کابل سازمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل سازمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل سازمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل سازمانی نوعی کابل برق است. این کابل در برق رسانی و توزیع انرژی الکتریسیته به کار گرفته می شود. کابل سازمانی از قرار گرفتن چند رشته سیم ساخته می شود که به یک لایه پوشش عایق مجهز شده اند. هر یک از کابل های سازمانی از نظر نوع، جنس عایق، ولتاژ، تعداد رشته و دیگر موارد به چند دسته تقسیم بندی می شود.

اگر قصد خرید کابل برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به پرسش کابل سازمانی چیست پاسخ خواهیم داد و کاربردها و ویژگی های آن را بررسی خواهیم کرد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل سازمانی

در ابتدای مقاله به سوال کابل سازمانی چیست پاسخ خواهیم داد. کابل سازمانی همان کابل برق است که در شبکه های توزیع و برق رسانی مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها با کد مشخصه های NYCY یـا NYCWY در لیست کابل ها دسته بندی مـی شوند. کابل های سازمانی در انواع فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف به بازار عرضه می شوند. کابل برق سازمانی فشار قوی ولتاژهای بیشتر از 36000 وات و کابل سازمانی فشار ضعیف ولتاژهای 600 تا 1000 وات را پشتیبانی می کند. کابل سازمانی می تواند به صورت زمینی، هوایی و داخل ساختمان به کار گرفته شود.

کابل سازمانی چیست
کابل سازمانی چیست

بیشتر بخوانید: نحوه عیب یابی کابل برق


ساختار کابل سازمانی

حال که دانستیم کابل سازمانی چیست به بررسی ساختار این کابل ها می پردازیم. کابل های سازمانی همچون سایر کابل های برق از یک رسانای مرکزی به صورت تک رشته تشکیل شده اند. سطح مقطع این کابل ها اغلب از مس است. عایق، روکش میانی و روکش نهایی این کابل ها هم از جنس پی وی سی است. این کابل ها در تعداد رشته های گوناگون و سطح مقطع های متنوع به بازار عرضه می شوند. در این کابل ها نوعی لایه هم مرکز وجود دارد که به عنوان رسانای اتصال زمین (ارت) یا شیلد در داخل کانال های کابل کشی کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید: برای خرید کابل برق به چه پارامترهایی توجه کنیم؟


کاربرد کابل سازمانی

در این بخش از موضوع کابل سازمانی چیست به بررسی کاربرد این کابل ها می پردازیم. کابل های سازمانی با توجه به جنس عایق، مقاومت هادی، مکان مورد استفاده و دیگر موارد به چند دسته تقسیم بندی می شوند. اغلب کابل های برق سازمانی متنوع هستند و در انواع کاربرد به بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی در هر قسمتی که به محافظت الکتریکی و مکانیکی نیاز باشد می‌توان از کابل های سازمانی استفاده کرد. اصولاً کابل سازمانی درون شبکه های توزیع برق و تامـین انرژی الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر کاربردهای کابل سازمانی می توان به روشنایی کوچه و خیابان، کارخانه های صنعتی، کارگاه ها، کنتورهای خانگی، حفاظ خنثی و کابل کنترلی در ارسال پالس‌های کنترلی اشاره کرد. این محصول به راحتی درون آب، زیر خاک، فضای باز و فضای بسته مثل داخل ساختمان به کار گرفته می شود.

کاربرد کابل سازمانی
کاربرد کابل سازمانی

بیشتر بخوانید: استاندارد رنگ بندی کابل برق


مشخصات کابل سازمانی

حال که دانستیم کابل سازمانی چیست به بررسی مشخصات فنی این کابل ها می پردازیم. کابل سازمانی برق اغلب به صورت حلقه های 100 متری بسته‌ بندی می‌ شوند. پی وی سی به کار رفته شده در این کابل ها مقاوم است و در دمای منفی 5 تا مثبت 70 درجه سانتی‌ گراد می تواند فعالیت کند. در این کابل ها از هادی آلومینیومی نیز استفاده شده است اما بیشتر آن ها از مس گرم شده کلاس 1 و 2 به عنوان هادی استفاده کرده اند.

کابل های سازمانی در برابر گرد و غبار و رطوبت از خود مقامت زیادی نشان می دهند. اما انعطاف پذیری و شکل پذیری آن ها بر خلاف کابل افشان معمولی کمتر است. این محصولات مطابق با استاندارد ملی از اداره استاندارد ایران به بازار عرضه خواهند شد. این نوع کابل ها با نمونه های خارجی قابل رقابت هستند و جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده اند.


بیشتر بخوانید: مواد اولیه سیم و کابل برق


قیمت کابل سازمانی

در ادامه موضوع کابل سازمانی چیست به بررسی قیمت این محصول می پردازیم. با توجه به تغییرات مربوط به مس و دیگر مواد سازنده کابل، قیمت کابل سازمانی نیز ثابت نیست. البته قیمت این کابل ها به سایز کابل، جنس هادی، نوع روکش و عایق، کاربرد کابل و دیگر موارد نیز بستگی دارد.