آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا

آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا

آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا برای کاربرانی که گوشی کار کرده و دست دوم خریده داری کرده اند و یا قصد خریداری دارند، لازم و ضروری است. این کاربران باید انتقال مالکیت و فعال سازی گوشی خریداری شده را انجام دهند تا بتوانند از گوشی خریداری شده استفاده کنند. در غیر این صورت هشدار غیرقانونی بودن گوشی و قطع آن را دریافت می کنند و آنتن گوشی قطع می شود. برای انتقال مالکیت گوشی روش های مختلفی پیش روی کاربران وجود دارد.

در این مقاله قصد داریم تا به آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا بپردازیم. پس ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سامانه همتا چیست؟

سامانه همتا یا سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی، مربوط به ثبت تجهیزات حاوی سیم کارت (طرح رجیستری) است. با ثبت اطلاعات تلفن همراه خود می توانید از خدماتی نظیر استعلام اصالت موبایل، انتقال مالکیت موبایل و فعال سازی موبایل استفاده کنید که برای استفاده از خدمات انتقال مالکیت موبایل حتماً باید در این سامانه ثبت نام کنید اما برای استفاده از خدماتی مانند استعلام اصالت گوشی و فعال سازی آن نیازی به ثبت نام در این سامانه نیست.

سامانه همتا چیست
سامانه همتا چیست

ضرورت انتقال مالکیت گوشی در هنگام خرید

بعد از تصویب قانون رجیستر کردن موبایل، دیگر نمی توان پس از خرید موبایل کار کرده و دست دوم به آسانی از آن استفاده کرد بلکه برای قابل استفاده شدن گوشی خریداری شده باید مراحلی را سپری کرد. یکی از این مراحلی که باید انجام شود، انتقال مالکیت گوشی از فروشنده به خریدار است. خریدار باید از فروشنده موبایل، انتقال مالکیت را دریافت کند و در حضور او مراحل فعال سازی گوشی خریداری شده را انجام دهد تا ضرر و زیانی برای او به وجود نیاید. اگر از شناسه IMEI موبایل سو استفاده شود، آنتن گوشی خریدار قطع می شود و ضرر و زیان می بیند.


بیشتر بخوانید: ریست گوشی اندروید بدون پاک شدن اطلاعات


پیش نیاز انتقال مالکیت گوشی

برای انتقال مالکیت موبایل، باید موبایل خریدار تحت مالکیت سیم کارت او قرار بگیرد و با یکدیگر مطابقت پیدا کنند. موبایل هایی که پیش از تصویب این قانون روشن بوده اند، برای انتقال مالکیت باید مرحله افزودن دستگاه را نیز انجام دهند تا موبایل تحت مالکیت سیم کارت قرار گیرد و سپس مرحله انتقال مالکیت را انجام دهد.

با توجه به اینکه امروزه تقریباً تمامی موبایل ها حاوی دو سیم کارت هستند اگر پیش از شروع قانون رجیستری، در موبایل دو سیم کارته خود تنها یک سیم کارت وجود داشته باشد، پس با وارد کردن سیم کارت دوم پیامک هشدار غیر قانونی بودن موبایل را دریافت می کنید پس باید افزودن دستگاه را با سیم کارت جدید در موبایل خود انجام دهید.

افزودن دستگاه برای انتقال مالکیت موبایل از طریق سایت همتا

افزودن دستگاه برای انتقال مالکیت موبایل از طریق سایت همتا برای گوشی هایی است که قبل از تصویب این قانون روشن بوده اند. برای افزودن دستگاه برای انتقال مالکیت موبایل از طریق سایت ، وارد سایت سامانه همتا شوید و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برای ورود به این سایت دو روش وجود دارد یا از طریق شماره موبایل ( سیم کارتی که رجیستر نکرده اید) و یا از طریق شماره ملی می توانید وارد شوید. برای ورود از طریق شماره موبایل باید شماره موبایل خود را وارد کنید و گزینه ادامه را انتخاب کنید.
  2. رمز عبور موقت برای شماره موبایلی که در مرحله قبل وارد کرده بودید، ارسال می شود. رمز را وارد کنید و کد امنیتی که مشاهده می کنید را نیز وارد کنید سپس گزینه ورود را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله به بخش مدیریت دستگاه ها وارد می شوید، گزینه افزودن دستگاه را انتخاب کنید.
  4. در این قسمت شناسه موبایل یا کد IMEI موبایل خود که 15 رقمی است را وارد کنید. این شناسه بر روی جعبه یا بدنه موبایل شما وجود دارد یا می توانید از طریق کد #06#* آن را پیدا کنید. برای گوشی های دو سیم کارته دو شناسه وجود دارد.
  5. برای موبایل حاوی دو سیم کارت، پس از وارد کردن IMEI از شما خواسته می شود تا IMEI دوم موبایل را نیز وارد کنید.
  6. اگر افزودن دستگاه را به درستی انجام داده باشید، پیام تکمیل فرآیند را دریافت می کنید.
  7. اگر به بخش مدیریت دستگاه ها مراجعه کنید، می توانید شناسه های IMEI اضافه شده، برند و مدل گوشی خود را مشاهده کنید.

در ادامه مقاله آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا به سه روش انتقال مالکیت گوشی در این سامانه می پردازیم.

آموزش انتقال مالکیت گوشی از طریق سایت همتا

  1. برای انتقال موبایل ابتدا وارد سایت همتا می شوید.
  2. برای ورود به سایت می توانید از طریق شماره موبایل وارد شوید و یا در سایت ثبت نام کنید و از طریق کد ملی خود وارد شوید. شما فقط می توانید انتقال مالکیت موبایلی که تحت مالکیت همین شماره ای که با آن وارد سایت شده اید را انجام دهید.
  3. یک رمز موقت برای شماره شما ارسال می شود. رمز موقت و کد امنیتی را وارد کنید و گزینه ادامه را انتخاب کنید.
  4. پس از ورود به سایت، موبایل هایی که تحت مالکیت سیم کارتی که با آن وارد سایت شده اید را مشاهده می کنید. تیک کنار شناسه IMEI موبایلی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید را بزنید و بعد گزینه انتقال مالکیت/فروش که در بالای صفحه وجود دارد را انتخاب کنید.
  5. یک صفحه جدیدی برای شما نمایش داده می شود که باید در کادر مربوط به انتقال به شماره سیم کارت خریدار، شماره سیم کارت شخصی که قصد انتقال مالکیت گوشی به او را دارید، وارد کنید.
  6. گزینه تأیید را در صورت قبول اطلاعات وارد شده در صفحه ای که ملاحضه می کنید، انتخاب کنید.
  7. اگر مراحل انتقال مالکیت از طریق سایت را به درستی انجام داده باشید، پیام تکمیل فرآیند را دریافت می کنید.
  8. حال یک کد فعال سازی رجیستری به شماره سیم کارت خریدار ارسال می شود و خریدار باید بعد از قرار دادن سیم کارت خود در گوشی خریداری شده، اقدام به فعال سازی گوشی خریداری شده نماید.
    باید گفت که پس از از انتقال مالکیت موبایل، شناسه IMEI موبایل مربوطه از صفحه فروشنده موبایل خارج می شود و در بخش مدیریت دستگاه ها فروشنده این شناسه را مشاهده نمی کند. این شناسه IMEI از این پس در صفحه خریدار موبایل قابل مشاهده است.
آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا
آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا

آموزش انتقال مالکیت گوشی از طریق کد دستوری #7777*

آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا از طریق کد دستوری #7777* به شرح زیر است:

  1. در این روش ابتدا باید کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کنید.
  2. در این مرحله باید عدد 3 را که معرف انتقال مالکیت است را وارد کنید.
  3. حال پیامی مشاهده می کنید که شناسه‌ تلفن های همراه تحت مالکیت سیم کارت شما را نمایش می دهد. عدد مربوط به شناسه تلفن همراهی که قصد فروش آن را دارید، وارد و ارسال کنید. اگر هیچ شناسه ای برای شما نمایش داده نشد، باید عدد مربوط به گزینه افزودن دستگاه را وارد و ارسال کنید، سپس در مرحله بعد شناسه 15 رقمی IMEI تلفن همراهی که قصد فروش آن را دارید وارد کنید.
  4. در این مرحله شماره سیم کارتی که قصد دارید مالکیت تلفن همراه را به آن انتقال دهید (شماره تلفن خریدار) را وارد کنید.
  5. پیامی مشاهده می کنید که شناسه IMEI تلفنی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید و شماره سیم کارت خریدار در آن وجود دارد. اگر این اطلاعات درست است، عدد 1 را وارد و ارسال کنید.
  6. حال پیامی برای شما نمایش داده می شود که نشان می دهد کد فعالسازی از طریق پیامک به شماره سیم کارت خریدار ارسال شده است.
  7. خریدار می تواند با استفاده از کد فعالسازی، شناسه IMEI موبایل خریداری شده و شماره سیم کارت خود، موبایل خریداری شده را برای شماره سیم کارت خود فعال کند.
آموزش انتقال مالکیت گوشی از طریق کد دستوری
آموزش انتقال مالکیت گوشی از طریق کد دستوری

بیشتر بخوانید: بهترین روش ها برای افزایش شارژ باتری موبایل و عمر مفید آن


آموزش انتقال مالکیت گوشی از طریق اپلیکیشن سامانه همتا

آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا از طریق اپلیکیشن به شرح زیر است:

  1. دراین روش انتقال مالکیت موبایل، ابتدا این اپلیکیشن را از طریق سایت همتا و یا از سایت های دیگر دانلود و نصب کنید.
  2. حال اپلیکیشن همتا را باز کنید و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. کدی برای نصب برنامه به شماره شما ارسال می شود که باید آن را وارد کنید.
  3. در این مرحله وارد صفحه شخصی خود در سامانه همتا می شوید که باید گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کنید.
  4. صفحه ای باز می شود که شما موبایل های تحت مالکیت این شماره را مشاهده می کنید، دستگاهی که قصد فروش آن را دارید انتخاب کنید و شماره تلفن خریدار را وارد کنید، بعد گزینه انتقال مالکیت را از پایین صفحه انتخاب کنید.
  5. حال پیام انتقال مالکیت موبایل مورد نظر را تأیید کنید.
آموزش انتقال مالکیت گوشی از طریق اپلیکیشن سامانه همتا
آموزش انتقال مالکیت گوشی از طریق اپلیکیشن سامانه همتا

بیشتر بخوانید: عدم شناسایی فلش مموری در کامپیوتر و گوشی


در این مقاله به آموزش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا پرداختیم. با توجه به قانون ریجستری نمی توان از گوشی های کار کرده و دست دوم خریداری شده استفاده کرد مگر اینکه بعد از خرید موبایل، انتقال مالکیت در سامانه همتا انجام شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله برای خرید و استفاده از گوشی کار کرده دچار مشکل و ضرر و زیان نشوید.