کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟

کابل اعلام حریق چیست؟ | انواع کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته است؟ این سؤالی است که در زمینه کابل کشی پرسیده می شود.

کابل اعلام حریق یکی از مهم ترین عناصر در سیستم های اعلام و اطفاء حریق به شمار می رود. امروزه استفاده از سیستم های اعلام و اطفای حریق یک امر ضروری در مجموعه ها محسوب می شود. زیرا جلوگیری از گسترش آتش می تواند تا حد بسیار زیادی خسارت های مالی و جانی را کاهش دهد.

خرید انواع کابل اعلام حریق
خرید انواع کابل اعلام حریق

در این مقاله به معرفی انواع کابل اعلام حریق، استاندارد کابل اعلام حریق و بهترین برندهای کابل نسوز اعلام حریق خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید…

آنچه در ادامه می خوانیم:

چه نوع کابلی مخصوص اعلام حریق است؟

در پاسخ به سؤال کابل اعلام حریق چیست باید بگوییم کابل اعلام حریق نسوز به کابلی گفته می شود که می تواند حرارت مستقیم و شعله آتش را در یک بازه زمانی مشخص تحمل کند. میزان حرارت و زمان قابل تحمل کابل، بسته به استانداردهای آن متفاوت است. این کابل ها یکپارچگی مدار را در زمان آتش سوزی حفظ می کنند و به فعالیت خود ادامه می دهند.

در تمامی سیستم های اعلام و اطفا حریق، روشنایی اضطراری، آژیرها و … باید از سیم و کابل نسوز استفاده شود. این کابل ها هادی از جنس مس دارند که توسط سیلیکون عایق شده است.

یک لایه شیلد جهت جلوگیری از دریافت نویز نیز برای برخی از این کابل ها در نظر گرفته شده است. روکش بیرونی کابل مورد استفاده در سیستم اعلام حریق نیز می تواند از جنس پلیمرهای ترموپلاستیک و یا LSZH فاقد هالوژن باشد.

کابل اعلام حریق چیست
کابل اعلام حریق چیست

مشخصات فنی کابل ضد حریق

کابل اعلام حریق از چند بخش مختلف تشکیل شده است:

  • هادی از جنس مس
  • عایق از جنس سیلیکون
  • لایه اسکرین و نویزگیر (این لایه در مقابل امواج الکترومغناطیسی مقاوم است.)
  • سیم تخلیه از جنس هادی مسی
  • روکش نهایی از جنس پلیمر که برخی از آنها کم دود و فاقد هالوژن هستند.

بیشتر بخوانید: کاربرد کابل اعلام حریق


سیستم های اعلام حریق

با توسعه و پیشرفت تکنولوژی، استفاده از سیستم اعلام حریق در تمامی ساختمان ها به امری ضروری تبدیل شده است. با وجود این سیستم ها، خطرات احتمالی آتش سوزی بسیار کمتر می شود و یا در صورت آتش سوزی، سریعاً از بروز آتش سوزی های گسترده جلوگیری می شود. در این سیستم ها، یکپارچگی مدار در تجهیزات کشف آتش حفظ می شود.

در این سیستم از تجهیزات خاموش کننده، کنترل پنل، سیستم های مرکزی، تجهیزات اعلام حریق ماننند آژیر و … استفاده می شود. همچنین کابل های نسوز وظیفه بسیار مهمی در این سیستم برعهده دارند. در رابطه با کابل های اعلان حریق، تأییدیه های بسیار زیادی وجود دارد که مهم ترین آنها تأییدیه LPCB است.

این سیستم ها می توانند متعارف، آدرس پذیر یا بی سیم باشند که هرکدام از آنها خود به دو گروه خودکار و دستی تقسیم می شوند.

کابل اعلام حریق چند رشته است؟

حال که دانستیم کابل اعلام حریق چیست باید بگوییم این محصولات بسته به سیستم اعلام و اطفای حریق انتخاب می شوند. کابل های اعلام حریق می توانند تک رشته، 2 رشته، 3 رشته و یا 4 رشته باشند. سطح مقطع آنها نیز براساس کاربردشان با یکدیگر متفاوت است.

کابل های ضد حریقی که در خطوط تشخیص همچون دتکتورها مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب سطح مقطعی معادل 1.5 میلی متر دارند. کابل هایی که در سیستم های هشدار مانند آژیرها، فلاشرها و … مورد استفاده قرار می گیرند، دارای سطح مقطع 2.5 میلی متر مربع هستند.

کابل اعلام حریق چند رشته است؟
کابل اعلام حریق چند رشته است؟

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


الزامات کابل اعلان حریق

استاندارد این کابل توسط سازمان های مختلفی ثبت می شود که از مهم ترین آن ها می توان به تأییدیه دو سازمان زیر اشاره کرد:

  1. تأییدیه LPCB
  2. تأییدیه سازمان آتش نشانی

لازم به ذکر است کابلی که یکی از تأییدیه های بالا را نداشته باشد، قابل استفاده نیست و از ایمنی کافی برخوردار نخواهد بود.

جهت بررسی عملکرد کابل های نسوز از دو نوع تست استفاده می شود. در استاندارد IEC60331 یک متر کابل به مدت 90 دقیقه در معرض آتش و در دمای 750 درجه سانتی گراد قرار می گیرد.

در استاندارد BS6387 یک متر کابل به مدت 180 دقیقه در معرض آتش و در دمای 950 درجه سانتی گراد قرار می گیرد. کابل های نسوز پس از گذراندن این مراحل، موفق به دریافت استانداردهای لازم می شوند.


بیشتر بخوانید: کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


خرید کابل مخصوص اعلان حریق

پیش از خرید انواع کابل سیستم اعلام حریق باید به نکات زیادی توجه کرد. هرکدام از نکات زیر، از یک نوع استاندارد خاص پیروی می کند که به آن اشاره شده است:

  1. کم دود بودن کابل (استاندارد IEC 61034-1/2): کابل های ضد آتش باید از مواد اولیه مرغوبی ساخته شده باشند و سیلیکون آن ها باکیفیت باشد تا کمترین میزان دود را از خود تولید کنند.
  2. ضد حریق بودن (استانداردهای IEC 60331-21 و BS 6387): برخی از قسمت های سیستم اعلام حریق همانند آژیرها، منابع تغذیه و … باید در زمان آتش فعال باشند تا بتوانند در زمان آتش سوزی نیز به عملکرد خود ادامه دهند. این کابل ها نمی سوزند. در نتیجه ارتباط میان اجزای سیستم حتی در زمان آتش سوزی نیز برقرار می ماند.
  3. ضد شعله بودن (استاندارد IEC 60332-2/3): این کابل ها نباید شعله ور شوند زیرا در غیر این صورت امکان دارد سایر اجزای سیستم اعلام و اطفا حریق نیز صدمه ببینند و از کار بیفتند. هم چنین شعله ور شدن کابل سبب انتقال آتش به دیگر نقاط ساختمان می شود.
  4. تولید نکردن گازهای سمی (استاندارد IEC 60754-1/2): کابل ضد حریق LSZH یک نوع کابل نسوز است که در ساختار آن از هیچ گونه ماده هالوژنی استفاده نشده است. به همین دلیل، در صورت بروز آتش سوزی دود سمی از خود تولید نمی کند.
  5. شیلد و فویل: وجود شیلد در کابل های نسوز سبب می شود تا امواج و نویزهای مغناطیسی بر روی عملکرد کابل اثرگذار نباشد. به همین دلیل بهتر است از کابل شیلددار اعلام حریق و یا کابل هایی استفاده شود که از فویل در ساختمان داخلی آن ها استفاده شده است.
خرید کابل مخصوص اعلان حریق
خرید کابل مخصوص اعلان حریق

انواع کابل شیلددار اعلام حریق

  • کابل با شیلد بافته شده: یکی از نکات مهم در خرید کابل اعلام حریق این است که شیلد بهتر است از نوع بافته شده نباشد زیرا سیم های شیلد بافته شده بسیار نازک هستند و در صورت وقوع آتش سوزی و مواجهه شدن با آتش سوزی سریع تر ذوب می شوند. علاوه براین، شیلدهای بافته شده در زمان حریق سریع تر از سایر شیلدها حرارت را به داخل و عایق کابل منتقل می کنند که این امر سبب می شود اتصال کوتاه اتفاق بیفتد.
  • کابل با شیلد نواری: این کابل ها به راحتی امواج الکترومغناطیسی اطراف را دفع می کنند و یکی از بهترین گزینه های کابل اعلام حریق هستند. این شیلد پوشش 100 درصدی برای کابل ایجاد می کند.
  • کابل با شیلد ترکیبی: برای این که پوشش شیلدی کابل به حداکثر میزان خود برسد، از شیلد ترکیبی در کابل استفاده می شود. این شیلدها انعطاف خوبی دارند و از تراکم بسیار بالایی برخوردار هستند. طراحی این کابل ها به گونه ای است که اگر در اثر شرایطی یکی از شیلدها پاره شد، شیلد دیگر به وظایف خود ادامه دهد.
  • کابل با بافت چند لایه: در این کابل ها از چند لایه شیلد استفاده شده است و پوشش حداکثری برای کابل فراهم شده است. این مدل کابل های اعلام حریق قیمت بالایی نسبت به سایر مدل ها دارند.

این عوامل نشان می دهد کابل اعلام حریق با فویل گزینه مناسب تری است. این فویل ها از جنس مس و آلومینیوم هستند و انعطاف پذیری خوبی دارند.

انواع کابل شیلددار اعلام حریق
انواع کابل شیلددار اعلام حریق

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل اعلام حریق


انواع کابل ضد آتش سوزی

سیستم های اعلام حریق براساس نوع عملکردشان به سه دسته سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، متعارف و بی سیم تقسیم می شوند. همه این گروه ها خود به دو نوع دستی و اتوماتیک نیز تقسیم بندی می شوند. کاربران می توانند برای خرید دتکتور اعلام حریق با بهترین قیمت از سایت راندنو اقدام نمایند.

در هر یک از این شبکه ها، می بایست از قطعات و تجهیزات مرتبط با سیستم استفاده شود. کابل اعلام حریق آدرس پذیر، در واقع همان کابلی است که در برابر حریق مقاومت بالایی دارد و مطابق با استانداردهای خاص به تولید می رسد.

دقت و حساسیت کابل هایی که در سیستم های آدرس پذیر مورد استفاده قرار می گیرند، باید بیشتر از کابل هایی باشد که در سیستم های متعارف استفاده می شوند. زیرا گستردگی شبکه های آدرس پذیر بسیار بیشتر از سایر شبکه ها است.

انواع کابل ضد آتش سوزی
انواع کابل ضد آتش سوزی

بیشتر بخوانید: بهترین کابل تلفن کدام است؟ معرفی انواع کابل تلفن


قیمت کابل اعلام حریق نسوز

در این مقاله به بررسی موضوع کابل اعلام حریق چیست پرداختیم. عوامل زیر لیست قیمت کابل ضد حریق را تحت تأثیر قرار می دهند:

  1. برند، کیفیت و استاندارد تولید کابل
  2. میزان مس بکار رفته شده در کابل
  3. کلاس هادی کابل و نوع مغزی
  4. ضخامت روکش و عایق کابل
  5. نوع شیلددار و یا بدون شیلد بودن آن
  6. تکنولوژی ساخت
  7. میزان مقاومت کابل در برابر حرارت

از برترین برندهای تولیدکننده این تجهیزات می توان به کابل اعلام حریق یاقوت، سیمیا، کویسل (کابل اعلام حریق cavicel)، کابل Sil Cable و … اشاره کرد.

جهت مشاهده لیست قیمت کابل ضد حریق می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و هم چنین مشخصات فنی هر کابل را مشاهده و با یکدیگر مقایسه نمایید. راندنو این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به طور مستقیم و بدون واسطه با نمایندگان و مراکز فروش کابل اعلام حریق به طور مستقیم در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق