انواع ردیاب کابل

انواع ردیاب کابل

انواع ردیاب کابل کاربردهای مختلفی دارد. ردیاب کابل ابزار الکترونیکی محسوب می شود که قادر به بررسی سیم و کابل برق در زمان کوتاهی است و برای استفاده از آن نیاز به باز نمودن پریز نیست. این ابزار پرکابرد جزء ابزار دقیق در نظر گرفته می شود. بدلیل متفاوت بودن نحوه قرارگیری کابل ها و تنوع کابل ها، ردیاب کابل ها در انواع و مدل های متفاوتی تولید می شوند؛ بنابراین باید در هنگام خرید ردیاب کابل به پارامترهای مختلفی مانند وزن، ابعاد، استانداردها، دامنه اندازه گیری، محدوده فرکانس، برند و شرکت تولیدکننده، گارانتی و موارد دیگر توجه داشته باشید.

اگر تمایل دارید تا با انواع ردیاب کابل آشنا شوید، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اجزای ردیاب کابل

در این بخش از مقاله انواع ردیاب کابل به معرفی اجزای این دستگاه می پردازیم.

فرستنده

فرستنده به یک سر مدار وصل است که سیگنالی را ارسال می کند و این سیگنال در سیمی که به آن وصل است جریان می یابد.

گیرنده

گیرنده در انتهای دیگر مدار قرار دارد و سیگنال ارسال شده را مشخص می کند. چنانچه گیرنده به کابلی که سیگنال داشته باشد نزدیک شود، ارت سنج هشدار می دهد.

پویشگر

گیرنده ردیاب مدار پراب حاوی سه سنسور است که یک حسگر میدان الکتریکی انتهای یک رسانا را نشان می دهد، یک سنسور مربوط به میدان دیفرانسیل است که جهت هادی بالای زمین را مشخص می کند و سنسور سوم برای تعیین جهت هادی که مدار را از زیر زمین منتقل می کند استفاده می شود. پراب وظیفه تولید انرژی الکتریکی و تعیین میزان توان تولید شده از طریق سیگنال مدار را دارد.

اجزای ردیاب کابل
اجزای ردیاب کابل

بیشتر بخوانید: ردیاب کابل چیست؟


انواع روش های پیدا کردن سیم ها

روش های مختلفی برای پیدا کردن سیم ها وجود دارد که در ادامه موضوع انواع ردیاب کابل به معرفی آنها پرداخته می شود.

روش سنتی

در این روش باز شدن تمامی پریزهای یک ساختمان الزامی است و با کشیدن کابل در یک پریز می توان آن کابل را در پریز دیگری یافت. این روش بدلیل نیاز به باز شدن پریزها زمان بر است و برای کابل هایی که قادر به جابجایی نیستند کاربردی ندارد.

استفاده از اهم متر

در این روش نیز باز شدن پریزها الزامی است. پس از باز کردن پریزها، با اتصال یک زوج در پریز دیگر و به کمک اهم متر می توان کابل موردنظر را پیدا کرد. با شنیدن بوق اهم متر باید اتصال زوج باز شود تا بوق هشدار اهم متر قطع گردد.

استفاده از ردیاب کابل

می توان برای پیدا کردن سیم ها از ردیاب کابل استفاده کرد. ردیاب کابل ابزاری برای مسیریابی سیم و کابل ها است که می تواند این کار را به سرعت انجام دهد. ردیاب کابل متشکل از دو قسمت مادر و دستگاه ردیاب است. برای استفاده از این ابزار الکترونیکی در کابل نباید ولتاژی وجود داشته باشد.

دسته بندی ردیاب کابل

بطور کلی می توان ردیاب کابل ها را براساس پارامترهای زیر دسته بندی کرد.

  1. انواع ردیاب کابل براساس وزن و ابعاد
  2. دسته بندی ردیاب کابل براساس دامنه اندازه گیری
  3. انواع ردیاب کابل ها براساس محدوده فرکانس
  4. دسته بندی ردیاب کابل ها براساس ویژگی های آنها
انواع ردیاب کابل
انواع ردیاب کابل

خصوصیات ردیاب کابل

حال که با انواع ردیاب کابل آشنا شدید در ادامه به معرفی ویژگی های این دستگاه می پردازیم.

  1. ردیابی کابل ها به کمک ترنسمیتر
  2. قابلیت خاموشی خودکار
  3. امکان بررسی کابل های داخل دیوار یا زیر زمین تا عمق 2.5 متر
  4. قابلیت ردیابی لوله ها و جریانات آب در زیر زمین
  5. قابلیت ارسال سیگنال بصورت اتومات
  6. معمولاً حاوی چراغ قوه جهت استفاده برای محیط های تاریک
  7. شناسایی محل شکستگی و بریکر

نحوه عملکرد ردیاب کابل

در ادامه مقاله انواع ردیاب کابل به نحوه عملکرد این ابزار می پردازیم.

گیرنده به کاوشگر وصل است که این کاوشگر یا پویشگر حاوی سه حسگر است. یکی از سنسورها از طریق سوئیچ، خروجی را تأمین می کند. کاربر قادر است تا به کمک پراب و چرخاندن آن به سمت جلو و عقب محل و جهت هادی را مشخص کند.
فرستنده ردیاب کابل سیگنالی را تولید می کند که این سیگنال باید در جهت بریکرهای در حال شناسایی یا ردیابی سیم ها قرار گیرد تا گیرنده آنها را شناسایی کند.

گیرنده، مقدار عددی ارائه می دهد. فرستنده با ارسال سیگنالی، ولتاژی را برای مدار مورد بررسی ایجاد می کند و یک میدان الکترومغناطیسی نیز به مدار القا می شود.

مزایای ردیاب کابل

  1. دارای سرعت بالا در نتیجه صرفه جویی در زمان
  2. مناسب برای تمامی مناطق
  3. قیمت مناسب
  4. قابلیت ردیابی کابل ها در مسیرهای پنهانی
مزایای ردیاب کابل
مزایای ردیاب کابل

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ردیاب کابل


در مقاله انواع ردیاب کابل بطور مفصل این ابزار را بررسی و معرفی کردیم. جهت خرید ردیاب کابل همچنین اطلاع از قیمت آن می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ردیاب کابل و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.