راهنمای خرید چراغ اضطراری

راهنمای خرید چراغ اضطراری

راهنمای خرید چراغ اضطراری به شما کمک می کند بتوانید بهترین و مناسب ترین چراغ را برای مجموعه خود انتخاب کنید. امروزه استفاده از تجهیزات برق اضطراری در اغلب مجموعه ها ضرورت دارد. این چراغ ها در زمان قطعی برق بسیار کارآمد هستند و وظیفه ایجاد روشنایی در یک مجموعه را برعهده دارند. وجود روشنایی اضطراری در ساختمان به امری الزامی تبدیل شده است.

خرید انواع چراغ اضطراری
خرید انواع چراغ اضطراری

چراغ برق اضطراری انواع مختلفی دارد. برخی از آن ها به شکل علائم و راهنمای خروج، ورود و … طراحی شده اند. برخی دیگر صرفاً یک منبع نوری هستند که محیط را روشن می کنند.

در ادامه به معرفی انواع این چراغ، نکات مهم در خرید و … خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چراغ اضطراری چیست؟

چراغ اضطراری وسیله ای است که در شرایط خاص و در خاموشی، روشن شده و از آن در تمامی ساختمان ها و مکان ها استفاده می شود. روشنایی اضطراری جهت حفظ ایمنی افراد در شرایط بحرانی استفاده می شود. این چراغ ها می توانند منابع نوری مختلفی داشته باشند. در برخی از انواع آن ها، لامپ رشته ای و ال ای دی، اس ام دی و … قرار می گیرد.

این تجهیزات اغلب در مکان های عمومی و پر رفت و آمد مانند مدارس، بیمارستان ها، آپارتمان ها، دانشگاه ها، آزمایشگاه ها و … نصب می شوند.

به عنوان مثال، روشنایی اضطراری راه پله به وسیله این چراغ ها صورت می گیرد. برخی از مدل های چراغ اضطراری باید پیش از استفاده شارژ شوند. مدت زمان شارژ چراغ اضطراری به نوع چراغ بستگی دارد. نحوه شارژ چراغ اضطراری نیز ساده است و اغلب با اتصال یک کابل به برق و بدنه دستگاه صورت می گیرد.

ضرورت استفاده از چراغ برق امرجنسی

قبل از آنکه به راهنمای خرید چراغ اضطراری بپردازیم، باید بگوییم در تمامی مجموعه ها شرایطی رخ می دهد که سبب قطع برق می شود. به عنوان مثال، آتش سوزی در مجموعه، اختلال در سیستم های روشنایی، بارندگی، قطع برق دکل ها، سرقت کابل های برق، مصرف بی رویه انرژی و … عواملی هستند که ممکن است در پی آن ها برق به مدت طولانی قطع باشد.

به همین دلیل، وجود تجهیزات روشنایی اضطراری امری مهم در یک مجموعه است. در شرایط بحرانی به کمک چراغ های اضطراری می توان مسیر خروج را پیدا کرد و به کمک علائم اضطراری به مکانی امن راه پیدا کرد.

چراغ دیواری شارژی یکی از محصولاتی است که می تواند برق اضطراری خانه را فراهم کند. نوعی لامپ اضطراری هوشمند و غیر هوشمند نیز به بازار عرضه می شود اما شدت نوردهی آن ها از چراغ های اضطراری کم تر است.

ضرورت استفاده از چراغ برق امرجنسی
ضرورت استفاده از چراغ برق امرجنسی

انواع چراغ برق اضطراری براساس تکنولوژی

در گذشته، چراغ های سیستم روشنایی اضطراری همه از یک مدل بودند. اما امروزه نسل های جدید این چراغ ها از منابع تغذیه گوناگونی استفاده می کنند. برخی از این تجهیزات علاوه بر شارژ توسط برق شهر، به کمک منابع تجدیدپذیری هم چون خورشید نیز قابل شارژ هستند.

برای تنظیم سیستم های پشتیبان برق در یک مجموعه، راه های مختلفی وجود دارد. برای این کار می توان از منابعی هم چون یو پی اس (UPS)، پنل خورشیدی، موتور برق، دیزل ژنراتور و … استفاده کرد.

برخی از انواع سیستم های روشنایی اضطراری، شارژی هستند و پیش از قطع برق می بایست شارژ داشته باشند. برخی از آن ها به کمک باتری مرکزی روشن می شوند. در ادامه به بررسی انواع چراغ برق اضطراری براساس نوع منبع تغذیه آن ها خواهیم پرداخت.

چراغ اضطراری شارژی

این چراغ اضطراری قابل شارژ از منبع تغذیه باتری استفاده می کند. باتری چراغ اضطراری توسط برق شهری شارژ می شود. بدون شارژ کردن باتری نمی توان از این وسیله استفاده کرد. این محصولات به صورت خودکار پس از قطع برق روشن نمی شوند و افراد می بایست خودشان آن ها را روشن کنند.

کلیدی جهت روشن و خاموش کردن چراغ بر روی بدنه آن ها تعبیه شده است. قیمت چراغ اضطراری شارژی به مدت زمان نگهداری شارژ و باتری بستگی دارد.

چراغ اضطراری شارژی
چراغ اضطراری شارژی

چراغ اضطراری خورشیدی

این چراغ ها دارای باتری های خورشیدی هستند. به کمک پنل های خورشیدی مخصوص می توان این چراغ ها را شارژ کرد و در زمان قطع برق از آن ها استفاده کرد. در بعضی از چراغ های خورشیدی اضطراری، این پنل ها در قسمتی از بدنه تعبیه شده اند و با قراردادن آن ها در مقابل خورشید، به راحتی شارژ می شوند. برخی از این چراغ ها نیز دارای پنل خورشیدی جداگانه ای هستند.

چراغ اضطراری خورشیدی
چراغ اضطراری خورشیدی

روشنایی اضطراری تأمین مرکزی

این چراغ ها توسط سیستم باتری UPS و یا سنترال باتری شارژ می شوند. منبع تغذیه داخل این چراغ وجود ندارد و از طریق سیم کشی جداگانه به سیستم روشنایی اضطراری مرکزی متصل می شود. این تجهیزات می توانند از یو پی اس آنلاین و یا آفلاین استفاده کنند.

قیمت چراغ اضطراری تأمین مرکزی از چراغ های خود تأمین که منبع تغذیه داخل آن ها وجود دارد، کمتر است. قابلیت نگهداری شارژ در این چراغ ها بیشتر است. نگهداری باتری های مرکزی ساده تر است و طول آن ها نیز بیشتر است. معایب این نوع سیستم روشنایی، هزینه سیم کشی آن است زیرا باید به صورت مستقل صورت بگیرد.

روشنایی اضطراری تأمین مرکزی
روشنایی اضطراری تأمین مرکزی

انواع چراغ امرجنسی براساس کاربرد

  1. برخی از چراغ ها در سیستم روشنایی اضطراری، تنها وظیفه روشنایی کلی یک مجموعه را برعهده دارند.
  2. برخی از چراغ های سیستم روشنایی اضطراری به صورت مسیریاب و هدایت کننده هستند. این چراغ ها در شرایط اضطراری و بحرانی روشن می شوند و افراد را به مکان های امن هدایت می کنند. این چراغ های مسیریاب در انواع زیر تولید می شوند:
  • مسیر فرار
  • خروج
  • ورود
  • چراغ اضطراری راه پله
  • آسانسور
انواع چراغ امرجنسی براساس کاربرد
انواع چراغ امرجنسی براساس کاربرد

انواع روشنایی اضطراری براساس عملکرد

تمامی چراغ ها در سیستم روشنایی اضطراری یک هدف دارند اما بسته به نوع عملکردشان و محل نصب به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

چراغ برق اضطراری غیرفعال (چراغ هوشمند اضطراری)

در این سیستم روشنایی، تجهیزات برق اضطراری تنها هنگامی که برق قطع شود، روشن می شوند و به صورت هوشمند عمل می کنند. این محصولات برق را در خود نگه نمی دارند. به همین دلیل به آن ها غیرنگهدار یا چراغ اضطراری اتوماتیک نیز گفته می شود. در حالت عادی برای روشنایی مجموعه از این چراغ ها استفاده نمی شود. در این سیستم از نوع هوشمند این چراغ استفاده می شود.

برخی از چراغ های سیستم اضطراری دارای سیستم های هوشمند هستند. نوع اتوماتیک اضطراری پس از قطع برق به صورت خودکار روشن می شود و محوطه تاریک را روشن می کند. این چراغ ها معمولاً دارای منبع تغذیه باتری هستند که پیش از استفاده، این باتری باید شارژ شود. یک چراغ هوشمند اضطراری می تواند 8 الی 9 ساعت روشن بماند. برخی از انواع چراغ های هوشمند اضطراری از نوع تأمین مرکزی هستند.

چراغ روشنایی اضطراری فعال

این چراغ ها به صورت مداوم دارای برق هستند و در سیستم های روشنایی عادی نیز از آن ها استفاده می شود. تفاوت آن با نوع اول در این است که پس از قطع برق نیز همچنان روشن می مانند. این چراغ ها در شرایط عادی از برق ساختمان استفاده می کنند و در شرایطی که برق قطع شود، از انرژی باتری جهت روشن ماندن استفاده می کنند.

چراغ برق اضطراری پایدار یا ایستا

این چراغ می تواند ترکیبی از دو نوع اول باشد. تکنولوژی این چراغ ها اغلب ال ای دی است. این محصولات همانند نوع دوم در حالت عادی نیز روشن هستند و پس از قطع برق، تنها تعدادی از ال ای دی های آن خاموش می شود و باقی آن ها روشن می ماند.

انواع روشنایی اضطراری براساس شکل ظاهری و نحوه نصب

در راهنمای خرید چراغ اضطراری باید بدانیم این چراغ ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند و نحوه نصب آن ها با هم متفاوت است. اغلب چراغ های برق اضطراری به صورت روکار نصب می شوند. محل قرارگیری آن ها با هم متفاوت است و دارای نمونه های زیر هستند:

  1. چراغ سقفی
  2. چراغ دیواری
  3. چراغ قابل حمل (چراغ اضطراری دستی)

تمامی این چراغ ها می توانند در انواع هوشمند، شارژی، خورشیدی و … تولید شوند.

انواع روشنایی اضطراری براساس شکل ظاهری و نحوه نصب
انواع روشنایی اضطراری براساس شکل ظاهری و نحوه نصب

بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


انواع چراغ اضطراری براساس نوع لامپ

  • چراغ اضطراری رشته ای: در ساختار این لامپ ها از منابع نوری رشته ای استفاده شده است. این چراغ قدیمی ترین نمونه های چراغ اضطراری هستند. این چراغ ها باتری زیادی مصرف می کنند و نور آن ها زرد رنگ است.
  • چراغ اضطراری مهتابی: نوع جدیدتر لامپ های اضطراری هستند که لامپ هایی به رنگ آفتابی و مهتابی دارند. این لامپ ها از منابع نور فلورسنت استفاده می کنند و مصرف باتری آن ها کم تر است. علاوه بر این، گرمای تولیدی آن ها بسیار کمتر از لامپ های رشته ای است.
  • چراغ اضطراری ال ای دی: جدیدترین نوع چراغ های اضطراری، چراغ هایی هستند که از لامپ های ال ای دی در ساختار آن ها استفاده شده است. این چراغ ها بسیار کم مصرف هستند اما نور بسیار زیادی از خود تولید می کنند. چراغ LED اضطراری دو برابر چراغ های مهتابی اضطراری روشن می ماند. چراغ اضطراری اس ام دی و سی او بی اضطراری نیز به بازار عرضه می شوند که عملکردی شبیه به چراغ های LED دارند.

مزایای استفاده از چراغ اضطراری

  1. با خرید چراغ های اضطراری در زمان قطعی برق همیشه روشنایی در دسترس دارید.
  2. قیمت این تجهیزات از سایر سیستم های برق اضطراری کمتر و مقرون به صرفه تر است.
  3. این تجهیزات نیاز به نگهداری و تعمیرات خاصی ندارد و اغلب طول عمر بالایی دارند. تجهیزات جانبی مدل های لامپ سرخود این چراغ ها به وفور در بازار وجود دارد. تعمیر چراغ اضطراری نیز ساده است و به دانش خاصی نیاز ندارد.
  4. نوری که این تجهیزات ارائه می دهند، زیاد و قابل قبول است و با روشن کردن آن ها در زمان تاریکی، نیازی به شمع و سایر تجهیزات ندارید.
  5. این محصولات تنوع زیادی دارند و کاربرد آن ها وسیع است.
  6. طرز استفاده از چراغ اضطراری ساده است و این چراغ با فشردن یک دکمه روشن می شود.

نکات مهم در نگهداری چراغ اضطراری

  • تنها از چراغ های اضطراری آی پی دار در مناطق مرطوب استفاده کنید. چراغ هایی که ضد آب نیستند، در مناطق مرطوب دچار پوسیدگی می شوند.
  • بهتر است این وسیله دور از دسترس کودکان قرار گیرد.
  • چراغ اضطراری نباید مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد زیرا گرمای آن زیاد می شود و باتری آسیب می بیند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ ضد آب


نکات مهم در خرید چراغ برق اضطراری

در راهنمای خرید چراغ اضطراری باید به نکات زیادی توجه کرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. میزان نور مورد نیاز
  2. نوع کاربرد
  3. نوع تکنولوژی و منبع تغذیه
  4. چگونگی عملکرد چراغ
  5. سیم کشی و نصب
  6. استانداردهای طراحی و تولید
  7. ابعاد و وزن محصول
  8. جنس بدنه
  9. برند و …

خرابی های چراغ و محصولات روشنایی اضطراری اغلب به خرابی برد آنها مربوط می شود. جهت تعمیر برد چراغ اضطراری می توانید به نمایندگی های آن مراجعه کنید.

از بهترین برند چراغ اضطراری می توان به چراغ اضطراری شارژی پارس شهاب، مازی نور، ویداسی، کیانگ، دی پی، نامین نور و … اشاره کرد. برای مشاهده قیمت و خرید انواع این تجهیزات می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با مراکز فروش و نمایندگی چراغ اضطراری به طور مستقیم در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین چراغ قوه