تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت و کابل بازدارنده حریق

تفاوت کابل نسوز و کابل بازدارنده حریق

تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت و کابل بازدارنده حریق موضوع مهمی است که پیش از کابل کشی در هرمجموعه باید به آن توجه کنید. کابل نسوز و کابل اعلام حریق هر دو نوعی کابل هستند که وجود آن ها در هرمجموعه ای ضرورت دارد. در هنگام آتش سوزی کابل ها باید بتوانند سیگنال های حریق را به دستگاه های تغذیه ارسال کنند. به همین دلیل باید نسوز باشند و همچنین از توسعه آتش سوزی جلوگیری کند. به همین دلیل به هر دو نوع کابل مقاوم در برابر آتش و کابل بازدارنده نیاز است.

کابل مقاوم در برابر آتش می تواند در شرایط آتش سوزی به فعالیت خود ادامه دهد. برخی از کابل ها نیز تنها در برابر حرارت مقاوم هستند و در دماهای بالا به صورت نرمال عمل می کنند. کابل های بازدارنده آتش نیز در شرایط آتش سوزی از گسترش حریق جلوگیری می کنند.

خرید انواع کابل اعلام حریق
خرید انواع کابل اعلام حریق

اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل برق یا اعلام حریق، مقاوم در برابر آتش یا بازدارنده حریق خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت و کابل بازدارنده حریق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل مقاوم در برابر حرارت

در ابتدای موضوع تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت و کابل بازدارنده حریق به معرفی کابل مقاوم در بربر حرارت می پردازیم. کابل های مقاوم در برابر حرارت کابل هایی هستند که در دمای بالا بدون هیچگونه ذوب شوندگی می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. این محصولات در برابر آتش هیچ مقاومتی ندارند. کابل ها در حالت عادی می توانند تا دمای 70 یا 80 درجه سانتی گراد به فعالیت خود ادامه دهند. اما کابل های مقاوم در برابر حرارت می توانند تا 260 درجه سانتی گراد یا حتی بیشتر، از خود مقاومت نشان دهند.

کابل مقاوم در برابر حرارت
کابل مقاوم در برابر حرارت

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل اعلام حریق


سیم و کابل مقاوم در برابر آتش

این کابل ها در برابر آتش سوزی از خود مقاومت نشان می دهند و اصطلاحاً نسوز هستند. به همین دلیل در سیستم های اعلام و اطفا حریق از این کابل ها استفاده می شود. این محصولات استانداردهای مختلفی دارند به همین دلیل دمای قابل تحمل آن ها و مدت زمانی که می توانند در برابر حریق مقاومت کنند، با هم تفاوت دارند.

سیم و کابل مقاوم در برابر آتش
سیم و کابل مقاوم در برابر آتش

بیشتر بخوانید: کابل مقاوم در برابر آتش چیست؟


کابل بازدارنده حریق و شعله آتش

بازدارندگی شعله به این معنا است که اگر کابل در صورت آتش سوزی دچار حریق شود، آتش ادامه پیدا نمی کند، شعله های آتش نمی چکد. در صورتی که کابل از مواد نسوز ساخته شده باشد، در صورت قرارگیری در معرض شعله کابل نمی سوزد. اما اگر میزان شعله افزایش پیدا کند، عایق یا غلاف آتشز می گیرد. اما بلافاصله منبع آتش حذف شده و از نشت حریق به قسمت های دیگر جلوگیری می شود.

این کابل ها اغلب در شرکت های شیمیایی، محیط های اشتعال زا و دیگر موارد به کار گرفته می شود. کابل مقاوم در برابر آتش می تواند جایگزین کابل بازدارنده شعله شود اما کابل بازدارنده شعله نمی تواند جایگزین کابل مقاوم در برابر آتش با کابل اعلام حریق شود.

کابل بازدارنده حریق و شعله آتش
کابل بازدارنده حریق و شعله آتش

کابل اعلام حریق

در این بخش از مقاله تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت و کابل بازدارنده حریق به بررسی کابل اعلام حریق می پردازیم. کابل اعلام حریق را می توان نوعی کابل مقاوم در برابر حرارت به شمار آورد. البته کابل های اعلام حریق می توانند نسوز نیز باشند. کابل نسوز نمی تواند جایگزین کابل مقاوم در برابر حریق باشد. زیرا هرکدام از این کابل ها کاربرد خاص خودشان را دارند. کابل اعلام حریق کابلی تک یا چند هسته است که جهت آشکار سازی آتش مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل سیگنال های آتش سوزی را دریافت می کند و به مرکز کنترل ارسال می کند تا با به صدا درآمدن آژیر، افراد از وجود آتش سوزی باخبر شوند. از این کابل ها در تمامی مجموعه استفاده می شود.

  • بهتر است تمامی کابل ها روکش هایی بدون هالوژن داشته باشند تا در صورت سوختن دود سمی تولید نکنند.

بیشتر بخوانید: کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟


انتشار شعله

یکی از مهمترین موضوعات در تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت و کابل بازدارنده حریق انتشار شعله است. انتشار شعله به این معنا است که در صورت بروز جرقه و یک آتش سوزی کوچک، به دلیل تجهیزات قابل اشتعالی که در مجموعه وجود دارد، آتش سوزی بیشتر شود. نحوه انتشار شعله به سوازندن کابل بستگی دارد. خاصیت پخش شعله می تواند از طرحی به طرح دیگری تغییر کند حتی اگر ساختار کابل ها یکسان باشند. میزان هوا و حجم پلاستیک به کار رفته شده در کابل تاثیر بسیار زیادی برمیزان انتشار شعله دارد. فلوروپلیمرهایی مانند ETFE – FEP و PTFE از بهترین مواد برای انتشار شعله هستند.


بیشتر بخوانید: کابل سیلیکونی چیست | کامپاند سیلیکون


تفاوت کابل های اعلام حریق، مقاوم در برابر آتش و بازدارنده

تمامی این کابل ها وظیفه به خصوصی را در یک مجموعه برعهده دارند. این محصولات از چند نظر با هم اختلاف دارند.

عملکرد و کاربرد

عملکرد هر سه این کابل ها با هم تفاوت دارد. کابل اعلام حریق وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات درباره حریق، کابل مقاوم در برابر حرارت وظیفه حفظ مدار در صورت بالا رفتن دما و کابل نسوز و بازدارنده وظیفه جلوگیری از افزایش آتش سوزی را برعهده دارند.

ساختار

یکی از مهمترین موضوعات که سبب تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت و کابل بازدارنده حریق می شود، ساختار و مواد تشکیل دهنده این کابل ها است. کابل اعلام حریق از هادی، عایق، روکش و گاهی شیلد تشکیل شده است. اما کابل نسوز به نوار میکا مجهز شده استو این نوار تا حد زیادی از کابل در برابر حرارت حفاظت می کند. نوار میکا بین رشته های مختلف کابل قرار گرفته است. به همین دلیل در این کابل ها در صورت بالا رفتن دما، اتصالی فاز و نول صورت نمی گیرد. کابل های بازدارنده نیز از غایق، غلاف و موادی که بازدارنده شعله هستند ساخته شده اند. یک نوع غلاف یا اصطلاحاً کمربند در این کابل ها وجود دارد که وظیفه اصلی در کابل بازدارنده را برعهده دارد.

مزایا و معایب

کابل های مقاوم در برابر آتش و نسوز تاخیری به وجود می آورند تا آتش سوزی گسترش پیدا نکند. این محصولات قیمت مقرون به صرفه ای دارند و در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. کابل های بازدارنده نیز اغلب بدون هالوژن به بازار عرضه می شوند و بسیار کم دود هستند. اما قیمت آن ها کمی بیشتر است.

میزان دمای قابل

هرکدام از این کابل ها تا حدی می توانند دمای بالا را تحمل کنند. به عنوان مثال کابل اعلام حریق تا 200 درجه سانتی گراد، کابل مقاوم در برابر حرارت تا 400 یا 600 درجه سانتی گراد و کابل های بازدارنده تا دمایی بیشتر را می توانند تحمل کنند.

تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت و کابل بازدارنده حریق
تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت و کابل بازدارنده حریق

بیشتر بخوانید: کاربرد کابل اعلام حریق