کابل مسی کولر گازی

کابل مسی کولر گازی

کابل مسی کولر گازی جریان الکتریکی را به موتور کولر هدایت می‌کند. سپس با ارسال سیگنال‌های کنترلی، فرآیند خنک کردن و گرم کردن محیط را انجام می‌دهد. کابل‌های مسی انعطاف‌پذیری بالایی دارند. کابل مسی کولری از بهترین متریال و مواد اولیه ساخته می‌شود. امروزه در محل کار و منزل از کولرهای گازی جهت سرمایش و گرمایش مورد نیاز استفاده می‌کنند. چه کولرتان گازی باشد و چه آبی، برای انتقال جریان برق به سیم مسی کولر گازی احتیاج دارید. کابل کولر یکی از مهم‌ترین اجزای کولر است. قصد داریم در این مقاله برای شما کاربران عزیز نکات انواع، ویژگی‌ها و خرید کابل مسی کولری را بررسی کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

ویژگی های کابل مسی کولر گازی

در این قسمت از مجله راندنو به بررسی ویژگی‌های کابل مسی کولر گازی می‌پردازیم. وظیفه کابل مسی کولر گازی انتقال جریان الکتریکی به چهار قسمت مهم کولر است. این قسمت‌ها شامل الکتروموتور، موتور کمپرسور، موتور باز و بسته کردن دریچه هوا و واتر پمپ است. این کابل دارای هادی مسی آنیل شده با عایق PVC یا XLPE است که به رنگ مشکی یا سفید عرضه می‌شود. عایق باکیفیت این محصول از اتلاف انرژی و آسیب دیدن و خرابی کابل جلوگیری می‌کند. این کابل تابع استانداردهای کابل فشار ضعیف است که در داخل لوله، روی دیوار و یا زیر گچ نصب می‌شود.

بسته‌بندی سیم مسی کولر گازی به صورت کلاف‌های 100 متری است که ولتاژ آن‌ها حدود 300 تا 500 ولت است. به دلیل جریان برق ثابتی که کولرهای آبی دارند، بیشتر از کابل‌های افشان در کولرهای آبی استفاده می‌شود اما در ساختار کولر گازی می‌توان از کابل افشان یا مفتول نیز استفاده کرد. در هنگام استارت کولر گازی، جریانی معادل 1/5 تا 2 برابر بیشتر از حالت عادی از کابل عبور می‌کند. به همین منظور از کابل‌های مفتولی به دلیل ضخامت بیشتر سطح مقطع استفاده می‌شود.

کابل و لوله مسی کولر گازی
کابل و لوله مسی کولر گازی

بیشتر بخوانید: کابل کولر چیست و چه کاربردی دارد؟


ویژگی های لوله کولر گازی

کابل و لوله کولر گازی براساس ولتاژ و توان کولرهای گازی انتخاب می‌شود. ضخامت لوله مسی کولر گازی با توجه به کاربری آن در محدوده‌های مختلف تولید می‌شود. کابل مسی مطابق استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شود. کابل مسی کولر گازی درون لوله‌هایی از جنس مس یا آلومینیوم به کار گرفته می‌شود. این لوله‌ها از کابل در برابر عوامل محیطی حفاظت می‌کند.

مس به کار رفته در این لوله‌ها خلوص بالایی دارد و ساختار آن به گونه‌ای است که از کابل در برابر خوردگی، سایش، پوسیدگی و شرایط جوی و دمایی مقاومت می‌کند. کابل‌های مسی کولر گازی انعطاف‌پذیری بالایی دارند. به همین دلیل به راحتی می‌توان آن‌ها را خم نمود. برای این کار به لوله‌های انعطاف‌پذیر نیاز است. برای خم کردن و انعطاف‌پذیری لوله‎ها از فنر پنوماتیک استفاده می‌شود تا احتمال شکستگی لوله کاهش یابد.

عایق مناسب لوله

لوله‌های مسی کولر گازی عایق حرارتی سبک و انعطاف‌پذیر دارند که ضریب انتقال حرارت پایینی دارد. این عایق مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت و بخار، خوردگی، آتش، روغن و مواد شیمیایی دارد. هنگامی که لوله‌ها در دمای زیر دمای محیط کار کنند، بخار آب در سطح لوله متراکم است. این موضوع موجب رطوبت می‌شود و رطوبت باعث خوردگی در لوله می‌شود. به همین دلیل لوله باید یک لایه عایق ضد رطوبت داشته باشد. این عایق از کابل مسی کولر گازی نیز حفاظت می‌کند.

عایق‌سازی لوله از تشکیل رطوبت جلوگیری می‌کند زیرا دمای روی عایق در اطراف لوله با دمای سطح لوله متفاوت است. بهره‌گیری از عایق لوله گرمایی می‌تواند افت دما را تا حد زیادی کاهش دهد و از اتلاف انرژی جلوگیری کند. عایق‌های مناسب لوله ضد زنگ هستند و از زنگ‌زدگی لوله فلزی جلوگیری می‌کنند.

عایق و کابل کولر گازی
عایق و کابل کولر گازی

قابلیت تعمیر لوله

در برخی شرایط مانند نقص فنی، استفاده مداوم و یا خرابی قطعه‌ای در کولرهای گازی، یک ارور بر روی صفحه نمایشگر به شما نمایش داده می‌شود. این ارور نشان دهنده مشکل در عملکرد کولر است. هرکدام از این کدها نشان دهنده مشکل خاصی است که باید آن نقص فنی یا قطعه مورد نظر را تعمیر و یا تعویض کنید. در صورتی هم که مشکلی در لوله کابل کولر ایجاد شود، بر روی صفحه ارور دیده می‌شود. لوله‌هایی که برای کولر گازی به کار گرفته می‌شوند، باید قابلیت تعمیر داشته باشند زیرا تعویض لوله و جایگزین کردن آن کاری دشوار و هزینه‌بر است.

قطر لوله

لوله‌های مسی کولر گازی در اندازه‌ها و سایزهای مختلف عرضه می‌شوند. با توجه به کاربرد مورد نظر خود در هنگام خرید این محصول، می‌بایست به اندازه آن توجه کنید و لوله‌ای با قطر مناسب انتخاب کنید. برای متصل کردن یونیت‌های بیرونی و داخلی کولر گازی بهتر است که کابل‌کشی برق ارتباطی و لوله‌کشی کولر گازی انجام شود. لوله‌های کولر گازی دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند.

با توجه به مدل دستگاه خود باید سایز لوله را بررسی کنید. لوله‌ها در سایزهای متفاوت عرضه می‌شوند. حداقل قطر لوله و طول لوله بین 5 تا 7.5 متر است. قطر لوله باید با حجم کابل مسی کولر گازی متناسب باشد.

تأثیر مسافت برای انتخاب لوله مسی کولر گازی

کولرهای گازی دارای دو یونیت خارجی و داخلی هستند که به کمک لوله‌های مسی بهم متصل می‌شوند. استاندارد لوله‌کشی بین این یونیت‌ها 5 متر است اما اگر طول لوله بیشتر از حد معمول باشد، باعث کاهش ظرفیت و کاهش سطح روغن کمپرسور می‌شود. برای فاصله بیش از 5 متر، برای هر 5 متر یک تراپ استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل کولر


آیا سیم کولر گازی براساس نوع کولر متفاوت است

برای پاسخ به این سؤال باید گفت برای سیم‌کشی حتماً باید به ظرفیت دمایی کولر توجه کرد. معمولاً عدد این ظرفیت روی کولر درج شده است. با تقسیم عدد درج شده بر عدد 3 و نیم و ضرب کردن حاصل عدد با عدد 12، ظرفیت تبرید را به دست می‌‌آورید. برای برخی از کولرهای گازی نصب سیم ارت ضروری است. براساس ظرفیت کولر باید سیم و کابل مناسب کولر گازی را انتخاب کنید. کابل مسی کولر گازی در برندهای مختلف به بازار عرضه شده است.

لوله و عایق کولر گازی
لوله و عایق کولر گازی

نکات انتخاب لوله مسی کولر گازی

  • در ابتدا باید با توجه به نوع کولر و ظرفیت و قدرت آن، سایز لوله مسی کولر گازی را مشخص کنید. همچنین باید سایز لوله‌های مسی شما با یکدیگر برابر باشد. اگر سایز لوله‌ها برابر نباشد، در هنگام نصب نمی‌توان به راحتی کولر را راه اندازی کرد. لوله باید متناسب با سیم مسی کولر گازی انتخاب شود.
  • در هنگام خرید لوله بررسی کنید تا لوله دچار سوراخ نباشد زیرا باعث نشت گاز کولر می‌شود. نشت گاز کولر باعث می‌شود تا دمای محیط خنک نشود و همچنین باعث وارد شدن فشار اضافی به کولر می‌شود. فشار اضافی به کولر باعث مصرف بیش از اندازه انرژی شده و هزینه برق را افزایش می‌دهد.
  • انعطاف‌پذیری لوله کولر را بررسی کنید زیرا اگر لوله زیادی خم شود، باعث شکستگی و ترک می‌شود که این موضوع موجب نشت گاز کولر می‌شود. حتی اگر انعطاف لوله خوب نباشد، در هنگام نصب در جاهایی که نیاز به خم شدن دارد، فرد نصاب را دچار مشکل می‌کند.
  • حتماً بررسی کنید تا مسیر لوله تمیز باشد و گرفتگی نداشته باشد زیرا گرفتگی و کثیفی باعث کاهش طول عمر کولر می‌شود. حتی باعث ایجاد هزینه اضافه تعمیر و تعویض کولر نیز می‌شود.
  • لوله های کولر رطوبت را جذب می‌کنند و به دلیل برودت گاز بر روی لوله قطرات آب تشکیل می‌شود. این موضوع باعث آسیب رسیدن به مصالح و هدر رفت انرژی می‌شود. پس حتماً روی لوله را با عایق مرغوب و ضخامت مناسب عایق‌بندی کنید.
  • کولر گازی در هنگام کار خود رطوب را جذب می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود رطوبت جذب شده به آب مایع تبدیل شود که باید حتماً از پنل کولر گازی خارج شود. محل خروج این لوله خروجی آب بسیار مهم بوده زیرا در افزایش عمر کولر اثرگذار است.

جمع بندی

در این قسمت از مجله راندنو به طور کامل به بررسی سیم و کابل و لوله کولر گازی پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما کاربر گرامی مفید بوده باشد. کابل کولر گازی جریان الکتریکی را به سمت موتور هدایت می‌کند و همین موضوع سبب روشن شدن دستگاه می‌شود. کولر گازی یک وسیله برقی پرمصرف است و به انرژی الکتریکی زیادی نیاز دارد. به همین دلیل سیم و کابل استفاده شده در آن باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. زیرا کیفیت پایین کابل سبب ایجاد آتش‌سوزی و یا آب شدن کابل می‌شود.

لوله مسی کولر گازی وظیفه انتقال جریان سرد، از یونیت خارجی به یونیت داخلی دستگاه را برعهده دارد. لوله‌های مسی انعطاف‌پذیری بالایی دارند. همچنین، ساختار اصلی آن‌ها از باکیفیت‌ترین متریال و مواد اولیه ساخته شده است. به همین دلیل لوله مسی، از مهم‌ترین تجهیزات در سیستم‌های تهویه مطبوع به شمار می‌رود. لوله مسی گردش هوای سرد در میان اجزای سیستم را به نحو احسن فراهم می‌کند.