پی وی سی چیست | PVC در سیم و کابل

پی وی سی چیست | PVC در سیم و کابل

پی وی سی چیست سوالی است که امروزه در صنعت بسیار پرسیده می شود. گرانول PVC ماده پلیمری به شکل تکه های کوچک است که از آن در ساخت محصولات پلاستیکی و تجهیزات مختلف استفاده می شود. این محصولات پیش از مصرف ذوب می شوند و سپس توسط تولیدکنندگان به اشکال دلخواه تبدیل می شوند.

یکی از مهمترین کاربردهای پی وی سی استفاده از آن در ساخت کابل برق است. پی وی سی در سیم و کابل نقش عایق و غلاف را ایفا می کند. بدون وجود این محصولات امنیت سیم و کابل تا حد بسیار زیادی پایین آمده و اتلاف انرژی نیز بیشتر می شود. البته لازم به ذکر است که کارخانه های تولید کننده سیم و کابل، در ساخت محصولات خود علاوه بر پی وی سی از دیگر نوع روکش هاهمچون روکش های XLPE و روکش های نسوز نیز استفاده می کنند. با این حال پی وی سی ماده ای پرکاربرد در کارخانه های سیم و کابل است.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که پی وی سی چیست و در صنعت سیم و کابل سازی چه استفاده ای از آن می شود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

گرانول PVC چیست؟

در ابتدای موضوع پی وی سی چیست به بررسی گرانول پی وی سی می پردازیم. قبل از قرن بیستم دو شیمیدان از شرکت گریشم الکترون آلمان تصمیم گرفتند از پی وی سی در محصولات تجاری استفاده کنند. پی وی سی در ابتدای تولید خشک و شکننده بود به همین دلیل تلاش آن ها با شکست مواجه شد. در سال 1926 فردی به نام والدو سیمون توانست از مخلوط کردن پی وی سی با افزودنی های مختلف این ماده را نرم کند. در نتیجه از آن تاریخ به بعد پی وی سی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

در این میان گرانول های پی وی سی نیز عرضه شدند. گرانول PVC تکه های کوچک پلیمر است که به راحتی ذوب می شود و به اشکال مختلف تبدیل می شود. گرانول از مواد بازیافتی به دست می آید تا هزینه های تولید آن کم شود. درواقع یکی از مزیت های پلیمر این است که می توان چندین مرتبه از آن استفاده کرد.

پلیمرهایی که بار اول ذوب می شوند، نسبت به پلیمرهای بازیافتی که چند بار ذوب می شوند، کیفیت و خواص بهتری از خود نشان می دهند. اما با این حال بعضی از پلیمرها حتی طی چند بار ذوب شدن و شکل دهی هنوز خواص خود را حفظ می کنند.

پی وی سی چیست
پی وی سی چیست

بیشتر بخوانید: مواد اولیه سیم و کابل برق


گرانول به چه شکلی تولید می شود؟

در این بخش از موضوع پی وی سی چیست به بررسی اشکال مختلف پلیمر می پردازیم. هنگامی که پلیمر تولید می شود، در دستگاهی به نام اکسترودر (Extruder) به قطعه های ریز تبدیل می شود. اگر ساختار پی وی سی پیچیده تر باشد، آن را به صورت محلول و پودر نیز تولید می کنند. دلیل ساخت گرانول پلیمر این است که دستگاه های شکل دهی به پلاستیک (مانند انواع خطوط اکستروژن و تزریق و …) به گونه ای است که ورودی آن ها باید تکه های کوچک پلاستیکی باشد. گرانول ها به دو صورت زیر تولید می شوند:

  • گرانول رشته ای
  • گرانول خشک

بیشتر بخوانید: مراحل تولید سیم و کابل


پی وی سی کابل برق

همان طور که در ابتدای مقاله پی وی سی چیست گفته شد، اصلی ترین کاربرد پی وی سی استفاده به عنوان روکش سیم و کابل برق است. امروزه PVC در تار و پود زندگی ما وجود دارد. اغلب تکنسین ها و متخصصان برق بر این باور هستند که استفاده از کابل برق پی وی سی راحت تر است و مزایای زیادی همراه دارد. به عنوان مثال نتیجه کار استاندارد و مطلوب خواهد بود.

کابل برق PVC نوعی کابل با روکش پلی وینیل کلراید است. این ماده از دهه 1950 به بعد جایگزین عایق های لاستیکی در سیم کشی خانه ها شد. در حال حاضر به علت ارزان بودن و آسان تر بودن کارایی، در ساخت بسیاری از تجهیزات برقی همچون کابل برق از پی وی سی استفاده می شود.  PVC ماندگاری و دوام زیادی دارد و معمولاً بیشتر از 25 تل 30 سال عمر می کند.

پی وی سی کابل برق
پی وی سی کابل برق

 

اجزای کابل برق پی وی سی

حال که دانستیم پی وی سی چیست به بررسی ساختار یک کابل PVC می پردازیم.

  • هادی: این بخش یک رسانا فلزی آلومینیومی یا مسی است که هدایت الکتریکی را برعهده دارد.
  • عایق: عایق لایه نازکی است که اغلب از جنس پی وی سی ساخته می شود. این ماده روی هسته کابل کشیده می شود و معمولاً رنگ های مختلفی دارد. به عنوان مثال قرمز برای فاز یک یا L1، زرد برای فاز دو یا L2، آبی برای فاز سه یا L3 و مشکی برای خنثی یا نول در نظر گرفته می شود.
  • فیلر: این ماده فضای خالی بین هادی های عایق شده را پر می کند. در نتیجه پیچ خوردن و خرابی آن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. فیلر معمولاً از PVC یا لاستیک غیروُلکانیزه ساخته شده است.
  • غلاف و روکش بیرونی: این بخش از هادی و دیگر محتویات سیم و کابل حفاظت می کند. روکش بیرونی ترین قسمت کابل است که اغلب از PVC ساخته شده است. البته برخی از آن ها XLPE و برخی دیگر نیز نسوز و هالوژن فری هستند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم نگهداری از سیم و کابل


دلیل محبوبیت کابل پی وی سی

در این بخش از موضوع پی وی سی چیست به بررسی مزایای کابل پی وی سی می پردازیم. یکی از دلایلی که سبب محبوبیت این کابل ها شده است این است که پی وی سی در برابر عوامل محیطی همچون حرارت زیاد مقاوم است. این خاصیت در تجهیزات برقی اهمیت زیادی دارد. پی وی سی به راحت با دیگر مواد ترکیب می شود و خاصیت آن بهبود پیدا می کند. PVC ذاتاً در برابر نور خورشید، رطوبت و دود و عوامل دیگر مقاوم است. تمامی این خواص باعث شده که PVC به‌عنوان یک ماده مناسب برای روکش کابل انتخاب شود.

دلیل محبوبیت کابل پی وی سی
دلیل محبوبیت کابل پی وی سی

جهت خرید سیم و کابل با بهترین کیفیت و کمترین قیمت موجود در بازار، با شماره تماس های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان راندنو راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.