سیم مفتول مسی چیست؟

سیم مفتول مسی چیست؟

مفتول مسی نوعی سیم برق از جنس مس است که به هیچ نوع عایق و روکشی مجهز نشده است. این محصول همان طور که از نامش پیدا است، یک رشته مفتول است که به آن مفتول مسوار نیز گفته می‌شود. این مفتول مسی همچون دیگر انواع سیم و کابل می‌تواند جریان الکتریکی را از خود انتقال دهد. از سیم مفتولی مسی بدون روکش در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

مس فلزی است که شکل‌پذیری بالایی دارد. به همین دلیل به راحتی به رشته‌های افشان و مفتول تبدیل می‌شود. سیم‌های بدون روکش مسی، خاصیت مفتول دارند. این محصولات انعطاف‌پذیری کمی دارند اما مقاومت فیزیکی آن‌ها زیاد است. شکل ظاهری این سیم‌ها با سیم مسی روکش‌دار متفاوت است. دلیل آن هم روکش رنگی پی وی سی است که برروی سیم مسی روکش‌دار کشیده شده است.

قیمت سیم مفتولی براساس وزن محاسبه می‌شود. در ساختار برخی از این سیم‌ها از نوعی مفتول آهنی گالوانیزه استفاده شده است که با نوعی سولفات مس پوشانده شده است. این سیم‌ها به صورت کلاف در وزن‌های 15، 30 و 50 کیلوگرم به فروش می‌رسد. شاخه این سیم‌ها می‌تواند طولی معادل 20، 100، 200 و 300 سانتی‌متر داشته باشد.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

کاربرد مفتول مسی

امروزه از سیم‌های مفتولی در بسیاری از مکان‌ها استفاده می‌شود. این سیم‌ها انعطاف‌پذیری کمی دارند اما در انتقال جریان الکتریکی از خود عملکرد بسیار خوبی نشان می‌دهند. این محصول در بسیاری از صنایع همچون موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. ساخت یخچال
  2. ساخت اجاق گاز
  3. هدایت و توزیع برق
  4. سیم پیچی کولرگازی
  5. ساخت ترانسفورماتور
  6. ساخت محصولات ریلی
  7. سیم پیچ‌های الکتروموتور
  8. سیم پیچی‌های داکت اسپیلت
  9. مواد اولیه ساخت سیم و کابل
  10. ساخت و راه اندازی تابلو برق
  11. ساخت و راه اندازی ترانس‌های برق
  12. ساخت تجهیزات دکوری و لوازم خانگی همچون آویز، چوب لباسی، آب چکان و دیگر موارد

فرآیند ساخت مفتول از جنس مس

در ساخت مفتول مسوار از درصدی قلع در کنار مس استفاده می‌شود. آلیاژ مس وظیفه سخت کنندگی را برعهده دارد. بسته به کارایی که مفتول دارد، میزان مس می‌تواند کم و زیاد باشد. در فرآیند تولید برخی از این محصولات مفتول آهن توسط لایه‌ای مس روکش می‌شود که به آن گالوانیزه به روش گرم نیز گفته می‌شود. پس از آن مفتول آنقدر کشیده می‌شود تا به قطر و ضخامت دلخواه برسد سپس مفتول شست و شو داده می‌شود تا آلودگی‌ها و چربی‌ها از سطح آن پاک شود.

مقداری ناخالصی روی سطح مفتول باقی می‌ماند که اغلب از جنس کلرید، سلفور، سولفات و دیگر موارد است که اگر در این مرجله پاک نشود، برروی مفتول لکه‌های سیاه رنگی باقی می‌ماند. اغلب شرکت‌های به نام و مشهور در زمینه تولید انواع مفتول از جنس مس، برروی محصول نهایی یک لایه ولفات مس باکیفیت می‌کشند تا خریداران این محصولات بتوانند از آن‌ها در ساخت دیگر وسایل به نحو احسن استفاده کنند.

مفتول کشش

گاهی محصول نهایی در کارخانه‌ها به بخش کشش می‌رود. در این بخش مفتول کشیده می‌شود اما تغییری در عناصر شیمیایی آلیاژ مفتولی به وجود نمی‌آید. تنها تغییراتی در خواص مکانیکی و فیزیکی ایجاد می‌شود. مهم‌ترین تغییراتی که طی فرایند کشش در مفتول ایجاد می‌شود، موارد زیر هستند:

  • کاهش سطح مقطع
  • افزایش طول
  • بالا رفتن تنش تسلیم
  • بالا رفتن استحکام کششی

در این بخش برروی مفتول براساس نیاز تنش‌های گوناگونی اعمال می‌شود. هرچه سطح مقطع مفتول کمتر باشد، یعنی تنش بیشتری روی آن اعمال شده است. در نتیجه مفتول سفت است.

انواع سیم مفتول مسی

مفتول‌های مسی براساس سایز و قطر رشته به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. مفتول‌های مسی با قطر بزرگ‌تر کاربردهای صنعتی دارند. این محصولات در قطرهای 0.7 الی 10 میلی‌مترمربع تولید می‌شوند.

همچنین سیم‌های مفتول براساس هادی نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • سیم مفتول فابریک: این سیم‌ها از کشش و نازک کردن میلگرد به وجود می‌آیند.
  • سیم مفتول غیرفابریک: این سیم‌ها از تسمه‌های فلزی تولید می‌شوند.

مفتول‌ها به طور کلی براساس کاربرد به چند دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • سیم مفتول استیل
  • سیم مفتول گالوانیزه
  • سیم مفتول سیاه (مفتول آرماتوربندی)
  • سیم مفتول سفید (سیم گلخانه، سیم رابیتس، سیم توری فنس، سیم قپان، سیم خاردار)

تفاوت مفتول آلومینیوم با مس

همان‌طور که می‌دانید مس و آلومینیوم از پرکاربردترین فلزات موجود در صنعت هستند. این فلزات در ساخت بسیاری از تجهیزات الکترونیکی و دیگر موارد کاربرد دارند. در حال حاضر دو نوع مفتول با جنس‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود مفتول آلومینیومی و مسی که این دو با هم تفاوت‌هایی دارند.

  • قیمت مفتول آلومینیومی از مسی کمتر است.
  • مس رسانایی بالاترین نسبت به آلومینیومی دارد.
  • سختی و میزان نرم بودن دو مفتول با هم تفاوت دارد.
  • مس مقاومت کششی و شکل پذیری بسیار بیشتری نسبت به آلومینیوم دارد.
  • مفتول آلومینیوم خطر به سرقت رفتن کمتری دارد اما مس خطر دزدیده شدن آن بیشتر است.
  • آلومینیوم نسبت به مس انبساط گرمایی بیشتری دارد و با بالا رفتن دما بیشتر از مس منبسط می‌شود.
  • هر دو نوع مفتول دچار زنگ زدگی می‌شوند. مفتول زنگ زده آلومینیومی هیچ رسانایی الکتریکی ندارد اما مس زنگ زده تا حدودی می‌تواند رسانای جریان الکتریکی باشد.

سیم مفتول گالوانیزه

  • سیم مفتولی گالوانیزه سرد: مفتول سیاه تحت جریان الکتریکی تمیزکاری و اکسیدزدایی می‌شوند. سپس از طریق فرایند الکترولیز لایه‌ای تحت عنوان گالوانیزه سرد برروی مفتول قرار می‌گیرد. این پروسه سبب افزایش مقاومت سیم می‌شود. مفتول‌هایی که با این روش تولید می‌شوند، معمولاً قطر 0.5 تا 6 میلی‌متر دارند و به دو صورت کلاف و شاخه تولید می‌شوند.
  • سیم مفتولی گالوانیزه گرم: در این روش مفتول سیاه حرارت داده می‌شود و سپس روکش‌دهی می‌شود. هنگامی که مفتول سیاه حرارت می‌بیند، کربن آن به حداقل میزان ممکن می‌رسد و نرم و منعطف می‌شود. پس از این کار مفتول در وان مذاب از فلز روی قرار می‌گیرد و روکش دهی می‌شود. در این صورت مفتول گالوانیزه گرم تولید می‌شود.

بهترین برند سیم مسی مفتولی بدون روکش

در حال حاضر شرکت‌های بسیار زیادی در روند تولید و ساخت تجهیزات مختلف به سیم‌های مفتولی بدون روکش از جنس مس نیاز پیدا می‌کنند. به همین دلیل کارخانه های زیادی به تولید و ساخت این محصولات می‌پردازند. از برترین شرکت‌های تولیدکننده این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسبار کاوه

یکی از شرکت‌هایی که به تولید انواع مفتول از جنس مس می‌پردازد، شرکت مسبار کاوه است. این شرکت مفتول‌های باکیفیت در سایزها و سطح مقطع‌های گوناگون عرضه می‌کند.  این شرکت با هدف توسعه و پیشرفت صنعت برق در سال 1380 تاسیس شد. این شرکت به تولید مواد اولیه صنعت برق، سرمایه گذاری جهت توسعه صنعت برق و تولید محصولات میانی از جنس مس، آلومینیوم و دیگر آلیاژها می‌پردازد. پایش، مس کاوه، سیمند کابل و دیگر موارد از برترین شرکت‌های تولیدکننده مفتول از جنس مس هستند.

فروش سیم مفتول مسی

برای خرید سیم‌های مسی مفتولی می‌توانید به مراکز فروش معتبر و نمایندگی‌های سیم و کابل مرجعه کنید. در تهران بازار لاله‌زار به خرید و فروش تجهیزات برقی به خصوص سیم و کابل اختصاص یافته است. در سایت راندنو نیز می‌توانید به صورت مستقیم با فروشنده‌های این کالا در ارتباط باشید. در سایت می‌توانید مشخصات فنی و ویژگی‌های کالا را بررسی کنید و بهترین کالا را خریداری کنید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی مفتول‌های مسی و معرفی این محصولات پرداختیم. مفتول‌های مسی دسته‌ای از سیم‌های برق هستند که با ویژگی‌هایی خاص همچون بدون روکش بودن به بازار عرضه شده‌اند. این محصولات در محیط‌های صنعتی همچون کارخانه‌ها و ساخت تحهیزات برقی به کار گرفته می‌شوند. سیم‌های مفتولی مسی در انواع گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. شرکت‌های زیادی هم به تولید این سیم‌ها می‌پردازند.