راهنمای نورپردازی حیاط و باغچه و خانه های ویلایی

راهنمای نورپردازی حیاط و باغچه و خانه ویلایی

نورپردازی حیاط اصول و قاعده خاصی دارد. این مکان باید فضایی گرم و دلنشین داشته باشد. هرگاه موضوع نورپردازی باغ، حیاط ویلا و … مطرح می شود، همه به جنبه زیبایی آن توجه می کنند. در حالیکه روشنایی حیاط و نورپردازی باغچه سبب بالا رفتن امنیت یک مجموعه نیز می شود.

در نورپردازی این بخش از مجموعه ها می توان از تجهیزات مختلفی استفاده کرد. انواع ریسه و پروژکتور، وال واشر، چراغ دفنی، چراغ دکوراتیو و … در روشنایی حیاط و باغ مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر قصد دارید به نورپردازی حیاط و باغچه و خانه های ویلایی اقدام کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی روش ها و تجهیزات نورپردازی فضای باز همچون حیاط خانه ها و … می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چرا نورپردازی باغ و حیاط اهمیت دارد؟

نورپردازی حیاط اهداف خاصی را دنبال می کند. مهم ترین هدف از انجام این عملیات، تأمین روشنایی فضای بیرونی و برجسته کردن مسیرهای عبور و مرور با استفاده از نورپردازی متمرکز است.

به کمک این نوع نورپردازی می توانید نمای بیرونی ساختمان را بهتر از قبل نمایش دهید. در حال حاضر از نورپردازی به عنوان یکی از تکنیک ها در طراحی یک مجموعه یاد می شود. در صورتی که فضای باز را به درستی نورپردازی کنید، می توانید زیبایی آن را چند برابر کنید.

نورپردازی حیاط
نورپردازی حیاط

بیشتر بخوانید: نورپردازی محوطه و فضای باز


نورپردازی باغچه و حیاط چه بخش هایی دارد؟

نورپردازی حیاط و باغچه بخش های مختلفی دارد. از آنجاییکه نورپردازی فضای بیرون از خانه و ویلا اهمیت زیادی دارد، تجهیزاتی که در آن استفاده می شود، باید کیفیت بالایی داشته باشد. نورپردازی به شکل حرفه ای و اصولی این امکان را برای افراد فراهم می کند تا پس از پایان روز و در طول شب نیز بتوانند از محیط بیرونی استفاده کنند.

نورپردازی باغچه و حیاط چه بخش هایی دارد؟
نورپردازی باغچه و حیاط چه بخش هایی دارد؟

بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


نورپردازی مسیر

یکی از مهم ترین مواردی که در نورپردازی باغچه باید مدنظر قرار بگیرد، نورپردازی مسیر پیاده روی در باغچه است. همچنین مسیرهای ورودی درب ویلا و حیاط نیز بسیار مهم هستند زیرا این مسیرها در تمامی طول شبانه روز مورد استفاده قرار می گیرند و باید استانداردهای نورپردازی در آن ها رعایت شده باشد.

نورپردازی باغچه

از دیگر بخش هایی که در نورپردازی باغ باید به آن توجه شود، نورپردازی گیاهان و درختانی است که در باغچه حیاط کاشته شده اند. در بسیاری از باغچه ها از ریسه های رنگی در نورپردازی درخت استفاده می کنند و یا پروژکتور ال ای دی رنگی در زیر درختان به کار می گیرند.

چراغ چمنی و چراغ دفنی یا سنگی چراغ هایی هستند که در باغ نصب می شوند. این چراغ ها درچه حفاظت بالایی دارند و در دسته چراغ های ضد آب قرار می گیرند.

نورپردازی باغچه
نورپردازی باغچه

نورپردازی المان های فرعی

ستون ها، آلاچیق ها، درز دیوارها و زیر طاق ها از دیگر بخش های نورپردازی حیاط هستند. در این قسمت ها می توان از وال واشر و پروژکتور خطی استفاده کرد. نورپردازی این بخش ها اغلب جنبه دکوراتیو و زیبایی دارد. استفاده از چراغ های مینیمالیستی و مدرن، به کار گرفتن چراغ های حباب دار و کلاسیک جلوه زیبایی به محیط می بخشد.

نورپردازی المان های فرعی
نورپردازی المان های فرعی

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان


نوررپردازی دیوارها

استفاده از چراغ بر روی دیواره حیاط و ویلا باعث روشن شدن باغ و باغچه می شود. علاوه بر آن، در هر دو سمت مسیر در ارتفاعات پایین تأثیر فوق العاده ای بر روی مسیر پیاده روی می گذارد.

یکی از موارد دیگری که برای نورپردازی دیوارها پیشنهاد می شود، استفاده از نور مناسب در امتداد لبه مسیر مخصوصاً در اطراف گل و گیاهان است. برای اجرای نورپردازی در این بخش می توانید از لامپ های خورشیدی یا آویز استفاده کنید. چراغ حیاط و درباری از نوع دیواری از دیگر گزینه ها برای زیباسازی حیاط به شمار می آیند.

نورپردازی استخر و آبنما

یکی از بخش های مهم نورپردازی حیاط و باغچه و خانه های ویلایی، مربوط به استخر و آبنما است. در صورتی که باغ یا ویلای شما دارای یک استخر یا آبنما است، گزینه های زیادی برای اجرای نورپردازی دارید.

به عنوان مثال، برای نورپردازی استخر می توانید از چراغ های بولارد کوچک استفاده کنید. در برخی موارد پیشنهاد می شود که از چراغ های حباب دار استفاده کنید، این چراغ ها به شکل مستقیم بر روی زمین قرار می گیرند. تمام تجهیزاتی که در این بخش استفاده می شود، باید از نوع ضد آب باشند. نورپردازی استخر علاوه بر زیبایی این امکان را به وجود می آورد که افراد بتوانند در شب هنگام نیز از استخر استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده


نورپردازی ورودی و خروجی

نورپردازی حیاط در مسیرهای ورودی و خروجی یکی از موارد بسیار مهم در نورپردازی است. نورپردازی مناسب در این بخش باعث افزایش ایمنی می شود. این کار مسیرهای ورود و خروج را نشان می دهد و افراد می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. همچنین به دلیل وجود روشنایی از ورود افراد ناشناس نیز جلوگیری می شود.

این کار جلوه های بصری باغ و ویلای شما را افزایش می دهد. برای ایجاد نورپردازی مناسب در ورودی باغ، ویلا و منازل می توانید از تجهیزات مخصوص مانند چراغ های پایه دار، پارکی و حیاطی استفاده کنید.

نورپردازی ورودی و خروجی
نورپردازی ورودی و خروجی

تجهیزات نورپردازی حیاط و باغچه

نورپردازی حیاط و باغچه و خانه های ویلایی نیاز به تجهیزات خاصی دارد. در ادامه برخی از آن ها را معرفی می کنیم:

  • چراغ ضدآب: چراغ های ضدآب به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات در نورپردازی فضای بیرونی به شمار می روند. این چراغ ها روشنایی حیاط و باغچه را تأمین می کنند. این تجهیزات علاوه بر نقش مهمی که در روشنایی دارند، جذابیت و جلوه زیبایی به فضا می بخشند.
  • چراغ ضد آب در برابر رطوبت و آب از مقاومت بالایی برخوردار است. ساختار آن به گونه ای طراحی شده که هیچ رطوبتی را به درون خود جذب نمی کند. مهم ترین ویژگی این چراغ ها امکان نورپردازی در مکان های مرطوب و تنوع بالای رنگی آن ها است.
  • چراغ چمنی: این نوع چراغ را با عناوینی مانند چراغ باغی، حیاطی و محوطه ای نیز می شناسند. این چراغ ها به عنوان یکی از تجهیزات مناسب نورپردازی خارجی شناخته می شوند. استفاده از چراغ چمنی باعث می شود جلوه زیبایی به فضای بیرونی خانه، باغچه یا ویلا داده شود. این چراغ ها علاوه بر روشنایی، باعث ایجاد جذابیت و زیبایی در محیط بیرونی و فضای سبز می شوند. این چراغ ها را می توانید در مدل های مختلف پایه کوتاه و بدون پایه خریداری کنید.
  • چراغ دفنی: همانطور که از نام این چراغ پیدا است، هیچگونه پایه ای ندارد و داخل زمین به صورت دفنی نصب می شود. چراغ دفنی را معمولاً برای نورپردازی زمین، باغچه، سنگ و … به کار می برند.
  • پروژکتور و نورافکن: این تجهیزات برای روشن کردن محوطه، مسیر و نما کاربرد دارد. نوعی پروژکتور خطی به بازار عرضه شده است که به آن وال واشر گفته می شود. این محصولات می توانند نوری خطی ایجاد کنند.

از دیگر تجهیزات نورپردازی می توان به چراغ حیاطی، دکوراتیو، دیواری و … اشاره کرد.

استفاده از ریسه در نورپردازی باغچه و حیاط

ریسه به عنوان یکی از محبوب ترین تجهیزاتی است که برای نورپردازی بخش بیرونی مورد توجه قرار گرفته است. این تجهیزات در نمونه های مختلفی وجود دارند اما یکی از پرکاربردترین آن ها ریسه ال ای دی است. ریسه ها در برابر گرد و غبار، رطوبت، خاک و آب از مقاومت بالایی برخوردار هستند. به همین علت است که از عمر طولانی برخوردار هستند و استفاده از آن ها در نورپردازی خارجی مقرون به صرفه است.

ریسه را می توانید به شکل های گوناگونی به کار ببرید. به عنوان مثال، از آن ها در بالای درختان و در لابه لای شاخ و برگ آن ها استفاده کنید. یکی دیگر از ایده هایی که برای ریسه ها در نورپردازی باغچه و حیاط وجود دارد، استفاده از آن ها در بالای ایوان ها است که یک مکان فوق العاده برای دورهمی ها ایجاد می شود.

ریسه های سوزنی گزینه مناسبی برای تزئین گلدان ها و گیاهان رونده در شب هستند. به دلیل گرمای پایین این ریسه ها، گیاهان شما دچار آسیب نمی شوند.

استفاده از ریسه در نورپردازی باغچه و حیاط
استفاده از ریسه در نورپردازی باغچه و حیاط

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی