انواع لامپ ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی کدام است؟

انواع لامپ ال ای دی شامل لامپ های اس ام دی، سی او بی و دیگر موارد می شود. همچنین براساس شکل ظاهری به چند دسته حبابی، شمعی، اشکی، قارچی، زیتونی و دیگر موارد تقسیم بندی می شوند. لامپ LED براساس پارامترهای دیگری همچون نوع سرپیچ و ساختار نیز تقسیم بندی می شوند.

خرید انواع لامپ ال ای دی
خرید انواع لامپ ال ای دی

light emitting diode یا لامپ LED به معنای ساطع کننده نور است. این محصول اولین بار در سال 1960 میلادی به عنوان نمایشگر نور عرضه بازار شد. به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی تغییرات بسیار زیادی داشته است. امروزه ال ای دی ها بدون نیاز به فیلتر رنگی و لنزها قابلیت پشتیبانی از 16 میلیون رنگ به صورت مستقیم و غیرمستقیم را دارند. در این بخش از مجله راندنو به بررسی انواع لامپ ال ای دی می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع تکنولوژی لامپ ال ای دی

لامپ ها از نظر تکنولوژی به چند دسته تقسیم می شوند. در ادامه این بخش از مقاله انواع لامپ ال ای دی به بررسی آن ها می پردازیم.

لامپ پاور (PPWER LED)

لامپ پاور اولین محصول از لامپ های ال ای دی هستند که در صنایع کاربرد زیادی دارند. این محصولات اغلب در دو نوع 1 وات و 3 وات تولید می شوند. این مدل از لامپ ال ای دی امروزه پیشرفته شده است و توانسته بازدهی روشنایی خود را 100 لومن به ازای هر وات افرایش دهد. برای نور بیشتر در پروژکتورها با کنار هم قرار دادن تعدادی لامپ پاور رو یک PCB می توان نور مورد نیاز را تامین کرد.

لامپ اس ام دی (SMD)

SMD یکی از زیر مجموعه های محصولات ال ای دی است که از توان بالایی برخوردار است. این محصولات از یک سری چیپ و قطعات الکترونیکی که بر روی یک برد آلومینیومی قرار گرفته است ساخته شده اند. لامپ های اس ام دی همانند لامپ های ال ای دی مصرف انرژی کم و بازدهی نوری بالایی دارند. این محصولات نوری پخش و مناسب دارند.

لامپ سی او بی (COB)

لامپ (Chips on Board) از چیده شدن چیپ های ال ای دی بر روی یک برد روی پایه فلزی ساخته شده است. تکنولوژی سی او بی توان بالایی برای لامپ فراهم می کند و برای استفاده در لامپ های فشرده کوچک و پروژکتور ها مناسب هستند. این لامپ ها در شکل ظاهری گوناگون ماننده دایره ای، حلقوی، مربعی و نواری عرضه می شوند.

لامپ سی او بی
لامپ سی او بی

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از لامپ ال ای دی


لامپ ال ای دی هالوژنی SMD و COB

یکی از پرکاربردترین و پر مصرف ترین انواع لامپ ال ای دی لامپ هالوژنی LED است. کاربرد لامپ هالوژنی در بخش های گوناگونی همچون دکوراسیون باعث استقبال خوب خریداران از این محصول شده است. این لامپ ها برای روشنایی عمومی، نورپردازی متمرکز و موضعی گزینه مناسبی هستند.

از ویژگی ها این لامپ می توان به طول عمر بالا و صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. شاخص نمود رنگ لامپ هالوژنی بیش از 80 درصد است و زاویه تابش آن اغلب 36 درجه است. همچنین شار نوری آن 560 لومن است. به علت تشابه شکل این لامپ ها با لامپ های هالوژنی قدیمی نام آن را لامپ هالوژنی گذاشته اند. اما در ساختار آن از تکنولوژی ال ای دی استفاده شده است.

لامپ ال ای دی فیلامنتی

لامپ های فیلامنتی از لحاظ شکل ظاهری و نور مشابه لامپ های رشته ای هستند. مصرف انرژی بسیار کم این محصول یکی از ویژگی های خوب و مهم این لامپ است. این لامپ ها کمتر گرم می شوند. به همین علت مناسب برای استفاده در لوستر به خصوص لوسترهای دکوراتیو هستند. بسیاری از افراد آن را با نام لامپ لوستر می شناسند.

لامپ ادیسونی

لامپ ادیسونی نوعی از لامپ های فیلامنتی کربنی یا تنگستنی است. این لامپ ها به علت رشته های داخلی طولانی و پیچ خورده نور زرد و گرمی تولید می کند. به همین دلیل این لامپ اغلب به عنوان لامپ دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه استفاده این از لامپ ها در جنبه های زیبایی بسیار افزایش یافته است. چون علاوه بر ظاهر زیبا می تواند نور مطلوبی را با مصرف انرژی کم در فضا تامین کند.

انواع شکل ظاهری لامپ ال ای دی

شکل ظاهری لامپ ها با هم متفاوت هستند. در این بخش از مجله راندنو به معرفی آن ها پرداخته ایم.

لامپ ال ای دی حبابی

لامپ حبابی پرتاب نور مستقیم دارد به همین علت در محیط هایی که محصولات خود را به نمایش می گذارند مانند نمایشگاه، فروشگاه، میوه فروشی ها و موارد دیگر، این لامپ مورد استفاده قرار می گیرد. زاویه تابش این لامپ ها 135 درجه است. توان مصرفی این محصول معمولاً 9، 12، 15 و 20 وات است. این لامپ ها طول عمر بالایی دارند.

لامپ ال ای دی گل

لامپ گل به علت طراحی منحصرد به فرد خود مورد توجه قرار گرفته است. زاویه تابش این لامپ 130 درجه است. شار نوری این لامپ معادل با 3 لامپ 100 وات رشته ای است. شاخص نمور رنگ این محصول بالای 80 درصد است. از این لامپ در مصارف خانگی، تجاری و صنعتی استفاده می شود. یکی از ویژگی های این لامپ ها طول عمر بیش از 25 هزار ساعت است.

لامپ ال ای دی شمعی

لامپ شعمی یکی از معروف ترین انواع لامپ ال ای دی است. شاخص نمود رنگ این لامپ بیش تر از 80 درصد است و زاویه تابش آن 250 درجه است که باعث محبوبیت این لامپ ها شده است. کاربرد اصلی این محصول به علت کوچک بودن آن در روشنایی لوستر است. البته که کاربرد این لامپ ها به لوستر محدود نمی شود در آباژورها، چراغ های مطالعه و سرویس های بهداشتی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

لامپ ال ای دی قارچی

به دلیل طراحی ظاهری این محصول، پرتاب نور آن مستقیم است. زاویه تابش این محصول 110 درجه است. از طول عمر بالایی برخوردار هستند. این لامپ در سوله های تولیدی، فروشگاه ها، میوه فروشی ها و محیط هایی که محصولی را به نمایش گذاشته اند کاربرد فراوانی دارد.

لامپ ال ای دی سوزنی

همانطور که از اسم این لامپ ها مشخص است، ابعاد آن ها بسیار کوچک است. لامپ سوزنی نوری شبیه به نور طبیعی تولید می کند.

لامپ ال ای دی اشکی

شاخص نمود رنگ این لامپ CRL بیش از 80 درصد است و زاویه تابش آن 250 درجه است. به علت سایز کوچک این لامپ ها از آن ها در لوستر استفاده می کنند. البته در چراغ های خواب، چراغ مطالعه، آباژور و سرویس های بهداشتی هم کاربرد دارند. این لامپ ها تقریبا شبیه لامپ های شعمی هستند. لامپ اشکی به نسبت لامپ های شعمی کشیدگی بیشتری در قسمت انتهای خود دارند. استفاده این محصول در لوستر جلوه بیشتری ایجاد می کند.

لامپ ال ای دی زیتونی

لامپ های زیتونی جایگزین لامپ های گازی قدیمی شده است. بهره مندی از دو درایور مجزا و پرتاب نور 330 تا 340 درجه و همیچنین ظاهر متفاوت آن نظر بسیاری از خریداران را جلب کرده است.

انواع لامپ ال ای دی
انواع لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی


انواع تجهیزات لامپ ال ای دی

در تجهیزات زیر از لامپ های ال ای دی استفاده شده است که هر کدام کاربرد منحصرد به فرد خود را دارد در ادامه این بخش از مقاله انواع لامپ ال ای دی به بررسی آن ها پرداخته ایم:

وال واشر

در زمینه نورپردازی و دکورایتو این نوع لامپ استفاده زیادی می شود. وال واشر ها از تعدادی لامپ که به اشکال مختلف چیده شده است تشکیل می شود. بسته به محیطی که در آن استفاده می شود اندازه و میزان توان متفاوتی دارد.

ریسه ال ای دی شلنگی و نواری

ریسه های نواری در تزئینات روشنایی بسیار کاربرد دارد. از ریسه های شلنگی می توان برای روشن کردن پله ها، سقف های کاذب، ویترین مغازه ها و موارد دیگر استفاده کرد. امروزه از این ریسه ها به علت مصرف کم انرژی به نسبت ریسه هایی که مصرف انرژی بیشتری دارد در نورپردازی فضاها استفاده می شود.

پنل ال ای دی

جدیدترین و پرکاربردترین محصول روشنایی در بازار پنل های ال ای دی 18، 30، 50 وات و 60*60 (پنل 60*60 سقفی) هستند. این پنل ها از شار نوری بالا، شاخص نمود رنگ بیش از 80، بهره نوری بیش از 90 درصد، طول عمر بالا (بیش از 25 هزار ساعت) و زاویه نور 120 درجه برخوردار هستند.

در خانه ها، اداره ها، بیمارستان ها، هتل ها و طراحی دکوراسیون و زیبا سازی محیط این پنل ها کاربرد فراوانی دارند. این محصول در سه رنگ آفتابی، مهتابی و نور طبیعی عرضه می شود. این پنل ها به شکل مربع یا شکل یک لامپ ال ای دی گرد سقفی تولید می شوند.


بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر در آن


انواع سر پیچ لامپ ال ای دی

  • معمولی یا E27
  • سرپیچ شمعی یا E14
  • سرپیچ بزرگ یا E40

در این بخش از مجله راندنو تلاش تیم ما بر این بوده است تا بتوانیم انواع لامپ ال ای دی به شما معرفی کنیم. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی انواع لامپ LED و بررسی ویژگی های آن پرداخته شده است. این تجهیزات براساس نوع حباب یا شکل ظاهری، نوع تکنولوژی، سرپیچ و توان به چند دسته تقسیم بندی می شود. این محصولات مزایای بسیار زیادی دارند که مهم ترین آن کاهش مصرف انرژی است. همین موضوع سبب شده است تا کاربران زیادی به خرید لامپ LED اقدام کنند. برای مشاهده مشخصات فنی انواع لامپ به خصوص نوع ال ای دی و خرید آن از نمایندگی های معتبر می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.