تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج

تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج

تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج در تعداد رشته ها، ضخامت سیم و کاربرد آن ها است. از سیم دو زوج می توان برای اتصال تلفن سانترال هیبرید نیز استفاده کرد. در صورتی که کابل تلفن تک زوج تنها برای اتصال تلفن آنالوگ و دیجیتال مناسب است.

سیم و کابل تلفن برقراری ارتباطات آنالوگ و دیجیتال را برعهده دارند. از دید افراد عادی تفاوتی بین کابل های تلفن وجود ندارد. اما همانند سایر کابل ها، کابل مخابرات نیز انواع گوناگونی دارد. یکی از مهم ترین تفاوت های میان کابل ها تفاوت در تعداد زوج آن ها است. کابل تلفن نیز به صورت تک زوج و دو زوج به بازار عرضه می شود.

خرید انواع کابل مخابراتی
خرید انواع کابل مخابراتی

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم تلفن تک زوج

برای درک بهتر تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج به معرفی کابل تلفن تک زوج می پردازیم. کابل تلفن تک زوج که اصطلاحاً به آن سیم رانژه نیز گفته می شود، یک نوع پرکاربرد از کابل های مخابرات است. این کابل از 2 رشته سیم تشکیل شده است که به صورت منظم به هم تابیده شده اند. برای اتصال گوشی تلفن به پریز از این سیم استفاده می شود.

برای اتصال یک منطقه یا محله به سیستم مخابرات، ابتدا از شرکت مخابرات تا محله ها و کوچه های مختلف کابل تلفن با رشته ها و سطح مقطع های بیشتر کشیده می شود. سپس برای اتصال هر کدام از این کابل ها به منازل از کابل های کوچک تر استفاده می شود. به عنوان مثال برای ایجاد انشعاب در هر منزل معمولاً سیم یک زوج به کار گرفته می شود.

اگر می خواهید درباره کابل تلفن بیشتر بدانید، می توانید مقاله کابل تلفن چیست را مطالعه کنید.

سیم تلفن تک زوج
سیم تلفن تک زوج

کاربرد و ویژگی های کابل تلفن تک زوج

در این بخش از موضوع تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج به بررسی ویژگی های سیم تلفن تک زوج می پردازیم.

  1. کاربرد اصلی این سیم ها ایجاد انشعاب داخل ساختمان و منازل مسکونی است.
  2. سیم های رانژه انعطاف پذیری زیادی دارند به همین دلیل به راحتی شکل می گیرند و در محیط های مختلف نصب می شوند.
  3. این سیم ها به راحتی سوکت زده می شوند و سوکت آن ها ساده است.
  4. با توجه به این که سیم های رانژه تنها دو رشته دارند، قیمت آن ها نیز ارزان تر از دیگر انواع کابل تلفن است.
  5. سیم های رانژه برای استفاده در داخل مجموعه ها مناسب هستند و نباید در خارج از مجموعه و زیر نور خورشید نصب شوند.
  6. از سیم رانژه می توان برای نصب و راه اندازی آیفون تصویری مجموعه نیز استفاده کرد.

سیم تلفن دو زوج

برای این که بتوان تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج را بهتر درک کرد، به معرفی کابل تلفن دو زوج می پردازیم. کابل دو زوج تلفن یک نوع کابل 4 رشته است. این کابل از 2 زوج سیم تشکیل شده است. بنابراین ضخامت آن بیشتر از کابل های تک زوج است. برای اتصال تلفن به پریز یا سیم کشی داخل ساختمان از کابل های دو زوج استفاده می شود.

برای اتصال این نوع کابل ها، باید از دو رشته سیم وسط برای اتصال به تلفن استفاده کرد. این دو رشته جهت منتقل کردن بوق به کار گرفته می شوند. لازم به ذکر است که در تلفن های معمولی و آنالوگ، تنها همین دو رشته به کار گرفته می شوند. اما تلفن سانترال هیبرید به هر 4 رشته سیم برای اتصال نیاز دارد. در نتیجه دو رشته وسط جهت انتقال بوق و صدا و رشته های کناری جهت انتقال اطلاعات به کار گرفته می شوند.

کابل های زوجی به صورت هوایی و زمینی به بازار عرضه می شوند. کابل زوجی هوایی کابلی با دوام است و در محیط های صنعتی بیشترین کاربرد را دارد.

کاربرد و ویژگی های کابل تلفن دو زوج

  1. از این کابل ها می توان در محیط های خارجی تحت شرایط خاص استفاده کرد.
  2. دوام این کابل ها نسبتاً بیشتر از کابل های تک زوج است زیرا قطورتر هستند و روکش آن ها برای استفاده در خارج از منازل مستحکم شده است.
  3. برای ایجاد انشعاب تلفن در منازل ویلایی و کم واحد می توان از این کابل ها استفاده کرد.
  4. به عنوان سیم اتصال آیفون می توان از این کابل ها استفاده کرد.
  5. این کابل از کابل های بیشتر از دو زوج راحت تر سوکت زده می شوند.
  6. برای تلفن های سانترال هیبرید گزینه های مناسبی هستند.

کابل تلفن چند زوج

در موضوع تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که کابل های تلفن براساس تعداد زوج به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال کابل های چهار زوج، 6 زوج، 8 زوج و تا 200 زوج به بازار عرضه می شوند. این کابل ها کاربردی شبیه به کابل های تک زوج و دو زوج دارند. با این تفاوت که می توان از آن ها با خیال راحت در فضاهای خارجی استفاه کرد. همچنین جهت اتصال خطوط تلفن مخابرات به محله های مختلف نیز این کابل ها به کار گرفته می شوند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی


تفاوت کابل مخابرات تک زوج و دو زوج

همان طور که گفته شد، کابل های تلفن در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شود. تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج موضوع مهمی است که هر برق کاری باید به آن توجه کند. در ادامه به بررسی تفاوت های این محصولات پرداخته شده است:

  • تعداد رشته ها: همان طور که از نام این کابل ها پیدا است، کابل تک زوج دو رشته سیم و کابل دو زوج چهار رشته سیم دارد. همین موضوع باعث می شود تا قطر کابل های دو زوج بیشتر از کابل های تک زوج باشد.
  • انعطاف پذیری: هرچه ضخامت کابل برق کمتر باشد، انعطاف پذیری و شکل پذیری آن نیز بیشتر است. بنابراین کابل های تک زوج منعطف تر از کابل های چند زوج هستند.
  • کاربرد: کابل های تک رشته مصرف خانگی دارند و برای اتصال تلفن آنالوگ و دیجیتال مناسب هستند. اما کابل های دو رشته در اداره ها و مراکز صنعتی و تجاری نیز به کار گرفته می شوند زیرا می توان به کمک آن ها تلفن سانترال را نیز راه اندازی کرد.
  • سوکت: کابل های تک زوج نسبت به کابل های دو زوج راحت تر سوکت زده می شوند. دلیل آن هم ضخامت و تعداد رشته کم آن ها است.
  • نصب: از کابل های دو زوج می توان در فضای خارجی ساختمان استفاده کرد. البته به شرطی که در شرایط نرمال آب و هوایی باشد و نور خورشید مستقیماً به آن نتابد.
تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج
تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج

بیشتر بخوانید: بهترین کابل تلفن کدام است؟ معرفی انواع کابل تلفن