علت داغ شدن گوشی و راه های جلوگیری از آن

علت داغ شدن گوشی و راه های جلوگیری از آن

علت داغ شدن گوشی می تواند مربوط به سنگین بودن برنامه ها، خراب شدن باتری، استفاده بیش از حد از گوشی، آپدیت نکردن سیستم عامل و دیگر موارد باشد. در گذشته گوشی های قدیمی تر امکانات کمی داشتند و مشکلات کمی هم برای آن ها به وجود می آمد. امروزه با هوشمند شدن گوشی ها، امکانات بیشتری به آن ها اضافه شد. به عنوان مثال افراد می توانند موسیقی دلخواه خود را گوش کنند و یا در فضای اینترنت گشتی بزنند. هوشمند شدن گوشی های موبایل سبب شده تا سیستم عامل و برنامه های گوشی نیز سنگین تر شود. کارت گرافیک و باتری گوشی های هوشمند گرمای زیادی تولید می کنند و همین موضوع سبب گرم شدن موبایل می شود.

گرم شدن بیش از حد گوشی می تواند به سیستم فنی موبایل، سخت افزار و بخش های مختلف آن آسیب وارد کند. به همین دلیل داغ شدن گوشی موبایل باید جدی گرفته شود و علت های آن بررسی شود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که داغ شدن گوشی نشانه چیست تا انتهای این مقاله در مجله راندنو با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی علت داغ شدن گوشی می پردازیم و راه های جلوگیری از داغ شدن گوشی را نیز معرفی خواهیم کرد.

از آنجایی که استفاده از اینترنت در کارهای روزمره جایگاه ویژه ای دارد، بهتر است تا برای بهره مندی از اینترنت پرسرعت از مودم مناسب و تجهیزات شبکه باکیفیت استفاده نمایید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دلایل داغ شدن گوشی

علت داغ شدن گوشی چند مورد است. این نکته را همیشه در نظر بگیرید که اگر گوشی به قدری گرم شد که این گرما به صفحه نمایش هم سرایت کرده، نشانه خوبی نیست و باید هر چه سریع تر به خنک کردن گوشی اقدام کنید. به طور کلی چند مورد زیر اغلب سبب گرم شدن گوشی موبایل می شود:

  • خراب شدن باتری
  • اجرا کردن بازی و برنامه های سنگین
  • استفاده از برنامه های تغییر آی پی
  • استفاده طولانی مدت از گوشی
  • آپدیت نکردن سیستم عامل
  • تماشای آنلاین محتوا (فیلم – متن – موسیقی)
  • عوامل محیطی همچون آفتاب و گرمای زیاد
  • استفاده از شارژر نامناسب و داغ شدن گوشی هنگام شارژ
  • زیاد بودن نور صفحه نمایش
  • ضربه خوردن گوشی
  • استفاده طولانی از دوربین گوشی

دلیل گرم شدن گوشی در هر مدل ممکن است با مدل دیگر متفاوت باشد. در ادامه به بررسی دلایل گرم شدن گوشی در مدل های اندروید و آیفون می پردازیم.

علت داغ شدن گوشی
علت داغ شدن گوشی

علت داغ شدن گوشی اندروید

علت داغ شدن گوشی شیائومی و سامسونگ و دیگر دستگاه های اندرویدی می تواند مختلف باشد. اما اصلی ترین علت که در بیشتر دستگاه ها مشترک است، باتری آسیب دیده است. در اولین مرحله پس از داغ شدن مکرر گوشی موبایل، باتری دستگاه خود را بررسی کنید و سپس موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

  1. نرم افزارهایی که در گوشی اندروید از CPU بیشترین استفاده را می کنند. به عنوان مثال ویجت های گیمینگ سبب بالا رفتن دمای گوشی می شوند.
  2. اینترنت 3G در گوشی های اندرویدی سبب گرم شدن گوشی می شود. زیرا این مرحله از اینترنت مصرف باتری را افزایش می دهد و امواج اینترنت 3G نیز انرژی زیادی تولید می کنند.
  3. زیاد بودن نور صفحه سبب گرم شدن گوشی می شود.
  4. نصب بازی های سنگین گوشی شما را داغ می کند.
  5. اگر سیستم عامل گوشی شما ویروسی شده باشد، گوشی شما داغ می کند.
  6. شارژر بی کیفیت، تقلبی و ناهماهنگ با ولتاژ شما سبب داغ شدن دستگاه می شود.
  7. نوسانات برق در هنگام شارژ به گوشی آسیب وارد می کند و سبب داغ شدن آن می شود.

علت داغ شدن گوشی آیفون

داغ شدن گوشی ایفون می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. البته ویروسی شدن گوشی های آیفون احتمال بسیار کمی دارد. زیرا این گوشی اجازه نصب نرم افزارهای نامعتبر و ناشناخته را نمی دهد. همچنین سیستم عامل آن نیز قوی تر و امن تر است. از دلایل داغ شدن گوشی اپل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از شارژر تقلبی
  2. آسیب دیدن باتری گوشی
  3. زیاد بودن اپلیکیشن های باز روی گوشی
  4. حجم زیاد دانلودها
  5. زیاد بودن نور صفحه و فعال بودن برنامه هایی همچون بلوتوث، وای فای، لوکیشن و دیگر موارد

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم گوشی هک شده | روش های جلوگیری از هک گوشی


اهمیت باتری گوشی

در این بخش از موضوع علت داغ شدن گوشی به بررسی اهمیت حفظ سلامت باتری می پردازیم. حفظ سلامت باتری گوشی اهمیت زیادی دارد. زیرا سی پی یو، کارت گرافیک، صفحه تاچ و دیگر قطعات موبایل قدرت اجرا و پردازش لازم را از باتری دریافت می کنند. زمانی که قطعات مختلف گوشی بیش از حد کار کنند، انرژی بیشتری هم نیاز دارند در نتیجه بیشتر از باتری استفاده می کنند. در این صورت باتری کم کم داغ می شود و در بسیاری از مواقع علت داغ شدن گوشی همین موضوع است. به همین دلیل بهتر است همیشه در حد معقول از گوشی استفاده شود. برای حفاظت از باتری می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  • شارژ گوشی تا 80 درصد
  • استفاده از کابل اصل گوشی برای شارژ
  • عدم استفاده از گوشی حین شارژ
  • قرار دادن گوشی روی میز شیشه ای، چوبی یا پلاستیکی هنگام شارژ
اهمیت باتری گوشی
اهمیت باتری گوشی

بیشتر بخوانید: آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا


راه های جلوگیری از گرم شدن گوشی

در این مقاله با علت داغ شدن گوشی آشنا شدیم. گرم شدن گوشی موضوع عادی نیست اما ممکن است برای هر دستگاهی اتفاق بیفتد. نکته مهم این است که گوشی بتواند بدنه خود را خنک کند و گرما را خارج کند. راه هایی برای کمک به خروج گرما و جلوگیری از افزایش دما وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

خارج کردن قاب گوشی

بسیاری از گوشی ها به خصوص شیائومی گرما را از پشت دستگاه خارج می کنند. به همین دلیل بهتر است قاب نداشته باشند تا خروج گرما با سرعت بیشتری انجام شود. به طور کلی اگر امکان این را دارید که از گوشی به خوبی مراقبت کنید، بهتر است از قاب استفاده نکنید.

آپدیت اپ های موجود در گوشی

برنامه ها و سیستم عامل گوشی نقش مهمی در داغ شدن دارند. به خصوص برنامه هایی که برای اولین بار عرضه شده اند. این برنامه اغلب ایراد دارند و این موضوع سبب وارد شدن فشار به سیستم عامل گوشی می شود. بهتر است نوتیفیکیشن بروزرسانی برنامه ها در گوشی شما روشن باشد تا از این طریق بتوانید از نسخه های جدید برنامه ها و گیم ها آگاه شوید. همچنین سیستم عامل گوشی اندروید یا آیفون خود را مرتب به روز رسانی کنید.

نصب آنتی ویروس روی گوشی

اگر بتوانید یک آنتی ویروس روی گوشی خود نصب کنید بسیاری از مشکل های شما مثل داغ کردن گوشی و هنگ کردن آن از بین می رود. به کمک آنتی ویروس می توانید از باتری گوشی و اطلاعات شخصی خود حفاظت کنید. البته توجه داشته باشید که غیر از وب سایت های معتبر فروش و ارائه اپلیکیشن ها به وب سایت های دیگر اعتماد نکنید. زیرا ممکن است به اشتباه برافزار یا ویروس دانلود کنید.

عدم استفاده از بلوتوث

سعی کنید در طولانی مدت از بلوتوث استفاده نکنید زیرا این کار سبب گرم شدن گوشی شما می شود. اگر ساعت، هدفون و موارد دیگری از طریق بلوتوث به دستگاه شما وصل است، بهتر است زمانی که از آن ها استفاده نمی کند، بلوتوث را غیرفعال کنید.

پرنکردن حجم گوشی

سعی کنید از تمام حافظه دستگاه خود استفاده نکنید. از نصب اپلیکیشن های غیرضروری روی گوشی نیز پرهیز کنید. همچنین اعلان های برنامه ها را نیز غیر فعال کنید.

استفاده از حالت هواپیما

اگر سیگنال یا آنتن گوشی شما کم است، بهتر است گوشی را روی حالت هواپیما قرار دهید تا به منطقه ای با پوشش مناسب برگردید. زیرا جستجوی اتصال سبب داغ شدن گوشی و خراب شدن باتری آن می شود.

راه های جلوگیری از گرم شدن گوشی
راه های جلوگیری از گرم شدن گوشی

روش های خنک کردن گوشی

حال که دانستیم علت داغ شدن گوشی چیست به معرفی روش هایی برای خنک کردن گوشی می پردازیم.

  • جدا کردن قاب
  • روشن کردن حالت هواپیما
  • بستن برنامه های باز
  • توقف دانلود یا آپلود
  • استراحت دادن به گوشی
  • خارج کردن از شارژ
  • قرار دادن در سایه و جای خنک
  • کم کردن نور گوشی

بیشتر بخوانید: روش درست خشک کردن گوشی | با گوشی افتاده در آب چه کنیم؟