راهنمای خرید کابل مخابرات

راهنمای خرید کابل مخابرات

راهنمای خرید کابل مخابرات به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل مخابرات یا کابل تلفن کابلی است که در سیستم های انتقال داده و شبکه های مخابراتی از آن استفاده می شود. کابل تلفن داده ها، اطلاعات و سیگنال های مخابراتی را انتقال می دهد و از این طریق ارتباط فراهم می شود.

کابل مخابرات از رشته های سیم تشکیل شده است که هرکدام رنگ های مشخصی دارند و به راحتی از هم متمایز می شوند. کابل های مخابراتی دارای تعداد زوج های متفاوت، سطح مقطع های گوناگون، جنس روکش و کاربردهای مختلفی هستند به همین دلیل در هنگام خرید باید به نکات زیادی توجه شود.

خرید انواع کابل مخابراتی
خرید انواع کابل مخابراتی

اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل مخابرات خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کابل تلفن و راهنمای خرید کابل مخابرات می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل مخابرات چیست؟

در ابتدای موضوع راهنمای خرید کابل مخابرات به معرفی این کابل می پردازیم. کابل مخابرات کابلی است که در زمینه برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل وظیفه انتقال سیگنال رادیویی و مخابراتی را برعهده دارد. کابل های مخابرات در تعداد زوج ها و سطح مقطع های گوناگون عرضه می شوند و هادی اغلب آن ها از مس است.

این کابل ها از سمت مخابرات به صورت دفتی و زمینی نصب مب شوند و از طریق جعبه تقسیم هایی که ایعاد بزرگی دارند در سطح شهر متنقل می شوند. نهایت این کابل ها به جعبه تقسیم های خانگی می رسند.

راهنمای خرید کابل مخابرات
راهنمای خرید کابل مخابرات

بیشتر بخوانید: بهترین کابل تلفن کدام است؟ معرفی انواع کابل تلفن


هادی کابل مخابرات

یکی از مهمترین موضوعات در راهنمای خرید کابل مخابرات توجه به هادی کابل است. کابل تلفن مخابراتی براساس جنس هادی در دو نوع زیر به بازار عرضه می شود:

  • کابل مخابرات مسی: این کابل ها هادی هایی از جنس مس دارند و انتقال داده در آن ها به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد. کابل های مسی مخابراتی دارای دو نوع روکش هوایی و زمینی هستند.
  • کابل مخابرات آلومینیومی: کابل آلومینیومی مخابرات کابل هایی هستند که هادی آن ها از جنس آلومینیوم است و قدرت انتقال آن ها ضعیف تر از کابل های مسی است. کابل های آلومینیومی اغلب جز کابل های استاندارد نیستند اما با این حال در برخی از مجموعه ها از آن ها استفاده می شود. این کابل ها قیمت بسیار ارزان تری نسبت به کابل های مسی دارند به همین دلیل در برخی مکان ها برای جلوگیری از به سرقت رفتن کابل های مسی از کابل های ارزان تر آلومینیومی استفاده می شود.

روکش کابل مخابرات مسی

یکی از مهم ترین نکات در راهنمای خرید کابل مخابرات توجه به روکش و کاربرد کابل است. کابل های مخابراتی براساس جنس و نوع روکش به دو دسته تقسیم می شوند. این دو دسته هرکدام کاربردهای مخصوصی دارند.

روکش کابل مخابرات مسی
روکش کابل مخابرات مسی

در ادامه به بررسی انواع روکش های کابل تلفن می پردازیم:

کابل مخابراتی هوایی

کابل تلفن هوایی کابلی است که به روکش مستحکم مجهز شده است. این روکش از کابل در برابر نور، بارندگی، حشرات، گرد و غبار و دیگر عوامل محیطی محافظت می کند. کابل هوایی مخابرات اغلب با روکش هایی به رنگ مشکی ارائه می شوند. کابل تلفن مشکی به واسطه روکش مقاومی که دارند، انعطاف پذیری آن ها پایین است و قابلیت خمش کمی دارند و شکننده هستند. از این کابل ها می توان در محیط های خارجی به صورت هوایی و روی دکل های برق و مخابرات استفاده کرد. به کابل های هوایی کابل مخابرات اوتدور (کابل تلفن Outdoor) نیز گفته می شود.

کابل مخابراتی زمینی

کابل تلفن زمینی کابلی با روکش طوسی رنگ است که مقاومت کمتری نسبت به کابل های هوایی دارد. این کابل ها اغلب در محیط های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها انعطاف پذیری بسیار بیشتری نسبت به کابل های هوایی دارند. به همین دلیل کاربرد بیشتری در صنعتی دارند. در راهنمای خرید کابل مخابرات به نوع روکش کابل توجه کنید. در مواقعی که کابل زمینی در خارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، باید برای نصب از لوله های برق استفاده شود و کابل از داخل لوله عبور کند.

تعداد زوج های کابل مخابرات

یکی از مهمترین نکات در راهنمای خرید کابل مخابرات توجه به تعداد زوج های یک کابل است. کابل های تلفنی در تعداد زوج های مختلفی به بازار عرضه می شوند. سیم تلفن تک زوج به عنوان سیم رانژه شناخته می شوند که اغلب برای ایجاد ارتباط بین پورت های ترمینال کروز (بخت زدن) از آن استفاده می شود. سیم تلفن دو زوج نیز بیشتر در ارتباط گوشی های تلفن با پریز تلفن مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به تقسیم بندی کابل های مخابراتی از نظر تعداد زوج می پردازیم.

  • کابل مخابراتی دو زوج
  • کابل مخابراتی چهار زوج
  • کابل مخابراتی شش زوج
  • کابل مخابراتی 10 زوج
  • کابل مخابراتی 15 زوج
  • کابل مخابراتی 20 زوج
  • کابل مخابراتی 25 زوج
  • کابل مخابراتی 32 زوج
  • کابل مخابراتی 50 زوج
  • کابل مخابراتی 100 زوج
  • کابل مخابراتی 200 زوج

تشخیص زوج سیم ها از روی رنگ صورت می گیرد. این زوج سیم ها 5 رنگ اصلی (سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش) دارند. کابل های تلفنی 5 رنگ فرعی (آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی) نیز دارند.

تعداد زوج های کابل مخابرات
تعداد زوج های کابل مخابرات

سطح مقطع کابل تلفن

کابل مخابرات در سطح مقطع های گوناگونی به بازار عرضه می شوند. سطح مقطع این کابل ها باید مطابق با نیاز و کاربرد شما انتخاب شود. لازم به ذکر است که سطح مقطع کابل با قدرت انتقال سیگنال رابطه مستقیم دارد. هرچه سطح مقطع کابل بیشتر شود، قدرت انتقال نیز افزایش پیدا می کند.

با افزایش سطح مقطع قطر کابل و درصد مس استفاده شده در آن بیشتر می شود. کابل با سطح مقطع بیشتر برای انتقال سیگنال در فواصل طولانی تر مناسب است.

در نتیجه در این بخش از راهنمای خرید کابل مخابرات به بررسی سطح مقطع کابل های تلفن می پردازیم.

  • کابل مخابرات 04
  • کابل مخابرات 05
  • کابل مخابرات 06
  • کابل مخابرات 08

شیلد کابل تلفن

در این بخش از مقاله راهنمای خرید کابل مخابرات به بررسی شیلد این کابل ها می پردازیم. برخی از کابل های تلفن به شیلدهای بافته شده از جنس آلومینیوم مجهز شده اند. این کابل ها در محیط های که میزان نویز زیاد است و اختلالات الکترومغناطیسی رخ می دهد استفاده می شود. این کابل ها می توانند به راحتی در کنار کابل های برق نصب شوند و تحت تاثیر هیچ نوع اختلالی قرار نگیرند.

شیلد کابل تلفن
شیلد کابل تلفن

بیشتر بخوانید: کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل مخابرات

کابل های تلفن براساس ساختاری که دارند در چند نوع مختلف عرضه می شوند. در این بخش از مقاله راهنمای خرید کابل مخابرات به بررسی انواع کابل تلفن مسی می پردازیم.

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی (BFC)

این نوع از کابل ها در شبکه های مخابراتی به صورت دفن مستقیم در زیر خاک استفاده می شوند. این کابل در سایز 10 زوج تا زوج های بسیار بیشتر تولید می شود. ساختمان این کابل ها به گونه ای است که از خود در برابر صدمه های فیزیکی و مکانیکی مقاومت می کنند. قطر هادی این کابل ها از 04 تا 06 متغیر است. این کابل ها از بخش های مختلف زیر تشکیل شده اند:

  • هادی (مس)
  • عایق
  • ژله نرم
  • نوار پلی استر
  • نوار آلومینیوم
  • روکش داخلی
  • آرمور
  • روکش خارجی

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی (CFC)

این کابل ها در شبکه های مخابراتی بین مرکز مخابرات تا کافو نصب می شوند. اغلب استفاده از کابل های CFC در کانال های مخصوص است. این کابل از هادی مسی، عایق، ژله گرم، نوار پلی استر، شیلد آلومینیومی و روکش تشکیل شده است.

کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی (CUC)

این کابل ها فاقد ژله هستند و در هوای فشرده خشک هواگذاری می شوند. این کابل ها نیز برای نصب در کانال منناسب هستند و هادی آن ها اغلب بین 04 تا 06 میلی متر مربع است.

کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی (SSC)

این نوع کابل ها در شبکه های روستایی و محلی به صورت هوایی و روی تیرهای نگهدارنده نصب می شود. این کابل ها قدرت انتقال بالایی دارند و از مقاومت فیزیکی زیادی برخوردار هستند. یک سیم مهار در این کابل ها وجود دارد که جهت نصب ساده تر، حفاظت از کابل، ایحاد مقاومت بیشتر و کاهش خمش در این کابل به کار گرفته شده است.

کابل فیبر نوری مخابرات

کابل مخابراتی فیبر نوری از رشته های سیلیکا و پلاستیک ساخته شده اند. مزیت این کابل ها انتقال سریع داده ها است. این کابل ها در دو نوع فیبر نوری بیرونی و فیبر نوری درون ساختمان عرضه می شوند که می توانید مطابق نیاز خود هر یک را انتخاب کنید.

کابل های مخابراتی نوری نیز در انواع ژله فیلد کانالی، خاکی و مهاردار هوایی عرضه می شوند.

کابل فیبر نوری مخابرات
کابل فیبر نوری مخابرات