قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد

قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد

قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد دانستن عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت کابل برق به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل برق را خریداری کنید. با وجود نوسانات شدید مس و آلومینیوم قیمت کابل برق روز به روز تغییر می کند. در این مقاله به بررسی پارامترهای تاثیرگذار روی قیمت کابل برق می پردازیم.

امروزه در تمامی صنایع که با جریان برق سر و کار دارند، انواع مختلف سیم و کابل دیده می شود. این محصولات در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند. در سیستم های توزیع و انتقال برق، برق رسانی به منازل مسکونی، روشنایی خیابان ها و معابر، کارخانه ها و دیگر مکان ها از سیم و کابل استفاده زیادی می شود.

اگر قصد خرید کابل برق دارید، پیشنهاد می کنیم پیش از خرید، عوامل تاثیرگذار برروی قیمت کابل برق را بررسی کنید. در این مقاله به این سوال که قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد پاسخ خواهیم داد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

ساختار سیم و کابل

برای این که درک بهتری از قیمت سیم و کابل داشته باشید، در این بخش از مقاله قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد به بررسی ساختار این محصولات می پردازیم.

هادی کابل

سیم و کابل هر دو وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارند. با این تفاوت که ساختار و عملکرد آن ها با هم تفاوت دارد. مهم ترین بخش در هر سیم و کابلی هادی آن ها است. هادی سیم و کابل از جنس مس، آلومینیوم و یا آلیاژهایی از این محصولات است. بنابراین اصلی ترین عاملی که برروی قیمت سیم و کابل برق اثر می گذارد، جنس هادی این محصولات است. از آن جایی که مس و آلومینیوم نوسان قیمت دارند، نمی توان برای سیم و کابل برق قیمت ثابت مشخص کرد.

عایق و روکش کابلش

سیم و کابل علاوه بر هادی به عایق نیز مجهز شده اند. عایق ها از هادی حفاظت می کنند. این محصولات از جنس پی وی سی، پلی اتیلن و دیگر مواد هستند. انواع عایق کابل برق نیز قیمت های متفاوتی دارند. روکش لایه نهایی کابل برق است که از جنس های مختلفی ساخته شده است. روکش های لاستیکی، هالوژن فری و نسوز گران تر از روکش های پی وی سی هستند.

زره و آرمور کابل

برخی از کابل ها به نوعی زره و محافظ مجهز شده اند که دوام و استحکام کابل را بالا می برند. این محصولات قیمت بیشتری نسبت به کابل های بدون زره دارند. از این محصولات اغلب در کارخانه ها و نیروگاه های برق استفاده می شود. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره این کابل ها به دست بیاورید، می توانید مقاله کابل آرموردار چیست را بخوانید.

شیلد کابل

برخی از کابل ها از یک لایه شیلد به صورت بافته شده یا نواری استفاده کرده اند. این کابل ها می توانند داده ها را به بهترین شکل ممکن منتقل کنند. بدون این که نویز یا اختلالی به آن ها وارد شود. مسلماً این کابل ها قیمت بیشتری نسبت به کابل های بدون شیلد دارند.

قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد
قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد

انواع کابل برق

در پاسخ به سوال قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد باید گفت نوع کابل برق و کارایی آن مهم و تاثیرگذار است. کابل ها از نظر کاربرد به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. کابل کنترل یا فرمان
  2. کابل کولر
  3. کابل آنتن
  4. کابل کواکسیال
  5. کابل خودنگهدار
  6. کابل ابزار دقیق
  7. کابل اعلام حریق
  8. کابل شبکه
  9. کابل مخابرات
  10. کابل جوش

ولتاژ کابل برق

در این بخش از مقاله قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد به بررسی دامنه ولتاژی کابل ها می پردازیم. کابل های برق از نظر سطح ولتاژی به چند دسته تقسیم می شوند:

  • کابل برق فشار ضعیف: این کابل ها می توانند در دامنه ولتاژی 600 ولت تا 1 کیلو ولت به کار گرفته شوند. از کابل برق سبک در خطوط توزیع، انتقال نیرو محرکه به الکتروموتورها، سیستم روشنایی ساختمان و دیگر موارد استفاده می شود؛
  • کابل برق فشار متوسط: این کابل ها برای انتقال ولتاژ 6 کیلو تا 30 کیلو ولت به کار گرفته می شوند. برای نقل و انتقال جریان برق کارخانه ها از این کابل ها استفاده می شود؛
  • کابل برق فشار قوی: این کابل ها می توانند ولتاژ بیشتر 30 کیلومتر را نیز تحمل کنند. در صنایع حساس و پرقدرت و موارد مشابه از این کابل ها استفاده می شود.

قیمت کابل برق تا حد زیادی به میزان ولتاژ قابل تحمل کابل بستگی دارد.

سایز کابل برق

حال که تا حدودی به سوال قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد پاسخ دادیم، عامل تاثیر گذار دیگری را بررسی می کنیم. تعداد رشته و سطح مقطع کابل یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار برروی سیم و کابل است. هر چه تعداد رشته های کابل بیشتر باشد، میزان مس و آلومینیوم آن نیز بیشتر است. همین موضوع درباره سطح مقطع نیز صادق است. به همین دلیل سیم و کابل هرچه سایز بزرگتری داشته باشد، قیمت بیشتری هم دارد.

سایز کابل برق
سایز کابل برق

بیشتر بخوانید: مقاله انواع کابل برق میتواند مفید باشد.


برند و شرکت سازنده کابل

در آخرین بخش مقاله قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد به بررسی برند این محصولات می پردازیم. امروزه شرکت های بسیار زیادی به تولید و ساخت این محصولات می پردازند. از بهترین این شرکت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیم و کابل خراسان افشارنژاد
  • سیم و کابل افق البرز
  • سیم و کابل سیمیا
  • سیم و کابل البرز الکتریک نور
  • سیم و کابل کمان
  • سیم و کابل مسین