کابل فشار ضعیف چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل فشار ضعیف چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل فشار ضعیف چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل فشار ضعیف نوعی کابل برق است که در سطوح ولتاژی پایین تر 300 تا 500 ولت و گاهاً 1 کیلو ولت کاربرد دارد. این کابل در سیستم های روشنایی، ساختمان سازی و ساخت تجهیزات الکتریکی کاربرد دارد. این کابل ها در انواع مختلفی عرضه می شوند و براساس نوع عایق، روکش، جنس هادی و دیگر موارد تقسیم بندی می شوند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل فشار ضعیف خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال کابل فشار ضعیف چیست پاسخ می دهیم و ویژگی ها و کاربردهای این کابل را نیز بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل فشار ضعیف

در پاسخ به سؤال کابل فشار ضعیف چیست باید گفت، کابل فشار ضعیف یا کابل سبک (LV-Low Voltage) یکی از انواع پرکاربرد کابل برق است که در صنایع ساختمان سازی، سیستم های روشنایی، ساخت ماشین آلات و لوازم الکتریکی از آن استفاده می شود.

این کابل ها می توانند ولتاژ الکتریکی کمی را تحمل کنند و به همین دلیل اغلب در مصارف سبک کاربرد دارند. کابل سبک همچون دیگر انواع کابل از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش ساخته شده است. هادی این کابل ها می تواند از جنس مس و آلومینیوم باشد.

بیشتر این کابل ها یک سیم صفر دارند که با رنگ خاکستری از دیگر سیم ها جدا شده است. کابل سبک می تواند مصرف زمینی یا هوایی داشته باشد. این محصولات با توجه به محل استفاده انتخاب می شوند.

کابل سبک شیلددار یا کابل سبک آرموردار نیز به بازار عرضه شده است که محافظت بسیار خوبی دارد و از کابل در برابر عوامل محیطی و دریافت نویز حفاظت می کند. در برخی موارد کابل ها به صورت مفتول تک رشته به بازار عرضه می شوند. این کابل ها کاربردهای ویژه تری دارند و اغلب در تابلوهای برق از آن ها استفاده می شود.

تمامی کابل های سبک مطابق با استاندارد VDE آلمان عرضه می شوند. این محصولات همانند دیگر کابل ها با علامت اختصاری و حروف انگلیسی معرفی می شوند. به عنوان مثال، کابل های زیر از پرکاربردترین کابل های فشار ضعیف هستند:

  • کابل NYY: این کابل هادی مسی و عایق و روکش از جنس پلاستیک دارد.
  • کابل NAYY: این کابل هادی آلومینیوم و عایق و غلاف پلاستیکی دارد.
  • کابل NYYGB: این کابل سانای مس، عایق و غلاف پلاستیکی و زره فولاد گالوانیزه دارد.
کابل فشار ضعیف چیست
کابل فشار ضعیف چیست

بیشتر بخوانید: سیم و کابل چیست؟ بررسی انواع سیم و کابل


کاربرد کابل سبک

حال که داستیم کابل فشار ضعیف چیست به بررسی کاربرد این کابل ها می پردازیم. کابل های سبک به دلیل اینکه توانایی عبور جریان برق با ولتاژ بالا را ندارند، در شبکه های سبک تر مورد استفاده قرار می گیرند. بیشترین کاربرد این کابل در صنعت ساختمان سازی به خصوص سیستم های روشنایی است.

در ساخت تجهیزات الکتریکی و انتقال نیرو محرکه به الکتروموتورها نیز از انواع کابل فشار ضعیف استفاده می شود. برخی از این کابل ها به صورت دفنی و داخل کانال های مخصوص نصب می شوند. برخی دیگر نیز کاربرد هوایی دارند و برای انتقال جریان برق از آن ها استفاده می شود. به طور کلی، در هر مجموعه ای که با برق زیر 1000 ولت سروکار دارند، از این نوع سیم و کابل استفاده می شود.

انواع کابل فشار ضعیف

کابل های فشار ضعیف براساس پارامترهای مختلف تقسیم بندی می شوند. هرکدام از این کابل ها ویژگی هایی دارند. در ادامه موضوع کابل فشار ضعیف چیست به بررسی انواع کابل سبک می پردازیم.

انواع کابل براساس جنس هادی

کابل فشار ضعیف می تواند هادی هایی به شکل مفتول، افشان و نیمه افشان داشته باشد. همچنین کابل افشان تخت و فشار ضعیف نیز به بازار عرضه می شود.

  • کابل فشار ضعیف مسی: این کابل ها هادی هایی از جنس مس دارند و می توانند افشان یا مفتول باشند.
  • کابل فشار ضعیف آلومینیومی: کابل های فشار ضعیف آلومینیومی کابل هایی با هادی آلومینیومی هستند که به صورت مفتولی به بازار عرضه می شوند.

لازم به ذکر است که قیمت کابل فشار ضعیف آلومینیومی از کابل مسی کمتر است.


بیشتر بخوانید: انواع کابل افشان


انواع کابل براساس تعداد رشته و سطح مقطع

در این بخش از موضوع کابل فشار ضعیف چیست به بررسی تعداد رشته و سطح مقطع این کابل ها می پردازیم. کابل های سبک از 2 رشته تا 5 رشته به بازار عرضه می شوند. همچنین کابل های سبک سطح مقطع 0.25 تا 300 میلی متر مربع را پوشش می دهند. در میان این کابل ها، کابل 2.5*2 بیشترین کاربرد را در صنعت دارد.

انواع کابل براساس تعداد رشته و سطح مقطع
انواع کابل براساس تعداد رشته و سطح مقطع

بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


انواع کابل براساس روکش و عایق

کابل های سبک براساس جنس عایق و روکش به چند دسته تقسیم می شوند:

  • کابل فشار ضعیف پی وی سی
  • کابل فشار ضعیف XLPE
  • کابل فشار ضعیف نسوز

مصرف کنندگان باید مطابق با محل استفاده، کابل مناسب را بکار ببرند. برای عایق کابل اغلب از لاستیک و پلاستیک استفاده می شود. بیشتر کابل های فشار ضعیف عایقی از جنس پلی وینیل کلراید یا PVC دارند.

تفاوت کابل فشار ضعیف و فشار قوی

کابل سبک و کابل قدرت یک وظیفه آن هم انتقال جریان الکتریکی و اتصال تجهیزات را برعهده دارند، اما از چند نظر با هم تفاوت دارند. در این بخش از موضوع کابل فشار ضعیف چیست به بررسی تفاوت های میان کابل سبک و قدرت می پردازیم:

  • ولتاژ: سطح ولتاژی قابل تحمل برای کابل های فشار ضعیف با کابل های قدرت تفاوت دارد.
  • ضخامت: روکش و عایق کابل های فشار قوی اغلب ضخیم تر از کابل سبک است. به همین دلیل کابل قدرت در رشته و سطح مقطع برابر با کابل فشار ضعیف، قطر بیشتری دارد.
  • عایق: عایق کابل قدرت تا حدی با کابل سبک تفاوت دارد. در ساختار کابل های قدرت اغلب از عایق پلی اتیلن استفاده می شود.
  • وزن: کابل فشار قوی اغلب سنگین تر از کابل فشار ضعیف است.
تفاوت کابل فشار ضعیف و فشار قوی
تفاوت کابل فشار ضعیف و فشار قوی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم و کابل