کابل مخابرات چیست و چه کاربردی دارد | آشنایی با کابل تلفن

کابل مخابرات چیست؟ کابل تلفن چه کاربردی دارد؟

کابل مخابرات چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل مخابرات یا کابل تلفن یکی از پرکاربردترین کابل ها در زمینه برقراری ارتباط است که در شبکه های تلفن و مخابرات از آن استفاده می شود. این محصول سیگنال های مخابراتی را انتقال می دهد و هادی های مسی دارد. کابل مخابراتی به صورت زوجی عرضه می شوند و سطح مقطع آن ها متفاوت است.

برای برقراری ارتباط رادیویی و تلفنی به کابل مخابرات نیاز است. اگر قصد دارید کابل مخابرات خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل مخابرات چیست پاسخ خواهیم داد.

خرید انواع کابل مخابراتی

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل مخابرات

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که کابل مخابرات چیست با ما همراه باشید. کابل مخابرات که به آن کابل تلفن نیز گفته می شود، نوعی کابل برق است که در زمینه ارتباطات از آن استفاده می شود. این کابل ها سیگنال های مخابراتی را انتقال می دهند و به هادی های مسی با ضخامت 0.4 میلی متر مربع تا 0.8 میلی متر مربع مجهز شده اند. لازم به ذکر است که سطح مقطع کابل های تلفن یا قدرت انتقال سیگنال آن ها رابطه مستقیم دارد. یعنی هرچه ضخامت هادی کابل بیشتر باشد، قدرت انتقال سیگنال نیز بیشتر می شود. به همین دلیل بهتر است در مسافت های طولانی از کابل مخابرات با هادی ضخیم تر استفاده شود تا افت کیفیت به وجود نیاید.

کابل مخابرات چیست
کابل مخابرات چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل مخابرات


مشخصات فنی کابل تلفن

در این بخش از مقاله کابل مخابرات چیست به بررسی مشخصات این کابل ها می پردازیم. کابل مخابراتی به صورت زوجی (سیم رانژه) عرضه می شود. از این زوج سیم ها توسط یک لایه عایق حفاظت می شود. این کابل ها از تک زوج تا 200 زوج را شامل می شوند. تمامی این زوج ها با رنگ به خصوصی از هم جا شده است. این رنگ ها شامل دو گروه رنگ اصلی و فرعی می شوند. رنگ های سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش، رنگ های اصلی و رنگ های آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی فرعی هستند. این دو مجموعه باید با نظم به هم تابیده شده باشند.

از کابل مخابرات تک زوح در ترمینال کروز استفاده می شود. این کابل ها می توانند پورت ها را به عوامل دیگر ارتباط دهند. کابل های دو زوج مخابرات نیز میان تلفن و پریز تلفن ارتباط برقرار می کنند.

کابل های تلفن علاوه بر هادی به نوعی شیلد یا فویل نیز مجهز شده اند. این شیلد یا فویل از کابل در برابر نویز و اختلالات الکترومغناطیسی حفاظت می کند. در نتیجه کابل مخابراتی فویل دار کمتر دچار نوسانات، دریافت نویز و دیگر موارد می شود. فویل و شیلد کابل تلفن اغلب از جنس آلومینیوم است. شیلدها به صورت بافته شده برروی زوج سیم ها قرار می گیرد.

در نهایت تمامی محتویات کابل مخابرات در زیر روکشی قرار گرفته اند. این روکش اغلب از جنس پی وی سی است. این کابل ها از سمت مخابرات به صورت زمینی و دفنی نصب می شوند. پس از نصب زمینی به جعبه های تقسیم بزرگ که در سطح شهر وجود دارند، می رسند. از این جعبه ها نیز کابل مخابرات به داخل منازل مسکونی کشیده می شود و وارد جعبه های تقسیم می شود.

هادی کابل مخابرات

حال که دانستیم کابل مخابرات چیست به بررسی هادی این نوع کابل ها می پردازیم. کابل تلفن براساس جنس هادی به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • کابل مخابرات مسی: این کابل ها به دو صورت هوایی و زمینی به کار گرفته می شوند.
  • کابل مخابرات آلومینیومی: این کابل ها قیمت کمتری نسبت به کابل تلفن مسی دارند. البته لازم به ذکر است که قدرت انتقال کابل مخابرات مسی از کابل مخابرات آلومینیومی بسیار بیشتر است. اما در بسیاری از مکان ها برای جلوگیری از دزدیده شدن کابل از کابل آلومینیومی استفاده می شود.
هادی کابل مخابرات
هادی کابل مخابرات

بیشتر بخوانید: سیم و کابل چیست؟ بررسی انواع سیم و کابل


نصب کابل مخابرات

یکی از مهمترین موضوعات در مقاله کابل مخابرات چیست بررسی کابل ها از نظر نوع نصب است. کابل های تلفن مسی براساس کاربرد و نحوه نصب به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل تلفن هوایی: این کابل ها دوام و مقاومت بالایی دارند و در مقابل بارندگی، اشعه، گرد و غبار و دیگر موارد از خود مقاومت نشان می دهند. اما نکته مهم در خصوص این کابل ها این است که انعطاف پذیری کمی دارند. این کابل ها اغلب کاربردهای هوایی دارند و برروی تیرهای برق و دکل های مخابراتی نصب می شوند. روکش کابل های هوایی اغلب طوسی است. به این نوع از کابل های تلفن کابل Outdoor نیز گفته می شود.
  • کابل تلفن زمینی: ایت کابل ها روکشی مشکی رنگ دارند و به صورت زمینی و دفنی و در ساختمان ها از آن استفاده می شود. این کابل ها انعطاف پذیری بیشتری دارند اما مقاومت آن ها کمتر است. به همین دلیل اگر به صورت دفنی از آن استفاده می کنید، باید داخل لوله برق آن را نصب کنید.
نصب کابل مخابرات
نصب کابل مخابرات

بیشتر بخوانید: کابل فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل مخابرات براساس کاربرد

در این قسمت از مقاله کابل مخابرات چیست به بررسی انواع کابل تلفن براساس کاربرد و ساختار می پردازیم:

کابل مخابرات مهارار

این کابل ها نوعی کابل هوایی هستند که از یک مهار یا مسنجر فولادی در ساختار آن ها استفاده شده است. این کابل ها مقاومت فیزیکی بالایی دارند و در برابر کشیدگی، فشار و خمش تحمل بیشتری دارند.

کابل تلفن خاکی

این کابل ها به صورت دفنی به کار کرفته می شوند و روکش آن ها از لحاظ مکانیکی بسیار قوی است. این روکش سبب افزایش طول عمر کابل نیز شده است. به همین دلیل در محیط های صنعتی از این کابل ها استفاده می شود.

کابل مخابرات کانالی

این کابل ها نوعی کابل مخابرات زمینی هستند که در کانال ها و لوله ها از آن ها استفاده می شود. جهت افزایش مقاومت و استحکام، این کابل ها به نوعی ژله فیلد مجهز شده اند . کابل کانالی در انواع 10 زوج تا 60 زوج عر ضه می شود.

کابل مخابرات کانالی
کابل مخابرات کانالی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم و کابل


کابل مخابرات ضد نویز

در بخش انتهایی مقاله کابل مخابرات چیست به معرفی کابل مخابرات ضد نویز می پردازیم. بهترین کابل تلفن کابلی است که نویز بسیار کمی جذب کند. در میان تمامی کابل های مخابرات، کابل تلفن شیلددار کمترین میزان نویز را دریافت می کند. البته ساختار کابل باید کاملاً استاندارد باشد و از مواد اولیه مرغوب در ساخت آن استفاده شده باشد.

کابل مخابرات ضد نویز
کابل مخابرات ضد نویز