مانومتر چیست و چه چیزهایی می بایست در مورد آن بدانیم؟

مانومتر چیست و چه چیزهایی می بایست در مورد آن بدانیم؟

مانومتر چیست و چه کاربردی دارد؟ مانومتر یا فشارسنج گاز دستگاهی است که جهت اندازه گیری فشار گازها مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مانومتر از یک لوله U شکل ساخته می شوند و میزان فشار گاز یا مایع را اندازه گیری می کنند. همچنین توسط یک نمایشگر عقربه ای شکل، میزان فشار را نشان می دهند. استفاده از این ابزار اندازه گیری در صنایع گوناگون، آزمایشگاه ها و … کاربرد دارد.

خرید انواع مانومتر
خرید انواع مانومتر

لازم به ذکر است که اگر در مانومتر از آب استفاده شده باشد، به آن مانومتر آبی گفته می شود. همچنین در صورتی که از جیوه استفاده شود، به آن مانومتر جیوه ای گفته می شود. در مقاله مانومتر چیست قصد داریم تا به توضیح جامعی از مانومتر و کاربردهای آن بپردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

روش کار مانومتر

کار مانومتر به گونه ای است که اختلاف میان میزان فشار درون لوله را با یک منبع بیرونی مقایسه می نماید. به عبارتی این منبع بیرونی نمونه شبیه سازی شده جو زمین است. مانومترها از انواع گوناگونی برخوردار هستند و ساده ترین نوع آنها، یک لوله پیزومتر است. این لوله بر روی یک پایه سوار شده است و از مایع نگهداری می کند.

همانطور که در ابتدا گفته شد، رایج ترین نوع مانومترها به شکل U هستند. این لوله مانومتر از یک جهت آزاد است و از جهت دیگر به یک منبع گاز متصل شده است. میزان فشار مایع درون لوله نسبت به فشار درون منبع سنجیده می شود. همچنین اگر فشار مایع درون لوله از مایع منبع یک واحد بیشتر شود، مایع درون لوله پایین می رود و مایع منبع یک واحد بیشتر می شود. در نتیجه میزان فشار مایع درون لوله اندازه گیری می شود.

اندازه گیری فشار با فشارسنج

در این بخش از مقاله مانومتر چیست قصد داریم تا به روش اندازه گیری فشار با این دستگاه بپردازیم. برای اندازه گیری فشار با مانومتر، مقیاسی بر روی این دستگاه وجود دارد. این مقیاس اندازه گیری اختلاف ارتفاع مایع در هر ستون را امکان پذیر می نماید. اختلاف ارتفاع مایع موجود در لوله، نشان دهنده مقایسه نسبی فشارهای مختلف است.

همچنین اگر چگالی مایع موجود در فشارسنج بررسی شده باشد، می توان از آن جهت محاسبه فشار مطلق نیز استفاده نمود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تراز لیزری


کاربرد مانومتر چیست؟

در این بخش از مقاله مانومتر چیست به کاربردهای این ابزار اندازه گیری اشاره می کنیم:

  • سنجش ارتفاع از سطح دریا
  • استفاده در صنایع مرتبط با هواپیما، موشک و بالن های هواشناسی
  • نگهداری سیستم های گرمایشی و سیستم های تهویه (HVAC)
  • برای اندازه گیری جریان سیالات
  • نظارت بر کار مخازن گاز و کمپرسور باد
  • تنظیم فشار گاز داخل لوله کشی ها
  • تنظیم فشار گاز اکسیژن داخل کپسول های اکسیژن
  • اندازه گیری های فیزیولوژیک

انواع مانومتر

مانومترها با توجه به میزان اندازه گیری فشار و کاربردی که دارند، در انواع گوناگونی تقسیم می شوند. در ادامه این بخش از مقاله مانومتر چیست به معرفی انواع فشارسنج خواهیم پرداخت.

فشارسنج U شکل

این محصول از یک میله خمیده به شکل حرف یو انگلیسی تشکیل شده است. این لوله از دو خروجی برخوردار است که یکی از آن ها باز است و دیگری داخل گاز مورد نظر قرار می گیرد. این لوله با مایع جیوه پر می شود و از آن جهت اندازه گیری فشارهای پایین، از صفر تا 4 اینچ آب و فشارهای زیاد از صفر تا 48 اینچ جیوه استفاده می شود.

فشارسنج U شکل
فشارسنج U شکل

مانومتر بوردونی

این محصول از یک لوله C شکل تشکیل شده است که از یک طرف به مخزن فشار و از طرف دیگر باز است. وقتی فشار از نقطه فشار وارد یک سر لوله شود، این امر موجب حرکت لوله بوردون می شود. سپس به وسیله یک اهرم، چرخ دنده و عقربه را به حرکت در می آورد. از این رو با حرکت عقربه، فشار نمایش داده می شود.

این نوع فشارسنج ها قادر به اندازه گیری فشار سیالات از 30 تا 50000 پوند بر اینچ مربع (PSI) هستند.

مانومتر بوردونی
مانومتر بوردونی

مانومتر مورب یا مایل

در این بخش از مقاله مانومتر چیست قصد داریم تا به توضیح مختصری از مانومتر مورب بپردازیم. یکی از لوله های این نوع فشارسنج شیب دار است. این محصول از دقت بسیار بالایی برخوردار است. در لوله مورب سطح مایع در نقطه صفر قرار می گیرد و هنگام وارد شدن فشار، مایع در این لوله بالا می رود. این نوع مانومترها معمولاً برحسب صدم اینچ درجه بندی می ‌شوند و از آنها جهت اندازه گیری فشارهای پایین استفاده می شود.

مانومتر مورب یا مایل
مانومتر مورب یا مایل

بارومتر

در بارومتر یا نوع مخزن دار، یک سر لوله در یک مخزن کوچک قرار دارد. همچنین سر دیگر لوله شیشه ای است که خط کش مدرجی رو به روی آن قرار گرفته است. لازم به ذکر است که صفر این خط کش، در قسمت پایین آن قرار دارد.

این مدل مانومتر نسبت به مدل یو شکل راحت تر نصب می شود و جهت اندازه گیری فشارهای کم تا 12 اینچ آب و فشارهای زیاد تا 48 اینچ جیوه، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بارومتر
بارومتر

میکرو مانومتر

این ابزار اندازه گیری ساختاری شبیه به مانومترهای ساده یا دیفرانسیل دارد. فشارسنج های ساده از یک مخزن برخوردار هستند و فشارسنج دیفرانسیل دو مخزن دارد. تنها تفاوت میکرومانومترها با این دو ابزار اندازه گیری، در میزان دقت بالای آن ها در سنجش فشار و نوع مخزن است.

میکرو مانومتر مانند مانومتر مورب جهت اندازه گیری فشارهای کم مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که از این ابزار به دلیل برخورداری از دقت بالا، جهت اندازه گیری اختلاف فشارهای پایین کاربرد دارد.

میکرو مانومتر
میکرو مانومتر

مانومتر اکسیژن

شاید برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که مانومتر اکسیژن چیست؟ مانومتر اکسیژن یا رگلاتور اکسیژن دستگاهی است که جهت اندازه گیری میزان اکسیژن ورودی و خروجی، بر روی دریچه خروجی کپسول اکسیژن نصب می شود.

وظیفه این محصول تنظیم میزان فشار و انتقال آن به مقدار کافی به بدن بیمار است. این مانومتر از گیج فشار، فلومتر و لیوان مرطوب کننده تشکیل شده است.

مانومتر اکسیژن
مانومتر اکسیژن

مانومتر دیجیتال

فشارسنج دیجیتال یکی دیگر از انواع مانومتر است که از گیج دیجیتال برخوردار است. این فشارسنج فشار گاز را بر روی یک صفحه دیجیتال نمایش می دهد. این مانومتر کاربرد ویژه ای در فعالیت های صنعتی دارد و از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت اتصال به کامپیوتر و PLC
  • مجهز به حافظه برای ثبت اطلاعات
  • دقت بالا
  • دسته بندی اطلاعات به صورت min/max
  • عدم نیاز به منبع انرژی یا برق

از انواع مانومتر دیجیتالی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشارسنج دیجیتال هواگاز
  • فشارسنج دیجیتال روغنی
  • فشارسنج دیجیتال تفاضلی
  • فشارسنج دیجیتال نیتروژن
  • فشارسنج دیجیتال خلاء
  • فشارسنج دیجیتال دیافراگمی
  • فشارسنج دیجیتال اکسیژن
مانومتر دیجیتال
مانومتر دیجیتال

مانومترهای مختلفی بر روی کپسول گازها نصب می شوند. به عنوان مثال، به مانومتری که بر روی کپسول گاز استیلن نصب می شود، مانومتر استیلن و به مانومتری که بر روی کپسول CO2 نصب می شود، مانومتر CO2 می گویند.

مانومتر روغنی

برای برخی از تجهیزات که حین انجام کار لرزش زیادی از خود تولید می کنند، باید از مانومتر روغنی استفاده نمود. عقربه های مانومتر روغنی مقادیر را با دقت بالایی نمایش می دهند.

مانومتر چیست
مانومتر چیست

بیشتر بخوانید: کولیس و آموزش گام به گام اندازه گیری با آن


قیمت مانومتر

رگلاتورها یا مانومترها براساس انواعی که دارند، از قیمت های متفاوتی برخوردار هستند. از عوامل مهم تأثیرگذار بر روی قیمت مانومتر می توان به میزان فشار ورودی و فشار خروجی، جنس مانومتر، نرخ جریان و موارد دیگر اشاره نمود. از ویژگی های مهمی که لازم است به هنگام خرید این کالا به آن توجه کرد، شرکت و برند تولیدکننده آن است.

از برترین و محبوب ترین شرکت های تولیدکننده این محصول می توان به مانومتر زینسر، توان جم، اورست، نجات، گلور، ویکتور، ماکسی، رگو و آیرون مکس اشاره کرد.

امیدواریم که مقاله مانومتر چیست برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید مانومتر و اطلاع از قیمت انواع مانومتر می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت مانومتر و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع متر و کاربرد آنها