راهنمای خرید کابل ابزار دقیق

راهنمای خرید کابل ابزار دقیق

راهنمای خرید کابل ابزار دقیق به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل ابزار دقیق را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل ابزار دقیق نوعی کابل با هادی مس است که در صنایع مختلفی همچون پتروشیمی، صنایع نظامی، سیستم های نفتی و دیگر موارد به کار گرفته می شود. کابل ابزار دقیق وظیفه سنجش پارامترهایی همچون چگالی، دما، جریان و دیگر موارد را برعهده دارد. کابل های ابزار دقیق در صنعت در کنار کابل برق نصب می شوند.

خرید انواع کابل ابزار دقیق
خرید انواع کابل ابزار دقیق

اگر قصد خرید کابل ابزار دقیق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید کابل ابزار دقیق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با کابل ابزار دقیق

پیش از پرداختن به راهنمای خرید کابل ابزار دقیق به معرفی این محصول می پردازیم. کابل ابزار دقیق نوعی کابل برق است که در سطح ولتاژی 300 تا 500 ولت به کار گرفته می شود. این کابل ها به صورت زوجی به بازار عرضه می شوند. برای سنجش و کنترل پارامترهایی همچون دما، چگالی، وزن، جریان و دیگر موارد از این کابل استفاده می شود. کابل ابزار دقیق مقادیر به دست آمده از این پارامترها را برای بررسی به تجهیزات دیگر ارسال می کنند. این کابل وظیفه مهمی را در صنعت برعهده دارند. به همین دلیل به صورت دوره ای تست و ارزیابی می شوند. کابل های ابزار دقیق براساس ساختار، کاربرد، نوع شیلد و دیگر ویژگی ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند.

یکی از مهم ترین موضوعات در راهنمای خرید کابل ابزار دقیق شناختن انواع کابل ابزار دقیق است. در ادامه به بررسی انواع این کابل ها می پردازیم.

راهنمای خرید کابل ابزار دقیق
راهنمای خرید کابل ابزار دقیق

بیشتر بخوانید: ویژگی های کابل ابزار دقیق


شیلد کابل ابزار دقیق

در این بخش از  موضوع راهنمای خرید کابل ابزار دقیق به بررسی شیلد این کابل ها می پردازیم. کابل ابزار دقیق شیلددار نوعی کابل است که به یک لایه محافظتی یا همان شیلد مجهز شده است. این کابل ها از اطلاعات جاری در مقابل تداخلات الکتریکی و مکانیکی حفاظت می کنند. بنابراین اگر کابل ابزار دقیق در نزدیکی کابل برق به کار گرفته می شود، بهتر است شیلددار باشد. بر روی این کابل ها یک لایه محافظ کشیده شده است. لایه محافظ از کابل در برابر پارازیت، امواج و اختلال های الکتریکی حفاظت می کند.

شیلد به کار رفته شده در کابل های ابزار دقیق می تواند به صورت لایه های فلزی، توری و نازک باشد. این شیلد اغلب از جنس آلومینیوم است. البته در برخی موارد نیز شیلد از جنس مس است. البته لازم به ذکر است که قیمت کابل شیلددار ساخته شده از مس، از کابل های آلومینیومی بیشتر است.

استاندارد کابل ابزار دقیق

یکی از مهم ترین موضوعات در راهنمای خرید کابل ابزار دقیق بررسی استاندارد این کابل ها است. کابل های ابزار دقیق براساس استاندارد به دوگروه تقسیم بندی می شوند:

  • استاندارد EN 50288-7: کابل هایی که هادی های تک مفتولی کلاس 1 و 2 یا افشان کلاس 5 دارند در این استاندارد جای می گیرند. هادی کابل هایی که با این استاندارد عرضه می شود، آنیل شده بدون اندود یا اندود فلزی است.
  • استاندارد BS 5308: این کابل ها هادی های مسی و نیمه افشان دارند. این هادی از مس آنیل شده بدون اندود تشکیل شده است.

 

عایق کابل ابزار دقیق

در این بخش از موضوع راهنمای خرید کابل ابزار دقیق به بررسی انواع کابل ابزار دقیق از نظر عایق می پردازیم”

کابل پلی اتیلن ابزار دقیق

  • کابل P1T1: این کابل ها هیچگونه محافظ مکانیکی یا آرمور ندارند. در محیط های داخلی اغلب از این کابل ها استفاده می شود.
  • کابل P1T2: این محصولات نوعی آرمور و محافظ مکانیکی دارند. در محیط های آزاد و حتی به صورت دفنی در زیر زمین می توان از این کابل ها استفاده کرد.
  • کابل P1T3: از عایق پلی اتیلن و محافظ مکانیکی (آرمور) در این کابل ها استفاده شده است. این محصولات در برابر مواد هیدروکربنی همچون نفت و مشتقات آن از خود مقاومت نشان می دهند. در محیط های نفتی همچون تأسیسات و پالایشگاه ها از این کابل استفاده می شود.

تمامی کابل های پلی اتیلن می توانند دمایی معادل 90 درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

کابل پی وی سی ابزار دقیق

  • کابل P2T1: این کابل بدون محافظ مکانیکی و آرمور ارائه می شوند. به همین دلیل اغلب در محیط های داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کابل P2T2: این کابل ها محافظ آرمور دارند. به همین دلیل در محیط های خارجی می توان از آن ها استفاده کرد. کابل های PVC می توانند دمای 70 درجه سانتی گراد را تحمل کنند.
عایق کابل ابزار دقیق
عایق کابل ابزار دقیق

جهت خرید کابل ابزار دقیق کلیک کنید.


ساختار کابل ابزار دقیق

در موضوع راهنمای خرید کابل ابزار دقیق بررسی انواع کابل براساس ساختار بسیار مهم است:

  • کابل ابزار دقیق PVC
  • کابل ابزار دقیق XLPE
  • کابل ابزار دقیق زره دار یا آرموردار
  • کابل ابزار دقیق نسوز و ضد آتش
  • کابل ابزار دقیق سربدار
  • کابل ابزار دقیق شیلددار

نکات مهم در خرید کابل ابزار دقیق

در راهنمای خرید کابل ابزار دقیق بهتر است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • میزان حساسیت دستگاه ها
  • نوع حفاظ، زره، یا شیلد کابل
  • در نظر گرفتن استانداردهای تولید
  • بررسی شرایط محیطی و محل نصب کابل
  • تناسب کابل با تجهیزات موجود در مجموعه