تفاوت پروکسی و VPN چیست | نحوه عملکرد Proxy و وی پی ان

تفاوت پروکسی و VPN چیست؟ | عملکرد Proxy و VPN

تفاوت پروکسی و VPN زیاد است و از اساس با یکدیگر متفاوت هستند. با این وجود، اغلب کاربران گمان می کنند که وی پی ان و پروکسی وظایف یکسانی دارند. از پروکسی و VPN برای پنهان کردن ارتباط بین کاربر و سرور استفاده می شود که این کار با مخفی کردن آدرس IP آنها انجام می شود اما تفاوت این دو سرویس در نحوه مدیریت داده ها است.

تفاوت Proxy و وی پی ان در این است که شبکه خصوصی مجازی (VPN) قادر است داده های کاربران را رمزگذاری کند و این داده ها در تمام قسمت های دستگاه کاربران قابل استفاده است. در حالیکه پروکسی، داده های کاربران را رمزگذاری یا کدگذاری نمی کند، همچنین نمی تواند تمامی فعالیت های کاربر را پنهان کند و تنها مرورگر یا برنامه ای که کاربر استفاده کرده است را پنهان می کند. بنابراین تمامی مروگرها و برنامه ها را مخفی نمی کند.

اگر تمایل دارید تا تفاوت پروکسی و VPN را بدانید، پس با ما در این مقاله از مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

VPN چیست

وی پی ان (Virtual Private Network) یا فیلترشکن یک شبکه خصوصی مجازی است که در هنگام اتصال به اینترنت، اتصال امنی را برای کاربر فراهم می کند. با استفاده از وی پی ان کاربر می تواند به سایت هایی که استفاده از آن در برخی از کشورها مسدود است، دسترسی پیدا کند. همچنین کارکنان یک شرکت یا سازمان نیز می توانند با استفاده از وی پی ان به صورت دورکاری فعالیت داشته باشند.

vpn چیست
vpn چیست

معایب VPN

  • برخی از سرویس های پخش قادر به شناسایی VPN و قفل کردن حساب کاربری کاربران هستند که این اتفاق به دلیل استفاده تکراری برنامه های وی پی ان از لیست آدرس های IP رخ می دهد. بنابراین، اگر یک سرویس پخش شناسایی کند که از آدرس های آی پی خاصی برای ورود به حساب های زیادی استفاده می شود، قادر است تا کاربرانی را که سعی دارند به اجبار وارد سیستم شوند را بعنوان هرزنامه نویس شناسایی کند.
  • معمولاً برای استفاده از وی پی ان نیاز به خرید اشتراک است.

انواع VPN

در این بخش از مقاله تفاوت پروکسی و VPN به انواع وی پی ان می پردازیم.

Remote Access VPN

این نوع VPN یک شبکه خوصوصی ایجاد می کند که افراد یک سازمان یا شرکت می توانند از راه دور به سرور وی پی ان شرکت متصل شوند و به دورکاری با استفاده از منابع شرکت بپردازند.

Site to site VPN

برخلاف Remote Access VPN، در Site to site VPN شعبه هایی از یک شرکت به یکدیگر وصل می شوند و بجای استفاده از راه دور هر فرد از وی پی ان، افراد بعنوان شعبه هایی گروه بندی می شوند تا با وی پی ان مکان به مکان به یکدیگر وصل شوند و از منابع یکدیگر استفاده کنند.

انواع VPN
انواع VPN

پروکسی چیست

برای درک بهتر تفاوت پروکسی و VPN به تعریف پروکسی می پردازیم. پروکسی (Proxy) یک سرور مخصوص است که به عنوان یک واسطه بین دستگاه کاربر و خدمات مبتنی بر وب عمل می کند. با اتصال به پروکسی، IP کاربر مخفی می شود و IP پروکسی سرور نمایش داده می شود. بنابراین مشخص نمی شود که کاربر کیست و از کدام کشور در حال استفاده از اینترنت است.

البته پروکسی قادر به رمزگذاری داده های کاربران نیست و به همین علت از امنیت بالایی برخوردار نیست. بنابراین از پروکسی نمی توان برای انجام فعالیت های حساس استفاده کرد. همچنین باید گفت که پروکسی براساس ارتباط بین دو نرم افزار کانفیگ شده عمل می کند. بنابراین تنها مرورگری که توسط پروکسی به اینترنت وصل شده است، به پروکسی متصل می شود و تمامی فعالیت های دستگاه کاربر به پروکسی متصل نمی شوند.

پروکسی چیست
پروکسی چیست

معایب پروکسی

  • پراکسی قادر نیست تا تمامی فعالیت های کاربر را پنهان کند و تنها مروگر یا برنامه ای که کاربر استفاده کرده است را پنهان می کند. بنابراین تمامی مرورگرها و برنامه ها را مخفی نمی کند.
  • پروکسی ها رمزگذاری نمی شوند، بنابراین سرویس های ارائه دهنده اینترنت و دولت قادر هستند تا تمامی فعالیت های کاربران را کنترل کنند و هکرها نیز می توانند موقعیت واقعی کاربران را پیدا کنند.
  • پروکسی در ازای رایگان بودن، برای جبران هزینه ها، داده های کاربران را به تبلیغ کنندگان می فروشد و ممکن است رفتارهای مشکوکی را از خود نشان دهد.

مزایای پروکسی

  • کار با پروکسی ساده تر است.
  • معمولاً پروکسی ها رایگان هستند.
  • به صورت مستقیم بر روی دستگاه کاربران راه اندازی می شوند.
  • امکان استفاده از پروکسی در مرورگرها یا برنامه های خاص وجود دارد و نیازی به اختصاص دادن تمامی ترافیک شبکه دستگاه کاربر به آن نیست.
  • پروکسی قابل تنظیم است تا تنها در مرورگر وب استفاده شود.

بیشتر بخوانید: VPN چیست | دلایل استفاده از وی پی ان


انواع پروکسی

برای درک بهتر تفاوت پروکسی و VPN به انواع پروکسی  می پردازیم. پروکسی سه نوع دارد که به شرح زیر هستند:

پروکسی HTTP

این نوع پروکسی برای بازدید از وب سایت ها مناسب است. همچنین می توان از این نوع پروکسی برای دسترسی به محتوای محدود جغرافیایی استفاده کرد. یعنی می توانید برای ورود به سایت هایی که آدرس IP اصلی شما را محدود کرده است، موقعیت مکانی خود را پنهان کنید.

پروکسی SOCKS5

این نوع پروکسی نه تنها برای بازدید از وب سایت ها، بلکه برای استفاده از خدمات آنها مناسب است. اما اتصال به یک برنامه از طریق این پروکسی رایگان ممکن است سرعت اینترنت را بسیار کاهش دهد.

پروکسی ترنسپرنت (Transparent proxy)

پروکسی Transparent برای محدود کردن استفاده از اینترنت کاربرد دارد که قادر به فیلتر کردن محتوا در هنگام اتصال کاربر به اینترنت یا مسدود کردن دسترسی کاربر به وب سایت های خاص است.

انواع پروکسی
انواع پروکسی

تفاوت بین وی پی ان و پروکسی

در این بخش به تفاوت پروکسی و VPN می پردازیم:

  • وی پی ان قادر است تا داده های کاربران را رمزگذاری کند و در تمام قسمت های دستگاه کاربران قابل استفاده است. بنابراین هر بایت داده ای که از دستگاه کاربران خارج شود، توسط وی پی ان رمزگذاری می شود. پس برای دسترسی به داده های حساس بهتر است از وی پی ان استفاده شود. به بیان دیگر، وی پی ان در سیستم عامل پیکربندی می شود و تمامی داده هایی که از طریق دستگاه عبور می کنند را ضبط می کند. بنابراین تمامی فعالیت های کاربر از طریق وی پی ان ارسال می شود.
  • پروکسی تمام شبکه کاربران را کنترل نمی کند. بنابراین کاربران تنها قادر هستند تا آدرس آی پی خود را در یک مرورگر مخفی نگه دارند و آدرس آی پی آنها در موقعیت های دیگر قابل مشاهده است.
  • انتخاب پروکسی برای فعالیت هایی که از اولویت پایین تری برخوردار هستند، مناسب است و برای دسترسی به داده های حساس بهتر است از پروکسی استفاده نشود.
  • پروکسی در ازای دریافت نکردن هزینه از کاربران، داده های آنها را به تبلیغ کنندگان می فروشد تا جبران هزینه کند.
  • سرعت اینترنت در هنگام استفاده از پروکسی های رایگان بدلیل برخورداری از زیرساخت کندتر، کاهش می یابد.
  • استفاده از وی پی ان های قدرتمند هزینه زیادی دارد.
تفاوت بین وی پی ان و پروکسی
تفاوت بین وی پی ان و پروکسی

آیا لازم است تا از پروکسی یا وی پی ان استفاده کرد

استفاده از وی پی ان یا پروکسی لازم و ضروری نیست اما این به آن معنی نیست که نباید هرگز از آنها استفاده کرد. بهترین زمان برای استفاده از وی پی ان ها بغیر از موضوع فیلترینگ، در هنگام سفر به خصوص خارج از کشور است که نیاز به دسترسی به محتوای جغرافیایی است.

همچنین ممکن است در کشور دیگری دسترسی به برخی از وب سایت ها برای شما مسدود باشد که با استفاده از وی پی ان می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. وی پی ان امنیت بهتری را نسبت به پروکسی برای کاربران فراهم می کند و در تمام قسمت های دستگاه کاربران قابل استفاده است. به طور کلی وی پی ان و پروکسی می توانند سرویس های خوبی باشند، اما VPN قادر است تا داده های کاربران را رمزگذاری کند، بنابراین وی پی ان گزینه امن تری است.


بیشتر بخوانید: تفاوت بین VPN و VPS


در مقاله تفاوت پروکسی و VPN بطور مفصل به بررسی این دو سرویس و تفاوت های میان آنها پرداختیم. خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.