انواع متر لیزری

انواع متر لیزری | آشنایی با اجزای تشکیل دهنده

انواع متر لیزری کاربردهای فراوانی دارد و در محیط های باز و بسته مورد استفاده قرار می گیرد. متر لیزری یا فاصله یاب لیزری (laser distance meter) یکی از انواع ابزار دقیق و اندازه گیری محسوب می شود که می تواند طول، حجم و مساحت را بوسیله پرتو نور اندازه گیری کند. دقت و سرعت بسیار بالا، دو فاکتور بارز و مهم مترهای لیزری هستند.

این ابزار جایگزین مترهای نواری قدیمی هستند تا با دقت بالاتری بتوانند فواصل طولانی تر را اندازه گیری کنند. یک متر لیزری معمولی می تواند تا فاصله 250 متر را به آسانی اندازه گیری کند. شما با دانستن انواع این دستگاه می توانید برای انجام کارهای خود به درستی آنها را انتخاب و استفاده نمایید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

متر لیزری چیست

بهتر است پیش از معرفی انواع متر لیزری با مفهوم متر لیزری آشنا شوید. متر لیزری یا فاصله سنج، ابزار اندازه گیری طول، سطح و مساحت است که دارای نور مادون قرمز است. این دستگاه با ارسال پرتو نور لیزر به جسم یا سطح موردنظر و دریافت آن می تواند زمان رفت و برگشت نور لیزر را محاسبه و آن را به فاصله تبدیل کند. مقادیر اندازه گیری شده با این نوع مترها مورد اطمینان هستند زیرا اینگونه مترها از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین این نوع مترها محدویت های مترهای معمولی را برطرف کرده اند بنابراین در هر شرایطی می توان از آنها استفاده نمود.

انواع متر لیزری
انواع متر لیزری

بیشتر بخوانید: متر لیزری چیست؟


اجزای تشکیل دهنده متر لیزری

در این بخش از مقاله انواع متر لیزری به معرفی اجزای تشکیل دهنده متر لیزری می پردازیم. یک متر لیزری از بخش های زیر تشکیل می شود:

صفحه نمایش

صفحه نمایش برای نشان دادن اعداد به صورت الکترونیکی طراحی شده است.

کنترل ها

متر لیزری دارای کنترل های مختلفی است.

باتری

متر لیزری از طریق باتری، تغذیه و عمل می کند. برخی از مترهای لیزری باتری های قابل تعویض مثل باتری قلمی و نیم قلمی دارند اما برخی دیگر دارای باتری های قابل شارژ هستند که پس از اتصال آنها به شارژر می توان از آنها استفاده کرد.

حالت های اندازه گیری

متر لیزری می تواند کمیت های مختلفی مانند طول، مساحت و حجم را اندازه گیری کند و حتی عملیات ریاضی مانند جمع و تفریق را انجام دهد.

دسته بندی متر لیزری براساس ساختار

مترهای لیزری براساس ساختار به دسته های زیر تقسیم می شوند:

متر لیزری ترازدار

متر لیزری ترازدار جزء متداول ترین متر لیزری محسوب می شود. این ابزار به صورت یک تراز حبابدار در کنار متر است که می تواند خط مستقیم و موازی افق را اندازه گیری کند. از این نوع متر لیزری در کارهای نجاری و ساختمانی استفاده می شود.

متر لیزری دوربین دار

متر لیزری دوربین دار یکی از انواع متر لیزری است و برای اندازه گیری فواصل دورتر کاربرد دارد که نشانگر لیزر را در آن فواصل نمی توان به درستی مشاهده کرد. در این نوع متر لیزری از دوربین استفاده شده است و بر روی صفحه دستگاه محل برخورد لیزر را با وضوح بیشتری نمایش می دهد.

دوربین متر

این متر لیزری برای سنجش فواصل بسیار دور کاربرد دارد زیرا دوربین هایی هستند که فواصل بسیار دور را با دقت سانتی متر نمایش می دهند. از این دوربین مترها در فضاهای باز استفاده می شود.

دسته بندی متر لیزری براساس ساختار
دسته بندی متر لیزری براساس ساختار

دسته بندی متر لیزری براساس تکنولوژی

در این بخش به معرفی انواع متر لیزری براساس تکنولوژی می پردازیم. از آنجایی که دائماً تکنولوژی در حال پیشرفت است پس مترهای لیزری نیز رفته رفته پیشرفته تر شده اند براین اساس می توان مترهای لیزری را به انواع زیر تقسیم کرد:

متر لیزری ساده

این نوع متر لیزری ساده ترین نوع متر لیزری است که مصارف خانگی دارد و در مدل های متفاوتی به بازار عرضه می شود.

متر لیزری میان رده

متر لیزری میان رده برای ساخت و سازهای عمومی و کارگاهی کاربرد دارد و نسبت به متر لیزری ساده پیشرفته تر است.

متر لیزری پیشرفته

این نوع متر لیزری مناسب افرادی است که به صورت حرفه ای و مداوم با متر کار می کنند. بعضی از مدل های پیشرفته این دستگاه قابلیت اتصال به گوشی های هوشمند و یا کامپیوتر را دارند.

این متر دارای قابلیت های مختلفی مانند اندازه گیری چند بعدی، سرعت اندازه گیری بالا، انجام محاسبات جمع و تفریق، مقاومت در برابر دما و … است.

دلایل استفاده از لیزر

حال که با انواع متر لیزری آشنا شدید، در این قست به دلایل استفاده از لیزر در این نوع مترها می پردازیم.

همانطور که می دانید نور لیزر به صورت متمرکز است و زمان زیادی طول می کشد تا این نور ضعیف شود. همچنین پراکندگی نور لیزر دیرتر از نور سفید صورت می گیرد، بنابراین می تواند به فواصل دورتری تابانده و دریافت شود. بنابراین نور لیزر می تواند تا مسافت بیشتری شدت خود را برای اندازه گیری فواصل دور حفظ کند.

مزایای متر لیزری

  1. اندازه گیری و دقت بالا
  2. قابلیت اندازه گیری نقاط دور دست
  3. وزن سبک
  4. کاربری آسان
  5. سرعت بالا در اندازه گیری
  6. کاهش میزان خطای انسانی
  7. نظارت و کنترل بر عملکرد پروژه های ساختمانی
  8. امکان محاسبه حجم و مساحت
  9. عدم نیاز به نگهداری سر متر توسط شخص دیگر
مزایای متر لیزری
مزایای متر لیزری

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید متر لیزری


در مقاله انواع متر لیزری بطور مفصل به معرفی انواع این ابزار پرداختیم. جهت خرید انواع متر لیزری همچنین اطلاع از قیمت آن می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع متر لیزری و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.