و کیلویی در بازار موجود هستند. این نوع سیم از خاصیت هدایتی بالایی برخوردار است و در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد. نکاتی که در هنگام خرید این سیم لازم است مورد توجه قرار بگیرد، قطر و تعداد رشته‌ها، وزن واحد طول سیم و مقاومت سیم در واحد طول است.

سیم مسی بدون روکش چاه ارت
سیم مسی بدون روکش چاه ارت

بیشتر بخوانید: سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟


سیم مسی بدون ارت در کجا کاربرد دارد؟

سیم‌های مسی بدون روکش کاربرد زیادی دارند. از مهم‌ترین کاربرد آن‌ها می توان به نصب در وسایل برقی و سیستم‌های روشنایی اشاره کرد. همچنین در تابلوهای فرمان، سیم لوله‌ها و دیگر مکان‌ها نیز از این سیم‌ها استفاده می‌شود. با در نظر گرفتن قدرت رسانایی بالای فلز مس در مقایسه با هادی آلومینیوم و به دلیل اهمیت افت ولتاژ در فواصل طولانی، استفاده از سیم‌های با هادی مسی نسبت به هادی آلومینیومی برتری دارد.

سیم‌های مسی بدون روکش یکی از پرمصرف‌ترین سیم‌ها در صنعت برق هستند. سیم‌های مسی بدون روکش علاوه بر هدایت جریان الکتریکی، در سیسم‌های ارت نیز کاربرد دارند.

سیم ارت در صنعت ارتینگ
سیم ارت در صنعت ارتینگ

مشخصات فنی سیم مسی بدون روکش چاه ارت

همان‌طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، سیم بدون روکش ارت ساختار ویژه‌ای دارد. به عنوان مثال هادی آن‌ها از مس با درصد خلوص بالا تشکیل شده است. همچنین این هادی آنیل شده تا مقاومت فیزیکی بالایی داشته باشد.

این سیم‌ها خاصیت مفتول دارند زیرا سیم‌های بدون روکش افشان را نمی‌توان در تجهیزات مختلف به خصوص سیستم‌های ارتینگ استفاده کرد. سیم‌های مفتول انعطاف‌پذیری کم اما مقاومت فیزیکی بالایی دارند.

سیم مسی بدون روکش در قطرهای مختلف تولید می‌شود. این سیم‌ها باید متناسب با ابعاد چاه ارت و دیگر ویژگی‌های آن انتخاب شوند. وزن هر سیم در واحد طول بسته به اندازه سطح مقطع آن سیم متفاوت است.

مقاومت سیم هم به رشته و قطر آن بستگی دارد. هرچه سطح مقطع سیم بیشتر باشد، وزن در واحد طول هم بیشتر می‌شود.

سیم چاه ارت به صورت کیلویی فروخته می‌شود، به همین دلیل دانستن وزن آن اهیت زیادی دارد.

سیم چاه ارت
سیم چاه ارت

بیشتر بخوانید: انواع ارت سنج


قطر سیم مسی چاه ارت

همان‌طور که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم، این سیم‌ها در قطرهای مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. این محصولات بسته به نوع کاربردی که دارند، در قطرهای مختلف ارائه می‌شوند. به سایز سیم مسی چاه ارت یا قطر آن اصطلاحاً نمره سیم می‌گویند. سیم‌های مسی بدون روکش چاه ارت در نمره‌های 16، 25، 35، 50،70، 95، 120، 150، 185 و 240 تولید می‌شوند.

هرکدام از این سیم‌ها براساس نمره سیم از تعداد رشته مشخص و قطر مشخصی تشکیل می‌شوند. برای مثال، سیم مسی بدون روکش ارت نمره 16 از 7 رشته مفتول مس که ضخامت هرکدام از این رشته‌ها 1.70 میلی‍‌متر است، تشکیل می‌شود. سیم مسی نمره 16، سیم مسی نمره 25، سیم نمره 35 و سیم مسی ارت نمره 50 در سیستم ارتینگ نسبت به دیگر سیم‌های ارت مصرف بیشتری دارند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی سیم مسی بدون روکش چاه ارت پرداختیم. چاه ارت بخش‌های مختلفی همچون صفحه مسی ارت، سیم ارت مسی، بنتونیت یا مواد کاهنده مقاومت زمین، جعبه تست ارت و میله ارت دارد. در این میان سیم مسی اهمیت بیشتری نسبت به دیگر تجهیزات دارد، به همین دلیل باید کیفیت نسبتاً بالایی داشته باشد.

سیم مسی چاه ارت نوعی سیم بدون روکش با مفتول مسی است که در ابعاد گوناگون به بازار عرضه می‌شود. این سیم جریان ناشی از نشت برق را به زمین منتقل می‌کند و از برق گرفتگی افراد جلوگیری می‌کند.

امیدواریم که مقاله سیم مسی بدون روکش چاه ارت برای شما مفید بوده باشد. در این مقاله به بررسی مشخصات سیم مسی بدون روکش چاه ارت پرداخته شد. در قسمت دیدگاه‌ها می‌توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.