ردیاب کابل چیست

ردیاب کابل چیست؟

ردیاب کابل چیست در پاسخ به این سوال باید گفت که ردیاب کابل یک ابزار دقیق است که برای ردیابی سیم و کابل برق داخل دیوار یا زیر زمین تا عمق 2.5 متر مورد استفاده قرار می گیرد. البته باید گفت که نوع پیشرفته تر این دستگاه قادر به اندازه گیری خصوصیات انتقال سیگنال کابل (مانند مقاومت، میرایی، نویز و تداخل سیگنال) است. ردیاب کابل تحت هر شرایطی می تواند سیم و کابل ها را جستجو کند.

اگر تمایل دارید تا بدانید ردیاب کابل چیست پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با ردیاب کابل

ردیاب کابل وسیله الکترونیکی است که می تواند نحوه عملکرد سیم های تلفن و برق را به آسانی و در مدت زمان کمی بررسی کند. به کمک این دستگاه دیگر نیازی به تماس فیزیکی با تجهیزات الکتریکی مورد بررسی نیست پس ایمنی کاربر افزایش می یابد.

آشنایی با ردیاب کابل
آشنایی با ردیاب کابل

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ردیاب کابل


روش های پیدا کردن سیم ها

روش های مختلفی برای پیدا کردن سیم ها وجود دارد که در ادامه موضوع ردیاب کابل چیست به معرفی آنها پرداخته می شود.

روش سنتی

در این روش کلیه پریزهای یک ساختمان باز می شوند و با کشیدن کابل در یک پریز آن کابل را در پریز دیگری پیدا می کنند. لازم به ذکر است استفاده از این روش نتنها بدلیل باز شدن پریزها زمان بر است بلکه در کابل هایی که جایی برای تکان خوردن نداشته باشند غیر ممکن است.

استفاده از اهم متر

در این روش نیز باید تمامی پریزها باز شوند سپس با اتصال یک زوج در پریز دیگر و به کمک اهم متری که بر روی حالت بوق است، آن را پیدا کرد. پس از شنیدن بوق باید اتصال زوج باز شود تا صدا هشدار اهم متر قطع شود.

استفاده از ردیاب کابل

یکی دیگر از روش های پیدا کردن سیم ها استفاده از ردیاب کابل است. ردیاب کابل می تواند مسیریابی سیم و کابل ها را برای متخصصین آسان کند و به کار آنها سرعت دهد. این دستگاه دارای دو بخش دستگاه مادر و دستگاه ردیاب است. توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش نباید در کابل ولتاژی وجود داشته باشد.

اجزای ردیاب کابل

در این بخش از مقاله ردیاب کابل چیست به معرفی اجزای این دستگاه می پردازیم. بطور کلی ردیاب کابل از اجزای زیر تشکیل می شود:

فرستنده

فرستنده درواقع به یک سر مدار وصل است که سیگنال ارسال می کند و این سیگنال در طول سیمی که به آن وصل است حرکت می کند.

گیرنده

گیرنده در انتهای دیگر مدار قرار دارد و بمنظور تشخیص سیگنال ارسال شده استفاده می شود. اگر گیرنده به کابل دارای سیگنال نزدیک شود، ارت سنج به کاربر هشدار می دهد.

پویشگر

گیرنده ردیاب مدار دارای پراب با سه سنسور است. یک سنسور میدان الکتریکی انتهای یک رسانا را مشخص می کند. سنسور بعدی مربوط به میدان دیفرانسیل است که جهت هادی بالای زمین را مشخص می کند. سنسور سوم سنسور القایی است که برای تعیین جهت هادی که مدار را از زیر زمین منتقل می کند استفاده می شود. پراب درواقع انرژی الکتریکی تولید می کند و میزان توان تولید شده از طریق سیگنال مدار را مشخص می کند.

اجزای ردیاب کابل
اجزای ردیاب کابل

روش کار ردیاب کابل

برای استفاده از ردیاب کابل باید دستگاه به زوج وصل شود. همانطور که در بخش های قبلی گفته شد این دستگاه دارای دو بخش مادر و ردیاب است.

هنگامی که دستگاه مادر وصل شود، ردیاب کابل فرکانس صدایی را در طول کابل انتقال می دهد و دستگاه ردیاب این فرکانس را دریافت می کند. چنانچه کابل در هر یک از پریزها باشد این دستگاه با اعلام بوق هشدار به کاربر هشدار می دهد.

ویژگی های ردیاب کابل

حال که دانستید ردیاب کابل چیست بهتر است با ویژگی های این دستگاه آشنا شوید.

  1. وجود یک ترنسمیتر برای ردیابی کابل ها
  2. قابلیت شناسایی کابل های داخل دیوار یا زیر زمین تا عمق 2.5 متر
  3. ردیابی محل شکستگی و بریکر در مدارها
  4. ردیابی محل لوله ها و جریانات آب در زیر زمین
  5. قابلیت خاموشی خودکار
  6. توانایی ارسال سیگنال بطور خودکار
  7. اغلب دارای چراغ قوه برای کار در محیط های تاریک
ردیاب کابل چیست
ردیاب کابل چیست

مزایای ردیاب کابل

  1. طول عمر بالا
  2. اندازه گیری و محاسبات دقیق
  3. مناسب برای تمامی مناطق
  4. صرفه جویی در زمان
  5. ردیابی آسان کابل های موجود در ‏مسیرهای پنهانی

بیشتر بخوانید: ابزار دقیق چیست و پرکاربردترین تجهیزات ابزار دقیق کدامند؟


در مقاله ردیاب کابل چیست بطور مفصل این ابزار را بررسی و معرفی کردیم. جهت خرید ردیاب کابل همچنین اطلاع از قیمت آن می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ردیاب کابل و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.