سیم و کابل خودرویی چیست و انواع آن کدام است؟

سیم و کابل خودرویی چیست و انواع آن کدام است؟

سیم و کابل خودرویی چیست و چه کاربردی دارد؟ سیم و کابل خودرویی تجهیزاتی هستند که در ساخت و مونتاژ خودرو به کار گرفته می شوند. این محصولات با دقت بسیار بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی طراحی می شوند. سیم و کابل خودرویی نیز کاربردی مشابه با کابل برق دارند و برای اتصال دستگاه های الکتریکی داخل خودرو و انتقال جریان الکتریکی به کار گرفته می شوند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

در این مقاله از مجله راندنو به سوال سیم و کابل خودرویی چیست پاسخ داده شده است و ویژگی های این نوع کابل و کاربرد آن بررسی شده است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم و کابل خودرویی

در ابتدای این مقاله به سوال سیم و کابل خودرویی چیست پاسخ خواهیم داد. خودروها و برخی از ماشین های صنعتی برای اتصال دستگاه های الکتریکی داخلی همچون مصرف کننده ها، سوئیچ ها، حفاظت کننده مدارها و دیگر موارد به باتری و مولد جریان الکتریکی داخل خودرو، نوعی سیم و کابل نیاز دارند. به همین دلیل شرکت های سازنده سیم و کابل محصولاتی مخصوص خودرو به بازار عرضه می کنند. داخل خودرو سیم و سوکت های مختلفی وجود دارد که وظیفه برق رسانی به نقاط مختلف ماشین را برعهده دارند.

این محصولات با ویژگی های خاصی به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال سیم و کابل خودرویی اغلب از هسته های مسی ساخته شده اند و باید در برابر لرزش و گرما، مواد هیدروکربن و سوختنی مقاومت داشته باشند. همچنین به دلیل دمای بالای موتور این محصولات باید در برابر افزایش دما مقاومت داشته باشند. سیم و کابل های بی کیفیت و فاقد استاندارد باعث خراب شدن قطعات خودرو و حتی آتش سوزی می شود.

لوازم الکتریکی داخل خودرو به ولتاژها و جریان های مختلفی نیاز دارند. به همین دلیل برای انتقال جریان از باتری به لوازم الکتریکی به انواع مختلفی از کابل برق خودرو نیاز است. سایز این کابل ها خاص است و باید طبق استاندارد AWG و نه بر اساس استاندارد میلی متر IEC60228 که عموم سیم و کابل ها از آن تبعیت می کنند تولید شود.

سیم خودرویی علاوه بر ماشین در ساخت کشتی ها، کمپر ون ها، اتوبوس ها، ماشین های کشاورزی، موتور سیکلت ها، کشنده ها و دیگر وسایل نقلیه نیز استفاده می شود.

سیم و کابل خودرویی چیست
سیم و کابل خودرویی چیست

بیشتر بخوانید: چرا کابل خراسان افشار نژاد بخریم


ویژگی های سیم و کابل خودرویی

حال که دانستیم سیم و کابل خودرویی چیست به بررسی ویژگی های کابل برق خودرو می پردازیم.

  1. تعداد رشته سیم های خودرویی اغلب زیاد است.
  2. این محصولات به صورت کلاف و دسته سیم عایق بندی می شود.
  3. این محصولات در برابر عوامل محیطی همچون کشش، خمش و فشار مقاوم هستند.
  4. سیم و کابل خودرویی به گونه طراحی می شوند که مواد سوختنی، روغن و هیدروکربن تاثیری برروی آن نداشته باشد.
  5. سیم و کابل خودرویی هادی از جنس مس دارد.
  6. اتلاف انرژی در این نوع سیم و کابل بسیار کم است.
  7. از سیم و کابل خودرویی می توان در دماهای بالا استفاده کرد. همچنین این محصولات در دماهای پایین نیز مقاوم هستند.
  8. با افزایش سرعت بدنه خودرو دچار لرزش هایی می شود. به همین دلیل برای افزایش استقامت سایشی و برشی از مواد پلیمری برای عایق کابل استفاده می شود.
  9. کابل های خودرو باید وزن سبکی داشته باشند تا بتوان از آن ها در قسمت های مختلف ماشین استفاده کرد. گاهی جمع طول این سیم ها تا 1600 متر نیز می رسد. به همین دلیل باید به اندازه کافی سبک باشند.
  10. سیم و کابل خودرو همچون کابل برق باید رنگ های مشخصی داشته باشد. این رنگ بندی اغلب به صورت خط دار روی رنگ های اصلی ایجاد می شود.
ویژگی های سیم و کابل خودرویی
ویژگی های سیم و کابل خودرویی

بیشتر بخوانید: چرا کابل افق البرز بخریم


مشخصات فنی سیم و کابل خودرو

حال که دانستیم سیم و کابل خودرویی چیست به بررسی مشخصات فنی این کابل ها می پردازیم.

  • سیم و کابل های خودرو اغلب با هادی های افشان به بازار عرضه می شوند.
  • ولتاژ اسمی این سیم و کابل اغلب 60 ولت در جریان مستقیم است.
  • از مس خالص و نرم در ساخت هادی این کابل ها استفاده شده است.
  • از پی وی سی در کلاس های حرارتی مختلف به عنوان عایق استفاده می شود.
  • رنگ روکش محصولات متنوع است و بنابه سفارش مشتری تولید می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان


عایق کابل خودرو

در این بخش از موضوع سیم و کابل خودرویی چیست به بررسی عایق این کابل ها می پردازیم. برای افزایش حفافظت از بخش رسانای سیم و کابل خودرویی در برابر گرما، لرزش و مواد شیمیایی از نوعی عایق مستحکم سیم و کابل استفاده می شود. ساختار عایق و روکش این کابل ها از جنس پی وی سی، پلی پرپلین، پلی اتیلن و پلیمر های کلریز شده است. نوع عایق به محل نصب کابل و کاربرد آن انتظار دارد. به عنوان مثال برای اینکه سیم و کابل در برابر ساییدگی مقاوم باشند از پلی استرهای کلاس T3 و T4 استفاده می شود. برخی از کابل های خودرو با روکش هایی بدون هالوژن به بازار عرضه می شوند.

عایق کابل خودرو
عایق کابل خودرو

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و سیمیا


انواع سیم و کابل خودرو

در این بخش از موضوع سیم و کابل خودرویی چیست به بررسی انواع سیم و کابل خودرو می پردازیم. تولید کننده سیم و کابل خودرو این محصولات را براساس ساختار و محدوده دمای قابل تحمل به چند دسته تقسیم بندی می کنند:

  • کابل T1: محدوده دمایی منفی 40 درجه تا مثبت 85 درجه
  • کابل T2 ID و T2 IR: محدوده دمایی منفی 40 درجه تا مثبت 100 درجه
  • کابل T3: محدوده دمایی منفی 40 درجه تا مثبت 125 درجه
  • کابل AVSS: این کابل ها نوعی شیلد اضافه دارند که از هادی در برابر آتش سوزی و خوردگی حفاظت می کنند.
  • کابل AVS و کابل AVS: این نوع سیم و کابل خودرو بیشترین کاربرد را در صنعت خودروسازی دارد و در رنگ های متنوع تولید می شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه کابل افق البرز و کابل خراسان افشارنژاد