انواع ابعاد سینی کابل

انواع ابعاد سینی کابل

انواع ابعاد سینی کابل از نظر عمق، عرض، طول و ضخامت به چند دسته تقسیم بندی می شوند. سینی کابل باید متناسب با مکان نصب، میزان حجم کابل ها، وزن سیم و کابل، نوع کابل برق و دیگر موارد به کار گرفته شوند. بررسی اندازه های سینی کابل سبب می شود شما بتوانید مناسب ترین سینی کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید. انواع سایز سینی کابل در بازار برق ایران موجود هستند. برخی از شرکت ها به تولید سایز سفارشی سینی کابل می پردازند.

خرید انواع سینی کابل
خرید انواع سینی کابل

اگر قصد خرید سینی کابل دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی انواع ابعاد سینی کابل می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سینی کابل چیست؟

در ابتدای موضوع انواع ابعاد سینی کابل به بررسی ماهیت سینی کابل می پردازیم. سینی کابل نوعی نگهدارنده کابل است. سینی برق در پروژه های کابل کشی و برق رسانی مجموعه ها به کار گرفته می شوند. استفاده از این تجهیزات به مقاوم سازی کابل ها، تفکیک سازی سیم و کابل، مرتب کردن و زیباتر کردن مجموعه کمک زیادی می کند. سینی های کابل از ورق های فلزی و گالوانیزه ساخته شده اند که توسط آبکاری سرد و گرم مقاوم شده اند. سینی ها همانند پلی کابل ها را حمل می کنند. این سینی ها در خارج و داخل مجموعه به کار گرفته می شود.

سنی های کابل از نظر ابعاد چند وجه متفاوت دارند. در ادامه به بررسی انواع ابعاد سینی کابل می پردازیم.

انواع ابعاد سینی کابل
انواع ابعاد سینی کابل

بیشتر بخوانید: سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟


ضخامت سینی کابل

انواع ابعاد سینی کابل براساس ضخامت به چند دسته تقسیم بندی می شوند. منظور از ضخامت قطر ورقی است که سینی ها با آن ساخته می شوند. ضخامت ورق سینی هرچه بیشتر باشد، میزان تحمل وزن نیز بیشتر می شود. البته اغلب سینی کابل هایی که دارای عرض کمتری هستند، از ورق های نازک تری ساخته می شوند. هرچه ضخامت سینی کمتر باشد، قیمت آن نیز کمتر است.

ضخامت های ورق سینی کابل استاندارد از 0.5 میلی متر الی 2.5 میلی متر است. این میزان ضخامت باید متناسب با کاربرد مورد نظر انتخاب شود. ضخامت سینی های فلزی با ضخامت سینی کابل پلاستیکی تفاوت دارد. ضخامت سینی برروی کاتالوگ سینی کابل نوشته شده است. سینی کابل ها در دو مدل پانچ دار و بدون پانچ به بازار عرضه می شوند.


بیشتر بخوانید: انواع سینی کابل و کاربردهای آن


طول سینی کابل

در این بخش از موضوع انواع ابعاد سینی کابل به بررسی طول سینی های کابل می پردازیم. تمامی سینی ها براساس استاندارد در طول های 2 متری به بازار عرضه می شوند. در مکان هایی که به متراژ بیشتری از سینی نیاز است، از رابط سینی کابل و دیگر متعلقات سینی کابل استفاده می شود. به کمک لوازم جانبی سینی کابل می توان سینی های مختلف را به هم متصل کرد و از این طریق طول آن ها را افزایش داد. درب سینی کابل نیز متناسب با ابعاد سینی برق به بازار عرضه می شود.

طول سینی کابل
طول سینی کابل

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سینی کابل | نحوه انتخاب انواع سینی کابل


عرض سینی کابل

مهمترین بعد در انواع ابعاد سینی کابل عرض سینی ها است. عرض سینی های کابل تعیین کننده میزان کابلی است که می تواند درون سینی ها قرار بگیرند. سینی ها به صورت استاندارد در انواع زیر به بازار عرضه می شوند:

  • سینی کابل عرض 5 سانت
  • سینی کابل عرض 10 سانت
  • سینی کابل عرض 15 سانت
  • سینی کابل عرض 20 سانت
  • سینی کابل عرض 25 سانت
  • سینی کابل عرض 30 سانت
  • سینی کابل عرض 35 سانت
  • سینی کابل عرض 40 سانت
  • سینی کابل عرض 45 سانت
  • سینی کابل عرض 50 سانت
  • سینی کابل عرض 55 سانت
  • سینی کابل عرض 60 سانت
  • سینی کابل عرض 70 سانت
  • سینی کابل عرض 80 سانت

سینی های برق گاهی در عرض های بالاتر نیز به بازار عرضه می شوند. سینی کابل های بزرگتر بنا به سفارش مشتری تولید می شوند. انواع ابعاد سینی کابل در کاتالوگ سینی کابل ذکر می شود.


بیشتر بخوانید: تفاوت سینی کابل و نردبان کابل


عمق سینی کابل

در انواع ابعاد سینی کابل عمق سینی ها نیز موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. عمق سینی ها با اصطلاحی به نام خم تعیین می شود. سینی ها از نظر خمش به سه دسته دو خم، چهار خم و شش خم تقسیم بندی می شوند. هر چه عمق و عرض کابل بیشتر باشد، کابل های بیشتری می توان در آن به کار برد.

سینی های کابل با دستگاه های پیشرفته داخل کارخانه ها لبه دار می شوند. جهت خمکاری سینی کابل از دستگاه نیمه اتوماتیک خم استفاده می شود. این لبه ها می تواند ارتفاع مختلفی داشته باشد. اغلب سینی ها در ارتفاع های 4، 5، 6، 8، 10 و 15 سانتی متری عرضه می شوند. در موضوع انواع ابعاد سینی کابل باید بگوییم که ارتفاع سینی کابل باید توسط متخصص کابل کشی تعیین شود.

عمق سینی کابل
عمق سینی کابل

بیشتر بخوانید: تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد


وزن سینی کابل

وزن سینی های کابل به انواع ابعاد سینی کابل بستگی دارد. هرچه عرض، ضخامت و ارتفاع سینی ها بیشتر باشد، وزن سینی ها نیز بیشتر می شود. وزن سینی برق موضوع مهمی است که پیش از خرید و نصب سینی کابل باید به آن توجه کرد. وزن سینی ها به صورت متری بیان می شود. به عنوان مثال سینی کابل عرض 50 سانتی متر با ضخامت 15 میلی متر و ارتفاع 6 سانت در هر متر 8 کیلومتر وزن دارد. البته وزن سینی به نوع گالوانیزه ورق، جنس سینی و شرکت سازنده آن بستگی دارد.