انواع نورپردازی ساختمان و کاربرد آنها

انواع نورپردازی ساختمان و کاربرد آنها

انواع نورپردازی ساختمان به یک مجموعه هویت می بخشد. در واقع نورپردازی مهم ترین بخش هر ساختمانی است. به کمک نور می توانید زیبایی های یک ساختمان اداری، مسکونی، تجاری و … را چند برابر کنید. همچنین به کمک نور می توانید المان های موجود در ساختمان را به شیوه زیباتری نمایش دهید. بدون وجود نور دیدن اشیا امکان پذیر نیست و اطراف تیره و تاریک دیده می شوند.

نورپردازی تنها به مکان های تجاری و نمای ساختمان ها محدود نمی شود بلکه تمامی قسمت های ساختمان باید به شیوه ای نورپردازی شوند. نحوه اجرای نورپردازی به شکل طبیعی یا مصنوعی یک هنر است و باید طبق استانداردهای خاصی صورت بگیرد.

در نورپردازی از تجهیزات به خصوصی همچون انواع لامپ ال ای دی ، چراغ، پروژکتور، ریسه و … استفاده می شود. در این مقاله به معرفی انواع نورپردازی ساختمان می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع نور

پیش از پرداختن به انواع نورپردازی ساختمان باید بگوییم دو نوع نور در ساختمان ها وجود دارد.

  • نور طبیعی: منظور از نور طبیعی همان نوری است که از خورشید ساطع می شود. در اغلب مجموعه ها پنجره ها و نورگیرهایی وجود دارد که از طریق آن ها می توانید نور طبیعی در یک مجموعه به وجود بیاورید. در واقع تمامی بناها به گونه ای ساخته می شوند که نور از طریق پنجره وارد مجموعه شود. البته نور طبیعی در ساعات مختلف نور متنفاوت است. در برخی از مجموعه ها نور طبیعی از سقف های شیشه ای بازتاب می کند.
  • نور مصنوعی: منظور از نور مصنوعی همان نوری است که از لامپ، چراغ و دیگر المان های روشنایی بازتاب می کند. وجود نور مصنوعی یکی از ملزومات در ساختمان ها است. زیرا با تاریک تر شدن هوا و نزدیک شدن به شب، نور طبیعی کاهش پیدا می کند و مجموعه به نور مصنوعی نیاز دارد.
انواع نورپردازی
انواع نورپردازی

بیشتر بخوانید: نورپردازی سقف کاذب


بخش های مختلف نورپردازی

انواع نورپردازی ساختمان به دو دسته کلی تقسیم بندی می شود. نورپردازی باید هدفمند باشد تا زیبایی بنا را چند برابر کند. نحوه نورپردازی بخش های مختلف ساختمان با هم تفاوت دارد و از محصولات روشنایی مختلفی هم در آن ها استفاده می شود.

نورپردازی بیرونی

نورپردازی خارجی منظور نورهایی است که در خارج یک ساختمان ایجاد می کنید. این نورپردازی خود بخش های مختلفی دارد. به عنوان مثال نورپردازی خارجی شامل نورپردازی محوطه و فضای باز، نورپردازی نما، نورپردازی استخر و آبنما، نورپردازی روف گاردن و نورپردازی باغچه می شود.

برای نورپردازی فضاهای خارجی ساختمان باید از محصولات ضد آب با درجه حفاظت بالا استفاده کرد زیرا این محصولات در معرض نور خورشید، گرد و غبار و … قرار می گیرند. به عنوان مثال پروژکتور و نورافکن، وال واشرهای خطی، انواع ریسه، چراغ های چمنی، چراغ های دفنی و … از محصولاتی هستند که می توانید در خارج مجموعه از آن استفاده کنید.

در نورپردازی خارجی به خصوص نما باید توجه کنید که رنگ نور با متریال ساختمان هماهنگی داشته باشد و شدت نور و چیدمان المان های روشنایی استاندارد باشد. نورپردازی مجموعه شما نباید باعث آزار و اذیت ساختمان های مجاور شود و همچنین نباید به فضای داخلی ساختمان راه پیدا کند.

در نورپردازی فضای سبز می توانید از نورهای رنگی متناسب با معماری آن استفاده کنید. همپنین استفاده از نورهای فانتزی همچون فانوس، ریسه و … جلوه زیبایی به محیط می بخشد.

بخش های مختلف نورپردازی
بخش های مختلف نورپردازی

بیشتر بخوانید: راهنمای نورپردازی حیاط و باغچه و خانه های ویلایی


نورپردازی داخلی

یکی از مهمترین بخش ها در انواع نورپردازی ساختمان مربوط به نورپردازی داخل مجموعه و محیط های مسقف است. دیوارها و سقف ها نقش بسیار مهمی را در نورپردازی ساختمان ایفا می کنند. نورپردازی در داخل مجموعه ها خود به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شود:

  • نورپردازی آشپزخانه: آشپزخانه قلب خانه است و نورپردازی آن باید با دقت صورت گیرد. در آشپزخانه باید کانتر، سقف کاذب، کابینت ها، کشوها و … را نورپردازی کنید.
  • نورپردازی اتاق غذاخوری: این نورپردازی اغلب در اطراف میزهای سرو غذا و نهارخوری صورت می گیرد. در این بخش اغلب از چراغ های آویز و لوسترهای تزئینی استفاده می شود.
  • نورپردازی اتاق پذیرایی: از انواع نورپردازی ساختمان می توان در این بخش مجموعه استفاده کرد. اما باید توجه داشته باشید که روشنایی این بخش نباید بیش از حد باشد زیرا آرامش افراد را از بین می برد. همچنین نور آن باید متناسب با المان های مختلف دکوراسیون باشد.
  • نورپردازی اتاق خواب: اتاق خواب محیطی برای استراحت است و نورپردازی آن باید با دقت زیادی صورت بگیرد. آباژور و چراغ های خواب، بهترین انتخاب برای نورپردازی اتاق هستند.
  • نورپردازی سرویس بهداشتی: در این بخش می توانید به راحتی از چراغ های سقفی، براکت های خطی و … استفاده کنید. لامپ هایی با نور سفید و نزدیک به نور خورشید برای سرویس های بهداشتی بسیار مناسب هستند.


بیشتر بخوانید: نورپردازی پذیرایی | همه چیز درباره روشنایی اتاق پذیرایی


سبک های مختلف نورپردازی

انواع نورپردازی ساختمان در داخل و خارج مجموعه ها به سه روش مختلف صورت می گیرد:

نورپردازی متمرکز

به این نوع نورپردازی نورپردازی نقطه ای نیز گفته می شود. در این نورپردازی تنها نقطه ای از فضا روشن می شود و به این وسیله می توان المان های مختلف همچون دکوری ها، مجسمه ها، درختان خاص و … را با جلوه بیشتری نمایش داد.


بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق خواب


نورپردازی عمومی

همانطور که از نام این سبک نورپردازی مشخص است، برای روشن کردن یکم فضا به صورت معمول به کار گرفته می شود. به عنوان مثال برای نورپردازی سالن نشیمن، نورپردازی کلی حیاط و … از این سبک نورپردازی استفاده می شود.

نورپردازی موضعی

برخلاف نور عمومی، نور موضعی تنها برای روشن کردن بخشی از مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال برای نورپردازی میز نهارخوری، میز مطالعه، استخر و … از نورپردازی موضعی استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان


نورپردازی هوشمند

با پیشرفت تکنولوژی و علم، یکی از رایج ترین انواع نورپردازی ساختمان نورپردازی هوشمند شده است. سیستم های هوشمند نورپردازی این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند به کمک نرم افزارهای نصب شده روی گوشی و دیگر وسایل الکترونیکی، کنترل نورپردازی خانه و دیگر مجموعه ها را دست بگیرند. به کمک این نورپردازی ها می توان شدت نور، وضعیت چراغ ها و تجهیزات روشن و … را تغییر دهند.

استفاده از سیستم روشنایی هوشمند سبب می شود تا در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی شود و هزینه های قبض برق کاهش پیدا کند. در نورپردازی هوشمند باید از تجهیزات خاصی همچون دیمر، لامپ ال ای دی ، لامپ کم مصرف و … استفاده کرد. استفاده از نورپردازی هوشمند مزایای زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای نورپردازی هوشمند آسان است.
  • به راحتی می توان کنترل تجهیزات را به دست گرفت.
  • نورپردازی به روش هوشمند در مصرف برق تا حد زیادی صرفه جویی می کند.
  • هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات در نورپردازی هوشمند کم است.
نورپردازی هوشمند
نورپردازی هوشمند

بیشتر بخوانید: خانه هوشمند چیست؟ چگونه خانه هوشمند بسازیم؟