کابل مقاوم در برابر آتش چیست؟

کابل مقاوم در برابر آتش چیست؟

کابل مقاوم در برابر آتش چیست سوالی است که امروزه در صنعت سیم و کابل پرسیده می شود. کابل مقاوم در برابر آتش نوعی کابل نسوز است که از یک یا چند رشته تشکیل شده است. این کابل ها توانایی تحمل دما تا حد بالایی را دارند و می توانند حرارت مستقیم را مدتی تحمل کنند.

از این کابل ها در اغلب سیستم های اعلام و اطفا حریق استفاده می شود. به عنوان مثال کابل نسوز بیشترین کاربرد را در برج ها، ساختمان های اداری و مسکونی، ایستگاه های قطار، انبارها، قرودگاه ها، تاسیسات صنعتی و کارگاه ها دارند. کابل ضدحریق اعلانات و سیگنال های مربوط به آتش سوزی را برای سیستم اطفا حریق می فرستد و سیستم نیز با به صدا درآوردن آژیر و هشدارهای مخصوص، افراد را از وجود آتش مطلع می سازد.

امروزه تمامی مهندسین و سازندگان ساختمان باید از کابل های نسوز در مجموعه های خود استفاه کنند. این موضوع سبب افزایش ایمنی مجموعه می شود. اگر قصد دارید از این کابل ها خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل مقاوم در برابر آتش چیست پاسخ خواهیم داد و ویژگی های این کابل را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل مقاوم در برابر آتش

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که کابل مقاوم در برابر آتش چیست با ما همراه باشید. کابل مقاوم در برابر آتش یا کابل Fire Resistant Cable نوعی کابل برق از نوع کابل اعلام حریق است که می تواند دمای بالا را تحمل کند. درواقع کابل های اعلام حریق براساس دو پارامتر یعنی درجه قابل تحمل و نوع روکش تقسیم بندی می شود.

برخی از کابل های اعلام حریق می توانند تا 200 درجه سانتی گراد و برخی دیگر می توانند تا 600 و حتی 800 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. کابل هایی که قابلیت تحمل دمای بیشتری دارند، کابل های نسوز و مقاوم در برابر آتش هستند. این کابل ها با نام کابل نسوز نیز شناخته می شوند.

کابل های مقاوم در برابر حریق کابل هایی دو، سه و چهار رشته هستند و در سطح مقطع های مختلف عرضه می شوند. این محصولات روکشی مشکی یا قرمز دارند. هادی این کابل ها می تواند مفتول، افشان یا نیمه افشان باشد. این کابل ها می توانند در برابر اشعه هایی همچون گاما، ازن و … نیز از خود مقاومت نشان دهند.

کابل مقاوم در برابر آتش چیست
کابل مقاوم در برابر آتش چیست

بیشتر بخوانید: کابل نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟


استاندارد کابل ضدحریق

حال که دانشتیم کابل مقاوم در برابر آتش چیست به بررسی استاندارد کابل ضد حریق می پردازیم. در استاندارد کابل های نسوز به شماره BS 7629-1 تمامی مشخصات کابل نسوز از جمله ساختار و ولتاژ تعیین شده است. از جمله استانداردها درباره کابل ضدحریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استاندارد IEC 60331-21

این کابل ها می توانند به مدت 90 دقیقه در دمای 750 درجه سانتی گراد مقاومت داشته باشند. به صورتی که یکپارچگی خود را کاملاً حفظ می کنند.

استاندارد BS 6387-CAT CWZ

  • Cat c: محصولات با این استاندارد می توانند به مدت 180 دقیقه با حفظ یکپارچگی در دمای 950 درجه دوام بیاورند.
  • Cat W: محصولات با این استاندارد می توانند به مدت 15 دقیقه در آتش مستقیم و دمای 650 درجه سانتی گراد و همزمان 15 دقیقه کنار اسپری و مواد خاموش کننده دوام بیاورند.
  • Cat Z: این محصولات در برابر آتش سوزی و دمای 950 درجه سانتی گراد، شوک مکانیکی به صورت هر 30 ثانیه یکبار از خود مقاومت نشان می دهند و می توانند 15 دقیقه این شرایط را تحمل کنند.

استاندارد IEC 60332-1-2 و IEC 60332-3

این استاندارد مربوط به مقاومت کابل در برابر انتشار شعله است. بهترین کابل ضدحریق آن است که در صورت آتش سوزی، حریق را در طول کابل انتقال ندهد.

استاندار IEC 61034-2

این استاندارد مربوط به چگالی دود تولید شده در هنگام سوختن کابل است. کابلی باکیفیت و مناسب است که در هنگام سوختن دود کمی از خود تولید کند و اصطلاحاً Low Smoke باشد.

استاندارد IEC 60754-1 و IEC 60754-2

این استاندارد مربوط به میزان گازهای هالوژنی است که یک کابل در هنگام سوختن از خود تولید می کند. بهترین کابل، کابلی است که در هنگام سوختن هیچگونه هالوژنی تولید نکند و روکش آن هالوژن فری باشد. زیرا هالوژن ماده ای سمی است که برای سلامتی مضر است.

استاندارد کابل ضدحریق
استاندارد کابل ضدحریق

بیشتر بخوانید: سیم و کابل نسوز سیلیکونی چیست و چه کاربردی دارد؟


ساختار کابل مقاوم در برابر آتش

در این بخش از مقاله کابل مقاوم در برابر آتش چیست به بررسی ساختار کابل ها می پردازیم. کابل های نسوز و مقاوم در برابر آتش از چند بخش تشکیل شده اند.

  • هادی: کابل های نسوز اغلب هادی هایی از جنس مس و قلع اندود دارند. هادی های مسی قابلیت تحمل دمای بالا را دارند.
  • نوار میکا: این کابل ها به یک نوع نوار از جنس میکا مجهز شده اند. نوار میکا تا حد زیادی از کابل در برابر حرارت حفاظت می کند. نوار میکا بین رشته های مختلف کابل نسوز قرار گرفته است. تا در صورت آتش سوزی و همزمان با بالا رفتن دما، سیم های فاز و نول درون سیم به هم نچسبند و اتصالی صورت نگیرد.
  • روکش: حال که دانشتیم کابل مقاوم در برابر آتش چیست بهتر است بگوییم این کابل ها روکشی متفاوت با دیگر انواع کابل برق دارند. روکش به کار رفته شده در این کابل ها از جنس XLPE است. این روکش مقاومت حرارتی بالایی دارد.
  • شیلد: این کابل ها به نوعی شیلد مجهز شده اند تا میزان دریافت نویز آن ها به حداقل برسد. به این کابل ها کابل نسوز شیلددار گفته می شود. شیلدها می توانند در انواع مختلفی همچون نواری، بافته شده، ترکیبی و شیلد بافت چند لایه باشند. همچنین این شیلد می تواند از جنس آلومینیوم یا مس باشد. در برخی مواقع میز از فسفر برنز، نقره و طلا، استیل و … به عنوان شیلد استفاده می شود.
ساختار کابل مقاوم در برابر آتش
ساختار کابل مقاوم در برابر آتش

کاربرد کابل نسوز

در این بخش از مقاله کابل مقاوم در برابر آتش چیست به بررسی کاربرد کابل های نسوز می پردازیم. این کابل ها عمدتاً در سیستم های اعلام و اطفا آتش سوزی کاربرد دارند. در ساختمان هایی که حساسیت بالایی از نظر اطلاعات و تجهیزات وجود دارد، این کابل باید مورد استفاده قرار بگیرد.

هنگامی که آتش سوزی در یک مجموعه رخ می دهد، تا زمانی که نیروهای آتش نشانی به محل برسند، سیستم های اطفا و اعلام حریق وظیفه کنترل آتش سوزی را برعهده دارند. در صورتی که در این مجموعه ها از کابل های معمولی استفاده شود، با افزایش دما و یا شعله مستقیم این سیم و کابل می سوزد و هشدارها به شبکه اطفا ارسال نمی شود. به همین دلیل باید از کابل مقاوم در برابر آتش استفاده کرد تا مدارهای تغذیه سیستم های اعلام و اطفا حریق بتوانند به کابل خود ادامه دهند.

اگر از سیم و کابل برق عادی در مجموعه استفاده شود، در صورت سوختن دود سمی در مجموعه تولید می شود که تنفس را بسیار سخت می کند. به همین دلیل باید از کابل نسوز در تمامی مجموعه ها استفاده شود.

این کابل ها علاوه برکابل اعلام حریق می توانند به صورت کابل کنترل، کابل ابزار دقیق و کابل قدرت نیز عرضه شوند.

کاربرد کابل نسوز
کاربرد کابل نسوز

کابل اعلام حریق

در مقاله کابل مقاوم در برابر آتش چیست خوب است درباره کابل اعلام حریق نیز بدانیم. نوعی از کابل ها تحت عنوان کابل اعلام حریق به فروش می رسند. این کابل ها می توانند افزایش دما را تا 200 درجه سانتی گراد تحمل کنند. هادی این کابل ها همچون کابل های نسوز از مس قلع اندود تشکیل شده است. این محصولات روکشی از جنس سیلیکون دارند. به همین دلیل به آن ها کابل سیلیکونی نسوز نیز گفته می شود. این کابل ها ضد آتش سوزی نیستند اما می توانند دما را تا حدودی تحمل کنند.

این کابل ها برای اینکه نویز و اختلال محیط را جذب نکنند، به نوعی پلی استر مجهز شده اند. این کابل ها براساس عملکرد و ساختاری که دارند در دو نوع اعلام حریق آدرس پذیر و اعلام حریق متعارف تقسیم بندی می شوند. برای اینکه بتوانیم از یک سیستم اعلام و اطفا حریق استفاه کنیم، باید تمامی تجهیزات در کنار هم بهره ببریم. فیوز مینیاتوری مخصوص جهت قطع سیستم برق، سیستم اعلام حریق، سیستم اطفا حریق و … محصولاتی هستند که باید در کنار کابل اعلام حریق باهم نصب شوند.


بیشتر بخوانید: کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟


ویژگی های کابل نسوز

  • جلوگیری از انتشار شعله
  • مجهز بودن به شیلد و نوعی محافظ
  • نداشتن هیچ گونه هالوژن
  • مقاومت بالا در برابر دما و حرارت
  • تولید دود بسیار کم در زمان سوختن
  • عایق مناسب در شرایط جوی سخت مانند گرد و غبار
  • انعطاف پذیری و شکل پذیری بالا
  • مقاوم در برابر اشعه های مختلف
  • مناسب برای کاربردهای پزشکی و صنایع غذایی