آشنایی با انواع چراغ و کاربرد آنها در نورپردازی

آشنایی با انواع چراغ و کاربرد آن در نورپردازی

انواع چراغ گسترده است و موارد زیادی را شامل می شود. از چراغ برای نورپردازی در مجموعه های مختلف استفاده می شود. این تجهیزات را می توان در داخل و خارج مجموعه ها به کار برد. استفاده از چراغ سبب افزایش روشنایی، بالا رفتن سطح ایمنی و زیبا سازی مجموعه ها می شود. چراغ ها انواع مختلفی دارند و از لحاظ کاربرد، نحوه نصب، شکل ظاهری، تکنولوژی ساخت و موارد دیگر دسته بندی می شوند.

از چراغ برای نورپردازی نما، فضای سبز، استخر و آبنما نیز استفاده می شود. به کمک چراغ ها می توان جلوه های بصری بسیار زیبایی به وجود آورد. اگر قصد خرید چراغ دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع چراغ و کاربرد آن ها در نورپردازی می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چراغ چیست؟

چراغ مجموعه ای از لامپ یا منبع نوری، پایه نگهدارنده، بدنه، دو شاخه، قاب و سایر اجزای الکتریکی همچون بالاست، خازن، مقاومت و … است. قرارگیری این اجزا کنار هم سبب تغییر در ساختار چراغ و به وجود آمدن انواع مختلف چراغ می شود. همچنین خاصیت نوردهی، میزان آن و جهت تابش نور نیز به ساختار چراغ بستگی دارد.

مهمترین موضوع در چراغ شار نوری و بازده آن است. هرچه شار نوری افزایش پیدا کند، نور چراغ نیز بیشتر می شود. توان الکتریکی نیز میزان مصرف الکتریکی چراغ را نشان می دهد.

چراغ ها براساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می شوند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

چراغ چیست؟
چراغ چیست؟

بیشتر بخوانید: انواع نورپردازی ساختمان و کاربرد آنها


چراغ براساس محل نصب

انواع چراغ براساس محل نصب به دو دسته تقسیم بندی می شود.

  • چراغ فضای داخلی: چراغ داخلی چراغی است که تنها در محیط های داخلی و مسقف مورد استفاده قرار می گیرد. این چراغ ها درجه حفاظت یا اصطلاحاً IP بالایی ندارند به همین دلیل در مقابل اشعه خورشید، بارش برف و باران، گرد و غبار و … از خود مقاومت نشان نمی دهند و به آن ها آسیب وارد می شود. این چراغ ها در راهروها، پارکینگ ها، منازل مسکونی و دیگر مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • چراغ فضای خارجی: چراغ های فضای خارجی، چراغ هایی با مقاومت زیاد و درجه حفاظت بالا هستند. این چراغ ها در برابر عوامل فیزیکی از خود مقاومت نشان می دهند. به همین دلیل در فضای سبز، باغ ها، حیاط و محیط های بدون سقف می توان از آن ها استفاده کرد. چراغ ضد آب نوعی چراغ خارجی است.

بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟


چراغ براساس نوع نصب

یکی از مهمترین دسته بندی ها در انواع چراغ دسته بندی براساس نوع نصب است. چراغ ها براساس نوع نصب به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

  • چراغ روکار: چراغ روکار چراغی است که اجزای آن روی سقف، دیوار و … نصب می شود. این چراغ ها می توانند به صورت آویز هم باشند.
  • چراغ توکار: چراغ های توکار چراغ هایی هستند که عوامل نصب و گاهاً منابع نوری داخل دیوار، سقف و … نصب می شود.
انواع چراغ
انواع چراغ

چراغ براساس منبع نوری

تکنولوژی چراغ ها به تکنولوژی لامپ و منابع نوری آن ها بستگی دارد. برخی از چراغ ها به منابع نوری مجهز شده اند و برخی دیگر نیز بدون منبع نوری ارائه می شوند. مصرف کنندگان می توانند مطابق با سرپیچ چراغ از لامپ دلخواه همچون لامپ ال ای دی در آن استفاده کنند. چراغ هایی که به لامپ و منبع نوری مجهز شده اند، تکنولوژی های گوناگونی دارند به عنوان مثال چراغ با تکنولوژی زیر عرضه می شود:

  • چراغ ال ای دی (چراغ اس ام دی و چراغ سی او بی)
  • چراغ با لامپ گازی (چراغ بخار سدیم، چراغ بخار جیوه و چراغ متال هالید)
  • چراغ با لامپ رشته ای
  • چراغ کم مصرف
  • چراغ اف پی ال

انواع چراغ براساس کاربرد

چراغ ها کاربرد بسیار زیادی دارند. امروزه برای نورپردازی در تمامی مجموعه های داخلی و خارجی از انواع چراغ استفاده می شود. از پرکاربردترین چراغ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چراغ اضطراری

این چراغ ها اغلب در زمان قطعی برق و خاموشی مورد استفاده قرار می گیرند. چراغ های اضطراری به صورت روکار و توکار مورد استفاده قرار می گیرند. دسته ای از این محصولات مفهوم خاصی را القا می کنند و برای نشان دادن خروج و ورود، راه پله، آسانسور و … از آن ها استفاده می شود. این چراغ ها از نظر منبع تغذیه در انواع تامین مرکزی و شارژی عرضه می شوند. این چراغ ها هم در محیط داخلی و هم در محیط خارجی مورد استفاده قرار می گیرند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ اضطراری


پنل ال ای دی

از پرکاربردترین چراغ ها در نورپردازی می توان به انواع پنل اشاره کرد. پنل ها را می توان به صورت روکار و توکار مورد استفاده قرار داد و در دیوار و سقف نصب کرد. پنل ها می توانند تکنولوژی از نوع ال ای دی، اس ام دی و سی او بی داشته باشند. این پنل ها براساس شکل ظاهری (مربع و دایره)، توان و شار نوری دسته بندی می شوند. پنل ها در محیط های داخلی استفاده می شوند.

پنل ال ای دی
پنل ال ای دی

چراغ سقفی

چراغ های سقفی شبیه به پنل ها هستند و تکنولوژی آن ها از نوع ال ای دی، COB یا اس ام دی است. البته نوعی چراغ سقفی بدون منبع نوری عرضه می شود و می توان مطابق سرپیچ از لامپ درون آن استفاده کرد. این چراغ ها مناسب محیط های مسقف هستند اما برخی از آن را می توان در محیط های خارجی هم استفاده کرد. نوعی چراغ سقفی سنسوردار موجود است که به کمک یک سنسور کار می کند.


بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


چراغ ریلی

یکی از منحصربفردترین چراغ ها در صنعت نورپردازی، چراغ های ریلی است. این چراغ ها جلوه زیبایی به محیط می بخشند و جهت تابش نور آن ها قابل تنظیم است. این چراغ ها مناسب محیط های داخلی هستند و از تکنولوژی های ال ای دی در ساختار آن ها استفاده شده است.

چراغ دیواری

چراغ دیواری شامل چراغ های دکوراتیو و چراغ های دیوارکوب هستند که به راحتی روی دیوار نصب می شوند. این محصولات می توانند روکار و توکار باشند و در محیط های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرند.


بیشتر بخوانید: نحوه نصب چراغ ریلی چگونه است؟ چراغ ریلی چیست و انواع آن کدام است؟


پروژکتور و نورافکن

این تجهیزات در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات می توانند نور با بازدهی بالا و در شعاع بیشتر بارتاب دهند. این محصولات درجه حفاظت بالایی دارند و در برابر عوامل محیطی از خود مقاومت نشان می دهند. پروژکتور ال ای دی ، اس ام دی و سی او بی به بازار عرضه می شوند. همچنین پروژکتور گازی و رشته ای نیز در بازار موجود است.

چراغ دفنی

چراغ های دفنی چراغ های ضد آبی هستند که به صورت دفنی و در زیر خاک و سنگ نصب می شوند. این چراغ ها به خوبی آب بندی شده اند و در برابر عوامل فیزیکی از خود مقاومت نشان می دهند. چراغ های دفنی در محیط های خارجی مورد استفاده قرار می گیرند.


بیشتر بخوانید: نصب چراغ استخری و آب نما و نکات نگهداری آن


وال واشر (پروژکتور خطی)

این محصولات اغلب در نورپردازی نما مورد استفاده قرار می گیرند. نوری که والواشر تولید می کند خطی و با برد زیاد است. این محصولات مقاومت بالایی دارند و از تکنولوژی های مختلفی ساخته شده اند. در این محصولات تنوع نور بالا است و توان های گوناگونی از وال واشر ارائه می شود.

چراغ خیابانی

این چراغ ها در حاشیه بزرگراه ها، معابر، آزادراه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. چراغ خیابانی وظیفه تامین روشنایی در خیابان ها را برعهده دارد. چراغ های خیابانی تکنولوژی های گوناگونی دارند و برای نصب به پایه و براکت نیاز است. نوع سولار و خورشیدی این محصولات به بازار عرضه می شود که بسیار به صرفه هستند.

چراغ خیابانی
چراغ خیابانی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ خیابانی با بهترین قیمت