مفتول مس چگونه ساخته می شود؟

مفتول مس چگونه ساخته می شود؟

مفتول مس چگونه ساخته می شود سوالی است که امروزه بسیار پرسیده می شود. مفتول مسی و انواع سیم برق محصولاتی هستند که در صنعت الکترونیک بسیار از آن ها استفاده می شود. مفتول مسی از رشته های فلز رسانا الکتریکی ساخته شده است. این رشته ها در صورتی که به یک لایه عایق مجهز شوند، سیم برق ساخته می شود.

بدون وجود مفتول مسی یا سیم برق جریان الکتریکی جابه جا نمی شود و تجهیزات یک مجموعه به هم متصل نمی شوند. از مفتول مسی در ساخت سیم پیچ ها، الکتروموتورها، سیم کشی تابلوهای برق و دیگر موارد استفاده می شود. سیم برق نیز در ساخت تجهیزات الکترونیکی، سیم کشی ساختمان و دیگر موارد کاربرد دارد.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که مفتول مس چگونه ساخته می شود، تا انتهایی این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

فرایند تولید مفتول مس

در ابتدای موضوع مفتول مس چگونه ساخته می شود به بررسی فرایند تولید مس می پردازیم. مس بیشترین کاربرد را در صنایع الکترونیکی دارد. مس بهترین هادی الکتریکی در میان فلزات است و به دلیل شکل پذیری بالایی که دارد به راحتی به شکل های مختلف تبدیل می شود. در میان تمامی تجهیزات برقی، سیم و کابل از مس بیشتری بهره برده اند. سیم و کابل محصولات مهمی در صنعت هستند و بدون وجود آن ها انتقال جریان الکتریکی صورت نمی گیرد.

مس فلزی نسبتاً قرمز است که در جدول تناوبی با نماد شیمیایی Cu شناخته می شود. این عنصر جامد و قابل احتراق است و به صورت خالص در طبیعت یافت می شود.

سیم و کابل از هادی های مسی یا آلومینیومی و عایقی اغلب از جنس پی وی سی ساخته شده اند. در این میان مفتول های مسی نیز به بازار عرضه می شوند. این محصولات رشته های مسی به شکل مفتول های خشک یا نیمه افشان دارند. از این محصولات در ساخت سیم پیچ و سیم کشی الکتروموتورها استفاده می شود. گاهی به عنوان مواد اولیه برای تولید سیم و برق در اخیتار کارخانه ها قرار می گیرد.

البته در نظر داشته باشید که مفتول مسی تولید شده باید مطابق با استانداردهای جهانی باشد و با بازار برق ایران سازگاری داشته باشد. در ادامه به این سوال که مفتول مس چگونه ساخته می شود پاسخ خواهیم داد.

مفتول مس چگونه ساخته می شود
مفتول مس چگونه ساخته می شود

بیشتر بخوانید: انواع سیم برق


مرحله اول: استخراج سنگ، خرد کردن و آسیاب کردن

اولین مرحله که در موضوع مفتول مس چگونه ساخته می شود به آن می پردازیم، استخراج مس است. در ابتدا معادن مس در کشور شناسایی می شوند. سپس سنگ های مس از دل کوه استخراج می شوند. در مرحله بعدی این سنگ ها در دستگاه های خردکن بزرگ به قطعات کوچکتر تبدیل می شوند و پس از آن در آسیاب پودر می شوند. در طول انجام این مرحله فلز از سنگ و سایر ناخالصی ها جدا می شود.

مرحله اول: استخراج سنگ، خرد کردن و آسیاب کردن
مرحله اول: استخراج سنگ، خرد کردن و آسیاب کردن

مرحله دوم: تبدیل سولفات مس به کاتد مس

در پاسخ به سوال مفتول مس چگونه ساخته می شود باید گفت مرحله دوم یکی از مهم ترین مرحله ها در ساخت مفتول مسی است. عوامل مختلفی در تبدیل مس به کاتد مس اثرگذار هستند. کانه اکسید مس به کمک محلول اسیدی شسته می شود و محلول سولفات مس ایجاد می شود. مس بازیافتی ذوب الکتریکی می شود و شکل آن تغییر می کند. پس از فرایند ذوب یون های خالص مس به شکل کاتد از چرخش الکترونیکی بین آندها ساخته می شوند.


بیشتر بخوانید: انواع سیم و کابل مفتولی


مرحله سوم: کشیدن مس به وجود آمده

در پایسخ به سوال مفتول مس چگونه ساخته می شود باید گفت مفتول های مسی در سایزهای مختلفی به بازار عرضه می شوند. این سایزها نتیجه میزان کشیده شدن مس ها است. مس ها در این بخش به کمک روان کننده هایی کشیده می شوند. پس از انجام این مرحله مس ها نازک و چکش خوار می شوند.

مرحله سوم: کشیدن مس به وجود آمده
مرحله سوم: کشیدن مس به وجود آمده

مرحله چهارم: بازپخت، سرد و گرم کردن مفتول مس

در این بخش از مقاله مفتول مس چگونه ساخته می شود به بررسی فرایند بازپخت می پردازیم. پس از کشیده شدن، مفتول مسی در کوره قرار می گیرد تا نرم و انعطاف پذیر شود. حرارت کوره قابل تنظیم است و تا 1000 درجه فارنهایت نیز می رود. این مرحله در آب صورت می گیرد تا اکسیداسیون صورت نگیرد. آب باعث می شود در طول فرایند مفتول ها خنک و تمیز باقی بمانند.


بیشتر بخوانید: بهترین نمایندگی سیم و کابل در لاله زار


مرحله پنجم: فرآیند دسته بندی سیم مسی

در قسمت های قبلی به سوال مفتول مس چگونه ساخته می شود پاسخ دادیم. حال سیم های مسی پس از فرایند پخت، در سایزهای مختلف و استانداردهای گوناگون طبقه بندی می شوند. سپس هرکدام به بخشی از کارخانه فرستاده می شوند. پس از انتقال سیم ها به بخش های مخصوص تمامی آن ها تاب کاری می شوند تا سطح آن ها بهبود پیدا کند.

مرحله پنجم: فرآیند دسته بندی سیم مسی
مرحله پنجم: فرآیند دسته بندی سیم مسی

مرحله ششم: قلع کاری

در موضوع مفتول مس چگونه ساخته می شود مرحله ششم به قلع کاری نسبت داده می شود. قلع کاری سبب افزایش مقاومت سیم و کابل می شود. در آبکاری گرم پاک شویی با اسید صورت می گیرد. سیم ها روی قرقره به حرکت در می آیند و سپس آبکاری از طریق فرو بردن سیم در حمام شیمیایی صورت می گیرد. در این مرحله سطح سیم ها به قلع آغشته می شود.


بیشتر بخوانید: مراحل تولید سیم و کابل


مرحله هفتم: تابیدن و بافتن سیم مسی

آخرین مرحله در موضوع مفتول مس چگونه ساخته می شود مربوط به تابیده شدن مس است. در این مرحله مفتول های مسی به هم بافته می شوند. این کار گاهی توسط اپراتور و گاهی توسط ماشین های مخصوص با نظم و دقت انجام می گیرد.

مرحله هفتم: تابیدن و بافتن سیم مسی
مرحله هفتم: تابیدن و بافتن سیم مسی

مرحله هشتم: عایق و روکش

حال که دانستیم مفتول مس چگونه ساخته می شود خوب است به این نکته نیز توجه کنید. اگر محصول شما مفتول های مسی است، در مرحله قبلی تولید آن به اتمام رسیده است و تنها کافی است پس از بررسی کیفیت و  ساختار، سیم به بخش های دسته بندی و فروش برود. اما اگر محصول نهایی سیم برق یا کابل برق است، پس از این مرحله سیم ها باید عایق کاری شوند و برای تولید کابل به روکش نهایی مجهز شوند.


بیشتر بخوانید: مواد اولیه سیم و کابل برق


گالوانیزه سیم

در انتهای موضوع مفتول مس چگونه ساخته می شود به بررسی گالوانیزه بودن سیم ها می پردازیم. مفتول های مسی برای افزایش استحکام گالوانیزه می شوند. سیم های مفتولی به دو صورت گالوانیزه گرم و سرد به بازار عرضه می شوند. این پروسه برای مقاوم شدن نسبی مفتول در برابر خوردگی، زنگ زدگی، شکستگی، رطوبت و … انجام می شود.