دارک وب چیست و چگونه وارد دارک وب شویم

دارک وب چیست | چگونه وارد دارک وب شویم؟

دارک وب چیست و چگونه می توان وارد آن شد؟ دارک وب به معنی وب تاریک است و قسمتی از دیپ وب محسوب می شود که هیچ موتور جستجوگری نمی تواند آن را پیدا کند و می توان از آن برای اهداف غیرقانونی استفاده کرد اما باید گفت که جنبه قانونی نیز دارد. دارک وب، تقریباً فضایی برای هکرها، مجرمان سایبری، سازندگان بدافزار و … است که می توانند در آن اسلحه، مواد مخدر، اسکناس تقلبی، حساب های هک شده‌، اطلاعات ورود به حساب های بانکی، مدارک دانشگاهی تقلبی و قاتل قراردادی برای فروش بگذارند.

اگر شما هم تمایل دارید که بدانید دارک وب چیست پس با ما در این مقاله از مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اجزای تشکیل دهنده اینترنت

اینترنت به سه بخش تقسیم می شود که عبارتند از:

Surface Web (وب معمولی)

وب معمولی یا وب سطحی قابل مشاهده است و کمتر از 5 درصد از کل اینترنت را تشکیل می دهد. تمامی وب سایت های عمومی که با استفاده از مرورگرهایی نظیر Explorer، Google Chrome و Firefox می توان به آنها دسترسی داشت در اینجا وجود دارند.

مکان یابی وب سایت های سطحی امکان پذیر است زیرا موتورهای جستجو می توانند وب رابه کمک پیوندهای قابل مشاهده فهرست بندی کنند.

Dark web (وب تاریک)

دارک وب چیست یا وب تاریک چیست؟ دارک وب قسمت بسیار کمی از اینترنت را تشکیل می دهد. دارک وب زیرمجموعه ای از وب عمیق است که به طور عمد مخفی شده است.

Deep web (وب عمیق)

دیپ وب 95 تا 99 درصد اینترنت را تشکیل می دهد. هرچیزی که در اینترنت از طریق مرورگرهایی مانند گوگل قابل دسترسی نباشد در این بخش وجود دارد. محتوای دیپ وب شامل مواردی است که در پشت Paywall قرار گرفته، یا نیاز به اعتبارسنجی برای ورود به حساب کاربری دارد، یا محتوایی که صاحبان آنها، به کمک Web crawlers مانع از ایندکس گذاری آنها می شوند یعنی توسط هیچ موتور جستوجو گری ثبت نشده اند.

اجزای تشکیل دهنده اینترنت
اجزای تشکیل دهنده اینترنت

نکات امنیتی برای استفاده از دارک وب

پیش از ورود به این شبکه بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. وارد سایت های ناشناخته نشوید.
  2. مطمعن شوید که فایل های دانلود شده آلوده نیستند.
  3. امنیت سیستم خود را بالا ببرید.
  4. از ابزارهای معتبر برای کار با TOR استفاده کنید.
  5. وب کم خود را غیر فعال کنید و یا آن را بپوشانید.
  6. میکروفون خود را غیرفعال کنید.

بیشتر بخوانید: روش های اتصال به اینترنت


شبکه تور (TOR) چیست؟

برای مخفی بودن در اینترنت از این شبکه استفاده می شود. این شبکه از نوعی نرم افزار شبیه به  VPN پشتیبانی می کند با این تفاوت که دقیق تر است. تور ارتباط بین دو سیستم را به صورت پنهانی و ناشناس برقرار می کند. به این صورت که رمزنگاری اطلاعات از سیستم مبدا انجام می شود و سپس به یک سرور که توسط  تور پشتیبانی می شود، فرستاده می شوند. حال دوباره رمزنگاری اطلاعات تغییر می کند و  مجدد به سرور دیگری فرستاده می شوند. این عمل سه بار تکرار می شود و پس از آن دیگر رمزنگاری انجام نمی شود و اطلاعات به مقصد می رسند.

شبکه تور (TOR) چیست
شبکه تور (TOR) چیست

مراحل ورود امن به دارک وب با استفاده از مرورگر تور (TOR)

برای ورود امن به دارک وب با استفاده از مرورگر تور باید مراحل زیر را انجام دهید:

استفاده از VPN

اغلب کاربران اینترنت گمان می کنند که برای پنهان ماندن و عدم ردیابی فعالیت آنها به هنگام اتصال به دارک وب از چشم شرکت هایی که خدمات اینترنتی ارائه می دهند و دولت ها استفاده از مسیریابی پیازی کافی است. اما این گمان کاملاً اشتباه است زیرا حتی اگر کاربر از مرورگر Tor استفاده کند، ردیابی او برای کسی که دانش کافی داشته باشد امکان پذیر است.

 دانلود مرورگر Tor از وب‌سایت رسمی آن

استفاده از این مرورگر، بهترین روش برای ورود به دارک وب است. با توجه به محبوبیت بالای این مرورگر افراد بسیاری نسخه های جعلی آن را منتشر می کنند و ممکن است شما آنها را با نسخه اصلی اشتباه بگیرید و آن را دانلود کنید. بنابراین فقط از وب سایت رسمی آن، مرورگر Tor را دانلود کنید. لازم به ذکر است که دانلود و استفاده از آن رایگان است و حجم آن 54 مگابایت است. پس از دانلود و باز کردن آن، باید گزینه Connect را انتخاب کنید تا دسترسی آنلاین به سایت ها شروع شود.

بخاطر داشته باشید که باید دائماً مرورگری که با آن وارد دارک وب می شوید را آپدیت کنید چرا که بروز نبودن مرورگر موجب آسیب پذیر شدن امنیت آن می شود.

نصب TAILS

تیلز سیستم عامل متن باز است و از توزیع های لینوکس بر اساس دبین (Debian) محسوب می شود. هدف از ساخت این سیستم عامل، حفظ حریم شخصی و ناشناس بودن است. به کمک یک لوح فشرده و یا USB می تواند بوت کند تا هیچ اثری بر روی سیستم شما به جای نگذارد. تیلز به گونه ای طراحی شده است که همه چیز را فراموش می کند یعنی هر بار که سیستم شما بوت می شود، یک سیستم عامل شبیه به روز اول را مشاهده می کنید.

پس از اینکه سیستم بوت می شود، هیچ فایل ذخیره شده ای را بر روی آن مشاهده نمی کنید، همچنین اطلاعات و اقداماتی که قبل از بوت انجام شده است دیگر مشاهده نمی شود. لازم به ذکر است که TAILS بر روی تمامی سیستم عامل ها نصب نمی شود مثلاً نمی توان آن را بر روی مک (Mac) نصب کرد.

دانستن این موضوع که به کجا می روید

هنگامی که به دارک وب دسترسی پیدا کنید، نتایج جستجو در آن همانند گوگل فهرست نمی شود تا شما مقصد خود را انتخاب کنید. در واقع شما از امکانات سایر موتورهای جستجو در دارک وب برخوردار نیستید و پیدا کردن آنچه که به دنبال آن هستید دشوار است و ممکن است به اشتباه وارد جایی شوید که قصد ورود به آن را نداشته اید. به همین دلیل بهتر است پیش از باز کردن مرورگر Tor بدانید که به دنبال چه هستید. شما می توانید با استفاده از وب سایت های مرجع و راهنما، راهنمایی های لازم را دریافت کنید. یکی از این وب سایت ها ویکی هیدن (Wiki Hidden) است.

استفاده از پول رمزگذاری شده برای خرید از دارک وب

برای خرید از دارک وب، فقط می توان از پول رمزنگاری شده (ارز دیجیتال) استفاده کرد. اغلب فروشندگان در دارک وب پرداخت با استفاده از کارت های اعتباری را قبول می کنند، اما نباید از کارت اعتباری استفاده کنید. باید بدانید که امن ترین روش پرداخت، ارز دیجیتال است. سعی کنید از پول های رمزنگاری شده ای مانند Monero و Zcash استفاده کنید.

مشاهده همه چیز

نباید هنگام جستجو در دارک وب پنجره های اضافی در مرورگر باز باشند و باید آنها را ببندید. هر دفعه که از TAILS استفاده می کنید باید سیستم را Restart کنید تا مجدداً ریبوت شود.

مراحل ورود امن به دارک وب با استفاده از مرورگر تور (TOR)
مراحل ورود امن به دارک وب با استفاده از مرورگر تور (TOR)

بیشتر بخوانید: بهترین مرورگر اندروید


در این بخش از مقاله دارک وب چیست به فعالیت های غیرقانونی موجود در این وب سایت اشاره می شود.

فعالیت های غیرقانونی در دارک وب

در دارک وب فعایت های غیرقانونی مختلفی انجام می شود که در ادامه به آنها می پردازیم.

  1. خرید و فروش اسلحه، سلاح و سفارش آدم کشی
  2. اذیت و آزار کودکان و شکنجه به صورت زنده
  3. استخدام هکر و ساخت اسناد و مدارک جعلی
  4. فروش مواد مخدر
  5. فروش اعضای بدن

فعالیت های قانونی در دارک وب

  1. دسترسی به سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک
  2. ارسال ایمیل های ناشناس
  3. روزنامه نگاری مستقل
  4. استفاده از مقالات علمی
  5. استفاده از ارز رمزنگاری شده یا ارز دیجیتال
  6. آپلود فایل
  7. کپی پیست به صورت امن با استفاده از سایت هایی مانند ZeroBin
  8. استفاده از کتاب ها و فیلم های آنلاین
فعالیت های قانونی در دارک وب
فعالیت های قانونی در دارک وب

بخش های عجیب در دارک وب

بخش های عجیبی در دارک وب وجود دارد که به شرح زیر است:

اتاق قرمز یا Red Room

اتاق قرمز بخشی است که افراد می توانند با پرداخت پول، به صورت آنلاین شکنجه شدن و یا قتل افراد را مشاهده کنند. هدف دارک وب از این بخش، صرفاً سرگرمی است.

بدلیل کمبود شواهد و مدارک برای وجود این بخش در دارک وب، بعنوان افسانه شناخته شده است.

آزمایشات انسانی The Human Experiment

یکی دیگر از سرویس های موجود در دارک وب که بازهم بعنوان افسانه است، آزمایشات انسانی است. در این بخش تمامی مراحل آزمایشاتی که بر روی انسان انجام می شود را ارائه می دهد. معمولاً افرادی که تحت این آزمایش ها قرار می گیرند بی خانمان ها هستند. در نهایت نیز جزئیات اتفاقات پس از مرگ آنها بازگو می شود.

دارک وب چیست
دارک وب چیست

جاده ابریشم The Silk Road

جاده ابریشم بعنوان آمازون مواد مخدر شناخته شده است. این بخش در سال 2015 توسط پلیس فدرال بسته شد.

Atlantic Carding

AC اطلاعات کارت اعتباری و آدرس را فراهم می کند. می تواند ارتباط ناشناس و رمزگذاری شده و معامله های غیرقابل ردیابی بیت کوین را انجام دهد.

بازیابی Sad Satan در دارک وب

Sad Satan درواقع یک ویدیو گیم است که انتزاعی و دلهره آور است و با استفاده از تصاویر سفید و سیاه و صداهای ترسناک تولید شده است.

دامنه های دارک وب و دیپ وب

دامنه های دارک وب و دیپ وب با دامنه های معمولی متفاوت هستند و بجای استفاده از .com. ،org و .net از .onion استفاده می شود که SLD های آن از 16 کاراکتر تشکیل می شود و این دامنه ها به صورت رندوم هستند که توسط سرویس Tor ارائه می شوند

در مقاله دارک وب چیست بطور مفصل به این وب سایت پرداختیم. بخاطر داشته باشید که پیش از اجرای مرورگر Tor بهتر است تا تمامی برنامه های غیرضروری که از آنها استفاده نمی کنید را ببندید و حتی وب کم (Web Cam) خود را غیرفعال کنید یا بپوشانید. همچنین سعی کنید با داشتن اطلاعات کافی وارد این وب سایت شوید تا از خطرات آن در امان باشید.