پریز برق در کشورهای مختلف چگونه است؟

پریز برق در کشورهای مختلف چگونه است؟

پریز برق در کشورهای مختلف از لحاظ ظاهر و بسیاری از المان های دیگر، با هم تفاوت دارد. دلیل این تفاوت، اختلاف در سیستم برق رسانی در کشورهای گوناگون است. این تفاوت عمدتاً در سطح ولتاژی آن ها است.

خرید انواع کلید پریز
خرید انواع کلید پریز

آنچه در ادامه می خوانیم:

ولتاژ برق در کشورهای مختلف

پیش از استفاده از پریز برق در کشورهای مختلف باید به ولتاژ آن ها توجه کرد. زیرا سطوح ولتاژی مختلف، ممکن است به دستگاه های متصل به پریز آسیب بزند و حتی موجب خسارت های جانی نیز بشود. معمولاً هر دستگاه برای یک دامنه ولتاژ خاص طراحی و ساخته شده است.

به عنوان مثال، اگر دستگاه شما برای برق 110 ولت طراحی شده باشد و شما آن را به برق 220 ولت متصل کنید، امکان انفجار وجود دارد! در ادامه این مقاله، به انواع سطوح ولتاژی و فرکانس های مختلف، انواع دوشاخه و پریز برق در کشورهای مختلف خواهیم پرداخت.

پریز برق در کشورهای مختلف
پریز برق در کشورهای مختلف

دامنه ولتاژ و فرکانس

  • ولتاژ 240-220 ولت با فرکانس 50 هرتز: این سطح فرکانس و ولتاژ در اغلب کشورهای آسیایی به غیر از ژاپن، فیلیپین و عربستان مورد استفاده قرار می گیرد. کلیه کشورهای اروپا و اغلب کشورهای آفریقا نیز از این ولتاژ استفاده می کنند.
  • ولتاژ 240-220 ولت با فرکانس 60 هرتز: در کشورهایی مانند پرو، گینه، فیلیپین، اروگوئه و کره از این سطح فرکانس استفاده می شود.
  • ولتاژ 127-110 ولت با فرکانس 60 هرتز: این فرکانس و ولتاژ، تمامی کشورهای آمریکای شمالی و اغلب کشورهای آمریکای جنوبی را در بر می گیرد.
  • ولتاژ 127-110 ولت با فرکانس 50 هرتز: کشورهایی مانند ژاپن و ماداگاسکار از این سطح ولتاژ استفاده می کنند.

لازم به ذکر است که اکثر دستگاه ها قابلیت کار با دو فرکانس 50 و یا 60 هرتز را دارند و عمده نگرانی مصرف کنندگان، بابت تفاوت ولتاژ آن ها است. دامنه ولتاژی موضوع مهمی است که سبب تفاوت پریز برق در کشورهای مختلف می شود.

دامنه ولتاژ و فرکانس
دامنه ولتاژ و فرکانس

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کلید و پریز، از خرید تا آموزش نحوه نصب کلید پریز


انواع دوشاخه برق

در ادامه موضوع پریز برق در کشورهای مختلف به بررسی انواع دو شاخه های برق می پردازیم. دو شاخه های برقی دارای انواع و اشکال مختلفی هستند و هرکدام کاربرد به خصوصی دارند. دو شاخه پرسی نوعی دو شاخه است که در ساخت تجهیزات الکتریکی و لوازم خانگی از آن استفاده می شود. در ادامه به معرفی برخی از دو شاخه ها خواهیم پرداخت:

انواع دوشاخه برق
انواع دوشاخه برق

دوشاخه صنعتی (نری مادگی)

این دو شاخه ها جنس بدنه بسیار مقاومی دارند و در دو حالت دوشاخه صنعتی ارت دار و بدون ارت عرضه می شوند. این تجهیزات در برابر فشار و ورود ضربه نیز از خود مقاومت نشان می دهند و به اصطلاح دارای IP و درجه حفاظت بالایی هستند. تمایز این دوشاخه با دوشاخه های خانگی در این است که در جریان های بالا مقاومت دارند و دچار اتصال کوتاه، حریق و ذوب نمی شوند.

دوشاخه صنعتی در دو نوع سه فاز و تک فاز و اغلب در جریان های 16، 32، 63 و 125 آمپر تولید می شود. به این دو شاخه ها در صنعت به اصطلاح سوکت نری برق صنعتی نیز گفته می شود. برای اتصال به برق، به یک مادگی صنعتی نیز نیاز خواهید داشت. مادگی صنعتی می تواند از نوع سیار، دیواری (ثابت) و یا تابلویی باشد.

از سوکت نری و مادگی در بسیاری از پروژه های صنعتی، کارگاه ها، کارخانه ها، ساختمان ها و … استفاده می شود. از برترین برندهای تولیدکننده این محصولات می توان به دوشاخه صنعتی پارت، فاماتل، بهداد، تیراژه، فردان الکتریک، پارسا و … اشاره کرد.

دوشاخه کلید دار برق

این دوشاخه هم برق را به دستگاه الکتریکی هدایت می کند و هم همانند یک کلید عمل می کند و به کمک آن می توان جریان برق را در دستگاه های مختلف قطع و وصل کرد.

این تجهیزات در دو نوع دوشاخه کلید دار چراغ دار و بدون چراغ عرضه می شوند. بدنه این تجهیزات می تواند از نوع ABS، پلاستیک و … باشد. تعمیر دوشاخه کلید دار مربوط به تعویض کلید، چراغ و … می شود.

از برترین برندهای تولیدکننده این تجهیزات می توان به دوشاخه کلید دار مهسا، جابن، آرتین، پرتو و … اشاره کرد.

دو شاخه کلید دار برق
دو شاخه کلید دار برق

بیشتر بخوانید: کلید و پریز خوب از کجا بخرم


دوشاخه تلفن (دوشاخه ضد برق)

در موضوع پریز برق در کشورهای مختلف به معرفی دوشاخه تلفن می پردازیم. از این نوع دوشاخه ها اغلب در ساخت انواع تلفن استفاده می شوند. این تجهیزات جریان برق را انتقال نمی دهند و در صورتی که به پریز برق وصل شوند، دستگاه دچار خسارت می شود. این دوشاخه تلفن ضد برق همانند یک مبدل، سوکت تلفن را به سیم های مخابرات متصل می کند.

دوشاخه برق فیوزدار

در بدنه این دوشاخه ها یک نوع فیوز قرار گرفته است. فیوز این تجهیزات مقادیر گوناگونی دارد. اگر شدت جریان الکتریکی افزایش یابد، فیوز تعبیه شده در این نوع دوشاخه ها وارد عمل می شود و جریان برق را قطع می کند.

دوشاخه تبدیل برق

این دوشاخه ها براساس شکل ظاهری که دارند، می توانند گونه ای از دوشاخه ها و یا سه شاخه ها را به دوشاخه های استاندارد یک کشور تبدیل کنند. این مبدل ها انواع مختلفی دارند. دوشاخه تبدیل سه به دو در ایران بیشترین کاربرد را دارد.

دوشاخه لامپ

دوشاخه های لامپ دارای یک سرپیچ هستند که لامپ به آن متصل شده و پس از وصل کردن آن به پریز، لامپ روشن می شود.

دوشاخه لامپ
دوشاخه لامپ

دوشاخه انگشتی

تنها تفاوتی که این دوشاخه ها با دوشاخه معمولی دارند، در این است که یک دسته بر روی این محصولات تعبیه شده است که استفاده از آن ها را بسیار راحت تر می کند.

دوشاخه قابل تعویض

این دوشاخه ها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت خرابی بتوان آنها را تعویض کرد. تمامی دوشاخه ها به یک متراژ مشخص از کابل متصل می شوند و برای ساخت تجهیزات الکتریکی از آن ها استفاده می شود.

انواع پریز

حال که با انواع دو شاخه ها آشنا شدیم، در ادامه موضوع پریز برق در کشورهای مختلف به بررسی انواع پریز می پردازیم:

  1. پریزبرق
  2. پریز شبکه
  3. پریز تلفن
  4. پریز آنتن
  5. پریز ماهواره
  6. پریز UPS

پریز شبکه نیز نوعی پریز است که تنها در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت ظاهری پریزهای برق

تفاوت ظاهری یکی از مهم ترین اختلافات بین پریز برق در کشورهای مختلف است. پیش از نصب دوشاخه دستگاه خود به پریز برق در کشورهای گوناگون، به تفاوت ولتاژ و یا شکل ظاهری آن ها توجه کنید. اگر تفاوت ولتاژی وجود داشته باشد، باید یک مبدل ولتاژ همراه خود داشته باشید.

در صورتی که سطح ولتاژی دستگاه شما با برق کشی کشور تطابق داشت، به کمک یک آداپتور تبدیل می توانید دو شاخه خود را با پریز برق آن کشور سازگار کنید. در حال حاضر، 15 استاندارد مختلف برای پریز برق روکار و توکار در جهان وجود دارد.

انواع پریزهای برق
تفاوت ظاهری پریزهای برق

بیشتر بخوانید: آموزش نصب کلید پریز


پریز نوع A تا C

  1. نوع A: از این نوع شکل ظاهری پریز اغلب در مکزیک، کانادا، ژاپن و آمریکا استفاده می شود. ولتاژ برق کانادا و آمریکا با این پریزها سازگار هستند. این پریز دارای دو ورودی پین و بدون ارت است و با سطح ولتاژی 127–100 ولت سازگاری دارد.
  2. نوع B: این نوع نیز همانند نوع A بوده و تنها تفاوت آن این است که دارای یک پین اتصال به زمین نیز می باشد.
  3. نوع C: به طور عمده در اروپا و برخی نقاط آسیا همچون ایران، از این نوع پریز و دوشاخه استفاده می شود. این پریز دو خروجی پین از نوع گرد داشته و با ولتاژهای 240–220 ولت سازگاری دارد. پریز برق در کشورهای مختلف می تواند از نوع A – B یا C باشد.

پریز نوع D تا G

  1. نوع D: این پریز و دوشاخه برق اغلب در کشور هند استفاده می شود. دو شاخه نوع D دارای سه پین گرد است و با سطح ولتاژ 240-220 ولت سازگاری دارد.
  2. نوع E: این نوع از دوشاخه ها در برخی از کشورهای اروپایی و روسیه مورد استفاده قرار می گیرند. البته در ایران نیز گاهی از این دوشاخه استفاده می شود.
  3. نوع F: این نوع دوشاخه و پریز از نظر شکل ظاهری و مشخصات فنی تقریباً شبیه به نوع E است.
  4. نوع G: این نوع پریزها اغلب در انگستان، ایرلند، سنگاپور، مالزی و مالت مورد استفاده قرار می گیرند. دوشاخه این تیپ دارای 3 پین مستطیل شکل است.

پریز نوع H تا L

  1. نوع H: این دوشاخه و پریز تنها در فلسطین، اسرائیل و غزه استفاده می شود. این پریز دارای سه خروجی پین گرد است. پریز برق در کشورهای مختلف انواع دیگری غیر از نوع H نیز دارد.
  2. نوع I: در استرالیا، نیوزلند و برخی از قسمت های چین، از این نوع دوشاخه استفاده می شود. دو شاخه این تیپ دارای 2 یا 3 پین مستطیلی شکل است که به صورت مورب به روی دو شاخه قرار گرفته است.
  3. نوع J: این نوع پریزها و دوشاخه ها، اغلب در سوئیس، رواندا و لیختن اشتاین استفاده می شوند. این پریزها دارای 3 پین گرد هستند و از ولتاژ 220 ولت پشتیبانی می کنند.
  4. نوع K: این پریز دارای دو پین گرد و یک پین نیم دایره است و اغلب در دانمارک و گرینلند استفاده می شود.
  5. نوع L: نوع L نوعی پریز است که تنها در ایتالیا و شیلی استفاده می شود. این پریز دارای سه پین گرد قرار گرفته بر روی یک خط راست است.

پریز نوع M تا O

  1. نوع M: این پریزها اغلب در آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرند و دارای سه پین دایره ای شکل با زاویه های 60 درجه هستند.
  2. نوع N: پریزهایی که اغلب در برزیل مورد استفاده قرار می گیرند، دارای سه پین هستند که یکی از آن ها بالاتر از سایر پین ها قرار گرفته است.
  3. نوع O: پریزی که تنها در تایلند مورد استفاده قرار می گیرد، از نوع O است و دارای سه پین گرد است.
پریزهای برق در کشورهای مختلف
پریز نوع M تا O

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از کاربرد هر یک از تیپ های پریز و دو شاخه می توانید به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.iec.ch/world-plugs

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی پریز برق در کشورهای مختلف پرداختیم. سایت راندنو یکی از بزرگ ترین مراجع خرید کالاهای برقی به خصوص کلید پریز و انواع دو شاخه های برق در ایران است. با مراجعه سایت می توانید به طور مستقیم با فروشندگان و نمایندگان محصولات در ارتباط باشید. از بهترین تولیدکننده های انواع کلید پریز در ایران می توان به کلید پریز دلند، ایران، ویرا، مهسان، پارت و ویکو اشاره کرد.

برندهایی هم چون فاماتل، پارت، تیراژه و پارسا نیز به تولید انواع سوکت پلاگین (نری مادگی) می پردازند. شرکت رسانا صنعت نیز یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان انواع دوشاخه صنعتی در ایران به شمار می آید.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مارک کلید و پریز ایرانی