کابل برق صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل برق صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل برق صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل برق صنعتی نوعی کابل برق با ویژگی هایی منحصربفرد است. این کابل ها توانایی انتقال برق فشار قوی را دارند به همین دلیل از آن ها اغلب در صنعت همچون حمل و نقل، کارخانه های مختلف، کارگاه های صنعتی، نیروگاه ها و دیگر مکان ها استفاده می شود. این کابل ها استانداردها و ویژگی های متفاوتی با کابل های معمولی که در منازل مسکونی از آن ها استفاده می شود دارند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید کابل برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل برق صنعتی چیست پاسخ خواهیم داد و کاربرد و ویژگی های آن را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل برق صنعتی

در ابتدای این مقاله به سوال کابل برق صنعتی چیست پاسخ خواهیم داد. کابل برق صنعتی نوعی کابل است که می تواند برق فشار قوی را از خود عبور دهد. این کابل ها از دو یا چند رشته سیم تشکیل شده اند. هادی کابل برق صنعتی از مس یا آلومینیوم تشکیل شده است. همچنین نوعی عایق و روکش پلاستیکی از جنس PVC نیز در ساختار این کابل ها به کار رفته است. لایه پی وی سی اول برای عایق شدن برق و لایه دوم آن که دو سیم را در بر می گیرد و از کابل در برابر عوامل فیزیکی و محیطی حفاظت می کند.

در بسیاری از صنایع کابل فرمان را نیز نوعی کابل برق صنعتی در نظر می گیرند. کابل صنعتی اغلب سطح مقطع بیشتری دارد و معمولاً دو رشته است. در صورتی که کابل فرمان سطح مقطع کمتر ولی بیشتر از دو رشته هادی دارد. منظور از سطح مقطع نیز ضخامت سیم است. سطح مقطع ضخیم تر سبب بالا رفتن قدرت و میزان جریان عبوری از سیم می شود.

کابل های تخصصی که در صنعت به کار گرفته می شوند نیز نوعی کابل برق صنعتی هستند به عنوان مثال کابل های سولار و خورشیدی، کابل های ردیابی، کابل های سیستم امنیتی و هشدار از جمله کابل های صنعتی برق هستند.

کابل برق صنعتی چیست
کابل برق صنعتی چیست

بیشتر بخوانید: کابل فیلدباس چیست | مقایسه کابل های مدباس و پروفیباس


ویژگی های کابل برق صنعتی

در این بخش از مقاله کابل برق صنعتی چیست به بررسی ویژگی های این کابل می پردازیم. همان طور که گفته شد، این کابل ها هادی های مسی یا آلومینومی دارند. عایق و روکش آن ها از جنس های پی وی سی، پلی اتیلن، XLPE و دیگر موارد است. برخی از آن ها هم به نوعی شیلد مجهز شده اند. به عنوان مثال در شرایطی که از لحاظ فیزیکی نامناسب است، می توان از کابل های شیلد دار و آرموردار صنعتی استفاده کرد. کابل های آرموردار در برابر فشار، ضربه، کشیدگی، جویدگی موش و از این قبیل موارد از خود مقاومت نشان می دهند.

کابل برق صنعتی از نظر سایز مقطع و تعداد رشته در اندازه های متنوعی به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال سایز 15+70*3 یک سایز پرکاربرد برای کابل برق صنعتی است.

بسیاری از کارخانه های تولید کننده سیم و کابل، کابل های صنعتی مطابق با خواست و نیاز مشتری تولید می کنند. تعداد رشته، سطح مقطع، میزان ولتاژ قابل تحمل و دیگر ویژگی های این کابل ها سفارشی است.

قیمت کابل برق صنعتی

حال که دانستیم کابل برق صنعتی چیست به بررسی قیمت کابل برق صنعتی می پردازیم. قیمت کابل برق به خصوص کابل برق صنعتی بر اساس خلوص آلیاژ هادی و هسته آن ها سنجیده می شود. به عنوان مثال کابل های مسی صنعتی گران تر از کابل های آلومینیومی هستند. همچنین عملکرد آن ها نیز بهتر است.

تعداد رشته، سطح مقطع، نوع عایق و جنس روکش نیز می تواند تعیین کننده قیمت سیم و کابل صنعتی باشد.

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار برروی قیمت کابل برق صنعتی، برند سازنده و کمپانی تولید کننده کابل برق است. برندهای معروف اغلب قیمت های بسیار بیشتری برای جنس یکسان از برندهای بی نام دارند. از برندهای معروف کابل برق صنعتی می توان به خراسان  افشارنژاد، رسانا، سیمیا، کمان، سیم و کابل افق البرز، ابهر و دیگر موارد اشاره کرد.

قیمت کابل برق صنعتی
قیمت کابل برق صنعتی

کاربرد کابل برق صنعتی

همان طور که از اسم این کابل پیدا است، در بیشتر مواقع از آن در صنعت استفاده می‌شود. این محصولات می‌توانند جریان برق را از نیروگاه ها و مراکز توزیع برق انتقال دهند. همچنین در کارخانه ها و مراکز صنعتی بزرگ همچون پالایشگاه ها و تولیدی ها این محصولات اتصال بین تجهیزات را برقرار می کنند و جریان الکتریکی مورد نیاز برای دستگاه ها را تامین می کنند. این کابل ها در تامین روشنایی مجموعه های بزرگ همچون شهرک ها نیز کاربرد دارند. کابل های برق صنعتی باید مطابق با نوع کاربری مورد استفاده قرار بگیرند تا بتوانند نیازهای مجموعه را تامین کنند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی کابل های صنعتی و انواع آن ها پرداخته شد. کابل برق امروزه یکی از مهم ترین تجهیزات برقی است و بدون وجود آن جریان الکتریکی برقرار نمی شود و اغلب فعالیت های روزانه ما متوقف می شود. این کابل ها در تمامی صنایع کاربرد دارند. زیرا برق در حال حاضر به مهم ترین انرژی در زندگی افراد تبدیل شده است. این کابل ها کاربردهای وسیعی دارند به همین دلیل در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. نوعی از کابل های برق که در صنایع بیشترین استفاده را دارند، کابل های برق صنعتی هستند. این کابل ها ویژگی های خاصی دارند. به عنوان مثال جنس و خلوص هادی آن از استانداردهای خاصی پیروی می کند. همچنین جنس عایق و روکش نیز باید نوع خاصی باشد. اگر قصد خرید کابل صنعتی برق دارید، به سایت راندنو مراجعه کنید و با کارشناسان ارتباط برقرار کنید.