متاورس چیست و چگونه کار می کند؟ همه چیز درباره Metaverse‌ آینده اینترنت

متاورس چیست و چگونه کار می کند؟ سوالی است که امروزه ذهن افراد دنیا را درگیر خود کرده است. متاورس (Metaverse) یک فضای دیجیتالی است که افراد می توانند در فضای آن با دیگران تعامل داشته باشند و بجای اینترنت که تنها به آن می توان نگاه کرد، در این دنیا به صورت واقعی حضور داشت. متاورس در حقیقت نسخه سه بعدی اینترنت است که افراد در آن یک آواتار دارند و با استفاده از آن شناخته می شوند.

اگر تمایل دارید تا بدانید متاورس چیست و چگونه می توانید از آن استفاده کنید، پس با ما در این مقاله از مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

متاورس چیست

متاورس چیست و چه کاربردی دارد؟ کلمه متاورس سال ها پیش در یک کتاب علمی و تخیلی بکار برده شده است. این کلمه از دو هجا Meta به معنی فراتر و Verse (Universe) به معنی جهان تشکیل شده است که ترکیب این دو کلمه با یکدیگر به معنی جهان فراتر است. کلمه متاورس برای بیان دنیای دیجیتال است که کاربران به کمک آن می توانند در یک فضای سه بعدی با دیگران به صورت واقعی ارتباط داشته باشند.

متاورس چیست
متاورس چیست

واقعیت مجازی VR در متاورس

واقعیت مجازی یا Virtual Reality یک فضای دیجیتال است که کاربران می توانند وارد آن شوند و با اشیاء و اتفاقات موجود در آن ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر استفاده از واقعیت مجازی از طریق عینک های واقعیت مجازی ممکن است. با استفاده از عینک واقعیت مجازی یا VR، با حرکات سر و سایر اعضای بدن خود قادر به کنترل محیط بازی هستید.

واقعیت افزوده AR در متاورس

واقعیت افزوده یا Augmented Reality قابلیت اضافه کنندگی را دارد یعنی می تواند یک کاراکتر یا یک شی‌ء دیجیتالی را به دنیای ما اضافه کند. در واقعیت افزوده، تجربیات دیجیتالی، بدون واسطه به دنیای فیزیکی ما افزوده می شوند که می توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. می توان نتیجه گرفت که واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، نقش اساسی در متاورس دارند.


بیشتر بخوانید: روش های اتصال به اینترنت


پیش نمایش های موجود در متاورس

در این بخش از مقاله متاورس چیست به پیش نمایش های موجود در متاورس می پردازیم که این پیش نمایش ها به شرح زیر هستند:

متاورس آموزشی

یکی از بهترین عملکرد متاورس در زمینه آموزش است. معمولاً برای دریافت اطلاعات درمورد یک تخصص باید ساعت ها آموزش دید که این آموزش ها به صورت کلاس های آنلاین و حضوری، کتاب، جزوه و آزمایش ها پراکنده هستند. اما در متاورس برای آموزش نیازی به این منابع پراکنده نیست بلکه تمامی آموزش ها به صورت یکپارچه، دسته بندی شده اند به این صورت که در زمان بسیار کوتاهی می توان به بالاترین سطح تخصصی دست پیدا کرد.

متاورس سرگرمی

در متاورس دسترسی به هر گونه سرگرمی در هر زمان و مکانی ممکن است. بنابراین اگر شما در مکان سردی زندگی می کنید و تمایل به استفاده از ورزش هایی را دارید که در محیط های گرم انجام می شوند یا بلکعس می توانید از این امکان متاورس استفاده کنید البته که این تجربه مجازی است اما بدلیل برخورداری از کیفیت بالا، شما هیجان آن را حس خواهید کرد.

متاورس موسیقی

در متاورس هیچ محدودیتی برای گوش دادن آهنگ یا حضور در کنسرت ها وجود ندارد. بنابراین شما می توانید با استفاده از این قابلیت متاورس آهنگ های مورد علاقه خود را دانلود کنید و گوش دهید یا در کنسرت های حضوری یا آنلاین شرکت کنید. این قابلیت می تواند یک تجربه واقعیت مجازی یا یک واقعیت افزوده باشد یا حتی می توانید به کمک آواتار در این رویدادها شرکت کنید.

متاورس موسیقی
متاورس موسیقی

متاورس کنفرانس

در متاورس، کنفرانس ها نیز مانند کنسرت ها هستند که می توانید آنها را به صورت حضوری یا آنلاین برگزار کنید به این صورت که آواتار افراد در جلسات حضور پیدا می کنند و می توانند مانند یک انسان تکان بخورند، به همکاران خود نگاه کنند، نظرات خود را بیان کنند و نظرات دیگران را مورد بحث قرار دهند. تمامی این کارهای آواتار توسط خود شما انجام می شود.

متاورس خرید

در متاورس محدودیتی برای خرید آنلاین مانند خرید لباس با اندازه اشتباه، نداشتن اطلاع از کیفیت جنس محصولات و … وجود ندارند بلکه شما می توانید تمامی محصولات و کالاهای موردنظر خود را برای خرید مشاهده کنید، جنس آنها را بسنجید و سپس آنها را خریداری کنید. تمام اقلامی که شما نیاز دارید در متاورس برای شما آماده خواهند شد.

کاربرد متاورس

  • برنامه های آموزشی
  • سرگرمی و فراغت
  • اشتغال زایی
  • لوکیشن های دیجیتال
  • تبلیغات
  • فعالیت های تجاری
  • سهولت در استفاده از خدمات دولتی
  • گالری آثار هنری
  • مشاور املاک
  • نظامی
  • ساخت و ساز

ارز متاورس

حال که دانستید متاورس چیست به ارزهای دیجیتال آن می پردازیم. یکی از بخش های مهم در متاورس مربوط به بلاک چین و ارزهای دیجیتال می شود. کاربران می توانند در این فضا از طریق خرید ارزهای دیجیتالی به سرمایه گذاری بپردازند. با استفاده از این قابلیت متاورس، کاربران می توانند زمین ها و ساختمان های مجازی خریداری کنند و با فعالیت بر روی این خریدها درآمد کسب کنند. این ارزهای دیجیتالی را می توان از طریق بازی های موجود در این زمینه بدست آورد و یا آنها را از صرافی ها خریدای کرد.

ارز متاورس
ارز متاورس

در ادامه به بررسی بهترین ارزهای دیجیتال برای فعالیت در متاورس می پردازیم.

ارز دیجیتال ApeCoin یا APE

APE در حال حاضر رتبه 35 در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می شود. عرضه نهایی آن یک میلیارد واحد است که 306,875,000 واحد از آن در حال گردش است و این ارز براساس استاندارد ERC-20 راه اندازی شده است.

صرافی های پشتیبانی کننده از ارز دیجیتال ApeCoin

  1. صرافی اوککس
  2. صرافی کوینکس
  3. صرافی بایننس
  4. صرافی یونی سواپ
  5. صرافی والکس
  6. صرافی کوکوین
  7. صرافی بیت پین
  8. صرافی رمزینکس
  9. صرافی بیت مارت
  10. صرافی کیف پول من
  11. صرافی اینانس
  12. صرافی تبدیل

کیف پول های پشتبانی کننده از ارز دیجیتال ApeCoin

  1. کیف پول تراست ولت
  2. کیف پول لجر
  3. کیف پول مای اتر
  4. کیف پول اتمیک
  5. کیف پول کوینومی
  6. کیف پول متامسک

بیشتر بخوانید: اینترنت ملی چیست؟ همه چیز درباره شبکه ملی اطلاعات


ارز دیجیتال Decentraland یا (MANA)

یکی دیگر از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس در مقاله متاورس چیست مربوط به ارز دیجیتال Decentraland می شود. دینسترالند دارای سه توکن Land ،MANA و ESTATE است. عرضه نهایی این ارز دیجیتال 2,193,556,027 واحد است که 1,800,000,000 واحد از آن در حال گردش است. این ارز براساس استاندارد ERC-20 راه اندازی شده است. همچنین برای خرید آیتم های بازی دیسترالند باید از رمزارز MANA استفاده شود.

صرافی های پشتیبانی کننده از ارز دیجیتال Decentraland

  1. صرافی تبدیل
  2. صرافی بای بیت
  3. صرافی کوین بیس
  4. صرافی اوککس
  5. صرافی بایننس
  6. صرافی کراکن
  7. صرافی والکس
  8. صرافی کوکوین
  9. صرافی بیت پین
  10. صرافی اف تی ایکس
  11. صرافی کیف پول من

کیف پول های پشتبانی کننده از ارز دیجیتال Decentraland

  1. کیف پول تراست ولت
  2. کیف پول لجر
  3. کیف پول اکسودوس
  4. کیف پول مای اتر ولت
  5. کیف پول متامسک
  6. کیف پول اتمیک ولت
  7. کیف پول ترزور

ارزهای دیجیتال The Sandbox ،Axie Infinity ،Theta Network ،SushiSwap ،Zilliga ،Ontology ،WAX و … از دیگر ارزهای دیجیتال متاورس هستند که کاربران می توانند روی آنها سرمایه گذاری کنند.

مزایای متاورس

در ادامه مقاله متاورس چیست به مزایای متاورس می پردازیم که به شرح زیر هستند:

حضور

متاورس این امکان را به کاربران می دهد تا با استفاده از آواتار به صورت کاملاً ملموس در آن حضور داشته باشند.

سرعت

در متاورس همه چیز به صورت آنی دردسترس کاربران قرار می گیرد. بنابراین نیازی به جست و جو برای موضوعی لازم نیست.

پایداری

یکی دیگر از مزایای متاورس، دسترسی پذیری همیشگی آن است. شما می توانید در متاورس خود ساختمان یا اشیاء جدیدی ایجاد کنید یا آن را تغییر دهید و این تغییرات در دفعات بعدی که آن را بازدید می کنید همچنان باقی می مانند.

ارتباط با دنیای واقعی

درواقع چیزهای مجازی در دنیای مجازی نشان دهنده چیزهای واقعی در دنیای واقعی هستند. متاورس قادر است تا دنیای واقعی و دیجیتالی را به یکدیگر پیوند دهد.

هزینه

روزانه در دنیای واقعی هزینه های زیادی صرف رفت و‌ آمد، آموزش، خرید و … می شود درحالیکه این هزینه ها در متاورس وجود ندارند. اما ممکن است بجای این هزینه ها، هزینه های دیگری در متاورس وجود داشته باشد.

هوشمندی

یکی دیگر از مزایا و ویژگی های متاورس، هوشمند بودن آن است.

محدودیت های متاورس

  • عدم سازگاری برخی از انسان ها با آن
  • از بین رفتن لذت های فیزیکی
محدودیت های متاورس
محدودیت های متاورس

معرفی برترین شرکت های فعال در زمینه متاورس

در این بخش از مقاله متاورس چیست به معرفی برترین شرکت های فعال در زمینه متاورس می پردازیم.

فیسبوک

فیسبوک اولین شرکتی است که به سمت فناوری متاورس رفته است. در اواخر سال 2021 نام فیسبوک به متا تغییر کرد و در حال حاضر نیز این شرکت بر روی محتوای متاورس فعالیت می کند.

مایکروسافت

مایکروسافت پس از فیسبوک (متا) به سمت متاورس هدایت شد. مایکروسافت در اواخر سال 2021، Microsoft Mesh را معرفی کرد که این فناوری به کاربران این قابلیت را می دهد تا با ایجاد و ترکیب آواتارهای خود، فضای شادتری در محیط کاری خود ایجاد کنند.

اپل

شرکت اپل نیز وارد دنیای متاورس شده است و از گسترش اپلیکیشن های خود در این حوزه خبر داده است.

Epic Games

این شرکت در زمینه بازی های کامپیوتری فعالیت می کند که با ارائه بازی Fortnite موفقیت بالایی کسب کرده است. این شرکت بودجه زیادی را برای حمایت و گسترش فناوری های جدید اختصاص داده است همچنین شرکت های سونی و کرک کریستینسن نیز با سرمایه گذاری در این شرکت سعی دارند تا هدف های Epic را تحقق دهند.

کشورهای پیشرو در متاورس

در این قسمت از مقاله متاورس چیست به معرفی کشورها و دولت های پیشرو در متاورس می پردازیم.

کره جنوبی

کره جنوبی نخستین کشوری است که وارد متاورس شده است. کره جنوبی توانسته است با استفاده از عینک های وی آر صنعت توریست خود را بهبود دهد و توریست ها با هزینه بسیار پایین و امنیت بالاتر قادر هستند تا از خدمات توریستی آن استفاده کنند.

باربادوس

باربادوس سفارتخانه خود را در متاورس تأسیس کرده است تا تمامی افراد جهان بتوانند مراحل گرفتن ویزای این کشور را به آسانی طی کنند.

لازم به ذکر است که کشور هندوستان نیز برنامه هایی برای ورود به متاورس دارد.

کشورهای پیشرو در متاورس
کشورهای پیشرو در متاورس

آینده متاورس

حال که دانستید متاورس چیست بهتر است از آینده آن نیز باخبر باشید بنابراین در این بخش به آینده متاورس می پردازیم. پیش بینی می شود که تا سال 2026 تقریباً 25 درصد از کاربران اینترنت، روزانه به فعالیت در فضای متاورس یپردازند. همچنین 30 درصد از موسسات از فناوری متاورس استفاده خواهند کرد. نظر مارک زاکربرگ درمورد آینده متاورس این است که کاربران می توانند به کمک فناوری هولگرام بدون نیاز به تجهیزات خاصی به برقراری تماس با یکدیگر بپردازند و یک تصویر سه بعدی از یکدیگر برای آنها فراهم شود. این تصویری که ارائه خواهد شد به کمک لیزر ایجاد می شود و بسیار واقعی تر از آن چیزی است که افراد تصور می کنند.


بیشتر بخوانید: هزینه اینترنت استارلینک


در مقاله متاورس چیست بطور مفصل درباره این فضای دیجیتال صحبت کردیم. خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.