اینترنت طبقاتی چیست و از کی اجرا می شود؟

اینترنت طبقاتی چیست و از کی اجرا می شود؟

اینترنت طبقاتی چیست در پاسخ به این سوال باید گفت که اینترنت طبقاتی، اینترنتی است که برای استفاده از آن افراد دسته بندی می شوند، هر دسته از مردم امکان دسترسی به بخش های خاصی از اینترنت بین المللی را دارند و به برخی از بخش های آن دسترسی نخواهند داشت. به بیان دیگر منظور از اینترنت طبقاتی، سطح دسترسی متمایز و رفع فیلتر برای گروه های خاص است.

اگر تمایل دارید تا با مفهوم اینترنت طبقاتی چیست آشنا شوید، پس با ما در این مقاله از مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اینترنت طبقاتی از کجا آمده است

برای درک بهتر پاسخ سوال اینترنت طبقاتی چیست بهتر است تا بدانید اینترنت طبقاتی از کجا آمده است.

با فیلترشدن اینترنت (طرح صیانت)، محدودیت دسترسی کاربران به اینترنت بین المللی آغاز شد که برای رفع این مشکل موضوع اینترنت طبقاتی مطرح شد. به کمک اینترنت طبقاتی میزان دسترسی افراد جامعه به اینترنت بین المللی براساس عوامل مختلفی تعیین می شود.

البته باید گفت که اجرایی شدن طرح طبقاتی اینترنت نیاز به زیرساخت های زیادی دارد. برای طبقاتی شدن اینترنت، ابتدا باید تمامی کاربران اینترنت در کشور احراز هویت شوند و پس از تأیید صلاحیت قادر به استفاده از اینترنت بین المللی هستند.

اینترنت طبقاتی از کجا آمده است
اینترنت طبقاتی از کجا آمده است

آغاز طرح اینترنت طبقاتی

در سال 1401 اعلام شد که دسترسی برخی از پلتفرم های فیلترشده برای برخی از افراد امکان پذیر است و پس از آن هم این طرح برای اساتید دانشگاه اجرا شد تا آنها به اینترنت بدون محدودیت دسترسی پیدا کنند.

تقاضا برای اینترنت بدون فیلتر

در این بخش از مقاله اینترنت طبقاتی چیست به تقاضا برای اینترنت بدون فیلتر می پردازیم.

درمورد اینترنت بدون فیلتر نتنها برخی از اشخاص حقیقی نامه های درخواست خود را منتشر کرده اند بلکه برخی از اشخاص حقوقی نیز این درخواست را مطرح کرده اند. اتحادیه فناوران رایانه تهران یکی از گروه های صنفی است که تقاضای اینترنت بدون فیلتر را داده است. رئیس این اتحادیه اعلام کرده است که بیش از دو ماه با نهادهای مختلف صحبت کرده است تا بالاخره اعضای این اتحادیه توانسته اند با ارائه تعهدهای لازم، درخواست برای اینترنت بدون فیلتر را ارائه دهند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در نامه ای درخواست تهیه لیستی از اعضای هیأت علمی آن موسسه برای دسترسی به اینترنت بدون فیلتر جهت استفاده از اینترنت بین المللی با محتوای علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری ارائه نموده است.

تقاضا برای اینترنت بدون فیلتر
تقاضا برای اینترنت بدون فیلتر

تبعیض در سرعت اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مخالفت وزارتخانه خود با تبعیض در سرعت دسترسی به اینترنت را مطرح کرده است و اعلام کرده است که برنامه دارد تا دسترسی به اینترنت پرسرعت را در سراسر کشور فراهم سازد. به گفته او در طی یکسال توانسته اند تا دسترسی به اینترنت را برای بیش از 2800 روستا با تکنولوژی 4G فراهم کنند همچنین فیبرنوری را که به دنبال اجرای آن در شهرها هستند به زودی در روستاها نیز اجرا کنند تا هیچ تبعیضی در سرعت اینترنت وجود نداشته باشد.

تبعیض در سرعت اینترنت
تبعیض در سرعت اینترنت

اینترنت طبقاتی براساس مصوبه

وزیر ارتباطات وجود اینترنت طبقاتی را تأیید کرده است اما از به کاربردن این عبارت امتناع می کند. او اظهار دارد که براساس مصوبه ای که در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه داشته است، تعیین شده است تا دسترسی اساتید دانشگاه به برخی از سایت ها که حاوی کاربردهای علمی و فناوری هستند فراهم شود.

دسترسی فریلنسرها به اینترنت طبقاتی

دسترسی فریلنسرها به اینترنت طبقاتی را در این بخش از مقاله اینترنت طبقاتی چیست بررسی می کنیم.

محدودیت دسترسی به اینترنت سبب شده است تا بسیاری از کسب و کارها با مشکل روبرو شوند. از این رو مجوزهایی برای رفع این محدودیت ها ارائه شده است که با احراز هویت و دریافت آی پی ثابت به اعضای آنها اجازه استفاده از اینترنت بدون محدودیت داده می شود.

کار گروه اقتصاد دیجیتال نیز آیین نامه ای را تحت عنوان حمایت از فریلنسرها تصویب کرده است که براین اساس دسترسی فریلنسرها به اینترنت بدون فیلتر امکان پذیر می شود.

تأثیر سطح دسترسی

حال که با پاسخ سوال اینترنت طبقاتی چیست آشنا شدید، به تأثیر سطح دسترسی اینترنت می پردازیم.

با اینکه طبقه بندی اینترنت برخی از مشکلات را حل می کند اما معایبی دارد. این طرح برای کودکان شاید توجیهی داشته باشد اما برای بزرگسالان هیچ توجیهی ندارد و چرا باید سطح دسترسی اقشار مختلف جامعه در دریافت اطلاعات اینترنتی متفاوت باشد.

اینترنت طبقاتی چیست
اینترنت طبقاتی چیست

بیشتر بخوانید: روش های اتصال به اینترنت


در مقاله اینترنت طبقاتی چیست به معرفی این طرح پرداختیم. خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.