هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست و چگونه با آن تصویر بسازیم؟

هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست؟

هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست در پاسخ به این سوال باید گفت که این هوش مصنوعی یکی از ابزار های تبدیل متن به عکس بشمار می آید که از عملکرد خوبی برخودار است و قادر است تا تصویری را از طریق متن مختصر به صورت رایگان تولید کند. البته لازم به ذکر است که در سال 2022، Stable Diffusion ربات تولیدکننده تصویر خود را تعطیل و DreamStudio را جایگزین آن کرد.

از آنجایی که استفاده از اینترنت امری ضروری است؛ بنابراین بهتر است برای انجام کارها با اینترنت از اینترنت پرسرعت استفاده کنید؛ توصیه ما به شما استفاده از مودم مناسب و تجهیزات شبکه باکیفیت است.

اگر تمایل دارید تا بدانید هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست پس با ما در این مقاله از مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

استیبل دیفیوژن

برای درک پاسخ سوال هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست باید گفت که هوش مصنوعی Stable Diffusion ابزاری متفاوت برای ساخت تصاویر به صورت خودکار است و جزء نرم افزارهای آزاد و متن باز محسوب می شود که توسط شرکت Stability AI ارائه شده است. این هوش مصنوعی از ساخت چهره و قوانین آزادتری پشتیبانی می کند و کد منبع آن به صورت عمومی در اختیار تمامی افراد قرار دارد. این هوش مصنوعی را می توان بر روی دستگاه های مختلفی نظیر کامپیوتر و لپ تاپ که مجهز به سیستم قدرتمند یا کارت گرافیک مجزا هستند اجرا کرد. البته چنانچه دستگاه شما این دو ویژگی را نداشته باشد می توانید از سرویس های تحت وب یا افزونه مربوط به فتوشاپ برای استفاده از این هوش مصنوعی کمک بگیرید.

برای استفاده از این هوش مصنوعی بر روی کامپیوتر نیازی به پرداخت هزینه نیست اما اگر از سرویس های تحت وب مانند Dream Studio استفاده کنید باید هزینه پرداخت کنید.

هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست
هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست

DreamStudio چیست

حال که دانستید هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست به یکی از روش های استفاده از این هوش مصنوعی می پردازیم.

برنامه DreamStudio محیطی با رابط کاربری ساده است، شامل ابزارهایی است که می تواند با ترکیب پردازش زبان طبیعی و کنترل های ورودی به کاربران قدرت تخیل بالایی دهد. این برنامه یکی از روش های استفاده از قابلیت های Stable Diffusion است و در این محیط کاربر قادر است تعداد تصاویر موردنظر برای تولید را افزایش دهد. همچنین Dream Studio یک صفحه اختصاصی برای آموزش اصول اولیه ایجاد تصاویر دارد. این برنامه تحت وب، دارای تاریخچه است اما تصاویر در سرور ذخیره نمی شوند و تنها می توان پیش نمایش کوچکی را مشاهده کرد.

DreamStudio چیست
DreamStudio چیست

بیشتر بخوانید: ساخت عکس با هوش مصنوعی


نحوه استفاده از سرویس DreamStudio

برای استفاده از این سرویس در مقاله هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست باید از مراحل زیر پیروی کنید:

مراجعه به وب سایت Beta.DreamStudio.ai

  1. به وب سایت Beta.DreamStudio.ai مراجعه کنید و در آن ثب نام نمایید. یا می توانید از اکانت گوگل و یا دیسکورد بعنوان جایگزین استفاده کنید.
  2. حال به صفحه اصلی Dream Studio منتقل می شوید.

کادر مربوط به کلید Dream در Dream Studio

  • در پایین صفحه کنار کلید Dream کادری قرار دارد که می توانید توضیحات لازم برای ساخت تصویر موردنظر را در درون آن وارد نمایید سپس دکمه Dream را انتخاب کنید تا متن شما به عکس تبدیل شود.
  • می توانید با مراجعه به سایت Lexica.art با تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی به همراه دستورات به کاررفته برای آنها با دستورات استفاده شده آشنا شوید.
  • چنانچه برای پر کردن کادر گفته شده از دستورات سایت Lexica استفاده کنید مشاهده می کنید که خروجی آن با نمونه اصلی متفاوت است و تصاویر مختلفی را دریافت می کنید. چنانچه تمایل دارید تا خروجی جدید از عکس خاصی الهام گرفته باشد باید از ویژگی Seed استفاده نمایید.
  • همچنین اگر دستور طولانی را در داخل کادر وارد می کنید و می خواهید تا تصویر ساخته شده در زمینه سوژه ای خاص ساخته شود باید کلمه مرتبط با آن را درون پرانتز قرار دهید تا سبب افزایش اهمیت کلمه موردنظر شما برای این سرویس شود.
کادر مربوط به کلید Dream در Dream Studio
کادر مربوط به کلید Dream در Dream Studio

پنل سمت راست DreamStudio

  • Width و Height: دو گزینه اول در این پنل مربوط به Width و Height هستند که عرض و طول تصویر خروجی را تعیین می کنند و مقادیر پیش فرض برای هر دو این گزینه ها 512 پیکسل است. لازم به ذکر است که هرچقدر طول و عرض تصویر بیشتر باشد، اعتبار بیشتری برای ساخت آن نیز از حساب شما کسر می شود.
Width و Height
Width و Height
  • Model: در این پنل گزینه های مختلفی را مشاهده می کنید که Model یکی از آنها است. در این بخش می توانید اقدام به انتخاب نسخه های مختلف Stable Diffusion یا Stable Inpainting برای دریافت خروجی نمایید.
  • Steps: یکی دیگر از گزینه های این پنل، Steps است که مراحل ساخت تصویر را نشان می دهد و مقدار آن بین 10 تا 150 قابل تنظیم است. دقت کنید که هرچقدر میزان آن بیشتر باشد، اعتبار بیشتری نیز برای خروجی نیاز است. همچنین انتخاب مراحل بیشتر برای ساخت تصویر سبب افزایش جزئیات می شود.

در ادامه مقاله هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست به سایر گزینه های این پنل می پردازیم.

Steps
Steps
  • Seed: مقدار Seed برای هر خروجی متفاوت است که به کمک آن می توانید تصاویر بعدی را براساس یکی از خروجی های پیشین بسازید.
  • CFG Scale: این ویژگی میزان پیروی از دستورات کاربر را در زمان ساخت تصویر نشان می دهد. که مقدار آن بین صفر تا 20 است و هرچقدر این مقدار بیشتر باشد، دستورات وارد شده دقیق تر توسط این هوش مصنوعی اجرا شده است.
  • img2img: به کمک این ویژگی می توانید تصویر جدیدی را براساس تصویر از پیش ساخته ایجاد کنید.

قیمت گذاری DreamStudio

در این بخش از مقاله هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست به قیمت گذاری برنامه DreamStudio می پردازیم.

با ثبت نام در این برنامه به صورت پیش فرض مقدار 100creadit اعتبار دریافت می کنید و به ازای هربار استفاده از برنامه، از اعتبار شما براساس اندازه تصویر تولید شده مقداری کسر می شود که برای افزایش اعتبار به ازای پرداخت هر 10 دلار، اعتبار شما به مقدار 1000 افزایش پیدا می کند.

لازم به ذکر است که هرچقدر مراحل و رزولوشن بالاتر باشد، هزینه افزایش می یابد. همچنین این برنامه امکان دسترسی API را برای کاربران فراهم می کند.

قیمت گذاری DreamStudio
قیمت گذاری DreamStudio

امکان فروش تصاویر برنامه DreamStudio

این برنامه به کاربران خود امکان استفاده تجاری از تصاویر تولید شده را می دهد و مشکلی در زمینه کپی رایت برای کاربران پیش نمی آید.

بهترین جایگزین ها برای Stable Diffusion

حال که دانستید هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست به بهترین ابزارهای جایگزین این هوش مصنوعی می پردازیم.

ابزارهای Dall-E2 و Midjourney می توانند جایگزین Stable Diffusion شوند. البته Craiyon نیز یکی دیگر از ابزارهای رایگان است اما عملکرد ضعیف تری دارد.

بهترین جایگزین ها برای Stable Diffusion
بهترین جایگزین ها برای Stable Diffusion

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی یا ChatGPT چیست؟


فضای تجاری ابزارهای تبدیل متن به تصویر فراوان هستند. در مقاله هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست بطور مفصل به معرفی این هوش مصنوعی و کاربرد آن پرداختیم همچنین نحوه استفاده از برنامه جدید Dream Studio را توضیح دادیم. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.