شیارزن چیست و نحوه کار با آن چگونه است؟

شیارزن چیست و نحوه کار با آن چگونه است؟

شیارزن چیست و کار با آن چگونه است؟ شیارزن برای ایجاد شیار، برش های قوی، برش کف، برش دیوار، ایجاد حفره در دیوار و کار گذاشتن لوله درون دیوار و کف کاربرد دارد و در دو نوع برقی و دستی تولید و به بازار عرضه می شود.

خرید انواع شیارزن
خرید انواع شیارزن

شیارزن وسیله ای است که در طی ساختمان سازی، برای کارهایی همچون پنهان کردن لوله یا سیم برق در داخل دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. انواع شیارزن ها در ساختمان سازی کاربرد دارند که عبارتند از: شیارزن دیوار، شیارزن برق کشی، شیارزن سنگ، شیارزن سرامیک، شیارزن فلز، شیارزن کاشی، شیارزن ام دی اف و … .

کاربران می توانند جهت تسهیل در ایجاد شیار بر روی دیوار، از این وسیله استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با این دستگاه و طرز استفاده از آن آشنا کنیم و توضیح دهیم شیارزن چیست و نحوه کار با آن چگونه است؟ با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اجزای تشکیل دهنده شیارزن

اجزای تشکیل دهنده این دستگاه عبارتند از: گیربکس، گارد محافظتی آلومینیومی، صفحه گرانیت بر و بلبرینگ موتور. شیار زن ها براساس مکانیزم کارکرد به دو نوع تک تیغ و دو تیغ تقسیم می شوند.

شیارزن چیست
شیارزن چیست

بیشتر بخوانید: اره برقی و انواع آن، معرفی کامل اره الکتریکی و روش کار با آن


تفاوت شیارزن تک تیغ و شیارزن دو تیغ

شیارزن ها دارای دو مکانیزم تک تیغ و دو تیغ هستند. تفاوت این دو مکانیزم این است که شیارزن های دو تیغ قابلیت تنظیم ابعاد برش را دارند و کاربر می تواند برش را در اندازه و ابعاد دلخواه تنظیم کند. همچنین امروزه بعضی از شیارزن های جدید از ویژگی جمع آوری گرد و غبار در طی فرآیند برش و نشانگر لیزری جهت دقت بیشتر در برش نیز برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تیغ اره


انواع شیارزن

در بحث شیارزن چیست به انواع شیارزن های موجود در بازار اشاره شده است:

شیارزن دیوار

معمولاً شیارزن های دیوار از لحاظ ابعاد، کمی کوچک تر از نوع زمین (شیارزن کف) هستند اما از لحاظ مکانیزم، نوع یک تیغه و دو تیغه دارند و اغلب جهت کارگذاری لوله در دیوار مورد استفاده قرار می گیرند.

شیارزن باغبانی

این ابزار معمولاً برای کار گذاشتن لوله های آب در کنار زمین باغبانی استفاده می شود. همچنین این ابزار هنگام علامت گذاری جهت کاشت و کشت محصول نیز کارایی دارد.

شیارزن برق کشی ساختمان

این دستگاه می بایست بر روی خطوط علامت کشی شده، محل مورد نظر را شکاف دهد. معمولاً در دیوارهای بتنی کار سخت تر می شود. نحوه عملکرد این دستگاه مانند عمود بر بر روی چوب است. برای خرید انواع اره برقی با مراجعه به سایت راندنو می توانید خرید خود را از نماینده اصلی انجام دهید.

مشخصات دستگاه شیارزن

  • خسته نکردن کاربر در استفاده طولانی مدت به دلیل خاصیت دسته D شکل ارگونومیک
  • در حین عملیات برش، ذرات گرد و غبار را خارج می کند.
  • موتور قدرتمند این دستگاه دارای بالشتک و آرمیچر استاندارد است.
  • برای بهره بردن دستگاه از طول عمر بالا، لازم است قطعات آن ضد غبار باشد.
  • شیارزن ها می توانند با دیسک هایی به قطر 115 تا 230 میلی متر کار کنند که انتخاب قطر به عمق شیار و متریال شما بستگی دارد.
  • سرعت شیار زن ها دو برابر بیشتر از دستگاه های فرز است و استفاده از آنها باعث صرفه جویی در وقت و زمان می شود.
  • بدنه این دستگاه دارای یک قاب کوچک است که امکان فشار دادن محکم ابزار به دیوار را برای کاربران فراهم می سازد.
  • بسیاری از شیار زن ها دارای قابلیت تنظیم پهنا و عمق برش هستند که باعث افزایش دقت و تسلط کاربر می شود.

نحوه کار با دستگاه شیارزن

حال که دانستیم شیارزن چیست و چه کاربردی دارد، لازم است نحوه کار با این دستگاه را نیز آموزش دهیم.

در مرحله اول لازم است بدانید که تیغه این دستگاه در زمان روشن شدن دستگاه، در جهت عقربه های ساعت می چرخد تا حرکت رو به جلوی دستگاه به روان ترین شکل انجام شود.

در مرحله دوم لازم است سطح مورد نظر خود را انتخاب کنید، دستگاه را به برق متصل نمایید و دکمه روشن را فشار دهید. در مرحله سوم، تیغه شروع به حرکت می کند. سپس باید دستگاه را به آرامی و با فشار بسیار کمی از بالا به پایین حرکت دهید.

نحوه کار با دستگاه شیارزن
نحوه کار با دستگاه شیارزن

نکات مهم در خرید شیارزن

  • توان و قدرت شیارزن از مهم ترین نکات در هنگام خرید این محصول است. هر قدرت دستگاه بالاتر باشد، دستگاه از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.
  • سرعت دستگاه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سرعت دستگاه باید به گونه ای باشد که بتوان به راحتی از دستگاه استفاده کرد.
  • بسیار از شیار زن ها مجهز به محفظه ضد گرد و غبار هستند. وجود این محفظه باعث جلوگیری از ورود گرد و غبار به دستگاه می شود و طول عمر دستگاه و کارایی آن را بالا می برد.
  • ابعاد و اندازه دستگاه تأثیر مستقیمی در قطر دیسک یا صفحه برش دستگاه دارد. دیسک های 150 و 125 میلی بسیار رایج و پرکاربرد هستند و غالباً برای فعالیت های ساختمانی از آن ها استفاده می شود. بزرگترین سایز این دیسک ها، 230 میلی متر است.
  • طراحی ارگونومیک و استاندارد از مهم ترین نکات در خرید هر دستگاهی به شمار می رود. شیارزن باید با تکیه بر تأییدیه ها و استانداردهای جهانی به ویژه در قسمت دسته دستگاه تولید و به بازار عرضه شده باشد.
  • شرکت تولیدکننده یا برند دستگاه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه به آن می پردازیم.
  • گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه
نکات مهم در خرید شیارزن
نکات مهم در خرید شیارزن

نکات ایمنی در کار با دستگاه شیارزن

  1. وارد کردن فشار زیاد به دستگاه، سبب کاهش عملکرد صحیح دستگاه می شود. دقت داشته باشید که حرکت تیغه مخالف حرکت کاربر باشد.
  2. در صورتی که حرکت شما از پایین به بالا است، تیغه باید در خلاف عقربه های ساعت حرکت کند.
  3. اگر دستگاه شما محفظه جذب گرد و غبار ندارد، لازم است حتماً ماسک به صورت خود بزنید و سطح کار را قبل از برش با پاشیدن آب خیس کنید.
  4. استفاده از دستگاه شیارزن نیز مانند هر دستگاهی، نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد.
  5. قبل از استفاده از دستگاه، حتماً از دستکش ایمنی و عینک محافظ استفاده کنید به خصوص در مواقعی که دستگاه فاقد محافظ است.
  6. اگر دستگاه شما فاقد آپشن هایی مانند کلید تعویض دیسک، محافظ استارت مجدد و … است، از خاموش بودن دستگاه هنگام تعویض تیغه اطمینان حاصل نمایید.
  7. در صورت خاموشی دستگاه و شروع مجدد، مراقب کنترل سرعت باشید.
نکات ایمنی در کار با دستگاه شیارزن
نکات ایمنی در کار با دستگاه شیارزن

بهترین شیارزن دیوار

حال که دانستیم شیارزن چیست باید بگوییم در حال حاضر شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این ابزار برقی پرکاربرد می پردازند. از محبوب ترین شرکت های تولیدکننده این محصول می توان به شیارزن ماکیتا، دیوالت، کرون، رونیکس، دی سی ای، اکتیو، پوکا، توسن، آنکور، محک، کرون، گریتک و … اشاره کرد.

قیمت شیارزن

کاربران می توانند جهت اطلاع از قیمت ارزان ترین شیارزن و یا اطلاع از نحوه خرید آن به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایند.

کاربران نیز می توانند در صورت استفاده از شیارزن با برندهای مختلف سؤلات، تجربیات و نظرات خود را در مورد شیار زن و نحوه کار با آن در زیر این مقاله به اشتراک بگذارند.


بیشتر بخوانید: ۵ مورد از پرکاربردترین اره های برقی