VPN چیست | دلایل استفاده از وی پی ان

VPN چیست | دلایل استفاده از وی پی ان

VPN چیست و چه کاربردی دارد؟ وی پی ان (Virtual Private Network) یا فیلترشکن یک شبکه خصوصی مجازی است که در هنگام اتصال به اینترنت، اتصال امنی را برای کاربر فراهم می کند. با استفاده از وی پی ان کاربر می تواند به سایت هایی که استفاده از آن در برخی از کشورها مسدود است، دسترسی پیدا کند. همچنین کارکنان یک شرکت یا سازمان می توانند با استفاده از وی پی ان به صورت دورکاری فعالیت داشته باشند.

اگر تمایل دارید بدانید VPN چیست و چه کاربردی دارد، پس با ما در این مقاله از مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد VPN

  • وی پی ان بعنوان فیلترشکن کاربرد دارد. با استفاده از VPN می توانید به سایت ها و برنامه هایی که غیرقابل دسترسی هستند، دسترسی پیدا کنید.
  • همچنین بدلیل ایجاد تونل از دستگاه شما به شبکه مقصد، بسته های ارسالی بعضی از روترهای مسیر را مشاهده نمی کنند. اما در کل وی پی ان کاهش پینگ تفاوتی با وی پی ان معمولی ندارد.
کاربرد VPN
کاربرد VPN

نحوه کار VPN

برای درک بهتر VPN چیست به نحوه کار آن می پردازیم. وی پی ان ها از سیستم کاربر به شبکه مقصد تونل ایجاد می کنند. با ایجاد تونل (Tunneling) درواقع یک مسیر خصوصی در فضای اینترنت ایجاد می شود که برای افراد دیگر قابل مشاهده نخواهد بود.


بیشتر بخوانید: آموزش تنظیمات اینترنت مخابرات


انواع VPN

حال که دانستید VPN چیست در این قسمت به انواع VPNها می پردازیم.

Remote Access VPN

این نوع VPN یک شبکه خوصوصی ایجاد می کند که افراد یک سازمان یا شرکت می توانند از راه دور به سرور وی پی ان شرکت متصل شوند و به دورکاری با استفاده از منابع شرکت بپردازند.

Site to site VPN

برخلاف وی پی ان نوع قبل، در Site to site VPN شعبه هایی از یک شرکت به یکدیگر وصل می شوند و بجای استفاده از راه دور هر فرد از وی پی ان، افراد بعنوان شعبه هایی گروه بندی می شوند تا با وی پی ان مکان به مکان به یکدیگر وصل شوند و از منابع یکدیگر استفاده کنند.

انواع VPN
انواع VPN

ضرورت نصب آنتی ویروس در استفاده از VPN

VPNها از تاریخچه اینترنت شما حافظت می کنند اما قادر به جلوگیری از حمله خارجی به سیستم شما نیستند. استفاده از وی پی ان به تنهایی قادر به محافظت از سیستم شما در برابر بدافزارها نیست بنابراین باید از آنتی ویروس نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است که اگر وی پی ان شما با مشکل روبرو شود، اطلاعات شما نیز ممکن است در معرض خطر قرار گیرد.

ویژگی های یک VPN خوب

ممکن است برای شما این سوال پیش آید که یک وی پی ان خوب چه ویژگی هایی دارد به همین دلیل در این قسمت از مقاله VPN چیست به ویژگی های یک وی پی ان خوب خواهیم پرداخت.

رمزگذاری پروتکل ها (Encryption of protocols)

VPN تاریخچه فعالیت های شما را غیر قابل مشاهده می کند؛ بنابراین مانع از دسترسی افراد به اطلاعات شخصی و مالی شما می شود.

رمزگذاری آدرس آی پی (Encryption of your IP address)

VPN باید آدرس آی پی خود را از ISP و سایت های دیگر مخفی کند. بنابراین اطلاعات مورد نظر شما بدون زیر نظر گرفته شدن توسط ارائه دهنده وی پی ان یا هر سایت دیگری ارسال و دریافت می شود.

کلید خاموشی (Kill Switch)

کلید خاموشی (Kill Switch) یکی از قابلیت هایی است که در برخی از VPNها وجود دارد. اگر پروتکل VPN درست عمل نکند، کلید خاموشی، اتصال به اینترنت را قطع می کند و مانع از فاش شدن آدرس IP شما می شود.

احراز هویت دو مرحله ای (Two-factor authentication)

این ویژگی سبب می شود تا تمام افرادی که قصد ورود به سیستم شما را دارند، مورد بررسی قرار گیرند.

VPN چیست
VPN چیست

بیشتر بخوانید: تفاوت پروکسی و VPN چیست | نحوه عملکرد Proxy و وی پی ان


راه اندازی و استفاده از VPN

در این قسمت از مقاله VPN چیست به راه اندازی و استفاده از وی پی ان ها می پردازیم. راه اندازی و استفاده از VPN آسان است. هر نوع وی پی انی را که تهیه کنید، نیاز به یک برنامه client software است که باید آن در کامپیوتر و گوشی خود نصب کنید تا بتوانید به اکانت VPN خود وارد شوید. با وارد کردن اطلاعات خود در این برنامه، اتصال شما به اینترنت رمزگذاری می شود و به سرور VPN وصل می شوید. شما باید برای اتصال به IP یک کشور متصل شوید. پیش از اتصال موفق به سرور توجه به این موضوع داشته باشید که برنامه ممکن است به شما سرورهایی را بر اساس میزان سرعت پیشنهاد کند که بهتر است اتصال شما به این سرورهای پیشنهادی باشد.

لایه های امنیتی

همانطور که گفتیم وی پی ان ها ارتباط امنی را برای کاربران خود فراهم می کنند که برای ایجاد این امنیت، 3 لایه امنیتی ایجاد می کنند:

  1. داده ها را از اول تا آخر مسیر رمزنگاری می کنند.
  2. Session ارتباط کاربر را امن می کنند.
  3. می توانند به صورت همزمان داده ها را از اول تا آخر مسیر رمزنگاری و Session ارتباط کاربر را امن کنند.

بیشتر بخوانید: روش های اتصال به اینترنت


انواع پروتکل های VPN

در این بخش از مقاله VPN چیست به انواع پروتکل های آن می پردازیم.

PPTP یا (Point to point tunneling protocol)

این پروتکل قدیمی و سریع است اما از امنیت پایینی برخوردار است زیرا به هنگام رمزنگاری داده ها، آنها را به clear text تبدیل می کند که قابل شنود است و امنیت را به خطر می اندازد.

L2TP یا (Layer 2 tunneling protocol)

این پروتکل VPN به خودی خود پروتکل نیست بلکه با پروتکل های دیگر کار می کند که در لایه دوم OSI قرار دارد و مشکلی که در PPTP وجود دارد را رفع می کند.

Open VPN

این نوع پروتکل نوعی پروتکل hybrid و از نوع متن باز (Open source) محسوب می شود. این نوع پروتکل، قوی ترین رمزنگاری را نسبت به سایر پروتکل ها دارد اما ممکن است برای استفاده از آن در سیستم های مختلف نیاز به نصب نرم افزاری خاص باشد.

SSTP یا Secure socket tunneling protocol

این پروتکل از امنیت بالایی برخوردار است زیرا این پروتکل بر روی پورت 443 (HTTPS) کار می کند. اما باید گفت که سرعت آن پایین است.

IPSEC یا Internet Protocol Security

این نوع پروتکل به رمز نگاری داده ها در شبکه های IP می پردازد. این پروتکل با دو پروتکل AH و GRE کار می کند.

Internet Key Exchang

با استفاده از IKEv2 در ارتباطات شبکه ای تلفن همراه و شبکه های 3G و 4G کاربرد دارند و از عملکرد خوبی برخوردار هستند. همچنین امنیت و سرعت بسیار بالایی نیز دارند.

انواع پروتکل های VPN
انواع پروتکل های VPN

مزایای VPN

حال که دانستید VPN چیست بهتر است از مزایای آن نیز مطلع شوید.

  • استفاده از VPN سبب تغییر موقعیت مکانی می شود؛ بنابراین اتصال شما از مکان دیگری انجام می شود و موقعیت مکانی واقعی شما مشخص نمی شود.
  • مشخص نشدن موقعیت مکانی واقعی شما سبب می شود تا بتوانید به وب سایت هایی که استفاده از آن در برخی از کشورها مسدود است دسترسی پیدا کنید.
  • انتقال اطلاعات و داده ها به صورت رمزنگاری شده است؛ بنابراین امنیت اطلاعات شما افزایش می یابد و دسترسی افراد به آنها غیرممکن می شود.
مزایای VPN
مزایای VPN

معایب VPN

  • استفاده از VPNها سبب کاهش سرعت دسترسی شما می شود.
  • استفاده از برخی از وی پی ان ها سبب کاهش عمر باتری گوشی شما می شود.
  • VPN های پولی هزینه بر هستند.
  • تمامی اطلاعات و داده های شما در سرورهای VPN موجود است بنابراین ممکن است در صورت بروز مشکل، اطلاعات شما به خطر بیوفتد.

بیشتر بخوانید: تعرفه اینترنت تانوما (فیبر نوری) مخابرات


در مقاله VPN چیست بطور کامل به موضوع وی پی ان پرداختیم. اگر نمی توانید از برخی از وب سایت ها یا برنامه ها استفاده کنید یا تمایل دارید تا یک ارتباط امن به اینترنت داشته باشید می توانید از VPN استفاده کنید. خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.