چراغ خیابانی چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ خیابانی چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ خیابانی چیست و چه کاربردی دارد؟ چراغ خیابانی چراغی است که به عنوان یک منبع نوری در خیابان ها، آزادراه ها، بلوارها، میدان های شهر و … از آن استفاده می شود. این چراغ ها در طرح های مختلفی عرضه می شوند و اغلب آن ها مصرف بهینه ای دارند. چراغ ها از لحاظ جنس، کاربرد، نوع تکنولوژی و توانی که دارند طبقه بندی می شوند. امروزه چراغ خیابانی ال ای دی نیز به بازار عرضه می شود که جایگزین چراغ های پرمصرف قدیمی شده است. در مکان هایی که امکان دسترسی به جریان برق نیست می توان از چراغ خیابانی سولار استفاده کرد.

خرید انواع چراغ خیابانی
خرید انواع چراغ خیابانی

روشنایی خیابان ها و تامین نور در آن‌ها موضوع مهمی است. زیرا روشنایی سبب افزایش امنیت، زیبایی و تردد راحت تر می شود. به همین دلیل از انواع چراغ خیابانی در مسیرهای خیابان استفاده می شود. اگر قصد دارید چراغ خیابانی خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به موضوع چراغ خیابانی چیست می پردازیم و کاربردهای آن را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

درباره چراغ خیابانی

در این بخش از موضوع چراغ خیابانی چیست به معرفی این وسیله می پردازیم. چراغ خیابانی منبع نوری مصنوعی است که از لامپ، بدنه، شیشه رفلکتور، پایه، براکت، قطعات الکترونیکی و … تشکیل شده است. البته برخی از چراغ ها منابع نوری ندارند و باید مطابق با سرپیچ از لامپ مناسب در آن استفاده کرد.

چراغ های خیابانی مهمترین تجهیزات برای تامین روشنایی در معابر و خیابان ها هستند. چراغ های خیابانی اغلب برروی پایه های بلند نصب می شود تا نور آن چشم رانندگان را اذیت نکند. برای تهیه چراغ مناسب باید مشخصات فنی چراغ ها بررسی شود و چراغ موفق به گذراندن آزمایش های فنی شود.

یکی از مهمترین موضوعات که پیش از خرید چراغ خیابانی باید در نظر بیگرید، منحنی پخش نور چراغ است که در ادامه موضوع چراغ خیابانی چیست به بررسی آن می پردازیم.

چراغ هایی که در روشنایی معابر مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب پخش نوری نامتقارن دارند زیرا خیابان نیز نسبت به محل نصب چراغ تقارن ندارد و منابع نوری باید نور بیشتری تولید کنند. منحنی پخش نور درواقع جهت تابش نور را نشان می دهد. به همین دلیل باید شکل ظاهری خیابان و میزان نور مورد نیاز را بررسی کنید و سپس آن را با منحنی نور چراغ خیابان تطبیق دهید.

همه چراغ ها نوری نقطه ای تولید نمی کنند و نور آن ها به جهات مختلف بازتاب پیدا می کند. به کمک منحنی پخش نور می توانید از نحوه توزیع نور چراغ آگاه شوید.

درباره چراغ خیابانی چیست
چراغ خیابانی چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ خیابانی با بهترین قیمت


اجزای چراغ خیابانی

در این بخش از مقاله چراغ خیابانی چیست به بررسی اجزای سازنده این چراغ ها می پردازیم:

  • بدنه چراغ خیابانی: بدنه این تجهیزات و پایه چراغ خیابانی در اغلب موارد از آلومینیوم و فلز مستحکم و ضد زنگ ساخته شده است. منابع نوری و تجهیزات در یک محفظه واقع شده اند که روی آن رفلکتور یا شیشه های مخصوص وجود دارد. این شیشه ها نور را منعکس می کنند. حباب و شیشه چراغ باید از جنسی باشد که در اثر افزایش و کاهش دما دچار شکستگی نشود. همچنین گرد و غبار و حشرات داخل آن وارد نشود.
  • بخش لوازم الکتریکی: چراغ های خیابانی بخش هایی همچون بالاست، خازن، مدار و … دارند که به راه اندازی چراغ کمک می کند. هیت سینک مهمترین بخش لوازم الکتریکی در چراغ است که وظیفه خنک کردن دستگاه را برعهده دارد. این وسایل شیارهایی دارند که به کمک آن ها هوای گرم را انتقال می دهند و این موضوع سبب می شود افزایش دما به منبع نوری آسیب وارد نکند.
  • بخش لوازم اپتیکی: منابع نوری چراغ مهمترین بخش این وسایل هستند. در این چراغ ها از تجهیزات ال ای دی، اس ام دی، سی او بی، رشته ای، گازی و … استفاده می شود.
اجزای چراغ خیابانی
اجزای چراغ خیابانی

بیشتر بخوانید: روشنایی معابر و نورپردازی بزرگراه ها


انواع چراغ خیابانی

حال که دانستیم چراغ خیابانی چیست به بررسی انواع این چراغ ها می پردازیم. چراغ های خیابانی براساس پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شوند. یکی از اصلی ترین دسته بندی ها مربوط به منبع نوری چراغ است. برخی از چراغ ها با لامپ و برخی دیگر بدون لامپ عرضه می شوند. این محصولات از جنبه های دیگر نیز تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

انواع چراغ براساس تکنولوژی منبع نوری

چراغ های خیابانی در صورتی که منابع نوری داشته باشند، می توانند در تکنولوژی های مختلف عرضه شوند. در گذشته چراغ خیابانی لاک پشتی که در آن از لامپ های رشته ای و گازی استفاده شده بود، رواج بسیار زیادی داشت. امروزه در بیشتر معابر از چراغ خیابانی ال ای دی استفاده می شود. چراغ هایی که به لامپ ال ای دی مجهز شده اند، مصرف انرژی کمی دارند و طول عمر آن ها زیاد است. همچنین نوری که تولید می کنند، سالم است و چشم عابرین و رانندگان را اذیت نمی کند.

در ادامه موضوع چراغ رخیابانی چیست باید بگوییم که چراغ های گازی به خصوص چراغ خیابانی بخار سدیم بهره نوری بالایی دارد و از نوع سدیم پرفشار و کم فشار آن برای روشنایی معابر استفاده می شود. چراغ های بخار سدیم نور زرد رنگ و گرمی تولید می کنند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع چراغ و کاربرد آنها در نورپردازی


انواع چراغ براساس شکل ظاهری

چراغ های خیابانی به یک بدنه و پایه مجهز شده است. طول این پایه به عواملی همچون فضای خیابان، محل نصب چراغ و ارتفاع ساختمان ها و بناهای اطراف دارد. علاوه بر این برخی از چراغ ها یک طرفه هستند و برخی دیگر نیز دو طرفه و توسط یک براکت چراغ خیابانی به هم متصل شده اند. پیش از خرید چراغ خیابانی باید میزان نور مورد نیاز را بررسی کنید و فضای خیابان را بسنجید تا بتوانید از چراغ مناسب در آن استفاده کنید.

انواع چراغ براساس درجه حفاظت

از دیگر موضوعات مهم در مقاله چراغ رخیابانی چیست درجه حفاظت چراغ ها است. چراغ های خیابانی به دلیل اینکه در محیط های خارجی زیر اشعه خورشید، گرد و غبار، مواد شیمیایی، سرما، گرما، رطوبت، حشرات و … هستند، باید درجه حفاظت بالا یا آی پی دار باشند. چراغ معابر باید با توجه به مکن انتخاب شود. اگر مکانی که قرار است در آن چراغ نصب کنید، رطوبتی و گرم است باید چراغ با درجه حفاظت بالا خریداری کنید.

انواع چراغ خیابانی
انواع چراغ خیابانی

بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟


مزایای استفاده از چراغ خیابانی

در این بخش از مقاله چراغ خیابانی چیست به بررسی مزایای استفاده از این چراغ می پردازیم.

  • چراغ های خیابانی روشنایی معابر و خیابان ها را تامین می کنند.
  • افزایش روشنایی که توسط این چراغ ها تولید می شود، سبب بالا رفتن امنیت می شود.
  • چراغ های خیابانی طول عمر بالایی دارند و به راحتی تعمیر می شوند.
  • استفاده از این محصولات سبب افزایش تمرکز رانندگان و توجه عابران می شود.
  • استفاده از چراغ های ال ای دی خیابانی سبب صرفه جویی در مصرف برق می شود.
  • این محصولات زاویه پخش نور متنوع دارند و با توجه به نیاز خود می توانید از آن ها استفاده کنید.