تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی

تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی

تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی می تواند در کاربرد، شکل ظاهری، نحوه نصب، مقاومت و دیگر موارد باشد. در سیستم های مخابراتی، انتقال داده و انتقال سیگنال های صوتی به واسطه کابل تلفن صورت می گیرد. کابل های ارتباطی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. یکی از مهمترین دسته بندی های مربوط به کابل تلفن هوایی و زمینی است. به طور کلی کابل زمینی تلفن کابل هایی مقاوم و مشکی رنگ هستند. کابل های هوایی نیز کابل هایی طوسی رنگ هستند.

خرید انواع کابل مخابراتیاگر قصد خرید کابل تلفن دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کابل تلفن و بررسی تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل تلفن چیست؟

پیش از پرداختن به تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی به معرفی این کابل می پردازیم. کابل هایی که جهت انتقال و توزیع نیرو به کار گرفته می شود، کابل برق نامیده می شوند. این کابل ها مجموعه ای از یک یا چند هادی الکتریکی هستند که به وسیله ماده ای عایق بندی شده اند و به همراه با یک غلاف کلی ارائه می شوند. این کابل ها وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارند. در مقابل کابل هایی تحت عنوان کابل مخابرات یا کابل تلفن عرضه می شوند که وظیفه انتقال سیگنال و داده های صوتی را برعهده دارند. این کابل ها از زوج سیم هایی تشکیل شده اند که گاهی تعداد آن ها به 200 زوج نیز می رسد.

کابل های تلفن همچون کابل های برق ممکن است به صورت سیم کشی دائمی در داخل ساختمان یا در زمین نصب شوند. گاهی هم از بالای سر و به صورت هوایی مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل شرکت های تولیدکننده کابل تلفن این محصولات را در دو نوع کاربرد هوایی و زمینی به بازار عرضه می کنند.

کابل تلفن چیست؟
کابل تلفن چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل تلفن چیست؟ انواع کابل تلفن هوایی


کابل تلفن هوایی

برای درک بهتر تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی به معرفی کابل مخابرات هوایی می پردازیم. کابل های تلفن هوایی کابل هایی هستند که تا حدودی در برابر بارندگی، اشعه های خورشید، رطوبت، گرد و خاک و دیگر موارد از خود مقاومت نشان می دهند. از این کابل ها در محیط های بیرونی و فضای باز اغلب به صورت هوایی استفاده می شود. این کابل ها اغلب با روکش رنگ طوسی عرضه می شود. کابل های هوایی را می توان برروی دکل های مخابراتی به کار برد. عایق این کابل ها پی وی سی است و انعطاف پذیری مناسبی دارند.

کابل تلفن زمینی

برای درک بهتر تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی به مهرفی کابل مخابرات زمینی می پردازیم. کابل های تلفن زمینی کابل هایی هستند که در فضاهای داخلی و خارجی به کار گرفته می شوند. روکش کابل های زمینی از جنس XLPE است و اغلب با رنگ مشکی ارائه می شود.

این کابل ها در فضای آزاد و در زیر خاک مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. در بسیاری از مواقع نیز داخل لوله ها به کار گرفته می شوند. کابل های زمینی انعطاف پذیری کمتری نسبت به نوع هوایی دارند.


بیشتر بخوانید: بهترین کابل تلفن کدام است؟ معرفی انواع کابل تلفن


فرق کابل تلفن هوایی و زمینی

به طور کلی کابل زمینی کابلی است که در داخل و خارج مجموعه ها و به صورت زمینی نصب می شوند. اما کابل هوایی کابلی است که در بالای سر و به صورت هوایی قابل مشاهده است. هر دو این کابل ها یک وظیفه یکسان و انتقال داده های صوتی و مخابراتی را برعهده دارند. جدا از این، تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی ویژگی های دیگری را شامل می شود. در ادامه به بررسی فرق کابل تلفن زمینی و هوایی می پردازیم.

تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی
تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی

مقاومت و استحکام

در این بخش از موضوع تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی به بررسی مقاومت این دو کابل می پردازیم. مقاومت فیزیکی کابل های زمینی بسیار بیشتر از کابل های هوایی است. دلیل آن هم ساختار کابل های زمینی است. این کابل ها در برابر عوامل فیزیکی و همچنین کشش، خمش و دیگر موارد مقاوم هستند. به همین دلیل کابل های زمینی اغلب داخل لوله های مخصوص، زیر زمین و دیگر موارد به کار گرفته می شود.


بیشتر بخوانید: انواع کابل مخابرات


جنس و رنگ روکش

تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی در جنس و رنگ روکش این کابل ها است. کابل های زمینی اغلب روکش هایی مستحکم و از جنس پلی اتیلن دارند. اما کابل های هوایی روکش هایی از جنس ی وی سی دارند. کابل های هوایی طوسی رنگ و کابل های زمینی مشکی رنگ هستند.

ساختار

در ساختار کابل های زمینی از روکش های قوی تر و محافظ استفاده شده است. این روکش از کابل در برابر عوامل محیطی همچون حشرات، گرد و خاک، بارندگی و دیگر موارد حفاظت می کند. لایه محافظ در ساختار کابل های زمینی سبب کاهش انعطاف پذیری این کابل ها شده است.

کاربرد

می توان گفت مهم ترین تفاوت در لیست تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی مربوط به کاربرد این کابل ها است. در فاصله بین پست ها تا منازل از کابل های زمینی مشکی استفاده می شود. در محیط های داخلی از منازل تا واحدی که قرار است ارتباط تلفنی در آن برقرار شود، کابل طوسی به کار گرفته می شود. در واقع انتخاب نوع کابل تلفن به مکانی که قرار است کابل نصب شود بستگی دارد. در اغلب مکان ها از هر دو نوع کابل در کنار هم استفاده می شود.

کاربرد
کاربرد

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل مخابرات


تعمیر و نگهداری

در لیست تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی می توان به تعمیر و نگهداری نیز اشاره کرد. در صورتی که کابل های زمینی داخل لوله و به صورت دفنی به کار گرفته شوند، تعمیر، نگهداری، عیب یابی و توسعه آن ها سخت تر از کابل های هوایی است. زیرا بررسی کابل های زمینی گاهی نیاز به حفاری و تخریب دارد.

ایمنی

در این بخش از موضوع تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی به بررسی امنیت دو کابل می پردازیم. کابل های هوایی اگر به صورت هوایی و روی دکل نصب شوند، دور از دسترس هستند و افراد غیرمتخصص نمی توانند با آن تماس داشته باشند. در صورتی که کابل های زمینی قابل دسترس هستند. در نتیجه ایمنی کابل های هوایی بیشتر است. دور از دسترس بودن کابل های هوایی سبب شده است تا خطر به سرقت رفتن آن ها نیز وجود نداشته باشد. البته یک موضوعی که باید مد نظر داشته باشید، این است که کابل های هوایی در معرض رعد و برق و رطوبت هستند. در نتیجه امکان اتصالی و آتش سوزی برای آن ها وجود دارد. کابل های زمینی و هوایی مخابرات باید کاملاً استاندارد باشند و مطابق با اصول نصب و راه اندازی شده باشند.

اتلاف حرارت و ظرفیت ولتاژ

آخرین تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی مربوط به اتلاف حرارت و ظرفیت ولتاژ این کابل ها است. کابل های هوایی و زمینی در صورتی که خارج از مجموعه ها نصب شوند، در معرض رطوبت، هوای سرد و دیگر موارد قرار می گیرند. در نتیجه اتلاف حرارت آن ها بیشتر است. کابل های زمینی روکش مستحکم تری دارند و ظرفیت ولتاژ آن ها بیشتر و اتلاف حرارت آن ها کمتر است.