10 مدل از بهترین مولتی مترهای بازار

10 مدل از بهترین مولتی مترهای بازار

بهترین مولتی مترهای بازار در این مقاله به شما معرفی خواهد شد. از آنجاییکه مولتی متر می تواند کمیت های مختلفی را اندازه گیری کند و کاربردهای مختلفی دارد بنابراین بهتر است تا با بهترین مدل های آن آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مولتی متر چیست

مولتی متر (Multimeter) یا آوومتر (AVOmeter) جزء ابزار دقیق و اندازه گیری محسوب می شود که قادر به اندازه گیری کمیت های الکتریکی نظیر ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی و … است بنابراین به عنوان آمپرمتر، ولت متر و اهم متر نیز کاربرد دارد. این ابزار از مهم ترین ابزار مهندسین برق و اپراتورها محسوب می شود.

بهترین مولتی مترهای بازار
بهترین مولتی مترهای بازار

انواع مولتی متر

برای معرفی بهترین مولتی مترهای بازار ابتدا بهتر است تا با انواع مولتی مترها آشنا شوید. مولتی مترها براساس نحوه نمایش نتایج اندازه گیری به دو نوع دیجیتال و آنالوگ تقسیم می شوند که به شرح زیر هستند:

مولتی متر آنالوگ

مولتی متر آنالوگ (مولی متر عقربه ای) مقدار اندازه گیری شده را از طریق یک عقربه نشان می دهد به همین دلیل دقت بالایی ندارد.

مولتی متر دیجیتال

این نوع مولتی متر به صورت دیجیتال مقدار اندازه گیری شده را نمایش می دهد بنابراین قرائت آن آسان تر است و اندازه گیری با آن دقیق تر از مولتی متر آنالوگ است. مولتی متر دیجیتال نیز دارای دو نوع زیر است:

  • مولتی متر رومیزی: مولتی متر رومیزی دقت بالایی دارد و اغلب در آزمایشگاه ها کاربرد دارد.
  • مولتی متر انبری یا کلمپی: این نوع مولتی متر سر انبری شکل دارد که از طریق آن و با تشخیص میدان مغناطیسی اطراف یک سیم واحد می تواند جریان در مدار را اندازه گیری کند.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با مولتی متر


نحوه عملکرد مولتی متر

در این بخش از مقاله بهترین مولتی مترهای بازار به نحوه عملکرد مولتی متر می پردازیم. مولتی متر دارای یک دستگیره دایره ای شکل قابلیت چرخش است تا از طریق آن بتوان مولتی متر را از حالت اندازه گیری ولتاژ به اندازه گیری جریان و … تغییر داد.
برای تست هر کمیتی، باید پروب های تست را به جک های مولتی متر وصل کرد و سرهای دیگر آن را به مدار مورد آزمایش متصل کرد. پس از اندازه گیری پارامتر مورد آزمایش، نتیجه براساس نوع صفحه نمایشگر مولتی متر نمایش داده می شود.

نحوه عملکرد مولتی متر
نحوه عملکرد مولتی متر

ویژگی های یک مولتی متر خوب

  1. دقت بالا
  2. امپدانس ورودی بالا
  3. کاهش خطای کاربر
  4. دارای عملکرد قطبیت خودکار
  5. سرعت اندازه گیری بالا
  6. اندازه گیری و نمایش کمیت های مختلف
  7. کالیبراسیون آسان
  8. نمایش خروجی به صورت خودکار
  9. ذخیره سازی مقادیر اندازه گیری شده
  10. خواندن واضح صفحه نمایگشر در فواصل دید بیشتر

در ادامه به معرفی برترین مولتی مترهای موجود در بازار می پردازیم.

مولتی متر یونیتی مدل UT136C

شرکت چینی یونیتی بهترین ابزار دقیق را تولید می کند که یکی از این محصولات مولتی متر است. مولتی متر یونی تی مدل UT136C یکی از پرطرفدارترین مولتی مترهای دیجیتالی موجود در بازار است که در برابر سقوط از ارتفاع تا 2 متر ابمن است. مولتی متر یونیتی مدل UT136C با ابعاد 175*83*53 میلی متر قادر به اندازه گیری جریان AC و DC تا 10 آمپر و اندازه گیری ولتاژ AC و DC تا 1000 ولت است. این مولتی متر قابلیت تست پیوستگی و اتصال کوتاه را دارد. این مدل مولتی متر دارای دو عدد منبع تغذیه 1.5 ولت، نشانگر وضعیت باتری، نورپس زمینه، اتورنج، خاموش شدن خودکار و … است. لازم به ذکر است که این نوع مولتی متر با استانداردهای CAT III 600V و CAT II 1000V مطابقت دارد.

مولتی متر یونیتی مدل UT890D

یکی از بهترین مولتی مترهای بازار مولتی متر دیجیتال یونی تی مدل UT890D است از بهترین مولتی مترهای دیجیتال است که محصول شرکت یونی تی است. این مولتی متر با ابعاد 183*88*56 میلی متر می تواند جریان AC و DC را تا 20 آمپر و ولتاژ DC تا 1000 ولت همچنین ولتاژ AC را تا 750 ولت اندازه گیری کند. این مولتی متر در تابلوهای برق، نصب و نگهداری لوازم الکترونیکی، سیستم های تهویه مطبوع و موارد دیگر کاربرد دارد. این دستگاه می تواند ظرفیت خازنی تا 100 میلی فاراد را با زمان پاسخ دهی سریع و کمتر از 12 ثانیه اندازه گیری کند. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به قابلیت انجام تست دیود و تست پیوستگی در مدار، اندازه گیری و نمایش مقدارهای حداقل و حداکثر، نگه داشتن مقدارها بر روی صفحه نمایش و موارد دیگر اشاره کرد.

مولتی متر یونیتی مدل UT139C

از دیگر مولتی مترهای برتر موجود در بازار می توان به مولتی متر یونی تی مدل UT139C اشاره کرد. این نوع مولتی متر با استاندارد CAT III 600V مطابقت دارد. این مولتی متر با ابعاد 170*83*48 میلی متر قادر به اندازه گیری ولتاژ AC و DC تا 600 ولت و اندازه گیری جریان AC و DC تا 10 آمپر است. این مدل مولتی متر با داشتن ویژگی NCV قادر به بررسی وضعیت الکتریکی از طریق اندازه گیری شدت میدان EM است. ویژگی های دیگر این مولتی متر شامل امکان تست دیود و تست پیوستگی در مدار، اندازه گیری مقادیر مختلف براساس مقدار True RMS، امکان نگه داشتن مقادیر بر روی صفحه نمایش، اندازه گیری مقدار مقاومت تا 60 مگااهم، اندازه گیری ظرفیت خازنی تا 100 میلی فاراد و موارد دیگر است. لازم به ذکر است که نمایشگر این مولتی متر برای استفاده در محیط های تاریک مناسب است.


بیشتر بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل


مولتی متر دیجیتال یونیتی مدل UT33D

مولتی متر یونی تی مدل UT33D با ابعاد 134*77*47 میلی متر دارای دو عدد باتری 1.5 ولتی بعنوان منبع تغذیه است. این دستگاه می تواند جریان DC تا 10 آمپر و اندازه گیری ولتاژ AC و DC تا 600 ولت است. این نوع مولتی متر با استاندارد CAT III 600V مطابقت دارد و می تواند مقدار مقاومت را 200 مگااهم اندازه گیری کند. این مولتی متر حاوی روکش محکم پلاستیکی است که برابر ضربه و سقوط مقاوم است و در آزمایشگاه ها و کارگاه ها کارآمد است. از دیگر ویژگی های این دستگاه می توان به ردیابی غیرتماسی برق، تست دیود و تست پیوستگی در مدار، نگه داشتن مقادیر بر روی صفحه نمایش، خاموشی خودکار دستگاه و سایر موارد است.

مولتی متر دیجیتال یونیتی مدل UT33D
مولتی متر دیجیتال یونیتی مدل UT33D

مولتی متر یونیتی مدل UT33B

مولتی متر یونی تی مدل UT33B یکی از پرطرفدارترین محصولات برند یونیتی و از بهترین مولتی مترهای بازار است که دارای ویژگی تست باتری است و در برابر سقوط از ارتفاع تا 2 متر ایمن است. این مولتی متر با استاندارد CAT II 600V مطابقت دارد. این نوع مولتی متر قادر به اندازه گیری ولتاژ DC و AC تا 600 ولت است و می تواند جریان DC را تا 10 آمپر اندازه گیری کند. این دستگاه دارای ویژگی هایی نظیر خاموشی خودکار، نگه داشتن مقادیر روی صفحه نمایش، انجام تست دیود و تست پیوستگی در مدار، اندازه گیری مقدار مقاومت تا 20 مگا اهم و موارد دیگر است.

مولتی متر دیجیتال هیوکی مدل DT4211

یکی دیگر از برترین مولتی مترهای بازار مولتی متر هیوکی مدل DT4211 است که قادر به اندازه گیری کمیت های مختلفی مانند ولتاژ، جریان، مقاومت، فرکانس و خازن است. این دستگاه با ابعاد 91.6*180.6*57.1 میلی متر و وزن 388 گرم دارای استاندارد IP40 است که در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به تست دیود و پیوستگی، صفحه نمایشگر بزرگ با نور پس زمینه، خاموشی خودکار، رنج اتومات و موارد دیگر است.

مولتی متر فلوک مدل 179

یکی دیگر از بهترین مولتی مترهای بازار مولتی متر فلوک مدل 179 است. فلوک (Fluke) برندی معتبر و شناخته شده است که محصولات تولیدی آن از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. مولتی متر مدل 179 این برند یکی از پرطرفدارترین مولتی های موجود در بازار محسوب می شود. این دستگاه با ابعاد 185*90*43 میلی متر و وزن 420 گرم مطابق با استانداردهای CAT IV 600 V  و CAT III 1000 V است. این مولتی متر قادر به اندازه گیری جریان و ولتاژ AC و DC، تست خازن، فرکانس، دما، اتصال کوتاه و دیود است.

مولتی متردیجیتال ویکتور مدل VC97

مولتی متر ویکتور (Victor) مدل VC97 با ابعاد 190*88.5*27.5 میلی متر و وزن 420 گرم یکی از بهترین مولتی متر های موجود در بازار است که برای تعمیرات و راه اندازی کارگاه ها، کارخانه ها، آزمایشگاه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک این مولتی متر می توان کمیت هایی نظیر ولتاژ، جریان الکتریکی، مقاومت، ظرفیت خازنی، فرکانس و دما را اندازه گیری کرد.

مولتی متر هیوکی مدل 4282

شرکت ژاپنی هیوکی یکی از برترین تولیدکنندگان تجهیزات برقی در جهان محسوب می شود که یکی از محصولات پرطرفدار آن مولتی متر است. مولتی متر هیوکی مدل 4282 با ابعاد 197*53*93 میلی متر و وزن 650 گرم یکی از بهترین مولتی مترهای دیجیتال این برند است که قابلیت اندازه گیری رنج وسیعی از کمیت های الکتریکی را دارد. این دستگاه قادر به اندازه گیری ولتاژ DC / AC از 60 میلی ولت تا 1000 ولت و اندازه گیری جریان AC / DC از 600 میکرو آمپر تا 10 آمپر است. این مولتی متر دارای Back Light LED برای روشن شدن صفحه نمایش در مکان های تاریک، حافظه داخلی برای ذخیره سازی 400 داده اندازه گیری، صفحه نمایش LCD با قابلیت نمایش 2 کمیت 5 رقمی، باتری قابل تعویض، نمایش شارژ باتری و موارد دیگر است.

مولتی متر 144 شیوا امواج مدل MME-6000A

شرکت ایرانی شیوا امواج دارای مولتی مترهای باکیفیتی است که یکی از آنها مدل MME-6000A با ابعاد 144*144*60 میلی متر است. این دستگاه می تواند جریان های موردنظر را به دو روش True RMS و روش های معمولی اندازه گیری کند. این مولتی متر قابلیت قفل بر روی هر کدام از ولتاژها و تنظیم CT و نمایش آن را دارد.


بیشتر بخوانید: مولتی متر چیست و چه اجزایی دارد | آشنایی با آوومتر


در مقاله بهترین مولتی مترهای بازار به معرفی 10 مدل از برترین های مولتی متر پرداختیم. خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.