فرق کابل آنتن و ماهواره

فرق کابل آنتن و ماهواره

فرق کابل آنتن و ماهواره تنها در ظاهر نیست بلکه برخی از ویژگی های آن ها نیز باهم تفاوت دارد. کابل آنتن و کابل ماهواره دو کابل پرکاربرد در میان کابل های انتقال داده هستند. این کابل ها هرچه باکیفیت تر باشند، داده ها، تصاویر، صدا و دیگر موارد نیز با کیفیت بیشتری منتقل می شوند. این کابل ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. اصلی ترین تفاوت کابل آنتن با ماهواره در کانکتور و سری این کابل ها است. این موضوع سبب متفاوت شدن کاربرد این محصولات نیز می شود.

خرید انواع کابل کواکسیال
خرید انواع کابل کواکسیال

اگر قصد دارید کابل آنتن یا کابل ماهواره خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی فرق کابل آنتن و ماهواره می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل آنتن چیست؟

در ابتدای موضوع فرق کابل آنتن و ماهواره به بررسی کابل آنتن می پردازیم. کابل آنتن نوعی کابل کواکسیال محسوب می شود. این کابل وظیفه انتقال اطلاعاتی همچون تصویر و صوت را برعهده دارد. این کابل ها در راه اندازی دوربین مدار بسته نیز کاربرد دارند. کابل های آنتن هادی هایی از جنس مس، تک رشته و مفتولی دارند. اغلب این محصولات به یک لایه شیلد آلومینیومی نیز مجهز می شوند تا بتوانند در برابر نویز از خود مقاومت نشان دهند.

یکی از موضوعاتی که در راهنمای خرید کابل آنتن اهمیت پیدا می کند، انواع این کابل ها است. این کابل ها از نظر اندازه، محافظ، وزن، قیمت، برند و دیگر عوامل با هم تفاوت دارند. به همین دلیل کاربردهای گوناگونی دارند. کابل های آنتن علاوه بر هادی مسی و شیلد آلومینیومی یک لایه روکش پی وی سی نیز دارد که اغلب سفید رنگ است. این کابل ها می توانند نازک و ضخیم باشند. ضخامت کابل ها به قطر هادی و عایق بستگی دارد. کابل های آنتن در دو نوع اصلی به بازار عرضه می شوند:

  • کابل آنتن 3C: این کابل ها کابل های ساده یا معمولی هستند که برای مسافت های کمتر از 15 متر مناسب هستند.
  • کابل آنتن 4.5C: این کابل ها اصطلاحاً کابل آنتن صادراتی نامیده می شوند و برای مسافت های بیشتر از 15 متر بسیار مناسب هستند.
کابل آنتن چیست؟
کابل آنتن چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


کابل ماهواره چیست؟

در این بخش از موضوع فرق کابل آنتن و ماهواره به بررسی سیم ماهواره می پردازیم. کابل ماهواره نوعی کابل آنتن یا کواکسیال است که به دلیل ویژگی هایی که دارد برای برقراری ارتباطات ماهواره ای مناسب است. کابل ماهواره ساختار لایه ای دارد به همین دلیل از افت سیگنال جلوگیری می کند. همچنین نویز بسیار کمی دریافت می کنند. با این وجود بهتر است در صورتی که از کابل ماهواره در کنار کابل برق استفاده می شود، کابل شیلددار و مقاوم باشد. زیرا احتمال دریافت نوز افزایش پیدا می کند.

بهترین کابل ماهواره کابلی است که بتواند تصاویر را بدون افت سیگنال و با کیفیت بالا ارائه دهد. به همین دلیل کابل باید استاندارد باشد و از متریال باکیفیت در ساختار آن استفاده شده باشد.

کابل ماهواره چیست؟
کابل ماهواره چیست؟

 

تفاوت کابل ماهواره و آنتن

برای انتخاب سیم آنتن و سیم ماهواره باید این سیم ها از نظر سیگنال بررسی شوند. فرق کابل آنتن و ماهواره شامل چند مورد می شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

فرق کابل آنتن و ماهواره
فرق کابل آنتن و ماهواره

کانکتور و رابط کابل

یکی از اصلی ترین تفاوت های میان کابل آنتن و کابل ماهواره در کانکتور و رابط کابل است. RG6 یکی از پرکاربردترین سری های کابل آنتن است که اغلب برای ماهواره و تلویزیون از آن استفاده می شود. کابل آنتن می‌تواند سری های متفاوت تری داشته باشد. اما برای کابل های ماهواره اغلب از سری RG6 استفاده می شود. این سری برای انتقال سیگنال های ماهواره ای مناسب است زیرا محافظ بهتری دارد و در مسافت های زیاد می توان از آن استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


سیگنال های انتقالی

از دیگر موضوعاتی که سبب ایجاد فرق کابل آنتن و ماهواره می شود، سیگنال های است که در این کابل ها انتقال پیدا می کند. در کابل های ماهواره سیگنال هایی از جنس ماهواره ای انتقال پیدا می کند. این سیگنال ها توسط دیش و ماهواره های مخصوص دریافت می شوند.

مسافت مورد استفاده

کابل های آنتن اغلب در مسافت های کمتر به کار گرفته می شوند. اما کابل های ماهواره در مسافت ها بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند. البته در صورتی که کابل آنتن به آنتن مرکزی رفته باشد، به مسافت بیشتری از کابل نیاز است.

فرکانس

کابل ماهواره کابلی است که باید در فرکانس بالاتر عملکرد بهتری داشته باشد. در صورتی که در انتقال تصاویر و صدا از طریق کابل آنتن، نیاز به کابل با ظرفیت دریافت فرکانس بالا نیست. به همین دلیل موضوع دیگری که سبب ایجاد فرق کابل آنتن و ماهواره می شود، فرکانس است.

اتصال و نصب کابل

فرق کابل آنتن و ماهواره می تواند در نصب این کابل ها و اتصال آن ها باشد. سیم آنتن به یک آنتن متصل می شود و سر دیگر آن به تلویزیون متصل می شود. در صورتی که سیم ماهواره از یک سر به دیش یا دستگاه مخصوص نصب می شود و سر دیگر آن به گیرنده های ماهواره ای و رسیور نصب می شود.