چراغ سیگنال چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ سیگنال چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ سیگنال چیست و چه کاربردی دارد؟ چراغ سیگنال یکی از تجهیزات هشدار دهنده در تابلوهای برق است. این چراغ‌ها به منابع نوری LED یا دیگر انواع لامپ مجهز شده‌اند. در صورتی که مدار از حالت عادی خارج شود، رنگ نور این منبع روشنایی تغییر می‌کند.

نور چراغ سیگنال دارای سه رنگ اصلی است. این رنگ‌ها به ترتیب نمایانگر وضعیت‌های مختلف از مدار هستند. به طور کلی، چراغ‌های سیگنال ابزاری مهم برای نشان دادن وضعیت مدار به حساب می‌آیند. با وجود این محصولات می‌توان از خسارت‌هایی که عملکرد نادرست مدار به تجهیزات وارد می‌کند، جلوگیری کرد. اگر قصد اطلاع از قیمت چراغ سیگنال دارید، می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با فروشندگان به صورت مستقیم در ارتباط باشید. در ادامه این مقاله به بررسی کامل و کاربردهای چراغ سیگنال می‌پردازیم.

چراغ سیگنال چیست؟

در ابتدای موضوع چراغ سیگنال چیست به معرفی این موضوع می‌پردازیم. چراغ سیگنال در اصل یک هشدار دهنده در تابلوهای برق است. چراغ سیگنال از یک بدنه پلاستیکی و یک لامپ به همراه درپوش رنگی ساخته شده است. در نمونه‌های جدید چراغ سیگنال لامپ ال ای دی جایگزین لامپ رشته‌ای شده است. بدنه این محصول به صورت پیچی طراحی شده است و به کمک مهره روی تابلو برق و یا تجهیزات صنعتی نصب می‌شود. ولتاژ این چراغ‌ها بین 3 تا 380 ولت است. درپوش این محصول رنگی است و باعث تغییر رنگ در چراغ می‌شود . هر رنگ نشان دهنده وضعیتی متفاوت است.

انواع چراغ سیگنال

چراغ‌های سیگنال براساس عملکرد به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • چراغ سیگنال ساده: این چراغ‌ها به صورت تکی عرضه می‌شوند و تجهیزات دیگری به همراه ندارند.
  • چراغ سیگنال مرکب: این محصولات به همراه دیگر تجهیزات مانند کلید سلکتوری، شاسی اضطراری، شاسی‌های استارت استپ و … عرضه می‌شوند. چراغ سیگنال ولتمتردار و چراغ سیگنال بیزردار از این نوع چراغ‌ها هستند.

چراغ‌های سیگنال براساس قطر چراغ نیز به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • چراغ 22 میلی‌متری: در تابلوهای برق اغلب از این نوع چراغ استفاده می‌شود. این چراغ روشن بودن بخشی از مدار یا تمام آن را نشان می‌دهد. این چراغ‌ها در تابلوهایی با حفره‌های 22 میلی‌متری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چراغ 16 میلی متری: این چراغ‌ها ابعاد کوچک‌تری دارند و متناسب با تابلو مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نصب چراغ به تجهیزاتی همچون پانچ، لیزر، گردبر و … نیاز است.
چراغ سیگنال چیست
چراغ سیگنال چیست

رنگ استاندارد چراغ سیگنال

این محصولات در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند. مطابق با پیامی که قرار است رسانده شود، هرکدام از این رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که چراغ سیگنال دچار سوختگی شود، می‌توان لامپ را به تنهایی تعویض کرد. این لامپ‌ها در رنگ‌های سفید، قرمز، سبز، زرد، آبی، صورتی و فسفری قابل سفارش هستند. از پرکاربردترین این رنگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفید: این چراغ‌ها هنگامی که ماشین در حال کار باشد، روشن است. در واقع معنی خاصی ندارد. اما مادامی که چراغ روشن است، تغذیه مدار فرمان از جریان دی سی صورت می‌گیرد.
  • قرمز: هنگامی که کلید در وضعیت بسته یا Close باشد، این رنگ از چراغ روشن می‌شود.
  • سبز: هنگامی که کلید در وضعیت باز یا Open باشد، این رنگ از چراغ روشن می‌شود.
  • زرد: اگر وضعیت کلید به صورت خطا یا Flat باشد، این رنگ از چراغ روشن می‌شود.
  • آبی: در وضعیت‌های خاص و کاربردهای ویژه از این رنگ استفاده می‌شود.

کاربرد چراغ سیگنال

در صورتی که در یک کارخانه تعداد زیادی دستگاه مشغول کار باشند، برای آگاهی از وضعیت آن‌ها از چراغ سیگنال در تابلو برق‌ها استفاده می‌شود.

  • چراغ سیگنال در مدار قدرت: برای اطمینان از وجود جریان سه فاز در تابلوها از چراغ سیگنال سه فاز استفاده می‌شود. این چراغ اپراتور را از خطر دو فازه شدن مطلع می‌کند.
  • چراغ سیگنال در مدار فرمان: این چراغ‌ها به همراه بوبین کنتاکتور روشن و خاموش بودن دستگاه‌های یک مجموعه را مشخص می‌کند.

اگر قصد خرید انواع چراغ سیگنال دارید، می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در این سایت امکان مقایسه قیمت، بررسی مشخصت فنی و موارد دیگر نیز وجود دارد.

ابعاد و ولتاژ چراغ سیگنال با توجه به کاربرد

در ساختار چراغ سیگنال یک منبع نوری یا لامپ ال ای دی قرار دارد. در نتیجه ولتاژ لامپ‌ها متغیر است. می‌توان این لامپ‌ها را از 6 تا 380 ولت نسبت به مدار فرمان انتخاب کرد. اغلب از چراغ‌های سیگنال در ولتاژهای 220، 110، 48 و 24 و بیشتر استفاده می‌شود.

چراغ‌ سیگنال در ابعادهای مختلفی در تابلو برق استفاده می‌شود. چراغ سیگنال با ابعاد 16 تا 22 میلی‌متر بیشترین مصرف و چراغ سیگنال با ابعاد 8 و 30 کم‌ترین مصرف را دارند.

تفاوت چراغ سیگنال دیجیتال با چراغ سیگنال معمولی

همان طور که گفته شد، به وسیله چراغ سیگنال می‌توان اطلاعات مفیدی در حوزه پایش و تعمیر و نگهداری تجهیزات برقی به دست آورد و آن را در اختیار کاربر، تکنسین، اپراتور و مهندسین برق قرار داد. این چراغ‌ها در دو نوع سیگنال دیجیتال و معمولی به بازار عرضه می‌شوند. این دو چراغ تفاوت‌هایی با هم دارند. تفاوت بنیادین میان این چراغ‌ها در وضعیت عملکرد مدار و فاکتورهای مختلفی است که چراغ اندازه‌گیری می‌کند.

چراغ سیگنال‌های معمولی تنها وجود برق در مدار یا تجهیزات الکتریکی را نشان می‌دهند در صورتی که چراغ سیگنال‌های دیجیتال علاوه‌بر این، مقدار سیگنال را نیز نمایش می‌دهند.

تفاوت چراغ سیگنال دیجیتال با چراغ سیگنال معمولی
تفاوت چراغ سیگنال دیجیتال با چراغ سیگنال معمولی

بهترین برند چراغ سیگنال

در حال حاضر از انواع چراغ سیگنال در مجموعه‌های مختلف استفاده می‌شود شرکت‌های بسیار زیادی به تولید و ساخت این چراغ‌ها می‌پردازند. از بهترین برندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چراغ سیگنال رعد

این شرکت به تولید انواع لوازم تابلو برق به خصوص چراغ‌های سیگنال می‌پردازد. این محصولات کیفیت بالایی دارند و قیمت آن‌ها نیز مناسب است. محصولات برند رعد را می‌توان با نمونه‌های خارجی مقایسه کرد.

چراغ سیگنال شیوا امواج

شیوا امواج نامی آشنا در زمینه تولید محصولات تابلو برق است. تمامی محصولات این شرکت مطابق با استانداردهای روز دنیا عرضه می‌شود. شیوا امواج علاوه بر تولید محصولات برق صنعتی به تولید تجهیزات و ماشین آلات خاص برای کارخانه‌ها نیز می‌پردازد.

  • از دیگر برندهای برتر در این زمینه می توان به چراغ سیگنال اشنایدر، پارس فانال، آی اس بی اس و … اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی جامع و کامل از چراغ سیگنال پرداخته شد. همچنین به کاربردها و اهمیت چراغ سیگنال نیز اشاره کردیم. برای خرید این محصول می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و نام محصول مورد نظر خود را در نوار جستجو وارد کنید. سپس کالا با لیست قیمت و فروشندگان محصول برای شما به نمایش گذاشته می‌شود. راندنو ارتباطی بدون واسطه بین خریدار و فروشنده را فراهم کرده است. با مشاهده قیمت کالا در هر فروشگاه کاربر به راحتی می‌تواند قیمت محصول مورد نظر را مقایسه کند.