کاربرد کابل اعلام حریق

کاربرد کابل اعلام حریق

کاربرد کابل اعلام حریق تنها به محیط های صنعتی محدود نمی شود. از کابل اعلام حریق در منازل مسکونی، برج ها، هتل ها، مدارس، فروشگاه ها و … نیز استفاده می شود. کابل اعلان حریق نوعی کابل است که از مهم ترین بخش ها در سیستم های اعلام و اطفا حریق محسوب می شود.

در یک سیستم اعلام و اطفا حریق تمامی تجهیزات باید با هم سازگاری داشته باشند. به همین دلیل کابل های به کار رفته در این سیستم نیز باید از نوع نسوز و اعلام حریق باشند.

خرید انواع کابل اعلام حریق
خرید انواع کابل اعلام حریق

اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل اعلام حریق تهیه کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی این کابل و بررسی کاربرد کابل اعلام حریق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیستم اعلام حریق

در ابتدای موضوع کاربرد کابل اعلام حریق بهتر است با مفهوم سیستم اعلام حریق آشنا شویم. با پیشرفت تکنولوژی در ساختمان ها و مجموعه های امروزی استفاده از سیستم اعلام حریق ضرورت پیدا کرده است. با وجود این سیستم هاT خطرات احتمالی آتش سوزی کمتر می شود.

سیستم های اعلام حریق به این گونه عمل می کنند که در صورت وجود حرارت و هرگونه دود، سنسورها آن را شناسایی می کنند و اطلاعات آن را به مرکز کنترل ارسال می کنند. در بسیاری از مکان ها، مرکز کنترل به سیستم اطفا حریق متصل است. در نتیجه فرایند اطفای آتش سوزی بلافاصله پس از کشف آتش آغاز می شود.

در این سیستم ها حفظ یکپارچگی مدار اهمیت بسیار زیادی دارد. از کشف حریق گرفته تا ارسال اطلاعات و بخش های خاموش کننده، باید از سطح کیفی بالایی برخوردار باشند. یکی از مهم ترین مواردی که سبب حفظ یکپارچگی این مدار می شود، استفاده از کابل نسوز و اعلام حریق است.

سیستم اعلام حریق
سیستم اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق براساس کاربردشان به سه دسته تقسیم می شوند:

  • متعارف
  • آدرس پذیر
  • بدون سیم

هریک از این سیستم ها می تواند از نوع خودکار یا دستی باشد. در تمامی این سیستم ها از کابل اعلام حریق استفاده می شود. در ادامه به معرفی کابل اعلام حریق می پردازیم.


بیشتر بخوانید: کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟


کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق (Fire Alarm Cable) یکی از انواع کابل است که به آن کابل نسوز، کابل اعلان حریق و کابل ضد حریق نیز گفته می شود. این کابل ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند تا یک میزان حرارت و گرما را تحمل کنند، بدون آنکه عملکرد آن ها مختل شود. این کابل ها براساس پارامترهای مختلف از جمله میزان تحمل حرارت، جنس روکش و … به چند دسته تقسیم می شوند.

در خصوص کاربرد کابل اعلام حریق باید گفت این محصولات باید کم دود و اصطلاحاً Low Smoke باشند. این ویژگی به این دلیل است که در صورت بروز آتش سوزی، این کابل ها حرارت کمی از خود تولید کنند. همچنین در ساختار کابل های ضدحریق نباید از مواد سمی استفاده شود تا در صورت مشتعل شدن، گاز سمی در هوا منتشر نشود. همچنین کابل های هالوژن فری اعلام حریق نیز به بازار عرضه می شود.

کابل های اعلام حریق براساس شیلددار بودن یا نبودن به دو دسته تقسیم می شوند. کابل اعلام حریق شیلددار در مقایسه با کابل بدون شیلد درجه حرارت بالاتری را تحمل می کند. از کابل های اعلام حریق شیلددار در مکان هایی که کابل برق به کار رفته و امکان دریافت نویز زیاد است، استفاده می شود.

همچنین وجود شیلد مقاومت فیزیکی کابل را افزایش می دهد. موضوع مهم در مبحث کاربرد کابل اعلام حریق این است که در محیط هایی با امکان وجود فشار، ضربه، حشرات و دیگر عوامل فیزیکی از کابل های زره دار یا شیلددار اعلام حریق استفاده می شود.

کابل اعلام حریق
کابل اعلام حریق

بیشتر بخوانید: کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟


سایز کابل اعلام حریق

در ادامه موضوع کاربرد کابل اعلام حریق به بررسی سایز این کابل ها می پردازیم. این کابل ها به صورت 2 یا 3 رشته عرضه می شوند. این کابل ها جریان مصرفی کمی دارند و دلیل آن هم پایین بودن مصرف سیستم های اعلام و اطفا حریق است. همچنین قطر و ضخامت این کابل ها پایین است. این کابل ها اغلب در سایزهای 2*2 – 2.5*2 – 1*2 – 1.5*3 عرضه می شوند.

کابل های اعلام حریق از رشته هادی مسی و قلع اندود ساخته شده اند که برای جلوگیری از دریافت نویز و اثرات منفی عایق می شوند. همچنین برخی از این کابل ها به حفاظ آلومینیومی و لایه های پلی استر مجهز شده اند. حفاظ آلومینیومی این کابل ها می تواند از نوع شیلد باشد. در نهایت تمامی اجزای کابل در زیر روکش سیلیکون قرار می گیرند.

سایز کابل اعلام حریق
سایز کابل اعلام حریق

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل اعلام حریق


عملکرد کابل اعلام حریق

اصلی ترین کاربرد کابل اعلام حریق در سیستم های اعلام و اطفا حریق است. این کابل ها مقاومت بالایی در برابر شعله و حرارت دارند. به همین دلیل در سیستم های حفاظتی، اطفا حریق، کشف آتش و هشدار مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این کابل ها در مواقعی ضرورت دارد که ایمنی در برابر آتش سوزی موضوعی حیاتی است.

در صورتی که بدون توجه به کاربرد کابل اعلام حریق آن را در محیط های دیگر به کار بگیرید، سبب وجود اختلال در کار می شود. به عنوان مثال، استفاده نادرست از این کابل ها سبب به وجود آمدن آلارم کاذب و آتش سوزی های دروغین می شود که خطراتی را به همراه دارد. همچنین استفاده از کابل های اعلام حریق در جای نادرست سبب به وجود آمدن نویز می شود که این موضوع ممکن است عملکرد سایر کابل ها را نیز مختل کند.

در صورت بروز آتش سوزی در یک مجموعه تا زمانی که نیروهای آتش نشانی می رسند، وظیفه مقابله با آتش سوزی برعهده سیستم های اطفا حریق است. سیستم های اطفا حریق براساس اطلاعاتی که سیستم اعلام حریق به آن ها می دهد، فعالیت می کنند.

سیستم اعلام حریق نیز تحت تأثیر کابل های اعلام حریق است. حال شرایطی را در نظر بگیرید که کابل ها با افزایش دما دچار آتش سوزی شوند و انتقال اطلاعات صورت نگیرد و یا دود سمی فضا را در بربگیرد. در این صورت سیستم یکپارچگی خود را از دست می دهد. به همین دلیل توجه به کاربرد کابل اعلام حریق موضوعی مهمی است.

کاربرد کابل اعلام حریق
کاربرد کابل اعلام حریق

بیشتر بخوانید: کابل نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟


کابل ضد شعله

این کابل ها به کابل های اعلام حریق شباهت دارند اما طراحی آن ها با یکدیگر متفاوت است. اهداف هر دو کابل در یک مسیر است اما کابل ضد شعله تنها از انتشار آتش جلوگیری می کند. در صورتی که کابل اعلام حریق اجازه می دهد که مدار بتواند فعالیت لازم در برابر آتش سوزی را ادامه دهد. به همین دلیل بهتر است از کابل اعلام حریقی که خاصیت ضد شعله دارد، استفاده شود.

کابل ضد شعله
کابل ضد شعله

بیشتر بخوانید: سیم و کابل نسوز سیلیکونی چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد کابل براساس روکش و بازه دمایی

در موضوع کاربرد کابل اعلام حریق باید گفت کابل های نسوزی که روکش سیلیکونی دارند، در برابر اشعه، مواد شیمیایی، سمی، نفتی و … مقاوم هستند. به همین دلیل از این کابل ها در صنایع پزشکی، دارویی، ساخت تجهیزات درمانی و صنایع غذایی استفاده می شود. همچنین این کابل ها براساس میزان دمای قابل تحمل اغلب به سه دسته تقسیم می شوند:

  • کابل نسوز اعلام حریق 250 درجه سانتی گراد
  • کابل اعلام حریق 750 درجه سانتی گراد
  • کابل اعلام حریق 900 درجه سانتی گراد

هریک از این کابل ها کاربرد به خصوصی دارد. در محیط هایی که محصولات و وسایل اشتعال زا وجود دارد، (همچون کارگاه های چوب) از کابل هایی با مقاومت بالا استفاده می شود. به همین دلیل کاربرد کابل اعلام حریق گسترده است و انتخاب این کابل ها براساس محل استفاده صورت می گیرد.