نصب پنل ال ای دی

نصب پنل ال ای دی

نصب پنل ال ای دی امروزه مورد توجه قرار گرفته است زیرا پنل ال ای دی از جدیدترین تجهیزات روشنایی به شمار می آید و جایگزین بسیار مناسبی برای سایر لامپ ها و چراغ ها، به خصوص مدل های فلورسنت و پرمصرف شده است.

علاوه بر این، باید به مقرون به صرفه بودن پنل LED نیز اشاره کرد. این پنل ها در تمامی مکان ها و مجموعه ها قابل استفاده هستند. این پنل ها از 3 لایه تشکیل شده اند و تکنولوژی آنها می تواند از نوع اس ام دی نیز باشد.

خرید انواع پنل ال ای دی
خرید انواع پنل ال ای دی

در این مقاله قصد داریم تا به آموزش نصب پنل ال ای دی LED بپردازیم. پس ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع پنل ال ای دی سقفی

در ادامه به معرفی انواع پنل های LED پرداخته شده است:

پنل ال ای دی مربع

این پنل ها از لحاظ ابعاد بسیار متنوع هستند. برای مثال، پنل های ال ای دی مربع در سایزهای 10*10، 20*20، 30*30، 40*40، 60*60 و … تولید می شوند. در بین این پنل ها، پنل ال ای دی 60*60 کاربرد و مصرف بیشتری دارد.

پنل ال ای دی گرد

پنل سقفی ال ای دی گرد با قطر 8 به بالا تولید می شود. توجه به قطر داخلی و خارجی پنل های ال ای دی گرد بسیار حائز اهمیت است. به هنگام تعبیه سوراخ بر روی سقف پیش از نصب چراغ، حفره باید براساس قطر داخلی چراغ ایجاد شود. قطر بیرونی چراغ براساس سلیقه و انتخاب مشتری می تواند متفاوت باشد.

در بعضی از پنل های گرد، قطر داخلی قابل تنظیم است. در ساخت این پنل ها از یک ضامن استفاده شده است که قطر را به واسطه آن می توان تنظیم کرد.

پنل LED دور شیشه ای

برای افزایش زیبایی پنل های LED دور شیشه ای از شیشه در قطر بیرونی پنل ها استفاده شده است. این شیشه ها می توانند رنگی و یا بی رنگ باشند. نور این پنل ها شبیه به سایر پنل های LED است و تفاوت آنها فقط در ظاهرشان است. این پنل ها در ابعاد گوناگون و با تکنولوژی های ال ای دی و اس ام دی به بازار عرضه می شوند.

پنل های بلک لایت

این نوع پنل ها از منبع نور در پشت صفحه تشکیل شده اند. این منبع از صفحه ای تشکیل شده است که تعداد زیادی LED به صورت فشرده و منظم بر روی آن قرار گرفته است. نور این پنل ها از پشت بازتاب پیدا می کند و جلوه زیبایی به محیط می بخشد.

پنل های Edge Light

منبع نور در اطراف و دور پنل قرار گرفته است و نور تولیدشده از کناره های پنل وارد پنل شده و سپس از سطح آن خارج می شود. این پنل ها جلوه بسیار زیبایی به محیط می دهند و می توان از آن ها در تمامی مجموعه ها استفاده کرد.

پنل های سه حالته دو رنگ

پنل های سه حالته پنل هایی هستند که از دو رنگ آفتابی و مهتابی در مرکز پنل و رنگ های مختلف دیگر در اطراف پنل تشکیل شده اند. این پنل ها به دلیل اینکه قابلیت تنظیم سه حالت را دارند، به این نام شناخته می شوند و بدین صورت عمل می کنند: داخل پنل روشن و خارج آن خاموش، خارج پنل روشن و داخل آن خاموش و یا هر دو قسمت روشن می شود. از این پنل ها برای نورپردازی های دکوراتیو استفاده می شود.

نصب پنل ال ای دی
نصب پنل ال ای دی

بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


این پنل ها در نحوه نصب و نوع کاربرد متنوع هستند و روش نصب آن ها متناسب با نیاز شما در نظر گرفته می شود. این روش های نصب عبارتند از:

  1. نصب پنل به صورت روکار
  2.  نصب پنل به صورت توکار
  3.  نصب پنل به صورت معلق

برای نصب پنل ال ای دی به ادامه مقاله توجه کنید.

نصب پنل ال ای دی روکار

  1. ابتدا از نوع و جنس سقف خود اطلاع داشته باشید که با توجه به آن اقدام به نصب پنل LED کنید.
  2. مداری که پنل در آن قرار می گیرد را خاموش کنید.
  3. محل نصب باید متناسب با پنل در نظر گرفته شود.
  4. دستک را به سقف وصل کنید و از محکم بودن آن مطمئن شوید.
  5. در نهایت بدنه چراغ را با استفاده از پیچ‌ ها به دستک متصل کنید.
  6. مدار را روشن کنید و پنل را تست کنید.

در نهایت شما با انجام این مراحل می‌ توانید از نورپردازی با پنل سقفی روکار خود بهره ببرید.

همچنین توجه داشته باشید که پنل ال ای دی توکار توسط یک قاب جداگانه می تواند به عنوان پنل ال ای دی روکار نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

نصب پنل ال ای دی روکار
نصب پنل ال ای دی روکار

نصب پنل ال ای دی توکار

همانطور که از اسم این پنل مشخص است، این نوع پنل ال ای دی باید داخل سقف نصب شود.

  1. ابتدا باید محل مورد نظر را متناسب با اندازه پنل برش بزنید.
  2. مداری که پنل ال ای دی در آن قرار می گیرد را خاموش کنید.
  3. با استفاده از فنرهایی که برای پنل طراحی شده است، پنل را داخل سقف قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر سقف شما از نوع کاذب است، این فنرها باید از نوع کنفی باشند.
  4. در این مرحله فنرها جمع می شوند و پنل داخل سقف قرار می گیرد.
  5. مدار را روشن کنید و پنل را تست نمایید.

بهتر است برای نصب پنل های ال ای دی توکار با انوع سقف ها نیز آشنا شوید:

سقف‌ رابیتس

سقف‌ رابیتس نوعی سقف کاذب محسوب می شود که با استفاده از گچ آن را پوشش می‌دهند. برای نصب پنل LED در این نوع سقف باید از غلاف استفاده شود.

سقف کناف

جنس سقف‌ های کنفی از تایل گچی است و وزن آنها نسبت به سقف رابیتس سبک تر است. سقف کناف توسط سازه فلزی نصب می‌ شود. برای نصب پنل‌ های ال ای دی در این نوع سقف‌ ها باید قالب پنل را با گردبر و به کمک متر تراز لیزری در آورید تا این قسمت را از محدوده کنف کاری خارج کنید. سپس پنل روشنایی را نصب نمایید.

سقف‌ آجری

باید سیم و لوله را از بالای سقف عبور دهید و براساس ابعاد چراغ و پنل روشنایی، لوله PVC را نصب نمایید.

سقف‌ فلزی

سقف‌ های فلزی استحکام و دوام بالایی دارند و در برابر ضربه مقاوم هستند. به همین دلیل برای نصب چراغ سقفی توکار در سقف فلزی باید از ابزار برش حرفه‌ ای همچون گردبر، فرز و دستگاه برش استفاده شود.

سقف MDF

نحوه نصب پنل روشنایی توکار در این سقف ها بسیار آسان است. به کمک یک اره می‌ توانید محل نصب پنل را برش بزنید و آن را نصب کنید.

سقف‌ سرامیکی

باید قبل از از نصب سرامیک ها، بخشی را برای نصب پنل اختصاص دهید.

نصب پنل ال ای دی توکار
نصب پنل ال ای دی توکار

نصب پنل LED به صورت معلق

نصب این پنل به این صورت است که با استفاده از سیم های مخصوص آویز، چهار طرف پنل به سیم آویز و بخش دیگر سیم به سقف پیچ می شود. اغلب در مکان های اداری و مکان هایی که امکان استفاده از پنل به صورت توکار وجود ندارد، این نوع نصب مورد استفاده قرار می گیرد.

نصب پنل ال ای دی به صورت معلق
نصب پنل ال ای دی به صورت معلق

بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست؟ انواع لامپ LED کدام است؟


تفاوت نصب COB با SMD

بهتر است بدانید که نصب پنل‌های سی او بی و اس ام دی تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط تفاوت در محل نصب چراغ های سقفی توکار و چراغ های سقفی روکار است. باید در انتخاب این تجهیزات روشنایی توجه نمایید تا خروجی مناسبی داشته باشید.

اگر می خواهید نورپردازی بر روی یک سوژه خاص انجام شود، پنل‌ های سقفی COB انتخاب مناسب تری است و در مواقعی که نیاز به تأمین نورپردازی عمومی باشد، پنل‌ های SMD گزینه بهتری خواهد بود. پس نگران تفاوت ها در نصب پنل اس ام دی یا سی او بی نباشید زیرا تفاوتی از لحاظ ساختاری با یکدیگر ندارند.


بیشتر بخوانید: پنل ال ای دی چیست ، انواع پنل روشنایی توکار و روکار کدام است؟


در مقاله نصب پنل ال ای دی به توضیح انواع روش های نصب آن پرداختیم. امیدوار هستیم این مقاله به آگاهی شما درخصوص نحوه نصب پنل ال ای دی کمک کرده باشد.

اگر قصد خرید پنل ال ای دی را دارید، می توانید با مراجعه به سایت راندنو پنل ال ای دی مدنظر خود را انتخاب کنید.