تفاوت بین VPN و VPS

تفاوت بین VPN و VPS

تفاوت بین VPN و VPS بسیار زیاد است. سرور خصوصی مجازی (VPS) و شبکه خصوصی مجازی (VPN) امنیت وب سایت ها را افزایش می دهند. VPS سرویس میزبانی است که در آن یک سرور به محفظه هایی تقسیم می شود که هر یک از این سرورهای مجازی، به صورت مستقل عمل می کنند. اما VPN شبکه ای از سرورها است که برای ایجاد یک اتصال اینترنتی ناشناس کاربرد دارد. البته ممکن است در برخی از مشاغل از هر دو آنها استفاده شود.

اگر تمایل دارید تا تفاوت بین VPN و VPS را بدانید، پس با ما در این مقاله از مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سرور مجازی شخصی (Virtual Private Server)

VPS یک سیستم عامل مجازی است که در یک سرور قرار دارد و با استفاده از نرم افزارهای مجازی ساز، منابع خصوصی را به سرورهای مجازی دیگر ارائه می کند. بنابراین چندین سرور مجازی می توانند بر روی یک سرور فیزیکی قرار داشته باشند و هر یک از این سرورهای مجازی، به صورت مستقل عمل کنند همچنین سیستم عامل و نرم افزارهای اختصاصی داشته باشند. VPS هزینه کم و سطح دسترسی بالایی را دارد.

سرور مجازی شخصی
سرور مجازی شخصی

مزایای VPS

  1. دسترسی در سیستم عامل ویندوز و لینوکس
  2. ارائه ترافیک بیشتر
  3. نصب انواع نرم افزارها بر روی آن
  4. پشتیبانی شبانه روزی
  5. میزبانی از چند وب سایت
  6. قابلیت اتصال با تلفن همراه و تبلت
  7. سرعت و کیفیت بالا
  8. امکان ارتقاء منبع های سخت افزاری
  9. امکان ایجاد یک آی پی مخصوص از کشور و منطقه موردنظر کاربر

بیشتر بخوانید: VPN چیست | دلایل استفاده از وی پی ان


شبکه خصوصی مجازی (Virtual Private Network)

برای درک بهتر تفاوت بین VPN و VPS به معنای VPN می پردازیم. شبکه خصوصی مجازی یا VPN برای اتصال امن کاربران به اینترنت است. در واقع VPN داده های ارسالی و دریافتی را رمز‌گذاری می کند. با استفاده از وی پی ان می توان به سایت هایی که در برخی از کشورها غیر قابل دسترس هستند، دسترسی پیدا کرد. همچنین استفاده از VPN برای اتصال از‌ راه دور به شبکه های داخلی کاربرد دارد.

شبکه خصوصی مجازی
شبکه خصوصی مجازی

مزایای VPN

  • استفاده از VPN سبب تغییر موقعیت مکانی می شود؛ بنابراین موقعیت مکانی واقعی شما مشخص نمی شود.
  • مشخص نشدن موقعیت مکانی واقعی شما سبب می شود تا بتوانید به وب سایت هایی که استفاده از آن در برخی از کشورها مسدود است دسترسی پیدا کنید.
  • انتقال اطلاعات و داده ها به صورت رمزنگاری شده است؛ بنابراین امنیت اطلاعات شما افزایش می یابد و دسترسی افراد به آنها غیرممکن می شود.
مزایای VPN
مزایای VPN

تفاوت VPN و VPS

در این بخش به تفاوت بین VPN و VPS می پردازیم که به شرح زیر است:

  • سرعت VPS برای وب سایت بیشتر است. بنابراین با استفاده از VPS می توانید ترافیک سایت را بهبود دهید و به منابع بیشتری دسترسی داشته باشید.
  • VPS به این صورت است که چند سرور مجازی می توانند بر روی یک سرور فیزیکی قرار داشته باشند بنابراین چندین وب سایت بدون نیاز به اشتراک منابع در همان سرور فعالیت می کنند.
  • VPS کنترل بیشتری بر محیط سرور کاربر ارائه می دهد.
  • در VPS کنترل کاملی از سرور اختصاصی وجود ندارد.
  • VPN سرعت اتصال به اینترنت را کاهش می دهد.
  • VPN اطلاعات شما را رمزگذاری می کند و مکان واقعی شما را مخفی می کند.
  • برای استفاده از VPNها باید توجه کنید زیرا برخی از آنها ممکن است نوعی بدافزار باشند.
  • VPS عملکرد وب سایت را افزایش می دهد درحالیکه VPN امنیت اطلاعات شما را افزایش می دهد.
تفاوت بین VPN و VPS
تفاوت بین VPN و VPS

VPS موثرتر است یا VPN

VPS سرعت بیشتری را ارائه می دهد و ترافیک را نیز افزایش می دهد بنابراین VPS انتخاب مناسب تری برای برخی از مشاغل و وب سا‎‌یت ها است. همچنین VPS کنترل بیشتری بر محیط سرور نسبت به VPN ارائه می دهد اما ممکن است استفاده از VPS برای هر شغلی مناسب نباشد، زیرا هزینه آن بالاتر از VPN است. اما باید گفت که با تمام این برتری های VPS، کنترل خوبی از سرور اختصاصی ارائه نمی دهد در صورتیکه VPN اطلاعات کاربر را حفظ و رمزگذاری می کند.

VPS موثرتر است یا VPN
VPS موثرتر است یا VPN

نحوه خرید VPS

حال که تفاوت بین VPN و VPS را دانستید به نحوه خرید VPS می پردازیم. شما می توانید از طریق سایت های مختلفی VPS را خریداری کنید که با امنیت بالایی قادر هستند تا سرورهای مجازی متنوعی مانند سرور مجازی انگلیس، کانادا، ترکیه و … را به کاربران خود ارائه دهند. بنابراین لازم است تا با بررسی و شناخت این سرورها اقدام به خرید VPS نمایید.


بیشتر بخوانید: روش های اتصال به اینترنت


در مقاله تفاوت بین VPN و VPS بطور مفصل سرور خصوصی مجازی (VPS) و شبکه خصوصی مجازی (VPN) را مقایسه کردیم. هریک کاربردهای خاصی دارند و ممکن است برخی از شرکت ها از یک سرویس یا هر دو سرویس استفاده کنند. همچنین باید گفت که VPS انتخاب مناسبی برای مشاغلی است که نیاز به سرعت و حفظ یک وب سایت با ترافیک بالا دارند. همچنین برای افرادی که دور کاری می کنند، VPN انتخاب مناسب تری است. خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.