کلید حرارتی چیست و چگونه عمل می کند؟

کلید حرارتی چیست و چگونه عمل می کند؟

کلید حرارتی چیست و چگونه عمل می کند؟ کلید حرارتی یا کلید محافظ موتور نوعی کلید صنعتی است که در اصطلاح تخصصی به آن کلید MPCB نیز گفته می شود. این کلیدها از قابلیت قطع زیر بار برخوردار هستند.

کلیدهای حرارتی را معمولاً برای روشن و خاموش کردن الکتروموتورهای سه فاز به کار می برند. کلیدهای حرارتی هنگامی که مشکلی در جریان به وجود بیاید، وارد عمل می شوند و جریان را قطع می کنند. این کلیدها به کلید حرارتی مغناطیسی نیز شهرت دارند و برای روشن و خاموش شدن الکتروموتور تک فاز و سه فاز و همچنین جریان اضافه بار و اتصال کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند.

خرید انواع کلید حرارتی
خرید انواع کلید حرارتی

در این مقاله به سؤال کلید حرارتی چیست پاسخ می دهیم و کاربرد آن را بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد کلید حرارتی

در موضوع کلید حرارتی چیست به بررسی کاربرد این تجهیزات می پردازیم. کلید حرارتی دارای سه فاز قدرت است که ورودی آن ها به صورت معمول به برق اتصال پیدا می کند و خروجی آن ها از موتور خارج می شود. همان طور که می دانید، کلیدهای حرارتی کاربردهای زیادی دارند. یکی از مهم ترین کاربرد این نوع کلیدها این است که به سادگی می توانند در زیر بار قطع و وصل شوند. این تجهیزات بار اضافی را تشخیص می دهند و وارد عمل می شوند.

کاربرد کلید حرارتی در یک موقعیت دیگر به این شکل است که به خوبی می تواند در یک بازه مشخص آمپر را به صورت کاملاً دقیق تنظیم کند. این نوع کلیدها را معمولاً در تابلوهای فرمان موتوری مورد استفاده قرار می دهند.

کلید حرارتی چیست
کلید حرارتی چیست

بیشتر بخوانید: معرفی انواع رله و کاربردهای آن


مزایای استفاده از کلید حرارتی

حال که دانستیم کلید حرارتی چیست به بررسی مزایای این تجهیزات می پردازیم:

  1. کلیدهای حرارتی از قدرت قطع بالایی برخوردار هستند.
  2. این تجهیزات را معمولاً در مدارهایی با جریان بالا استفاده می کنند.
  3. این نوع کلیدها در مقابل بارهای لحظه ای، بدون قطع شدن به عملکرد خود ادامه می دهند.
  4. کلیدهای حرارتی دارای رنج گسترده ای هستند و قابلیت استفاده در موقعیت های گوناگون را دارند.
  5. این کلیدها را می توان به صورت دقیق تنظیم کرد. معمولاً جریان کلیدهای حرارتی 10 درصد بالاتر از جریان موتور انتخاب می شود.
  6. این کلیدها قابلیت فرمان پذیری و کنترل دارند. یک زبانه برای تنظیم و کنترل جریان بر روی کلیدهای حرارتی قرار گرفته است.

مشخصات کلید حرارتی

در ادامه موضوع کلید حرارتی چیست به بررسی ویژگی های این کلید می پردازیم:

  • این کلیدها دارای شستی های قطع و وصل هستند که آن ها را جهت کنترل دستی برروی کلید قرار می دهند.
  • رنج جریان این کلیدها قابل تنظیم است و کاربران می توانند آن را به وسیله یکزبانه دوار تنظیم کنند.
  • این کلیدها یک دکمه تست دارند که از آن ها جهت تست سلامت کلیدهای حرارتی استفاده می کنند.
  • علامت هایی برروی کلید حرارتی وجود دارد و ترمینال های ورودی و خروجی برروی کلیدد مشخص شده اند.
  • کلید حرارتی دارای سه کنتاکت است که این کنتاکت ها در بخش ورودی به برق ورودی متصل می شوند. سپس در قسمت ورودی کلید به موتور اتصال پیدا می کنند.
  • امکان اضافه کردن تجهیزات جانبی در این کلیدها وجود دارد.
مشخصات کلید حرارتی
مشخصات کلید حرارتی

بیشتر بخوانید: کلید محافظ جان چیست و چگونه کار می کند؟


تجهیزات جانبی کلید حرارتی

کلیدهای حرارتی نیز مانند دیگر وسایل الکتریکی، تجهیزات جانبی دارند. این تجهیزات در جهت ارتقا و بهبود عملکرد این قطعات به کار گرفته می شوند. در ادامه مقاله کلید حرارتی چیست به بررسی این تجهیزات می پردازیم:

بوبین شنت

بوبین به صورت جانبی و از پهلو به کلیدهای حرارتی متصل می شود. کارکرد این تجهیزات به صورتی است که بخواهیم به شکل شرطی اتصال کلید حرارتی را برقرار کنیم.

رله افت ولتاژ

یکی دیگر از تجهیزات جانبی کلیدهای حرارتی، رله افت ولتاژ است. این رله عملکردی برعکس رله شنت دارد، این تجهیزات نیز به صورت جانبی از پهلو به کلیدهای حرارتی وصل می شوند تا به این ترتیب بتوانند به کلیدها امکان اتصال و قطع بدهند. دو سر بوبین این رله همیشه باید برق داشته باشد.

کنتاکت کمکی

در این بخش از مقاله کلید حرارتی چیست به بررسی کنتاکت کمکی می پردازیم. کنتاکت کمکی به صورت تکی و دوتایی از رو یا از پهلو به کلیدها متصل می شوند. زمانی که کلیدهای حرارتی قطع یا وصل می شوند، کنتاکت آن ها نیز دچار تغییر می شود. از این قابلیت می توانید در بخش فرمان مدار نیز استفاده کنید.

کنتاکت کمکی خطا

کنتاکت کمکی خطا به عنوان یکی دیگر از لوازم جانبی به شمار می آید که اتصال آن با کنتاکت های کمکی تفاوتی ندارد. این تجهیزات خطای اضافه بار را تشخیص می دهند و سپس به حالت تریپ می روند.

از دیگر تجهیزات جانبی کلیدهای حرارتی می توان به دستگیره های گردان و رابط نصب اشاره کرد.

جریان مغناطیسی و جریان حرارتی

در ادامه موضوع کلید حرارتی چیست به بررسی جریان های قابل پشتیبانی می پردازیم. کلیدهای حرارتی موتورها را در برابر دو جریان حفاظت می کنند. جریان حرارتی به جریانی اطلاق می شود که در صورت اعمال بار اضافه به موتور به وجود می آید. در این موقعیت جریان موتور افزایش پیدا می کند و موتور شروع به داغ شدن می کند.

جریان مغناطیسی زمانی ایجاد می شود که در الکتروموتورها اتصال کوتاهی بین فاز و نول به وجود می آید. این عملکرد نیز باعث می شود که موتور داغ کند.

جریان مغناطیسی و جریان حرارتی
جریان مغناطیسی و جریان حرارتی

بیشتر بخوانید: اتصال کوتاه چیست و چرا اتفاق می افتد؟


تفاوت کلید حرارتی با بی متال

در ادامه مقاله کلید حرارتی چیست خوب است آن را با بی متال نیز مقایسه کنیم. عملکرد کلیدهای حرارتی و بی متال به یکدیگر شباهت دارد. به عنوان مثال، هر دو در برابر اضافه بار از مدار محافظت می کنند. اما در عین حال با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند.

  • ساختار کلید حرارتی با بی متال تفاوت دارد. این تفاوت سبب می شود تا MPCB یا کلید حرارتی از امنیت بالاتری نسبت به بی متال برخوردار باشد.
  • بی متال ها این قابلیت را دارند که مدار فرمان را قطع کنند. در حالی که کلیدهای حرارتی این امکان را دارند که به صورت مستقیم سه فاز را قطع کنند که موجب قطع شدن موتور می شود.
  • کلید حرارتی قابلیت پشتیبانی از جریان مغناطیسی و حرارتی را دارد. در حالی که بی متال ها تنها از جریان حرارتی پشتیبانی می کنند.
  • کلید حرارتی دارای شاسی هایی بر روی بدنه است. به همین دلیل امکان قطع و وصل به صورت دستی وجود دارد.
تفاوت کلید حرارتی با بی متال
تفاوت کلید حرارتی با بی متال

نکات مهم در خرید کلید حرارتی

در این موضوع به سؤال کلید حرارتی چیست پاسخ دادیم. در هنگام خرید کلیدهای حرارتی دو فاکتور مهم جریان و نوع سیم برق را باید مورد توجه قرار داد.

این کلیدها باید بر اساس جریان نامی انتخاب شوند تا امکان راه اندازی موتورها را به وجود بیاورند. در صورتی که کاربران کلید حرارتی را براساس جریان نامی موتورها استفاده کنند، باز هم باید به نوع سیم کشی موتورها دقت کنند.

به این دلیل که سیم های مورد استفاده باید در ارتباط با کشش عبور جریان موتور عمل کنند. در صورتی که سیم های ضعیف را انتخاب کنید، با گذشت زمان سیم گرم می شود و امکان ذوب شدن آن وجود دارد. این موضوع باعث بروز اشکالاتی در جریان با وجود کلیدهای حفاظتی در مدار می شود.