انواع ترمینال برق صنعتی و کاربرد آنها

انواع ترمینال برق صنعتی و کاربرد آنها

انواع ترمینال برق صنعتی برای متصل کردن سیم‌ها به تجهیزات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات باید ویژگی‌هایی همچون استحکام بالا و مقاومت در برابر عبور جریان داشته باشند و برق را به خوبی از خود عبور دهد.

بسیاری از کاربران برای متصل کردن سیم‌های برق به یکدیگر از انواع چسب برق استفاده می‌کنند، این کار بسیار خطرناک است و باعث آتش سوزی و برق گرفتگی می‌شود. در نتیجه باید از کانتکور یا ترمینال برق استفاده شود تا حوادثی این چنین رخ ندهد. اگر قصد خرید ترمینال برق دارید، می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق به صورت مستقیم با فروشندگان محصول در ارتباط باشید. در این مقاله از مجله راندنو به بررسی کامل انواع ترمینال برق یا کانکتور پرداخته شده و کاربردهای آن بررسی شده است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ترمینال برق یا کانکتور چیست؟

در این بخش از مقاله انواع ترمینال برق به معرفی ترمینال می‌پردازیم. ترمینال برق یکی از تجهیزات مهم و پرکاربرد در صنعت برق محسوب می‌شود. ترمینال برق را به نام کانکتور نیز می‌شناسند. کانکتور چند سیم را محکم و ثابت به یکدیگر به صورت موقت متصل می‌کند. این سیم‌ها بدون داغ شدن برق را انتقال می‌دهند. این ویژگی از آتش سوزی در سیم‌ها و از بین رفتن آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای خرید انواع ترمینال برق می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

انواع ترمینال برق صنعتی

ترمینال برق صنعتی در انواع مختلف و سایزهای گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌شود. این محصولات با توجه به کارایی و عملکرد خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی چند نمونه ترمینال برق پرداخته شده است.

ترمینال شاخه ای

ترمینال‌های شاخه‌ای یک نوع از انواع ترمینال‌ها هستند که به آن ترمینال خوشه‌ای نیز گفته می‌شود. این ترمینال‌ها برای برقراری اتصال در صنایع و کانال‌های برق به صورت خوشه‌ای استفاده می‌شوند. اجزای این ترمینال‌ها به صورت سری به یکدیگر متصل شده‌اند. از این کانکتورها می‌توان در مدار سیم کشی و کابل کشی ساختمان به صورت مجزا استفاده کرد. این محصولات در انواع مختلفی از اندازه‌ها، درجه‌بندی و اشکال تولید می‌شوند.

ترمینال سرامیکی

ترمینال‌های سرامیکی بدنه‌ای از جنس سرامیک دارند و بر خلاف دیگر ترمینال‌ها بدنه این محصولات عایق بندی شده است و نقطه شکست آن‌ها بسیار بالا است. این کانکتورها تا 300 درجه سانتی‌گراد از خود مقاومت نشان می‌دهند. همچنین تا 1000 درجه سانتی‌گراد سرامیک اگر بشکنند دچار تغییر شکل نمی‌شوند. در اصل این سرامیک‌ها به عایق حرارت مجهز شد‌ه‌اند و در صنایع و دستگاه‌هایی که دمای بسیار بالایی دارند استفاده می‌شوند. ترمینال سرامیکی در خطوط ذوب و پرداخت فلزات، ترانسفورمرها، چراغ‌های صنعتی کوره‌های الکتریکی و … کاربرد دارد. لوله‌های این کانکتورها معمولاً از جنس برنج هستند که با روکش نازک نیکل پوشانده شده‌اند. به دلیل مقاومت حرارتی بالای این فلز از آن در ترمینال استفاده شده است. تحمل ولتاژ این کانکتور سرامیکی 250 ولت است و تراکم بالایی دارد. همچنین مقاومت دی الکتریک این محصول نیز بالاتر است. این کالا ضد اشتغال بوده و در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.

ترمینال ریلی

هنگامی که بخواهیم یک تابلو برق را به تابلو برقی دیگر متصل کنیم باید از ترمینال مخصوص استفاده کینم. با نصب سی ریل به روی سینی تابلو برق می‌توان تعدادی از این ترمینال‌های مخصوص را به که آن ترمینال ریلی گفته می‌شود، کنار هم قرار داد. این محصولات در سایزهای مختلفی همچون 0/25 تا 200 تولید می‌شوند. این کانکتور یک ارت و یک نول دارد.

ترمینال نول با ترمینال‌های ساده تفاوتی ندارد و فرق آن‌ها تنها در رنگ آن‌ها است. ترمینال‌های ارت دار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با سینی تابلو برق به صورت الکتریکی متصل هستند. این کانکتورها قابلیت باز و بسته کردن دو سیم بین اتصال را دارند. از این محصول برای برقراری اتصال موقت و پایدار استفاده می‌شود. ترمینال‌های ریلی از نظر الکتریکی یک اتصال استاندارد و مستحکم را فراهم می‌کند. تحمل این محصول در برابر دمای بالا بسیار است.

ترمینال پیچی

ترمینال پیچی یکی دیگر از انواع اتصالات الکتریکی است که به واسطه آن می‌توان یک سیم را به کمک یک پیچ به فلز هادی و سیم دیگر وصل کرد، همچنین از این کانکتور جهت گرفتن انشعاب استفاده می‌‌شود. به همین علت این محصول با نام ترمینال پیچی شناخته شده است. برای اتصالات محکم باید ترمینال پیچی را ببندیم و جهت شل کردن اتصالات باید آن را باز کنیم. کانکتور پیچی روشی موقتی برای اتصال سیم‌ها است و برای اتصالات دائمی گزینه مناسبی نیست. ترمینال پیچی از داغ شدن سیم هنگام عبور جریان برق از سیمی به سیم دیگر جلوگیری می‌کند. همچنین در صورت لخت بودن سیم این محصول تا حدودی برق گرفتگی را کاهش می‌دهد. این ترمینال در سایزهای مختلفی ارائه می‌شود.

ترمینال برق یک به چند

در این بخش از مقاله انواع ترمینال برق به معرفی ترمینال برق یک به چند می‌پردازیم. ترمینال برق یک به چند یا ترمینال برق یک به دو قابلیت اتصال از یک ورودی به دو خروجی را دارد. به دلیل کاهش ولتاژ در قسمت خروجی این محصول از برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری می‌کند. در نتیجه از امنیت بالایی برخوردار است.

انواع ترمینال برق صنعتی و کاربرد آنها
انواع ترمینال برق صنعتی و کاربرد آنها

انواع ترمینال فانتزی

  • ترمینال فانتزی نول: این محصولات در رنگ‌ها و اندازه‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود. برای توزیع بهتر و منظم نول ورودی به دیگر تجهیزات از این محصولات استفاده می‌شود. شمش فانتزی نول نوعی روکش دارد و به شکل تخت عرضه می‌شود. این محصولات اتصال به بدنه ندارند و به همراه 4 تا 12 پیچ برای انشعاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترمینال نول برای جریان‌های پایین‌تر در تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترمینال‌ها اغلب آبی رنگ هستند.
  • ترمینال فانتزی ارت: این محصول نیز همانند دیگر شمش‌ها در تابلو برق کاربرد دارد. ترمینال ارت در انتقال جریان‌های بالا در تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نمونه‌ها می‌توانند 4 تا 12 پیچ برای انشعاب داشته باشند. تفاوت ترمینال ارت با نول در این است که در ترمینال‌های ارت انتهای هر یک از صفحات مسی که در طرفین وجود دارد، یک پیج متصل شده است. این ترمینال‌ها اغلب با رنگ سبز در بازار دیده می‌شوند.

چرا باید از ترمینال برق صنعتی استفاده کرد؟

برای اتصال سیم‌ها به تجهیزات خاصی نیاز است. این تجهیزات باید ویژگی‌های مناسبی برای انتقال برق داشته باشند. مسلماً چسب نواری گزینه مناسبی برای اتصال سیم‌ها نیست. استفاده از کانکتور یا ترمینال برق باعث ایمنی بالا در انتقال جریان برق بین سیم‌ها می‌شود. با استفاده از ترمینال احتمال آتش سوزی کاهش می‌یابد. کانکتورها این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوان سیم‌ها به صورت دائمی به یکدیگر متصل کرد. همچنین با به کارگیری از ترمینال برق می‌توان از تابلوهای برق انشعاب گیری کرد.

برای خرید انواع ترمینال و بررسی مشخصات فنی آن‌ها می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

مزایای استفاده از ترمینال فانتزی

  1. انشعاب‌گیری به واسطه شمش‌ها و ترمینال‌ها بسیار راحت تر است.
  2. هدایت جریان الکتریکی از این طریق بهتر و پایدارتر است.
  3. ترمینال‌ها تجهیزاتی امن هستند و تلفات را کاهش می‌دهند.
  4. ترمینال‌ها قیمت مناسبی دارند و نصب آن‌ها نیز ساده‌تر است.
  5. تعویض شمش‌ها آسان است.
  6. استحکام فیزیکی این تجهیزات زیاد است.
  7. در تابلوهای برق به کمک شمش‌ها می‌توان نظم و ترتیب خاصی ایجاد کرد.
  8. به کمک شمش‌ها می‌توان خروجی‌های متعدد به وجود آورد.
مزایای استفاده از ترمینال فانتزی
مزایای استفاده از ترمینال فانتزی

مشخصات شمش فانتزی

  • جنس هادی این محصولات می‌تواند از مس، برنج و آلومینیوم باشد.
  • این محصولات در اندازه‌های 4، 6، 8، 12 و 24 عرضه می‌شوند.
  • شینه‌های برنجی از لحاظ عبور جریان، ما بین شینه‌های آلومینیومی و مسی قرار می‌گیرد. این محصولات از شینه‌های آلومینیومی ویژگی‌های بهتری از خود نشان می‌دهند.

بهترین برند شمش فانتزی

امروزه از شمش‌های فانتزی در بسیاری از محیط‌های صنعتی و نصب تابلوهای برق استفاده می‌شود. شرکت‌های بسیار زیادی به تولید و ساخت این محصولات می‌پردازند. از بهترین این شرکت‌ها می‌توان به البرز الکتریک، دیلم الکتریک و …  اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی انواع ترمینال برق صنعتی و کاربرد آن‌ها پرداختیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. جهت خرید ترمینال برق می‌توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان و لیست قیمت این محصول را مشاهده نمایید. راندنو امکان برقراری ارتباطی بی‌واسطه با فروشندگان را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.