راهنمای خرید دستکش ایمنی

راهنمای خرید دستکش ایمنی

راهنمای خرید دستکش ایمنی به شما کمک می کند تا بهترین دستکش کار را انتخاب نمایید. دستکش ایمنی به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی در محیط های شغلی مورد استفاده افراد قرار می گیرد. امروزه استفاده از دستکش کار یکی از مهم ترین ملزومات مشاغل محسوب می شود. همچنین انواع دستکش ایمنی باتوجه به موقعیت های شغلی در مدل های گوناگونی تولید می شوند.

خرید انواع دستکش ایمنی
خرید انواع دستکش ایمنی

اگر شما هم قصد خرید دستکش کار ایمنی را دارید، تا انتهای این مقاله از مجله راندنو با ما همراه باشید. در مطلب راهنمای خرید دستکش ایمنی شما را با نکات مهم هنگام انتخاب این محصول آشنا خواهیم نمود.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دستکش ایمنی چیست؟

در ابتدای این بخش از مقاله راهنمای خرید دستکش ایمنی قصد داریم شما را با این محصول آشنا نماییم. دستکش کار یا دستکش ایمنی (Safety Gloves) یکی از انواع تجهیزات ایمنی است. از این ابزار به منظور محافظت از دست، هنگام انجام فعالیت های سنگین و خطرناک استفاده می شود. همچنین این ابزار ایمنی در انواع گوناگونی تولید می شود که بسته به نوع فعالیت شما، کاربردهای مختلفی دارند.

به طور کلی دستکش ایمنی نوعی پوشش برای دست کاربران به است. دستکش های کار تا قسمت مچ و برخی از انواع آن نیز تا قسمت ساق دست را پوشش می دهند. انواع دستکش ایمن کار نیز در جنس های متنوعی به بازار عرضه می شوند و باتوجه به قالب دست تولید می شوند. انواع دستکش ایمنی در برابر حوادثی مانند حرارت، برش، ضربه، مواد شیمیایی و اسیدی و … مقاوم هستند. در ادامه این بخش از مقاله انواع و کاربردهای دستکش ایمنی را به شما معرفی خواهیم نمود.

دستکش ایمنی چیست؟
دستکش ایمنی چیست؟

بیشتر بخوانید: دستکش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع دستکش ایمنی

همانطور که می دانید این محصول باتوجه به کاربردهای متنوعی که دارد در انواع مختلفی تولید می شود. در این بخش از مقاله راهنمای خرید دستکش ایمنی به بررسی انواع این ابزار ایمنی خواهیم پرداخت.

دستکش کار معمولی

این نوع از دستکش های ایمنی از رایج ترین و پرکاربردترین انواع دستکش کار محسوب می شوند. به نوعی دستکش ایمنی معمولی برای تمامی شغل ها مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن به حرفه خاصی محدود نمی شود. دستکش کار معمولی از کاربرد به سزایی برخوردار است و نسبت به دیگر دستکش های ایمنی، قیمت پایین تری دارد. همچنین استانداردهای ضروری در ساختار این دستکش در پایین ترین سطح موجود وجود دارد. به عبارتی نمی توان انتظار مقاومت بالایی از این دستکش در برابر خطرات احتمالی را داشت.

دستکش کار ضد اسید

دستکش ایمنی ضد اسید از دیگر انواع دستکش کار محسوب می شود. این دستکش در محیط هایی که کاربران با مواد شیمیایی و اسیدی در ارتباط هستند، استفاده می شود. جنس دستکی ضد اسید معمولاً PVC است و در ساختار لایه داخلی آن، از نخ پنبه و کتان بهره گیری می شود. همچنین انواع دستکش های ضد اسید از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی خورنده، حلال ها، مشتقات نفتی و موارد دیگر برخوردار هستند. از این رو  از دست افراد در برابر این مواد خطرناک، به خوبی محافظت می کنند.

کارگاه های صنعتی، معادن، آزمایشگاه ها، صنایع حمل و نقل، کار با مواد شیمیایی و خطرناک و … از جمله مشاغل مستلزم به استفاده از دستکش ضد اسید هستند. لازم به ذکر است که هنگام خرید دستکش کار ضد اسیدی توجه داشته باشید که لایه دورنی آن در استفاده طولانی مدت، مانع عرق کردن دست بشود.

دستکش ایمنی ضد حرارت

در این بخش از مقاله راهنمای خرید دستکش ایمنی قصد داریم به بررسی دستکش ضد حرارت بپردازیم. جنس دستکش کار ضد حرارت معمولاً از  چرم، کتان، پارچه آلومینیومی، پارچه حرارتی و لایه عایق است. بهره گیری از این متریال ها در ساختار دستکش ضد حرارت، مانع از سوختن و آسیب دیدن دست افراد می شود. همچنین از انواع دستکش کار ضد حرارت می توان به دستکش جوشکاری، دستکش پی وی سی و دستکش آتش نشانی اشاره نمود.

لازم است بدانید که هر یک از انواع این محصول از مقاومت های متنوعی برخوردار هستند. در نتیجه شما باتوجه به نوع کاربرد خود از دستکش، بهترین مدل دستکش کار را انتخاب نمایید. به عبارتی با در نظر گرفتن میزان درجه حرارتی که در محیط کاری خود با آن سروکار دارید، می توانید مناسب ترین دستکش ایمنی را خریداری نمایید. به طور مثال انواع دستکش آلومینیومی در برابر حرارت هایی تا 150 درجه سانتی گراد مقاومت دارند.

در نتیجه استفاده از دستکش های آلومینیومی برای مشاغلی مانند آتش نشانی مناسب نیست. لازم به ذکر است که مقاوم ترین دستکش ضد حرارت کار تا 500 درجه سانتی گراد نیز مقاومت دارد. همچنین لازم است بدانید که دست جوشکاری با دستکش ضد حرارت نیز تفاوت دارد. انواع دستکش جوشکاری به دلیل برخورداری از دو لایه چرمی، تا حدودی مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد اما در دسته بندی دستکش ضد حرارت قرار نمی گیرد.

دستکش ایمنی  عایق برق

دستکش ایمنی برق یا ضد الکتریسیته از دیگر انواع دستکش ایمنی محسوب می شود. این نوع از دستکش های ایمنی عایق خوبی در برابر جریان الکتریسیته هستند و ایمنی کار را بالا می برند. دستکش های عایق برق برای محافظ از دست برق کاران در برابر خطرات و شوک الکتریکی انواع سیم و کابل و تجهیزات برقی، محافظت می کنند. انواع دستکش کار برق طبق مقاومتی که دارند، در 6 کلاس تقسیم می شوند. دسته بندی دستکش کار عایق برق از شماره 00 تا 4 وجود دارد.

هم ترین نکته ای که هنگام خرید دستکش کار ایمنی باید به آن توجه داشته باشید، ارتباط شما با میزان فشار برق است. به عبارتی باید این نکته را در نظر بگیرید که با چه مقدار ولتاژی در ارتباط هستید. سپس باتوجه به نوع کلاس دستکش برق کاری می توانید مناسب ترین نوع این محصول را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که انواع دستکش ایمنی برق باتوجه به موادی که با ان سروکار دارید، با حروف اختصاری A ،H ،Z ،R و C ارائه می شوند.

در نتیجه هنگام خرید دستکش ایمنی برق به نکاتی مانند کد کلاس دستکش و استاندارد آن توجه داشته باشید.

دستکش کار ضد برش

دستکش ایمنی ضد برش همانطور که از نامش مشخص است در برابر خطرات ناشی از برش در محل، مقاومت بالایی دارد. از دستکش کار ضد برش در مشاغلی مانند آهنگری و نجاری و مشاغلی مانند آنها که انگشتان دست در معرض آسیب بریدگی قرار دارند، استفاده می شود. از انواع دستکش ضد برش می توان به دستکش ضدبرش فولادی و دستکش کف مواد اشاره نمود. دستکش کف مواد از یک لایه محافظتی لاستیکی در قسمت کف و پشت انگشتان، از جراحت و بریدگی دست شما جلوگیری می نماید.

ساختار اصلی این دستکش می تواند از الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته شود. بافت دستکش کف مواد از قابلیت کشسانی برخوردار است و کاملاً در دست ثابت می ماند. همچنین با استفاده از این دستکش می توان اجسام و ابزار گوناگون را جابه جا نمود. دستکش کار ضد برش فولادی نیز توسط زنجیرهای فولادی بافته شده به یکدیگر، ساخته می شوند. کاربرد دستکش ایمنی ضد برش به گونه ای است که از برخورد تیغه با انگشتان جلوگیری می نماید.

همچنین جنس این دستکش کار ضد برش، از فولاد ضد زنگ است که ظاهری شبیه به زره های جنگی دارد. از کاربرد دستکش ایمنی ضد برش فولادی نیز می توان به استفاده در قصابی ها، خیاطی و موارد دیگر اشاره نمود. همچنین لازم به ذکر است که استاندارد دستکش های ایمنی، باتوجه به نوع کار و تیغه ای که با آن کار می کنید بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستکش ضد برش


دستکش کار ضد آب

دستکش ضد آب نیز از دیگر انواع دستکش های ایمنی به شمار می آید. استفاده از دستکش کار ضد آب نیز مانع از نفوذ آب و مواد مایع به دست شما می شود. جنس دستکش های ایمنی ضد آب معمولاً از نایلون و مشما است که آب را از خود عبور نمی دهند. همچنین این دستکش ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند. در نتیجه باتوجه به نوع کاربرد خود، می توانید به خرید دستکش ضد آب مناسب اقدام نمایید.

دستکش ایمنی ضد لغزش

از دستکش کار ضد لغزش به منظور انجام فعالیت هایی که امکان لرزش و یا لغزش وجود دارد، استفاده می شود. کار با چکش تخریب، بتن و موارد مشابه نیز از جمله فعالیت هایی هستند که امکان لرزش در آنها وجود دارد. جنس دستکش های ایمنی ضد لغزش از نایلون، پلیمر و چرم می تواند باشد. همچنین از اصلی ترین کاربرد دستکش ضد لرزش نیز می توان به تخریب و حفاری اشاره نمود.

دستکش ایمنی ضد ضربه

دستکش ضد ضربه از دیگر انواع این محصول است که در مطلب راهنمای خرید دستکش ایمنی به بررسی آن خواهیم پرداخت. از این دستکش به منظور محافظت از دست و انگشتان در برابر ضربات سنگین حین انجام کار استفاده می شود. لاتکس، کپسول های ضد ضربه و پلی استر از جمله متریال هایی هستند که در انواع تولیدی دستکش ایمنی از آنها بهره گیری می شود. همچنین از کاربرد دستکش کار ایمنی ضد ضربه می توان از استفاده در ساختمان سازی، فعالیت های تخریب و موارد دیگر نام برد. به طور کلی این ابزار ایمنی جهت جلوگیری از وارد شدن ضربات ناشی از برخورد اجسام سنگین با دست نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره انواع دستکش ایمنی بدانید


انواع دستکش ایمنی
انواع دستکش ایمنی

ویژگی دستکش های ایمنی

در این بخش از مطلب راهنمای خرید دستکش ایمنی قصد داریم تا شما را با ویژگی های دستکش کار ایمنی آشنا نماییم.

  • برخورداری از آستر حفاظتی و مچ بند
  • مانع عملکرد شما نشود و با استفاده از آن، فعالیت ها به راحتی انجام بگیرند.
  • با سایز دست شما تناسب داشته باشد.
  • مقاومت بالایی در برابر حرارت و سرما داشته باشند.
  • سازگاری با آناتومی افراد
  • طی استفاده از عرق کردن دست شما جلوگیری نماید.
ویژگی دستکش های ایمنی
ویژگی دستکش های ایمنی

استاندارد دستکش ایمنی

همانطور که پیش از این به انواع دستکش های ایمنی و کاربردهای آن پرداختیم تا شما باتوجه به نیاز خود، بهترین دستکش کار را خریداری نمایید. در ابتدا لازم است بدانید که استاندارد EN420 برای تمامی دستکش های ایمنی استفاده می شود. به عبارتی این استاندارد یک ساختار واحد برای تمامی دستکش های ایمنی هستند و شامل میزان مقاومت دستکش در برابر عوامل گوناگون است.

همچنین هر یک از انواع دستکش ایمنی بسته به ویژگی هایی که دارند، با استانداردهای متنوعی تولید می شوند. در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید دستکش ایمنی شما را با استانداردهای لازم بهره گیری شده در انواع دستکش ایمنی آشنا خواهیم نمود.

  • استاندارد EN374: این علامت نشان دهنده مقاومت دستکش ایمنی در برابر مواد شیمیایی است.
  • استاندارد EN388: وجود این نشانه بر روی محصول، نشان دهنده مقاومت دستکش ایمنی در برابر برش است.
  • استاندارد En407: این استاندارد نیز میزان مقاومت دستکش در برابر آتش نشان می دهد.
  • استاندارد EN511: این استاندارد نیز تست مقاومت دستکش ایمنی در برابر سرما را نشان می دهد.
  • استاندارد En421: این استاندارد میزان مقاومت این محصول را در برابر مواد رادیواکتیو مشخص می نماید.
  • استاندارد En388: نشان دهنده میزان مقاومت دستکش کار در برابر برق و جریان الکتریسیته با استاندارد En388 مشخص می شود.
استاندارد دستکش ایمنی
استاندارد دستکش ایمنی

بیشتر بخوانید: استاندارد دستکش ایمنی


نکات مهم در خرید دستکش ایمنی

در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید دستکش ایمنی به فاکتورهای مهمی که هنگام خرید این محصول باید توجه داشته باشید، خواهیم پرداخت.

مواد دستکش

در بخش انواع دستکش ایمنی، به ساختار انواع این محصول اشاره نمودیم. جنس دستکش ایمنی از مهم ترین فاکتورهایی است که هنگام خرید باید به ان توجه داشته باشید. دستکش کار ایمنی از مواد مختلفی مانند نئوپرن، لاتک یا لاستیک طبیعی، پلی اتیلن، نیتریل یا لاستیک مصنوعی و … ساخته می شوند. همچنین دستکش های ایمنی عملکردهای گوناگونی دارند که کاربرد هر یک از آنها متمایز است.

به طور مثال دستکش هایی که از جنس نیتریل تولید می شوند، از مقاومت بالایی برخوردار هستند و برای استفاده صنعتی گزینه مناسبی به شمار می آیند. همچنین دستکش های لاتکس حساسیت لمسی بیشتری نسبت به دیگر انواع این محصول دارند. خاصیت ارتجاعی بالاتری دارند و در بیشتر موارد مورد استفاده پزشکان قرار می گیرند. اما به مراتب موجب ایجاد آلرژی در پوست های حساس می شوند.

ضخامت و اندازه دستکش

از دیگر پارامترهای مهم در خرید دستکش ایمنی، اندازه دستکش است. هنگام خرید دستکش ایمنی توجه داشته باشید که این محصول را باتوجه به سایز دست خود انتخاب نمایید. دستکش کار مناسب باید متناسب با سایز دست شما باشد. به عبارتی خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک نباشد. همچنین توجه نمایید که تا چه اندازه ای ضخیم است و در برابر بریدگی و سایش، چه میزان مقاومتی دارند. طول دستکش نیز یک نکته اصلی است که هنگام کار با مواد اسیدی حتماً باید به آن توجه داشته باشید.

رنگ دستکش

رنگ دستکش ایمنی یکی دیگر از نکاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. لازم است بدانید که برخی از رنگ های دستکش کار، نشان دهنده فعالیت خاصی در صنعت هستند. به طور مثال دستکشد های مایل به رنگ آبی مورد استفاده پزشکان قرار می گیرند. همچنین دستکش کار مشکی رنگ یا سیاه، به دلیل نشان ندادن کثیفی ها در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

راحتی و بهداشت دستکش ایمنی

پیش از این به این موضوع اشاره نمودیم که ویژگی یک دستکش ایمنی مناسب این است که از تعرق دست جلوگیری نماید. دستکش کار ایمنی به منظور حفاظت از دست تولید می شوند و دست شما قرار است چندین ساعت در آن قرار بگیرد. جنس داخلی دستکش نیز باید فاقد هرگونه حساسیت باشد تا موجب ایجاد بیماری های پوستی نشود.

در لیست زیر به طور کلی تری به نکات خرید دستکش کار اشاره خواهیم کرد:

  • پیش از هر چیز باتوجه به نوع کاربرد و شرایط شفلی خود، نوع مناسب دستکش را انتخاب نمایید. همانطور که می دانید انواع دستکش های ضد اسید، دستکش جوشکاری، دستکش ایمنی نجاری و … کاربردهای جدا از یکدیگر دارند و جهت انجام کارهای مختلف استفاده می شوند.
  • توجه داشته باشید که دستکش مورد نظر فاقد هرگونه سوراخ و زدگی باشد.
  • تولید کننده دستکش ایمنی از دیگر فاکتورهای مهم در خرید دستکش ایمنی است. بهتر است تجهیزات ایمنی خود را از فروشگاه ها و برندهای معتبر خریداری نمایید.
راهنمای خرید دستکش ایمنی
راهنمای خرید دستکش ایمنی

بهترین دستکش کار

در این بخش از مطلب راهنمای خرید دستکش ایمنی به برترین برندهای تولید کننده دستکش ایمنی خواهیم پرداخت.

  • دستکش ایمنی گیلان
  • دستکش ایمنی سانکس
  • دستکش ایمنی فوکس
  • دستکش ایمنی نووا
  • دستکش ایمنی ای تی جی
  • دستکش ایمنی توسن
  • دستکش ایمنی استاد کار
  • دستکش ایمنی سکورا
بهترین دستکش کار
بهترین دستکش کار

بیشتر بخوانید: بهترین برند دستکش ایمنی


امیدواریم که مقاله راهنمای خرید دستکش ایمنی برای شما مفید واقع شده باشد. در مقاله راهنمای خرید دستکش کار به طور کامل به انواع این محصول پرداخته شد. به طورکلی باتوجه به شرایط محیطی و شغلی خود باید از انواع مناسب دستکش کار استفاده نمایید. جهت خرید انواع دستکش ایمنی و اطلاع از قیمت دستکش کار می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان ابزار ایمنی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع دستکش کار و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزارآلات و انواع ابزار ایمنی است.